mars 29, 2024, 15:15:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 66
1  Forum / Problemløseren / Sv: Montering av ekstralys på 1973 1303S på: mars 24, 2024, 10:05:54 am
Her er en type som klemmes fast i støtfangerbraketten. Håper den passer de brede brakettene også.
https://vwispwest.com/fog-light-bracket-bob-b9014-2/
Selv hadde jeg nok bøyd til flattjern som passet i noen eksisterende hull på fangerbraketten.
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 på F blokk på: desember 22, 2023, 21:32:29 pm
Viss man sammenlikner original effektkurvene til en 40Hk/1300SP og en 44Hk/1300DP ser man at på 2000 omdr har man et par Hk mer i SP og en anelse mer dreiemoment. Med en gang man kommer over det turtallet vinner DP.
De nyeste F-motorene har samme blokk som 1600, så sjekk hvor høyt motornummer de har. Mener det er rett under F1800000 som de nye blokkene kom.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 03, 2023, 10:58:01 am
Dårlig tegn når jeg får advarsel om at det er minst 120 dager siden sist jeg postet her, og bør vurdere et nytt emne  Gliser
Har funnet på mange andre ting, men plutselig kom det litt sparklelyst tilbake. Har fått sparklet mestedelen, så det som gjenstår er panser og et par skjermer og tak. Kommer sikkert til å finne mer mens jeg holder på, men panser trenger nok litt mer massasje før det passer helt greit.
La også på et nytt lag med sinkepoxy siden det var pusset hull mens jeg pusset sparkel.

[attachment=1]

Måtte rydde litt også, så da var det like greit å henge på plass skjermen også.

[attachment=2]
4  Forum / Problemløseren / Sv: Blinklysbryter på: november 28, 2023, 08:30:35 am
Jeg endte opp med å koble fra alle ledninger og måle hvilke som hadde kontakt med hverandre i de tre forskjellige stillingene. I midtstilling skal den jo bare ha kontakt med tre ledninger for å gi strøm fra bremselysbryter til bremselys. I høyre stilling skal den koble bort høyre bremselys, så da er det kontakt mellom to for brems, men i tillegg tre andre til blink har fått kontakt med hverandre.
Så da gjelder det å finne farger som har kontakt med hverandre, og bytte de ut med tallene på mitt bilde.

Den bryteren jeg koblet hadde i tillegg litt dårlig kontakt inni, så den ga ikke samme måleresultat hver gang. Måtte åpne den og stramme opp litt på kontaktpunktene.
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt Livis 60 modell på: november 04, 2023, 11:41:48 am
Har også sett at ettermarkeds har vært feil offset i forhold til hullet i dørtrekket. Måtte gjøre hullene i det originale dørtrekket ovale for at klips skulle treffe hull i døra. Like kjedelig hver gang man finner ut at repro deler bare er nesten like med originale.
6  Forum / Snikk-snakk / Sv: 50 år i dag! Type 3 1500N Variant 12.november 2013!!!! på: oktober 12, 2023, 07:48:19 am
Jeg får mer og mer sansen for originale felger, og spesielt tofargede. Tyder vel egentlig på at man begynner å bli eldre  Osteaktig
Her er bilde av brosjyre for 63 modellen. Ser den har rødt felgsenter, men det er kanskje siden det ikke fantes "S" og "N" modell ennå?
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juli 04, 2023, 12:55:00 pm
Ja, jeg lurer jo litt på hvor mye fabrikken sparte på slike ting. De måtte jo lage egne deler for dette og setene er jo også en eldre modell som var tilpasset rett gulv og ikke de skrå skinnene.
Bilen har blitt litt nedprioritert i det siste, så lenge siden nye bilder nå.
8  Forum / Problemløseren / Sv: Bremser t3 på: juni 02, 2023, 15:58:05 pm
Har du mistet bremser foran også etter at du satt på skiver bak? Har stempler i kaliper samme diameter fremme og bak? For viss de bak har større diameter vil de jo trenge mer veske, og det får de vel ikke med boblehovedsylinder som har samme diameter på stempel til begge kretsene.
Så før noen kan svare vil jeg tro vi må vite litt hva slags bremser/stempeldiameter du har montert.
9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Optima 6V batteri - noen erfaringer? på: mai 24, 2023, 06:36:21 am
Ah har ikke så mye å si, for CCA er det du trenger i startøyeblikket. Og der er vel Optima minst dobbel effekt. Ah har du mest bruk for viss du skal bruke batteriet lenge uten å lade, og så tungstartet regner jeg ikke med bilen er.
Jeg kommer til å kjøpe gammeldags batteri til min Standard, men det er på grunn av utseende. Men vet du får kasser til å sette Optima oppi for å gi de gammelt utseende.
10  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ventiljustering VW 1200 Topplokk på: april 14, 2023, 16:13:12 pm
I 1968 stod dette i WOG boka. Rund konsoll og ikke noe klistermerke som sier noe annet, da skal den ha 0,2 på innsug og 0,3 på eksos. Står jo 0,1mm på alle andre motorer, men det endret de jo senere til 0,15 som du sier. Om de endret noe på de gamle motorene også, vet jeg ikke.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 10, 2023, 17:31:18 pm
Da var siste bakskjerm også blitt sandblåst. Hadde hatt den i kabinettet tidligere, men det ble litt trangt. Så for å komme til over alt på den, måtte jeg finne frem blåseklokka og alt verneutstyret igjen.

[attachment=1]

Har også begynt å sparkle litt, så ser for meg at det blir en stund til neste innlegg her  Osteaktig Tar tid med sparkling når man ikke er vant med det. Pusser som regel av igjen akkurat like mye som man har lagt på...

[attachment=2]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 07, 2023, 17:51:02 pm
Fant dessverre ikke noen brukte stigtrinn som hadde hel gummi, så da ble det innkjøp av nye. Kjøpte noen som skulle være grei kvalitet, men Steinar på Dalhems lurte på om de var gode nok for meg. Lurer på om han synes jeg er litt kresen  Osteaktig Fordelen med disse var at det ikke var hull i gummien for klips og list, siden Standarden selvfølgelig ikke kan ha blanke lister. Kvaliteten var grei og tykk, men noen småting måtte jeg selvfølgelig endre på.
Profilen i fremkant var veldig rett, så laget en pappmal av et originalt stigtrinn og overførte til de nye. Synes glipen mellom skjerm og stigtrinn ble helt grei.

[attachment=1]

I overkant av falsen som de skrues fast i er det originalt noen små bulker for å forsterke litt. På det ene nye var de nesten ikke synlige. Laget et hakk i en jernkloss slik at jeg kunne slå en mindre jernstang inn i hakket med stigtrinnet mellom. Tok også en liten stripe med sikkemaskinen siden de originale hadde denne forsterkningen.

[attachment=2]
13  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vendehøyde/kompresjon på: mars 27, 2023, 16:05:43 pm
Da blir regnestykket litt verre, ja. Kan jo fylle opp med 50cc og se hvor vannstanden havner.
14  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vendehøyde/kompresjon på: mars 27, 2023, 06:36:12 am
Du kan bruke samme kalkulator for å finne det ut viss du fortsatt har en kant i toppen der sylinder treffer. Mål indre diameter på kanten (bore), og prøv deg frem med stroke til du har de 8cc du vil fjerne.

[attachment=1]
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 26, 2023, 10:46:19 am
Her er en av grunnene til at jeg ville sette sammen en del før lakk. Var ikke helt fornøyd med glipene på førerdør. Så bildet viser både før og etter. Var for lite klaring ved øvre hengsle, og nedre bakkant. Så demonterte hengslepinne og presset litt i hydrauliske pressen på hengsledelen som festes i karosseriet. Jekket også litt i døråpning for å få den i samme vinkel som døra har. Var bare et par millimeter, men utgjør mye på utseende.

[attachment=1]

Måtte montere støtfangere og litt lykter for å se at det også passer. Stigtrinn må jeg finne de som jeg skal bruke, for å sjekke de også.

[attachment=2]
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 24, 2023, 18:58:51 pm
Litt rust i bakkant ble fikset med en tilbanket bit. Festet den først utenpå, og risset langs kanten så jeg så hvor jeg skulle kutte bort det gamle.
Var rustet hull bak lykten også, så der ble det også en ny platebit og nye hull til lykt må bores. Diverse bulker ble også rettet ut.

[attachment=1]

Reprise i fremkant. Laget den delen også i to deler. Den indre falsen ble laget separat og sveist på.

[attachment=2]
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 16, 2023, 19:55:08 pm
Oppdaget at motoren ikke stod midt i motorrommet, så da fikk jeg anledning til å teste dozeren litt. Fikk trukket bakplate noen millimeter til siden, og da passet også eksoshalene greit i utsparingene.
Satt også på den siste skjermen som jeg ikke hadde begynt på ennå.

[attachment=1]

Er litt å jobbe med på den skjermen også. Både bulker og rust, men utrolig stødig når jeg festet den til bilen så et godt emne.
Måtte bare få på resten av skjermer og dører også.

[attachment=2]
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 16, 2023, 19:29:28 pm
Over en måned uten nye bilder!
Hadde en samling i garasjen med andre veteranbilfolk, så da benyttet jeg anledningen til å få løftet karosseriet opp på bunnplata igjen.

[attachment=1]

Var godt over et år siden de ble adskilt for å renovere bunnplata. Veldig godt å få tilbake litt gulvplass i garasjen.

[attachment=2]
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 31, 2023, 17:01:57 pm
Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Glad

Hadde bare noen små 3mm hull for å slippe ut luft på første forsøk, og tvinnet sammen 3x3mm som tilførsel. I sand vil vel noe av luften klare å unnslippe gjennom sanden, men usikker på hvordan det er i gips. Gips leder kanskje bedre bort varmen også slik at det størkner for fort?
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 31, 2023, 08:59:51 am
Føler vel ofte jeg prøver på ting jeg ikke har gjort før. Men er utrolig hvilken hjelp man får fra Google og YouTube.
På støping av vingemutterne fikk jeg ide fra han her som dunket originalen ned i sandforma. Har tidligere tenkt man måtte ha to halve originaler som ble lagt i hver sin halve støpekasse.
https://gjoertler.blogspot.com/
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 28, 2023, 20:24:02 pm
Andre forsøk ble mye bedre. Så da kunne jeg kutte de fra hverandre og slipe litt.
Trengte jo også et par spesielle vingemuttere til festene. De var litt enklere i fasongen, så de støpte jeg i vanlig sandform. Forstår vel hvorfor noen lager støpekassene i metall og ikke treverk. Var ikke mye søl som skulle til før det tok litt fyr  Gliser

[attachment=1]

Det ble temmelig vellykket på første forsøk, så da kunne jeg kutte de løs. Hadde tettet igjen gjengepartiet når jeg laget forma, for regnet ikke med at gjengene var mulig å støpe uansett. Sa da var det bare å bore å gjenge litt før de passet der de skal være.

[attachment=2]
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 28, 2023, 20:16:24 pm
Jo, takk for det.

Har eksperimentert med litt andre ting i det siste. Fikk tips om at noen har begynt å produsere disse festene til Standardsetene, men ser ut til at de var i messing. Så da tenkte jeg at det kan man jo teste selv  Osteaktig
Så jeg 3D-scannet et av de originale festene, og printet noen kopier. Limte de sammen, og støpte de inn i en blanding av gips og sand. Ved å varme det opp til ca 700gr forsvinner all 3D-print og man har en form man kan helle messing oppi. Fant frem en del gamle messingnøkler man hadde spart på, og fikk de oppi smeltedigelen.

[attachment=1]

Varmet det opp til ca 1000gr og helte de i formen. Første forsøk ble ikke helt vellykket. Lurer på om kanalene som ledet inn til hulformen var for små, så da var det bare å begynne på nytt.

[attachment=2]
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 13, 2023, 22:57:22 pm
Da var motoren startet for første gang i mitt eie. Kan være 55år siden sist den har vært startet. Var litt treg på første forsøk, men startet på to sylindere. Hørte raskt at jeg hadde glemt å stille ventilene, så etter en ventiljustering og litt justering på blandeskruen sveiv den som i videoen som er under her.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: januar 08, 2023, 19:08:14 pm
Nærmer seg oppstart av motor, så fant en gammel NOS viftereim. Fikk tips om å fukte den med flytende silikon, så får jeg håpe den ikke ble for glatt  Osteaktig Litt spent på hvor lenge den holder, men føles fortsatt relativt myk.
Hadde tidligere satt på en fortinnet jordkobling til batteriet, men fant den originale og etter en vannpolering så jo den mye finere ut.

[attachment=1]

Polskoen på plussen hadde tært bort en del, så der måtte jeg finne en annen gammel som var bedre og loddet den over på den originale ledningen.

[attachment=2]
25  Forum / Problemløseren / Sv: Renovere Eberspracher bn2, erstattningdeler eller andre løsninger på: desember 18, 2022, 11:04:20 am
Ikke uvanlig at de kan "drukne" i for mye bensin, og ryke mye viss spenningen er litt lav inn på brenneren. Den lunken du kjenner vil jeg tro kun er fra glødepluggen, og at bensinen ikke har antent.
Så viss den ryker, får den bensin, og viss den ikke ryker kan en dyse være tett. Normalt ikke nødvendig å plukke den helt i biter da det vel kun er viften som ikke kan demonteres fra utsiden.
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: desember 17, 2022, 18:31:19 pm
Har vært litt smådetaljer i det siste. Skulle ha på nye pluggledninger, og ville jo ha riktig utseende på gummihettene. Samlet sammen noen brukelige, og lurte på hvilke jeg skulle velge. Fikk så se at ikke alle hadde VW nummer på seg, så da ble valget enkelt  Gliser

[attachment=1]

Fant en gammel oljetrykksbryter med skrutilkobling som jeg testet. Måtte maskere litt før glassblåsing/vannpolering. Var et VW merke på den også.

[attachment=2]
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1960 mod boble med nyere girkasse på: desember 03, 2022, 19:25:45 pm

Men problemet er vel at det festet som de sier man må bruke, ikke passer på 60 modellen som har et "one year only" feste.
https://www.csp-shop.com/en/transmission/transmission-mount-front-301-265-211a-11349a.html?cache=1670091801

Slik ser 1960 festet ut, og da havner vel kanskje ting i feil høyde likevel?
https://www.csp-shop.com/en/transmission/transmission-mount-front-301-265-111c-32209a.html?cache=1670091972
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: november 27, 2022, 14:38:04 pm
Takk for det. Har hørt de som har hoppet over tråden siden den heter Standard. Har trodd at det er en helt vanlig boble, men i Norge er jo noe som ikke er Deluxe eller ombygd, uvanlig  Osteaktig
Har holdt på med andre småting i en stund nå, men litt fremgang har det vært. Hadde besøk av en når jeg skulle lage nye bensinrør fra pumpe til forgasser. Jeg har trodd disse var i kobber, men han mente at de brukte jern den gang. Når jeg undersøkte de andre motorene jeg hadde, var de jo i jern. Så da måtte jeg finne ut hvordan jeg kunne forkobre et gammelt jernrør, siden de skal ha kobberfarge på utsiden. Man kunne fortsatt se rester av kobber på noe av rørene jeg fant. En del på Google, så fant jeg en oppskrift på eddik, litt salt og en passelig dose med strøm så fikk jeg løst opp noe kobber i eddiken. Ved så å sette minus på jernet, og pluss på litt kobber i den oppløsningen fikk jernet kobberfarge når jeg dyppet det oppi.

[attachment=1]

Så da fikk jeg montert alle rørene i riktig farge.

[attachment=2]
29  Forum / Snikk-snakk / VW lampe på: oktober 27, 2022, 21:01:08 pm
Fant ut at min lille 3,5Watt laser kunne gravere i glass, så da måtte den jo brukes til noe fornuftig. Må ha litt tynn papp under som laseren fokuseres på, så motivet er veldig synlig mens det brennes. Når glasset vaskes etterpå blir det nesten usynlig igjen.

[attachment=1]

Men når man setter lys på kanten av glasset, blir det en grei VW lampe  Gliser

[attachment=2]
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: oktober 22, 2022, 18:13:29 pm
Fikk gjort ferdig fordeleren. Kan nesten se ut som det er de originale stiftene som fortsatt står i. Den ekstra fliken opp med justering, gikk de bort fra og går ikke an å skaffe annet enn NOS. Denne var heldigvis ikke verre enn at jeg vil prøve å kjøre med den en stund i alle fall. Var også nok farge igjen til at jeg kunne blande en grå-sort farge som er lik originalen.

Her er før bilde.

[attachment=1]

Og etter.

[attachment=2]
Sider: [1] 2 3 ... 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!