januar 18, 2018, 17:04:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 51
1  Forum / Problemløseren / Sv: Ladelampe lyser i utide på: januar 02, 2018, 17:28:26 pm
Siden det er montert en vekselstrømsdynamo er det nok noen dioder inni som ikke har hatt det godt under feilkoblingen. Vekselstrømsdynamoen får direkte spenning fra batteriet uten at tenning er på, og da prøver diodene og kortslutte batteriet ved feilkobling. Vil tro dynamo må ut og demonteres for sjekk av dioder.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Olje Lekkasje på: januar 01, 2018, 11:35:12 am
Muligens oljekjøleren eller pakningene på den? Den sitter jo inni viftehuset, så mestedelen av lekasjen vil jo renne ned mellom sylinder 3 og 4. Ellers er det vel en mulighet med bensinpumpebakelitten og pakningene på den.
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Okrasa Veiv?? på: desember 10, 2017, 10:53:59 am
Lag en pappmal som er 69mm som på bildet. Viss veiva er mer, kan du bruke en meterstokk for å se hvor mye lenger. Ikke veldig nøyaktig, men vil tro du får en god anelse  Glad
4  Forum / Snikk-snakk / Sv: 10 år - faktisk... på: november 22, 2017, 17:21:53 pm
Gratulerer til alle som bruker forumet.
Og ikke minst til de som drifter det!
5  Forum / Problemløseren / Sv: trekk til VW t3 1988? på: oktober 28, 2017, 08:22:23 am
Problemet med å pakke en bil inn, er at fukten kommer uansett inn den også. Må være god lufting for at ikke innpakkingen skal gjøre vondt verre, og alt ruster mer.
6  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagre bil i flere år - kjekt å huske på: oktober 10, 2017, 20:16:42 pm
Viss det er møkkakjeller som fortsatt er i bruk på låven, er det litt gasser i luften som jeg føler hjelper rusten i gang. Når jeg brukte min Notch som vinterbil sprøytet jeg inn hele bilen utvendig, med et tynt lag  voksbasert hulromsbeskyttelse. Når våren kom var det bare å finne høytrykkspyler med avfetting og spyle av igjen. Jeg sprøytet den dessverre ikke inn før jeg satte den inn på den tørre og luftige låven, og det bærer kromen preg av nå  Øyerulling
Og musene forsynte seg selvfølgelig av en del gummilister og bensinslanger  Osteaktig
Ellers er vel et tips å skifte bremseveske, da bremseveske trekker til seg fukt og det vil ruste i hoved og hjulsylindre i løpet av årene.
Og ikke sett på håndbrekket når du parkerer.
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: oktober 03, 2017, 16:42:52 pm
Både 1302 og 1303 har McPerson, og har de S har de 1600 og skivebremser. Men er vel ingen regler uten unntak?
Om de har skivebrems fremme er jo enkelt å sjekke før du kjøper.
Om det er 1600 kan også relativt enkelt sjekkes ved å se på motorkoden som står rett under dynamofoten. Begynner motornummeret med F, AB, AC eller AR er det en 1300, og begynner den med AD, AE, AS eller noe annet med A? er det en 1600. Legger ved en liten oversikt under her.
8  Forum / Problemløseren / Sv: Spylertrykk, årg, 64 VW 1200 De Lux på: september 30, 2017, 19:07:42 pm
Etter det jeg vet, var denne slangen ekstrautstyr. Jeg har alltid bare fylt luft direkte på tanken med trykkluft.
9  Forum / Snikk-snakk / Sv: Blinklys på: september 22, 2017, 17:02:59 pm
Viss det kun lyser konstant foran og bak på den siden du "blinker" til og lyspærene har riktig wattstyrke, tyder det veldig på at releeet har skylden, ja.
Du kan være heldig at du kan få løsnet det ved å banke forsiktig på det med f.eks. skaftet på et skrujern, samtidig som strømmen/blinkhendel er på.

At ikke varsellampen lyser er normalt, da den lyser i motsatt rekkefølge av utvendige blink.
10  Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser har hengt seg opp på: september 19, 2017, 16:28:01 pm
Jeg hadde først tatt av luftfilteret og sett nedi forgasseren. Regner med du vil se hva som sperrer for retur da.
Og viss ikke jeg nevner det, kommer sikkert noen andre til å kommentere plasseringen av bensinfilteret  Osteaktig
Filteret bør ikke stå på trykksiden av pumpa! Normalt sett er det ikke nødvendig med filter i det hele tatt, siden det er sil i tanken og pumpa fra før.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Risting/skjelving ved lav hastighet på: september 19, 2017, 16:19:50 pm
Overså at han ikke kjente noe i rattet, så egentlig er jeg nok enig med deg, Danny  Glad
12  Forum / Problemløseren / Sv: Olje på: september 17, 2017, 07:02:57 am
Hovedgrunnen til at motoren trenger mer luft er nok at kjølevifta flytter mye mer luft. Jeg løste det med å lage en kloss jeg hekter på den originale låsen. Så kan jeg låse lokket fast i klossen på normal måte. Kan enkelt fjernes igjen på de dagene som ikke er så varme (Var helårsbil)
13  Forum / Problemløseren / Sv: Risting/skjelving ved lav hastighet på: september 17, 2017, 06:54:37 am
Hvordan er girkassefestene? Viss gummifestene er defekte, kan hele motor/gir vri på seg slik at clutch løser litt ut og da blir det risting. Men det er normalt mest merkbart akkurat i det du skal starte fra stillestående.
Ellers er det en generell sjekk av slark i forstilling. Jekk opp bil og dra frem og tilbake både horisontalt og vertikalt i dekkene og høre etter klakkelyder.
14  Forum / Problemløseren / Sv: Bremse lys. på: september 14, 2017, 09:37:51 am
Litt usikker på pæretype, men regner med det er med sokkel type BaY15d og da er det vel 6V 21/5W?
15  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilket moment skal en bruke på hjulbolter - Stor fembolt 5x205 på: september 13, 2017, 21:09:12 pm
 Siste kolonne er momentet i kg. Glad
16  Forum / Problemløseren / Sv: Bremse lys. på: september 13, 2017, 20:43:50 pm
Det er "to lyspærer i en", så den ene tråden kan være defekt selv om den andre lyser. Men viss den svake forsvinner når du bremser, vil jeg tro du har dårlig jording i den lykta som forsvinner.
17  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Varmluft vifte 12 volt på: september 07, 2017, 16:59:31 pm
Vet ikke hvilken bil du tenker på, men i Notch er det vel vanskelig å få plass til større dynamo uten ombygginger? Der har du bare 30A og bilen trenger 10-15A til lys og resten kommer godt med til lading av batteriet. I boble kan man jo lettere sette inn 50A, og da har du 20A ekstra til varme. Men 20A blir ikke mer enn 240W. Kjøper du ettermarkeds tror jeg at jeg har sett de opp i 90A, og da kan du regne rundt 700W til varme. Jeg har valgt varmebokser i alle mine biler, pluss Eber viss den har vært vinterbil. Kan også ha varmen fra varmeboksen kun ut under baksetet viss ikke du vil ha fuktige uteluften inn i kanalene.
Men en voksen person utvikler vel ca 100W, så viss du fyller opp baksetet med tre voksne, så har du 300W gratis  Øyerulling
18  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Varmluft vifte 12 volt på: september 06, 2017, 16:40:58 pm
Kommer selvfølgelig an på hvor mye varme som viften skal produsere, men er i utgangspunktet enign med Tuomo. En Eber produserer vanligvis 2000W, men det er som regel nok til at den må skrues av etter få minutter. For å gjøre regnestykket enklere, kan man si at du trenger 1200W. Da trenger du 100 amper til varme pluss det som bilen normalt trenger til lys og opplading av batteriet etter starten. Det største som boblene ble levert med var jo 50Amp, og her vil jeg si du trenger minst 130Amp
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: Type 3 spotting på: september 02, 2017, 07:15:08 am
Når du først nevner hvitt tak, kom jeg til å tenke på dette bildet jeg spottet i et gammelt album for en tid tilbake. Bildet er nok fra midten av 1970 tallet.
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Klemring på bensinrør. på: august 20, 2017, 06:52:28 am
Jeg tror ikke du trenger verktøy for å sette på denne. De skal passe akkurat over røret, og krymper litt når mutter strammes til i pumpe og forgasser.
21  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med motoren (Hovedsak oljelekkasje) på: august 16, 2017, 07:00:07 am
Og viss du først tar av reimskiven, kan du prøve med en tynn strips eller lignende om kanalen for returen av oljen ved remskiven er åpen. Vil ikke være første gang denne har blitt tett/nesten tett av litt for mye pakningsmasse ved montering av blokk. Da har ikke oljen bak remskiven noen annen vei, enn ut av blokken.
22  Forum / Problemløseren / Sv: Tilkobling Porsche vifte på: august 13, 2017, 18:36:01 pm
Som et generelt tips kan jeg si at B+ skal direkte til batteri, D+ skal til ladelampe, D- er jord/gods og W er som regel ikke i bruk, men er beregnet til turteller i bl.a diselbiler.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med starting av motor på: juli 31, 2017, 07:34:44 am
Og viss tenningen er feil justert kan den også få slike symptomer. Viss den prøver å tenne for tidlig slik at stempelet er for langt fra toppen, vil den prøve og starte motoren feil vei og da butter det.
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Enderør eksos på: juli 30, 2017, 07:37:29 am
Regner med de 6mm du snakker om er for at forvarmingen til forgasseren skal få det riktige dragsuget.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38492.msg465393.html#msg465393
25  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken modell er denne boblen? på: juli 24, 2017, 15:10:41 pm
Jeg ville sagt 1962 modell siden den har bensinmåler og de baklyktene som var nyheter det året. Året etter kom det vel et annet viftehus på motoren.
Sjekk midt under baksetet, rett fremfor et ovalt lokk. Der står rammenummeret. Har du et rammenummer mellom 4010955 og 4846834 er det en 1962 modell.
26  Forum / Problemløseren / Sv: Testlampe mellom coil og motorblokk lyser konstant ved justering av fordeler på: juli 23, 2017, 09:07:22 am
Høres ut som du har koblet prøvelampen til feil klemme på coilen?

Nope, koblet til minus.
Om jeg ikke fikk lys i det hele tatt, kunne jeg testet mot pluss, for å se om det ble konstant lys, for å sjekke om coilen får strøm.  Glad

Da har du testet riktig  Gliser
27  Forum / Problemløseren / Sv: Testlampe mellom coil og motorblokk lyser konstant ved justering av fordeler på: juli 22, 2017, 17:52:17 pm
Høres ut som du har koblet prøvelampen til feil klemme på coilen?
28  Forum / Problemløseren / Sv: For høy ladespenning - '63 modell 1200 på: juli 13, 2017, 15:06:13 pm
Viss ledning mellom feltvikling og regulator kortsluttes til jord, klarer en 6V dynamo og produsere gjerne over 20 volt. Så vil regulator prøve og få volten nedover igjen ved å øke volten på den ledningen som er kortsluttet til jord. Det er en håpløs oppgave og kan derfor føre til ødelagt regulator, selv om det er riktig koblet.
29  Forum / Problemløseren / Sv: For høy ladespenning - '63 modell 1200 på: juli 11, 2017, 10:00:44 am
Er du riktig uheldig kan dynamoen ha drept den nye regulatoren også. Viss dynamoen har pøst på med volt og stakkars regulatoren har klart å holde den normal en stund før den ga opp...
30  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med lading og batteri. 6V 67-modell på: juli 05, 2017, 19:33:46 pm
Høres veldig ut som det er regulatoren som ikke virker som den skal, ja.
For å være sikker, kan du teste dynamoen ved å koble den som beskrevet under "Likestrømsdynamoen" i linken her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Sider: [1] 2 3 ... 51
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!