august 17, 2018, 03:07:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 53
1  Forum / Problemløseren / Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold på: august 06, 2018, 09:05:14 am
Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med starting av motor på: juli 22, 2018, 22:02:42 pm
Ikke uvanlig at det ble montert rele på 50 koblingen til starteren for å få bedre spenning til innslagsreleet. 6volts biler er mer utsatt for spenningstap enn 12V, så kan være du kommer til å angre viss du fjerner det  Glad

Men jeg hadde uansett åpnet starteren for å sjekke tilstanden på innsiden. Du kan ha flaks at det kun er børster som er utslitt eller sitter fast i holderen.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 18:00:58 pm
Ringene nedi dynamoen.
4  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 17:31:20 pm
Da er jo ledningsnett og lampe i orden, ja.
Vil tro diodene har overlevd, siden testen var så kort tid.
Vil tro det er regulatoren som er feilen, men du kan også passe på at regulatoren har god jord. Se at ikke det er maling eller andre ting der regulator er skrudd fast i metallokket, og kontakt mellom lokk og dynamohus også er rent og pent. Du skal også måle nesten 0 ohm mellom de ringene som børstene treffer.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 15:36:33 pm
* Hat målt punktet på dunamo som går til ladelampa om det skjer noe der når jeg skrur av og på tenning, men her er det ikke noe liv.
Med et multimeter skulle du målt 12V på ledningen til ladelampen når tenningen er på og ledning ikke tilkoblet dynamo.
Viss du kun setter på tenningen uten å starte motor, lyser ladelampen da? Og slukker den viss du kobler fra ledningen på dynamoen?
Vil bare være sikker på at ledningen mellom ladelampe og dynamo er i orden  Glad Oppfører den seg riktig, er jeg enig i at det trolig er defekt regulator.

* Målt ladespenning. Den er tilsvarende spenning på batteri og når jeg koblet vekk alle ledninger på dynamo, så er den 0V.
Uansett må du ikke koble fra store + ledningen og teste for mye, for da kan du drepe noen dioder inni dynamoen.
6  Forum / Problemløseren / Sv: For mye slakk i rådelageret?(video) på: juli 08, 2018, 20:21:29 pm
 Glad
7  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juli 01, 2018, 13:07:14 pm
Derfor jeg foreslo en håndpumpe på slangen fra kanna. Pumpen har ofte problemer med å suge til seg bensin viss den er helt tørr. Hever du opp kanna vil du gjøre jobben lettere for pumpa, ja.
8  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juni 30, 2018, 20:10:03 pm
Koble fra sperreventilen. Ikke mye bruk for denne.
Var det jeg heller ikke helt forstår hvorfor VW har montert denne. Har ikke alle bensinpumper dette innebygd?
9  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juni 29, 2018, 21:59:39 pm
Jeg har tenkt en stund at jeg bør skaffe meg en slange med en slik som i linken under. Da kan man tvinge bensin frem til pumpen. Er ofte at pumpen ikke klarer å dra bensin frem viss den er helt tørr.
https://www.biltema.no/bat/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstoffslange/drivstoffpumpe-8-mm-2000021523

Ellers bør det jo være enkelt å demontere ventilen og se om du klarer å blåse gjennom den.
10  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juni 28, 2018, 17:34:48 pm
Som en test kan du koble en slange fra en kanne inn på 1 og så koble fra slangen på forgasseren. Putt den slangen oppi en tom brusflaske og dra motoren en liten stund på starteren. Viss det da har kommet bensin oppi flaska, virker pumpen. Problemet sitter nok da i forgasseren.
11  Forum / Problemløseren / Sv: For slitte tenner på svinghjul? Olje på clutchlamell på: juni 28, 2018, 17:31:54 pm
Jeg hadde ikke bekymret meg over tennene, viss ikke de er verre enn det jeg ser på bildet. Lamellen hadde jeg i alle fall kjøpt ny, og vasket svinghjul og trykkplate med bremserens/tynner viss det ellers ser bra ut for rust og andre skader på anleggsflatene.
12  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juni 28, 2018, 17:18:35 pm
Det er ikke et bensinfilter men en sperreventil. Tror den skal hindre at bensin forsvinner tilbake til tanken. Men de fleste pumper har dette innebygd. Filteret sitter under toppskruen på bensinpumpen og kan enkelt renses.
13  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av teardrop baklykter. på: juni 25, 2018, 19:20:53 pm
Det enkleste er nok en blinkhendel fra 60-61 modell. Den har denne funksjonen innebygd. Ellers er det litt forsøksprosjekt her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,32982.msg329144.html#msg329144
14  Forum / Snikk-snakk / Sv: Råd om hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha på: juni 25, 2018, 19:16:23 pm
Fluken måler DC volt, og det er det du trenger mest for å se om det lader eller ikke. Viss volten er over 14 volt, lader den greit.
Amper vil variere etter hvor tomt batteriet er, så ikke noe poeng i å måle uten at du belaster batteriet med noe.
Ah er bare en betegnelse på størrelsen på batterier. Står for Amper timer, så viss du har et batteri på  45Ah kan du veldig teoretisk belaste det med 1A i 45 timer, eller 22,5A i 2 timer osv.
Turtall kan være greit å måle viss du skal sjekke tenningen på et spesielt turtall og har et reimhjul med gradskive på.

Det jeg bruker mest til feilsøking er en enkel prøvelampe som den i linken under. Ser veldig kjapt om det kommer spenning frem der du håper den skal være..
https://www.ebay.com/itm/6-12V-Car-Auto-Voltage-Circuit-Electrical-Tester-Test-Pen-Pencil-with-Probe-New/152897177710?hash=item239961c86e:g:HG8AAOSwmT1bMKek
15  Forum / Problemløseren / Sv: Clutchwire? på: juni 23, 2018, 19:24:55 pm
Da er jeg enig at det høres ut som du må gjøre motsatt av normalt.
Er du sikker på at ikke bilen er blitt lenger, siden du må slakke wire  Osteaktig
16  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Patina karosseri (rust) på: juni 23, 2018, 10:06:27 am
Og der var BB rett før meg. Har brukt det på bruksbilen, og det fungerer helt topp. Jeg pleide å gjenta behandlingen en gang i året, siden bilen sto ute og ble brukt mye ble det slitt bort.
17  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Liste over standard felger / innpress / dekk på: juni 23, 2018, 09:54:22 am

Hva betyr innpress btw?
Innpress = ET
Avstanden fra senterlinjen til felgbanen, til der felg festes til skive/trommel.

18  Forum / Problemløseren / Sv: Clutchwire? på: juni 23, 2018, 09:47:28 am
Kommer an på hva du mener med utover og innover. Viss wire har strekt seg, må du skru mutter i enden av wire fremover i bilens retning. Det blir innover på wire, men armen går jo utover fra girkassen.

Har også vært ute for at røret i tunnel har løsnet, men da blir også "bowden tube" slangen fra girkasse til karosseri uten spenn siden den blir presset innover i tunnellen. Mest normale er strekt wire.
19  Forum / Problemløseren / Sv: Muttere til oljesil lokk. på: juni 19, 2018, 16:57:20 pm
Den er nok levert fra fabrikken med tette muttere av type DIN917. Litt olje kan snike seg ut i gjengene på vanlige muttere, så viss det lekker er det lurt med tette av en eller annen type. Nye kobberskiver er også lurt. Men det kan også holde tett med vanlige muttere  Glad
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1:1.1 ventil løftere på 1200 motor. på: juni 14, 2018, 17:34:31 pm
Regner med du mener vippearmer og ikke løftere  Blunker
Har også hørt dette for 15 år siden fra en gammel VW-mekaniker som hadde prøvd. Du får jo 10% mer løft, så blir som en mild trimkam. Og stort enklere trim skal du vel lete en stund etter.
21  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 21:42:52 pm
Ofte når lekkasje ser ut som blokkskjøt, er det andre steder det lekker, men olja følger skjøten. Kan det være simmerring bak svinghjul som lekker?
22  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 08:46:33 am
Ingen pakning, nei. Selv bruker jeg Loctite 518 som tetningsstoff og så lite som mulig. Når det strammes sammen vil overskytende masse skvises like mye inn som utover, og derfor ønsker du ikke silikonbiter som kan løsne på innsiden  Flau
Ellers er det jo noen ting å passe på. Når du bruker alt om igjen er det jo en fordel at alt kommer tilbake på samme plass, så lurt å låse ventilløfterne før du splitter. Ellers vil de fort falle inn i blokka uten at du vet hvor de stod.
Ved montering er det jo bl.a. viktig at kamdrev havner på riktig tann på veiva, og at styretapper på lagerne  treffer i hullet på lager.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 07, 2018, 07:46:00 am
Sylindere passer i blokka. Men innsug fra 1300 passer jo ikke på 1303 topper. Toppene fra 1300 passer heller ikke på 1303 sylindrene uten bearbeiding. Kommer også litt an på hvor ny 1300 motoren er, men de tidligste 1300 har også mindre oljekanaler i blokka, og 1303 har oljekjøler på "utsiden" av viftehuset og større kjølevifte for å få bedre kjøling av både olje og sylindere.
Alt kan gå viss man legger nok arbeid i det, men ideelt er det ikke  Blunker

Jeg hadde kjørt med 1300 motoren i sommer, og heller funnet en annen motor å bygget på viss du fortsatt ønsker mer effekt. Da har du bil og kjøre med samtidig som bygging av ny motor ikke har noe hast. Ting tar som regel mer tid enn beregnet  Osteaktig
24  Forum / Problemløseren / Sv: fjærpakker på: juni 02, 2018, 21:14:52 pm
Regner med du har justert likt på øvre og nedre justering på Pumaen? Kjøpte en bil en gang som de hadde sveist inn kun en justering, og da ble det et dødpunkt siden fjærene motarbeidet hverandre.
25  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 02, 2018, 21:07:55 pm
Jeg pleier å løsne 36mm mutteren på vifta først. En fordel å være to slik at den ene kan holde igjen dynamo mens den andre løsner mutter. Da trenger du kun løsne spennbåndet i tillegg til de fire skruene som holder den fast i viftehuset. Da tar du ut dynamo og viften blir stående igjen i viftehuset. Bare pass på og ikke miste noen av shimsene som ligger mellom vifte og hub.
26  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 01, 2018, 16:20:28 pm
Det passer viss dynamo har samme diameter, og det har de fleste 6voltere. 90mm er vanlig for 6volt og 105mm for 12V, men finnes enkelte som er motsatt.
Sjekk for sikkerhets skyld bredden på vifteblader også, men det kan du flytte over fra det du har.
Har først fjæra løsnet fra holderen kan det være greit med noen ekstra ledd på fingene som kan bøyes sideveis, ja  Øyerulling
27  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 30, 2018, 15:28:46 pm
Er nok en børste til. Den er i hullet på undersiden, der du fant de sammentvinnede ledningene. Siden den sveiv ved polarisering, har nok begge børster kontakt.
De tvinnede er enden av de to feltviklingene. De skal være slik, men må isoleres slik at ikke de kommer til jord eller annet.
28  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 29, 2018, 21:54:45 pm
Ladelampen slukker med en gang tilbakestrømsreleet i laderegulatoren slår inn, og indikerer dessverre ikke at ladespenningen er så høy som den burde. Viss regulator er fornøyd med 6,25V slukker lampen, selv om vi ikke er fornøyd.  Osteaktig
29  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 28, 2018, 09:17:55 am
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt.
Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html  Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.
30  Forum / Problemløseren / Sv: Hengerfestekabel på: mai 27, 2018, 21:32:56 pm
Pleier lure den inn i samme gummi som fangerhjernet og så inn i motorrommet sammen med kabel fra baklykt.
Sider: [1] 2 3 ... 53
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!