desember 18, 2018, 14:53:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 53
1  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sikkerhetsbelte på: oktober 27, 2018, 16:03:47 pm
Ser i alle fall vinkeljernet her som rullen er festet i.
2  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sikkerhetsbelte på: oktober 26, 2018, 17:48:28 pm
På min 62 er det skrudd fast et vinkeljern med stoor skive på undersiden av gulvet. Så er rullebeltet festet i vinkeljernet igjen.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Gjengesnitt og gjengetapper.... på: oktober 16, 2018, 22:22:11 pm
12x1,5mm på 5/205 boble og
14x1,5mm på 4/130 viss ikke jeg husker helt feil.
4  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan fjerne låsen? på: oktober 10, 2018, 22:31:26 pm
Den er nok festet med skruer i de to hullene du ser under. En på hver side av rattstammen. Men originalskruene er engangs, slik at en del av hodet knekker av når det er montert. Så derfor er det nok ikke noe verktøy som passer lenger. Det enkleste er nok å borre bort resten av skruehodene.
5  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: oktober 07, 2018, 12:11:08 pm
Siden det er en 60 modell har du ikke hull på baksiden, nei. Kun nyere med 4 boltet felger som har det.
Først kan du teste med å ta av hjulet og sette i et par hjulbolter igjen. Da kan du prøve med en stang kilt mellom de to boltene om du klarer å snurre da.
Viss ikke det hjelper er neste steg er å ta av senterkoppen og løsne mutrene på innsiden slik at ytterste hjullageret kommer ut. Da blir det mer slark i alt, så kanskje litt banking og bending har litt mer effekt.
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ombygging fra 6v til 12v på: oktober 04, 2018, 18:11:11 pm
  • Dynamo/dynamofot
  • Laderele
  • Batteri
  • Alle lyspærer
  • Coil
  • Choke element på forgasseren (kan bruke motstand)
  • Vindusviskermotor (kan bruke motstand)
  • Blinkrele

Starter er ikke nødvendig, da den tåler 12V den korte tiden man bruker den.
Regner med det er snakk om 62 modell boble, så da er det vel ikke andre releer og bensinmåler er mekanisk.
Har jeg glemt noe da, tro?
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forstilling på: oktober 03, 2018, 22:15:33 pm
1300 kom i 1966, og da hadde de fått en annen forstilling med større avstand mellom torsjonsrørene.
Så da passer den dessverre ikke.
8  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: september 30, 2018, 20:33:19 pm
Og hva slags boble? Viss det er skiver foran er det relativt enkelt å skru av kalipere. Viss ikke du har hjuldolly tilgjengelig er gamle blaute bord sleipe. Legg noen bordbiter under hjulene og trekk den ut. Gress og mose er også sleipt nok når det er fuktig  Osteaktig
9  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva fikk du i posten i dag?? på: september 26, 2018, 17:20:42 pm
Denne gangen kom bilen "flat" pakket  Osteaktig
10  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan kople opp elektrisk for start av 1300, 6V ute av bil? på: september 15, 2018, 09:06:52 am
Resten av ledningene i bilen er nok til dynamo, ja. Det trenger du ikke koble til for å teste motor.
Skal holde med:
+(15) fra tenningslås inn på coil og forgasser og oljetrykkslampe
+(50) fra tenningslås inn på liten stikke på starter
+(30) inn på tenningslås fra tykk skrue på starter
- fra oljetrykksbryter inn på oljetrykkslampe
og så batteriet + tilkoblet tykk skrue på starter og - til gods.
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Linjeborring VW BLOKK 12V på: september 14, 2018, 16:41:08 pm
Har verktøy til 0,5mm, 1mm og 1,5mm overdim, samt 1mm aksialslakk. Skal passe alle blokker med løs dynamofot.
Har også måleutstyr for å sjekke at jeg har truffet innforbi målene de skal ha, så håper jeg vet hva jeg gjør  Øyerulling
Så viss du vil ha en tur til Sørlandet  (Vennesla) med ei blokk, er det bare å si fra.
12  Forum / Problemløseren / Sv: Sperreventil bensintilførsel på: september 12, 2018, 21:10:29 pm
Nyere bobler har ikke denne, siden den er innebygd i bensinpumpen. Prøv og blås i rørene på bensinpumpen. Viss du kan blåse i det ene og det kommer ut av det ande, men ikke motsatt vei, kan du nok fjerne den.
13  Forum / Problemløseren / Sv: Hi torque starter ifra ebay på: september 10, 2018, 21:42:43 pm
6V svinghjul har 109 tenner, og 12V 130 tenner og dermed litt større diameter. Starterne har derfor forskjellig tanning som passer til svinghjulet.
Men så finnes det startere som ikke følger denne regelen også. Mener det er 67 boble som er 6V, men tennene som 12V.
14  Forum / Problemløseren / Sv: Hi torque starter ifra ebay på: september 10, 2018, 13:33:29 pm
Så lenge roiginalstarteren virket bør jo svinghjul være riktig, ja. Hadde bare en motor en gang med 6V og 200mm clutch, og da røk 12v starterne etter en stund.
15  Forum / Problemløseren / Sv: Hi torque starter ifra ebay på: september 09, 2018, 20:42:29 pm
Og starterforingen i girkassen har samme diameter som akselen på starteren?
Viss den starteren trenger foring da  Øyerulling

Svinghjulet er også 130 tenner?
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 03, 2018, 10:23:25 am

Ut fra det jeg ser, og det Dalland sier så burde jeg trekke opp tenninga tildligere som funksjon av turtall, da 010 legger inn full fortenning (12°) allerede ved ca 1300 rpm:
[attachment=2]

Jeg har på det gamle mapet 12° ved tomgang, men fullt opptrekk på 34° men ikke før ca 4000 rpm.


12° er jo kamgrader, og på andre siden står 24° som er veivgrader. Tabellen begynner også på null, så viss man har 5° på tomgang må man jo plusse på det på hele kurven også.
Dalland skriver jo også at det finnes flere kurver for de samme fordelerne, og det har jeg også sett at 009 normalt har et flatspot og full advance på 2500-3000.
Men uansett hørte jeg i helga hvor fint den sviver, så veldig mye må være riktig allerede  Gliser
17  Forum / Problemløseren / Sv: Horn som ikke tuter, blinklys som ikke henger på: august 28, 2018, 15:24:01 pm
Ofte er det også en justeringsskrue på hornet. Litt vridning/finjustering på denne skruen mens noen sitter inni og trykker på knappen kan også gjøre underverker viss resten av strømmen er i orden.


Blinkarmen kan være trenger smøring, eller det kan være defekter som gjør at den må byttes. Sikkert lettere å få hjelp av noen viss du skriver hvor du bor i landet Blunker
18  Forum / Problemløseren / Sv: Stift til VW fordeler ?! på: august 27, 2018, 16:21:04 pm
Jeg hadde valgt en original Bosch fordeler fra en nyere boble. Mye enklere å få tak i slitedeler som stift, lokk og rotor samtidig som kvaliteten er mye bedre enn mange ettermarkeds Bosch kopier.
19  Forum / Problemløseren / Sv: Stift til VW fordeler ?! på: august 25, 2018, 08:05:40 am
Og stiften har vel delenummer 111 998 061, lokket 211 905 207 og rotor 113 905 225B. Litt lettere å finne da.
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 12V på 6V elektrisk choke på: august 24, 2018, 08:40:49 am
Nei. Mest sannsynlig vil den gå i stykker, i beste fall vil den gå av alt for fort.
Beste er å finne en 12V som passer.
Du kan også måle motstanden i 6V elementet og finne en motstand med samme verdi og sette i serie før elementet. Da vil motstanden "spise opp" halvdelen av volten og elementet får 6V.

Som en nødløsning for EU kan du justere bort hele choken ved å løsne de tre skruene som holder elementet og vri elementet til spjeldet er åpent. Vil sikkert ikke være den greieste motoren å kjøre før den er varm  Glad
21  Forum / Snikk-snakk / Sv: Råd vedr. en Boble Automatic på: august 23, 2018, 08:06:44 am
Viss det blir salg er det jo en egen seksjon for biler til salgs her på forumet: http://www.vwnorge.no/index.php/board,40.0.html
På Facebook er det også flere. Her er en av dem: https://www.facebook.com/groups/186169324820386/
Og de vanlige som for eksempel finn.no
22  Forum / Snikk-snakk / Sv: Råd vedr. en Boble Automatic på: august 22, 2018, 08:26:00 am
Helt riktig sted dette, selv om det kan ta litt tid før noen svarer, siden Facebook har overtatt mye av aktiviteten :-)
Mener boblene ble levert med to typer automat. De tidligste hadde automatclutch slik at man bare tok hånden på girstangen så løste clutch ut og man kunne gire. De senere valgte man kjøreområde og girkassen fungerte vel mer som en nyere automat.

Derfor kan det sikkert være lurt og finne fler opplysninger om bilen som årgang og motorstørrelse og gjerne litt bilder viss dere ønsker å selge den. Skriv gjerne hvor i landet bilen befinner seg, så kan det være lettere å få hjelp av noen som bor i nærheten.

23  Forum / Problemløseren / Sv: Speed accelerator pump på: august 20, 2018, 08:31:30 am
Siden den har stått stille så lenge, er det veldig sannsynlig at kuleventilene til akspumpa har satt seg fast. Den ene kula sitter oppi flotørhuset under en liten plugg. Pluggen er gjenget, så skru en M4 skrue inn i den og trekk den opp. Da skal det komme en liten kule ut. Sitter også en kule under den bøyde messingpinnen som bensinen skal komme ut av. For å få den ut må du trekke messingrøret rett opp, og så trekke ut den lille låsepinnen som sitter på utsiden av forgasseren, på kanalen rett under messingen. Da skal du også få ut en ennå mindre kule.
Regner med en eller begge kulene sitter fast :-)
24  Forum / Problemløseren / Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold på: august 06, 2018, 09:05:14 am
Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.
25  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med starting av motor på: juli 22, 2018, 22:02:42 pm
Ikke uvanlig at det ble montert rele på 50 koblingen til starteren for å få bedre spenning til innslagsreleet. 6volts biler er mer utsatt for spenningstap enn 12V, så kan være du kommer til å angre viss du fjerner det  Glad

Men jeg hadde uansett åpnet starteren for å sjekke tilstanden på innsiden. Du kan ha flaks at det kun er børster som er utslitt eller sitter fast i holderen.
26  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 18:00:58 pm
Ringene nedi dynamoen.
27  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 17:31:20 pm
Da er jo ledningsnett og lampe i orden, ja.
Vil tro diodene har overlevd, siden testen var så kort tid.
Vil tro det er regulatoren som er feilen, men du kan også passe på at regulatoren har god jord. Se at ikke det er maling eller andre ting der regulator er skrudd fast i metallokket, og kontakt mellom lokk og dynamohus også er rent og pent. Du skal også måle nesten 0 ohm mellom de ringene som børstene treffer.
28  Forum / Problemløseren / Sv: Regulator Konnerud på: juli 15, 2018, 15:36:33 pm
* Hat målt punktet på dunamo som går til ladelampa om det skjer noe der når jeg skrur av og på tenning, men her er det ikke noe liv.
Med et multimeter skulle du målt 12V på ledningen til ladelampen når tenningen er på og ledning ikke tilkoblet dynamo.
Viss du kun setter på tenningen uten å starte motor, lyser ladelampen da? Og slukker den viss du kobler fra ledningen på dynamoen?
Vil bare være sikker på at ledningen mellom ladelampe og dynamo er i orden  Glad Oppfører den seg riktig, er jeg enig i at det trolig er defekt regulator.

* Målt ladespenning. Den er tilsvarende spenning på batteri og når jeg koblet vekk alle ledninger på dynamo, så er den 0V.
Uansett må du ikke koble fra store + ledningen og teste for mye, for da kan du drepe noen dioder inni dynamoen.
29  Forum / Problemløseren / Sv: For mye slakk i rådelageret?(video) på: juli 08, 2018, 20:21:29 pm
 Glad
30  Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger? på: juli 01, 2018, 13:07:14 pm
Derfor jeg foreslo en håndpumpe på slangen fra kanna. Pumpen har ofte problemer med å suge til seg bensin viss den er helt tørr. Hever du opp kanna vil du gjøre jobben lettere for pumpa, ja.
Sider: [1] 2 3 ... 53
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!