juni 21, 2018, 02:44:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 52
1  Forum / Problemløseren / Sv: Muttere til oljesil lokk. på: juni 19, 2018, 16:57:20 pm
Den er nok levert fra fabrikken med tette muttere av type DIN917. Litt olje kan snike seg ut i gjengene på vanlige muttere, så viss det lekker er det lurt med tette av en eller annen type. Nye kobberskiver er også lurt. Men det kan også holde tett med vanlige muttere  Glad
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1:1.1 ventil løftere på 1200 motor. på: juni 14, 2018, 17:34:31 pm
Regner med du mener vippearmer og ikke løftere  Blunker
Har også hørt dette for 15 år siden fra en gammel VW-mekaniker som hadde prøvd. Du får jo 10% mer løft, så blir som en mild trimkam. Og stort enklere trim skal du vel lete en stund etter.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 21:42:52 pm
Ofte når lekkasje ser ut som blokkskjøt, er det andre steder det lekker, men olja følger skjøten. Kan det være simmerring bak svinghjul som lekker?
4  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 08:46:33 am
Ingen pakning, nei. Selv bruker jeg Loctite 518 som tetningsstoff og så lite som mulig. Når det strammes sammen vil overskytende masse skvises like mye inn som utover, og derfor ønsker du ikke silikonbiter som kan løsne på innsiden  Flau
Ellers er det jo noen ting å passe på. Når du bruker alt om igjen er det jo en fordel at alt kommer tilbake på samme plass, så lurt å låse ventilløfterne før du splitter. Ellers vil de fort falle inn i blokka uten at du vet hvor de stod.
Ved montering er det jo bl.a. viktig at kamdrev havner på riktig tann på veiva, og at styretapper på lagerne  treffer i hullet på lager.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 07, 2018, 07:46:00 am
Sylindere passer i blokka. Men innsug fra 1300 passer jo ikke på 1303 topper. Toppene fra 1300 passer heller ikke på 1303 sylindrene uten bearbeiding. Kommer også litt an på hvor ny 1300 motoren er, men de tidligste 1300 har også mindre oljekanaler i blokka, og 1303 har oljekjøler på "utsiden" av viftehuset og større kjølevifte for å få bedre kjøling av både olje og sylindere.
Alt kan gå viss man legger nok arbeid i det, men ideelt er det ikke  Blunker

Jeg hadde kjørt med 1300 motoren i sommer, og heller funnet en annen motor å bygget på viss du fortsatt ønsker mer effekt. Da har du bil og kjøre med samtidig som bygging av ny motor ikke har noe hast. Ting tar som regel mer tid enn beregnet  Osteaktig
6  Forum / Problemløseren / Sv: fjærpakker på: juni 02, 2018, 21:14:52 pm
Regner med du har justert likt på øvre og nedre justering på Pumaen? Kjøpte en bil en gang som de hadde sveist inn kun en justering, og da ble det et dødpunkt siden fjærene motarbeidet hverandre.
7  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 02, 2018, 21:07:55 pm
Jeg pleier å løsne 36mm mutteren på vifta først. En fordel å være to slik at den ene kan holde igjen dynamo mens den andre løsner mutter. Da trenger du kun løsne spennbåndet i tillegg til de fire skruene som holder den fast i viftehuset. Da tar du ut dynamo og viften blir stående igjen i viftehuset. Bare pass på og ikke miste noen av shimsene som ligger mellom vifte og hub.
8  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 01, 2018, 16:20:28 pm
Det passer viss dynamo har samme diameter, og det har de fleste 6voltere. 90mm er vanlig for 6volt og 105mm for 12V, men finnes enkelte som er motsatt.
Sjekk for sikkerhets skyld bredden på vifteblader også, men det kan du flytte over fra det du har.
Har først fjæra løsnet fra holderen kan det være greit med noen ekstra ledd på fingene som kan bøyes sideveis, ja  Øyerulling
9  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 30, 2018, 15:28:46 pm
Er nok en børste til. Den er i hullet på undersiden, der du fant de sammentvinnede ledningene. Siden den sveiv ved polarisering, har nok begge børster kontakt.
De tvinnede er enden av de to feltviklingene. De skal være slik, men må isoleres slik at ikke de kommer til jord eller annet.
10  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 29, 2018, 21:54:45 pm
Ladelampen slukker med en gang tilbakestrømsreleet i laderegulatoren slår inn, og indikerer dessverre ikke at ladespenningen er så høy som den burde. Viss regulator er fornøyd med 6,25V slukker lampen, selv om vi ikke er fornøyd.  Osteaktig
11  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 28, 2018, 09:17:55 am
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt.
Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html  Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.
12  Forum / Problemløseren / Sv: Hengerfestekabel på: mai 27, 2018, 21:32:56 pm
Pleier lure den inn i samme gummi som fangerhjernet og så inn i motorrommet sammen med kabel fra baklykt.
13  Forum / Problemløseren / Sv: Ulyd i begge bakhjul på: mai 19, 2018, 07:43:26 am
Og den store 36mm mutteren i senter av bremsetrommel er også festet så godt du klarer og litt til?
Kan det være litt for lange hjulbolter som kommer borti noe på innsiden?
14  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: mai 19, 2018, 07:40:57 am
Alle originale fordelere har et nummer et sted. Men mistenker at din er en nyprodusert av ukjent fabrikat, siden gullfargen fortsatt er fin. Et kjennetegn på reprofordelere er at det ofte er brukt stjerneskruer til å feste vakumklokke og kondensator.
Som nevnt tidligere skulle nok din motor hatt en større vakumklokke, og da en annen fordeler uten turtallsregulering.
15  Forum / Problemløseren / Sv: Type 4 reimhjul. Hva mangler jeg.? på: mai 14, 2018, 08:42:26 am
Mener skiven er ca 5mm tykk, 8mm hull til bolt og stor nok utvendig til å presse på huben. Skal jo også være en kile i kilesporet på veiva.
16  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet på: mai 07, 2018, 08:11:16 am
Er motor nybygd, eller har den holdt tett før?
Tenker på om oljeslyngskiven på veiva er montert riktig vei, og at ikke oljereturkanalen er tettet av tetningsmiddel.
17  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 13, 2018, 09:03:44 am
Er enig at en 009 er en dårlig løsning på de fleste motorer. Men her forstod jeg at det var for å teste, og da vil sannsynligvis symptomene forandre seg litt om ikke annet. Skal man teste med en 009, må vakumhullet på forgasser tettes.
Jeg hadde også fikset originalfordeleren viss den feiler.  Blunker
18  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 12, 2018, 23:08:56 pm
Skal holde det, ja.  Viss ikke det er noen andre hull i innsuget som ikke er tettet fra før?
19  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 12, 2018, 22:03:16 pm
Siden du har prøvd en annen forgasser er jo sansynligheten stor for at det er fordeleren som tuller. Regner med det er en med både vakum og sentrifugal/turtallsregulering. Viss sentrifugalvektene sitter fast eller en fjær er knekt eller vakumklokka lekker vil den jo ikke oppføre seg slik den bør.
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motor bygging på: april 11, 2018, 22:16:52 pm
Er jo i blokka 1680 slip-in er tynnest. Bare 1mm vegger. Men de kan holde lenge de også  Glad
21  Forum / Problemløseren / Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem! på: april 01, 2018, 08:35:32 am
Det var bra det løste seg så greit. Jeg hadde nok prøvd å sette inn den gamle coilen igjen, bare for å se om feilen kom tilbake. Stor mulighet for at det var coilen hele tiden?
22  Forum / Problemløseren / Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem! på: mars 28, 2018, 08:54:35 am
Bruker du tenningsmodul fra T3 må du ha coil fra samme bil. Annen motstand enn i boblecoil. Men med en boblefordeler som virker burde den svive like bra med stift.
23  Forum / Problemløseren / Sv: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem! på: mars 27, 2018, 18:52:20 pm
Noe annet jeg fikk tips om er flotørhøyde på de forgasserne. Er vist ofte langt fra der de skal være.
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Høyde fra gulv til setepute? (VW Typ1) på: mars 25, 2018, 18:53:05 pm
34,5cm vil jeg si på en 1969 modell.
25  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av laderegulator på: mars 18, 2018, 15:26:41 pm
Og den gamle regulatoren fjernes. Synes linken var litt misvisende siden de hadde tegnet en regulator som ikke er der når det er koblet ferdig.
26  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v? på: mars 01, 2018, 15:25:06 pm
Foring i girkassen må også byttes, da det er forskjellig diameter på akselen som stikker ut av starteren. 12V er litt tynnere ,så da må du ha en foring som er lik som 6V utvendig, men litt mindre i hullet innvendig. På den annen side går det greit med 6V starter på et 12V anlegg. Starteren tåler normalt dette greit, da den sviver så kort tid om gangen. Har selv kjørt over 100.000km med dette på bruksbil.
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: o-ringer på ventilene på: februar 23, 2018, 11:16:19 am
Org tetnigen er kun for eksos ventilen og har vel ikke akkurat et godt rykte.

Det jeg gjorde kan ikke sammenlignes med de originale skraperingene og krever endel maskinering av toppen osv.
Alt ligger i prosjekttråden om det er av interesse, for min del virker det til å ha funket veldig bra.

Orginaltetningen er kun for innsug  Blunker Men uansett liten nytte og mye bedre slik du har gjort.
28  Forum / Snikk-snakk / Sv: Batteri på: februar 19, 2018, 18:31:00 pm
Viss du får start uten at det går tomt, må jo dynamo uansett være stor nok til å drive alle ting du skal ha i drift mens du kjører. Ser derfor ikke det store problemet med å bruke et slikt batteri. Er muligens kaldstartstrømmen (CCA) som er begrensningen. Vet ikke hva starteren din krever.
29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: o-ringer på ventilene på: februar 17, 2018, 09:54:55 am
Skal jo kun på innsugsventilene ,så min teori er at det ikke skal komme luft eller olje inn i innsuget. Må jo være litt klaring mellom ventilstyring og stamme, så den skal tette dette. Men hvor lenge de virker er jo en annen sak. Ved første ventilåpning vil jeg tro de står på øverste stilling og kun vil tette ved fullt løft. Etter en liten stund blir de sprø og du  finner de som regel i oljesila....
30  Forum / Snikk-snakk / Sv: Delenr på type3 bremsedeler på: februar 03, 2018, 09:17:25 am
Ja, på høyre side. På venstre skal du ha 061B
Sider: [1] 2 3 ... 52
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!