januar 28, 2023, 16:43:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 65
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 13, 2023, 22:57:22 pm
Da var motoren startet for første gang i mitt eie. Kan være 55år siden sist den har vært startet. Var litt treg på første forsøk, men startet på to sylindere. Hørte raskt at jeg hadde glemt å stille ventilene, så etter en ventiljustering og litt justering på blandeskruen sveiv den som i videoen som er under her.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 08, 2023, 19:08:14 pm
Nærmer seg oppstart av motor, så fant en gammel NOS viftereim. Fikk tips om å fukte den med flytende silikon, så får jeg håpe den ikke ble for glatt  Osteaktig Litt spent på hvor lenge den holder, men føles fortsatt relativt myk.
Hadde tidligere satt på en fortinnet jordkobling til batteriet, men fant den originale og etter en vannpolering så jo den mye finere ut.

[attachment=1]

Polskoen på plussen hadde tært bort en del, så der måtte jeg finne en annen gammel som var bedre og loddet den over på den originale ledningen.

[attachment=2]
3  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: desember 18, 2022, 11:04:20 am
Ikke uvanlig at de kan "drukne" i for mye bensin, og ryke mye viss spenningen er litt lav inn på brenneren. Den lunken du kjenner vil jeg tro kun er fra glødepluggen, og at bensinen ikke har antent.
Så viss den ryker, får den bensin, og viss den ikke ryker kan en dyse være tett. Normalt ikke nødvendig å plukke den helt i biter da det vel kun er viften som ikke kan demonteres fra utsiden.
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 17, 2022, 18:31:19 pm
Har vært litt smådetaljer i det siste. Skulle ha på nye pluggledninger, og ville jo ha riktig utseende på gummihettene. Samlet sammen noen brukelige, og lurte på hvilke jeg skulle velge. Fikk så se at ikke alle hadde VW nummer på seg, så da ble valget enkelt  Gliser

[attachment=1]

Fant en gammel oljetrykksbryter med skrutilkobling som jeg testet. Måtte maskere litt før glassblåsing/vannpolering. Var et VW merke på den også.

[attachment=2]
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1960 mod boble med nyere girkasse på: desember 03, 2022, 19:25:45 pm

Men problemet er vel at det festet som de sier man må bruke, ikke passer på 60 modellen som har et "one year only" feste.
https://www.csp-shop.com/en/transmission/transmission-mount-front-301-265-211a-11349a.html?cache=1670091801

Slik ser 1960 festet ut, og da havner vel kanskje ting i feil høyde likevel?
https://www.csp-shop.com/en/transmission/transmission-mount-front-301-265-111c-32209a.html?cache=1670091972
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 27, 2022, 14:38:04 pm
Takk for det. Har hørt de som har hoppet over tråden siden den heter Standard. Har trodd at det er en helt vanlig boble, men i Norge er jo noe som ikke er Deluxe eller ombygd, uvanlig  Osteaktig
Har holdt på med andre småting i en stund nå, men litt fremgang har det vært. Hadde besøk av en når jeg skulle lage nye bensinrør fra pumpe til forgasser. Jeg har trodd disse var i kobber, men han mente at de brukte jern den gang. Når jeg undersøkte de andre motorene jeg hadde, var de jo i jern. Så da måtte jeg finne ut hvordan jeg kunne forkobre et gammelt jernrør, siden de skal ha kobberfarge på utsiden. Man kunne fortsatt se rester av kobber på noe av rørene jeg fant. En del på Google, så fant jeg en oppskrift på eddik, litt salt og en passelig dose med strøm så fikk jeg løst opp noe kobber i eddiken. Ved så å sette minus på jernet, og pluss på litt kobber i den oppløsningen fikk jernet kobberfarge når jeg dyppet det oppi.

[attachment=1]

Så da fikk jeg montert alle rørene i riktig farge.

[attachment=2]
7  Forum / Snikk-snakk / VW lampe på: oktober 27, 2022, 21:01:08 pm
Fant ut at min lille 3,5Watt laser kunne gravere i glass, så da måtte den jo brukes til noe fornuftig. Må ha litt tynn papp under som laseren fokuseres på, så motivet er veldig synlig mens det brennes. Når glasset vaskes etterpå blir det nesten usynlig igjen.

[attachment=1]

Men når man setter lys på kanten av glasset, blir det en grei VW lampe  Gliser

[attachment=2]
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: oktober 22, 2022, 18:13:29 pm
Fikk gjort ferdig fordeleren. Kan nesten se ut som det er de originale stiftene som fortsatt står i. Den ekstra fliken opp med justering, gikk de bort fra og går ikke an å skaffe annet enn NOS. Denne var heldigvis ikke verre enn at jeg vil prøve å kjøre med den en stund i alle fall. Var også nok farge igjen til at jeg kunne blande en grå-sort farge som er lik originalen.

Her er før bilde.

[attachment=1]

Og etter.

[attachment=2]
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: oktober 15, 2022, 19:59:56 pm
Takk for det.
I dag ble det bensinpumpen sin tur. Her var det ikke så mange deler, bare 33 Osteaktig Måtte bytte membran og en pakning. Slipte også anleggsflaten på den ene tilbakeslagsventilen som sees nederst på bildet. Ellers var den bra, etter en god rengjøring. Glassblåste og vannpolerte lettmetalldelene.

[attachment=1]

Begynte på fordeleren også. Ble egentlig litt overrasket over at denne hadde både vakuum og turtallstyrte vekter. Seinere på 60 tallet hadde vel de fleste kun vakuum. Denne er jo i støpejern, så en solid sak.

[attachment=2]
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: oktober 13, 2022, 18:28:42 pm
Måtte ta et lite stemningsbilde av termostaten før jeg monterte eksospotta.
Kjøpte nye pakninger for røret fra fremre sylindere og inn i potta. Men valgte å bruke noen gamle renoverte klammere med VW stempel på, siden jeg har planer om at rørene skal være runde og ikke ovale  Gliser

[attachment=1]

Har også glassblåst, vannpolert, brunert og elforsinket alle delene til forgasseren. Utrolig mange deler den består av. Var også litt slakk i akselen, så satt inn messingforinger i huset.

[attachment=2]
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1 66 renovering på: oktober 04, 2022, 07:21:21 am
Ser jo ut som du har jobbet bra her.
Når du har fått sandblåst ville jeg hatt på noe grunning raskest mulig. Sandblåste ting ruster faktisk fortere enn andre ting viss de er ubehandlet. Så må du heller slipe vekk den grunningen igjen og legge på "weld thru" sveisegruning der du får overlapper som sveises sammen.
Litt FerroBet Rustfjerner er også et alternativ på sandblåste ting viss du har en relativt tørr garasje. Det beskytter også litt, og man slipper å fjerne det før sveising.
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: september 27, 2022, 19:29:59 pm
Da husket jeg endelig på å ta litt bilder igjen  Osteaktig
Dynamo er satt sammen, og alle deksler har fått lakk.

[attachment=1]

Har også fått montert en del av dekslene. På disse gamle motorene må det pakning mellom dynamo og blokk, siden dynamofot er hul, og oljedamp kan komme ut ved dynamoen.
Bolter og klammer for coil er blitt elforsinket på nytt. Liker jo at det står Kamax på de gamle boltene  Glad

[attachment=2]
13  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: september 23, 2022, 19:55:13 pm
Og del 2.
14  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: september 23, 2022, 19:54:50 pm
Har denne monteringsanvisningen for BN2 i 1302, viss den kan være til hjelp?
Måtte dele fila, siden den var over maks størrelse. Her er del 1
15  Forum / Problemløseren / Sv: Lagerforing på: september 15, 2022, 18:14:35 pm
Nei, normalt ikke. Litt kronglete å komme til, siden den byttes gjennom hullet som starteren er festet i.
Skru av batteripol, skru ut starter, skru en 12mm gjengetapp inn i foringen og skru helt til foringen har krøpet ut på gjengetappen, slå inn ny foring, monter starter, koble til batteripol.
16  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: september 14, 2022, 20:25:02 pm
Viss du får tak i en glødeplugg, må du huske at den må ikke testes direkte på 12volt. Det er en motstand inni varmeren, slik at pluggen kun får ca 4 volt.
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: august 29, 2022, 19:19:39 pm
Hopper litt frem og tilbake her.
Støtdemperne foran trengte nye foringer. Dreide en kon som passet inni hylsen, med en krage som var litt større enn hylsa. Litt smøring med silikonfett og så var det bare å presse de inn.

[attachment=1]

Dynamoen trengte litt rengjøring, og satte den også i dreiebenken for å fjerne litt riper i kommutatoren. Fant selvfølgelig et lite stempel der som sa 4P. I Bosch sine tabeller er 4=april og P=1958, så Bosch produserte denne ca en måned før bilen forlot fabrikken.
Fant også noen NOS børster som jeg mener passet bra i denne dynamoen, selv om de gamle ikke var veldig slitte.

[attachment=2]
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1 66 renovering på: august 23, 2022, 21:02:05 pm
Gratulerer med flott bil. Du har jo tydeligvis kommet godt i gang allerede.
Jeg synes absolutt dette er beste stedet for å spørre. På FB vil du antagelig få mange fler svar, men kvaliteten på svarene synes jeg varierer veldig  Osteaktig
Fordelen med forumet her er jo at man kan søke og finne gamle svar på lignende problemer, samt at andre kan følge en tråd mye lettere enn på FB.

Kvalitetsforskjellene på sveisedeler synes jeg mye går på passform og tykkelse. De billigste trenger mye mer tilpasning, og skarpe hjørner er ofte ikke så krappe som originalene.
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: august 13, 2022, 18:27:57 pm
Luftfilteret hadde fått gjennomgå litt av hvert. En stor bulk og mange små rundt hele. Har en mistanke om at fjære til motorlokket har kommet litt for nærme etter kollisjonen og har derfor rotert toppen på filteret slik at ny bulk kom for hver gang de åpnet lokket.
Bøyde et flattjern og en 8mm stang som jeg brukte til å dytte ut bulkene med. Ble et lite strøk med sparkel også før grunning.

[attachment=1]

Bakre kjøleblikk hadde også fått en del bulker i kollisjonen. Dette var litt enklere å rette, siden jeg lett kom til på begge sider. Fikk grunnet resten av kjøleblikkene også. Utrolig mange små og store blikkdeler som skal på motoren etter hvert.

[attachment=2]
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: august 09, 2022, 07:48:46 am
For øyeblikket leverer kompressoren ca halvparten  Osteaktig Hadde to motorer/kompressorer på samme tanken, men så fikk jeg jordfeil på den minste og måtte koble den fra. Mener den som virker, leverer ca 600 liter.
Så viss noen har en Kaeser KC-400 kompressormotor/feltviklinger er jeg interessert. Motor og kompressor henger dessverre sammen, så noe annet vil ikke passe på denne blokka.

[attachment=1]
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: august 06, 2022, 07:47:08 am
Skjer litt selv om det ikke alltid kommer nye bilder her  Gliser

Toppene har fått seg en grundig rens. Et par ventilstyringer på eksosventiler måtte byttes til noe bedre. Ventilene fikk seg en oppfriskning i ventilsliperen før de ble montert tilbake. Og så ble sylindre og topper montert på motoren igjen.

[attachment=1]

Synes vippestellet ser helt greit ut, til å være fra 58. Måtte skjøte inn et nytt rør på ene varmepotten, da det var litt frynsete i enden og hadde en litt dårlig reparasjon fra før.

[attachment=2]
22  Forum / Problemløseren / Sv: Startproblemer på: juli 24, 2022, 19:40:00 pm
6 volt biler har en litt kronglete vei for å få strømmen frem til starterinnsalget. Litt dårlig kontakt et eller flere steder gjør at innslaget ikke får de 6volt det har lyst på. Så rens av alle kontaktflater vil antakelig hjelpe. Batteripoler, ledninger på laderele, ledninger/kabelssko på lysbryter og tenningslås, samt kabelsko på innslagsrele er det første du kan sjekke.
Jording av girkassen og batteri er også viktig. Er en jordkabel ved det fremre girkassefeste som kan være så dårlig at den ikke leder strøm godt nok.
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 17, 2022, 19:36:30 pm
Her er bildet av hele oppsettet. Har lagt til en ekstra bøtte med egen pumpe for "rent" vann, slik at jeg kan spyle kabinettet innvendig av og til. Glasset synker raskt til bunns, så har en hevert som flytter det rene vannet tilbake i bøtten for kun vann.

[attachment=1]

Legger ved en liten video av oppsettet. Ser i videoen at jeg nok fjernet litt glass en gang, så blandingsforholdet er nok nærmere 4:1

[attachment=2]
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 17, 2022, 10:10:15 am
Fant litt bilder. Her er ingrediensene. Et sandblåsekabinett og vannpumpe fra Jula, en tube tetningsmiddel og en gammel varmtvannsbereder. Brukte vel i tillegg en bit med hageslange fra pumpen og opp til plåsepistolen. Satt sammen kabinettet med tetningsmasse i alle skjøter. Forlenget benene litt for å få det i en bedre høyde for meg. Kuttet opp berederen til en passelig høyde slik at den akkurat gikk under kabinettet.

[attachment=1]

Vannpumpen fikk en spesialprintet stuss for å fordele mestedelen av vannet rundt i "berederbalja", og en slangestuss for levering av slurryblandingen av vann og glassblåsemiddel opp til pistolen.
Fikk også tips om å fjerne ytterste delen av skovlene på vannpumpen, så tok av de litt i dreiebenken. Vet ikke helt om det er for å levere mindre mengde eller for å gi pumpemotoren mindre belastning.

[attachment=2]

Blåser med 4-5 bars lufttrykk, og blandingsforhold ca 2 deler vann til 1 del glass.
Skal få tatt et bilde av det ferdige oppsettet i morgen.
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 12, 2022, 21:50:41 pm
Fikk tegnet pakningen til svinghjulet og lot laseren få kutte den ut i 0,2mm tykt papir. Hadde målt endeslakk uten shims/pakning til 0,85mm, og med tre shims og pakning endte jeg på 0,08mm.

[attachment=1]

Fikk renset lamellen og ble litt overrasket da jeg så datostemlingen. Tyder på at denne har stått i bilen siden den var ny, så ennå en bekreftelse på at bilen antagelig kun har kjørt 25000km. Sjekket også alle stempelringer, og alle kompresjonsringer hadde kun 0,5mm gap, og oljeringene 0,7mm. Maks er 0,95mm.

[attachment=2]
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 11, 2022, 22:06:39 pm
Var innom Dalhems Norge i formiddag og hentet litt lager og pakninger, så da fikk jeg satt sammen veiva også.
Husket til og med å få ringen på kamdrevet mellom de to prikkene på veivdrevet  Osteaktig

[attachment=1]

Er utrolig lite som skal inn i de gamle blokkene. Er jo kun veiv og kam som trengs før man lukker, men jeg satt inn fordelerdrevet også for å slippe noe tull med det senere. Justerte også litt på styringene til løfterne, siden kam og løftere er fra en annen motor, men løfteren settes i fra utsiden.
Pakningen til enden av veiva var over 0,7mm tykk, så her må jeg finne på noe annet. I følge boka skal den være 0,2mm og presses sammen til 0,15 når svinghjul skrues til.

[attachment=2]
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 11, 2022, 21:52:22 pm
Trykkplaten hadde ikke helt utseende på sin side, så la den noen timer i StripAll for å løse opp rusta. Ble en del bedre, men etter vannpolering ble den slik jeg ville ha den.

[attachment=1]

Så da kunne jeg avbalansere veiv, svinghjul og trykkplate. Veiva var relativt bra, svinghjul slo ut til litt over 20 på skalaen, men etter litt hullboring kom den også til null. Vektjusterte også råder og stempler.

[attachment=2]
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 09, 2022, 20:35:18 pm
Siste tiden har gått med til å rengjøre motordeler. Et lite før/etter bilde av et stempel, og så resten av de rengjorte delene. Har brukt delevasker med avfetting, oppvarmet StripAll, glassblåsing og vannpolering, alt etter behov.

[attachment=1]

Fikk også kontrollmålt blokka før bestilling av nye lager. Det "verste" jeg fant var 2/100mm slitasje, og grensen er jo 3. Så da slapp jeg å linjeborre.
Blir stadig overrasket over hvor fabrikken synes det var viktig å få på ett VW stempel. Både støtstangrør og pluggen som holder fjær og oljetrykksstempel på plass, har fått merket sitt.

[attachment=2]
29  Forum / Problemløseren / Sv: Hjeeeelp yttering lager til csp bremse på: juli 06, 2022, 17:46:30 pm
Har du prøvd å sveise en "larve" rundt på ringen. Da vil den krympe når det har kjølnet igjen, og løsner lettere.
30  Forum / Problemløseren / Sv: 123 ignition fordeler på: juli 05, 2022, 19:46:06 pm
Godt den overlevde litt feilkobling. Den grå/grønnstripete er nok bare en tynn ledning til diagnosekontakten, så normalt ikke i bruk.
Sider: [1] 2 3 ... 65
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!