august 10, 2020, 15:52:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 56
1  Forum / Problemløseren / Sv: Luftfilter på: august 03, 2020, 21:35:12 pm
Når du fester det på oversiden av metallkanter er det vinterstilling. Ved lavere temperaturer får du da litt varmere luft inn via slangen som går ned fra luftfilteret.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Noen andre som har denne bryteren? på: juli 10, 2020, 07:24:25 am
Var det jeg også så på. Koblingen er jo tydeligvis bare for at den skal være på i begge sideposisjoner og av i midten. Ser vel nesten ut som den lange gule ledningen kommer fra lysbryteren, så kan vel tippe at det har vært noe ekstralys en gang i tiden. Så er lys og mestedelen av ledningene fjernet?
3  Forum / Problemløseren / Sv: Byttet mastercylinder og får ikke hard bremsepedal på: juni 24, 2020, 20:16:13 pm
Viktig at det er litt klaring mellom padalstang og hovedsylinder. Dette for å sikre at hovedsylinder kommer helt tilbake til posisjonen der veske kan renne fritt inn i den.
Mest vanlige årsak til at bremser henger seg på, synes jeg er tette/gjengrodde slanger. Selv om ikke de er all verdens gamle er det verdt å sjekke.
Jeg har også god erfaring med å sette litt svakt trykkluft på bremseveskebeholderen og så lufte uten å pumpe på pedal. Bare husk på å etterfylle bremseveske før beholderen er tom.
4  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke gnist...? på: juni 24, 2020, 20:04:52 pm
Kan jo sette en pluggledning med tennplugg, rett i coil for å teste. Får du da gnist er jo coil og fordeler i orden og feil ligger i fordelerlokk eller høyspentledninger.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Blinker i speedometer blinker kontant og ikke gnist på stift🤔 på: juni 07, 2020, 09:17:12 am
Viss en ledning har løsnet fra der den skal være og kommer borti et annet sted, kan mye rart skje, ja.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Finne ny dynamo & rette ut støtfanger på: mai 20, 2020, 20:50:03 pm
Motornummeret tyder på at motoren er fra høsten 1968. I 1968 var de fleste motorene 12volt, så mulig de har flyttet over noen 6volt deler fra originalmotoren.
De som påstår den kan stoppe når som helst, har de sagt hvorfor de mener det eller er det kun fordi den ikke lader?

Står litt tips til å feilsøke på ladingen her. Er ikke sikkert dynamo er defekt. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Skriver du hvor i landet du holder til, kan det være lettere å få hjelp også  Glad
7  Forum / Problemløseren / Sv: Skifte børster på en 6V 1968 på: mai 08, 2020, 21:19:18 pm
Er noen tips her for å teste dynamo uten laderele.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
8  Forum / Problemløseren / Sv: Ulik varme på eksosutgang venstre og høyre side på: mai 02, 2020, 08:03:50 am
Har du tatt en kompresjonstest eller "leakdown" test på sylindrene? Tenker på om det kan være noe lekkasjer i sylinder eller ventiler på den ene siden.
9  Forum / Problemløseren / Sv: Venstre bak hang før og henger på etter skifte av sko og syl. 1968 vw1200 på: april 27, 2020, 07:16:56 am
Nesten tette bremseslanger er et vanlig problem, ja. Får å sjekke det, kan du jekke opp bilen og trykke kraftig på bremsen. Går det tregt etter at du har sluppet pedalen igjen, kan du løsne lufteskruen på hjulet som går tregt. Viss det da går lett igjen, er slangen for tett og må byttes.
10  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bygge boble - hva er nødvendig og hva kan sløyfes...? på: april 27, 2020, 07:10:56 am
Forstillingene har forskjellig avstand mellom hovedrørene, så derfor vil ikke en kingboltforstilling passe på din bil uten at rammehodet byttes til et eldre. Men mener du får opphengskuler med bedre vandring, og 66/67 boble har balljoint og 5bolt så fullt mulig å få til med litt miks av forskjellige årganger og deler.

Dynamo/generator får du opp til i alle fall 90A har jeg sett. Her er et komplett kit med dynamofot og tilbehør du trenger for å bygge om: https://dalhems.no/no/p/0505304466794a349274943bf3902375/generatorsats-12v-ac-55Amp

Varmepottene er jo ikke nødvendige for motoren sin del, men litt usikker på hva reglene på EU kontroll sier om varmeapparat som er fjernet.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Påfylling olje styresnekke på: april 10, 2020, 20:57:39 pm
Men i verkstedhåndboken står det halvflytende girkassefett. Ved å fylle olje vil det nesten garantert lekke.
Jeg bruker noe "EP00" fett.
12  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lakkere motor. på: mars 27, 2020, 18:27:05 pm
Det bør det. Olja som er inni motoren har ikke lyst på de temperaturene, så viss blokka blir 200* har du andre problemer  Osteaktig
13  Forum / Problemløseren / Sv: Veiv lager, på: mars 15, 2020, 15:03:05 pm
Er det kamlageret du mener? Ser du skriver veiv, men usikker på hva du mener da. Bilde?
14  Forum / Problemløseren / Sv: Bolt til å klinke sammen stag og låsekasse? 1962 Transporter (inni i døren) på: februar 29, 2020, 07:36:39 am
Hvis du tar mål, og lager en skisse, så må vel noen med dreiebenk kunne lage ett par, så er det bare å klinke i vei :-)
Var jo det jeg hadde gjort, siden jeg har dreiebenk. Men er sikkert noen nærmere som kan hjelpe. De viktigste målene er jo diameter på hullene og tykkelsen på de to delene.
15  Forum / Problemløseren / Sv: Bolt til å klinke sammen stag og låsekasse? 1962 Transporter (inni i døren) på: februar 28, 2020, 21:56:19 pm
Ser ut som hullet i det sorte staget er mindre enn det i låskassedelen? Da skal du nok ha en klinke med to diametere som den første jeg linket til, ja. Da vil jo klinken henge fast i staget, men fortsatt kunne bevege seg i låskassa.
16  Forum / Problemløseren / Sv: Bolt til å klinke sammen stag og låsekasse? 1962 Transporter (inni i døren) på: februar 25, 2020, 18:52:57 pm
Og må de klinkes? Kan ikke bruke en liten bolt med en rørstuss på, for å beholde bevegeligheten?
Vet ikke hvordan de er originalt på transporter, men på boble ser de vel slik ut.
https://www.serial-kombi.com/en-GB/split-bus-front-cab-door-/-seals-handles-and-parts-fixing-rivet-for-front-cab-door-connecting-rod-on-lock-mechanism-1950-7/1964-n318014

Mulig å bruke slike fra dørstopperen på boble? https://www.jbugs.com/product/111837257.html
17  Forum / Snikk-snakk / Sv: THERMOCHROMIC PIGMENTS på: februar 22, 2020, 18:37:05 pm
Er nok ikke et problem blant bilfolk, og muligens resten av verden ikke vet at slikt finnes ennå. Men likte gjerdetrafo ideen. Bare ha fjernkontroll på den slik at du kan slå den av før du selv skal inn i bilen  Gliser
18  Forum / Snikk-snakk / Sv: THERMOCHROMIC PIGMENTS på: februar 22, 2020, 08:41:08 am
Kult på SCC når sola skinner og varmt i været, så kommer regnet. Da kan i allefal du være fornøyd.   Osteaktig
I alle fall viss han husker nøyaktig hvor han parkerte. Vet jo aldri hvilken bil som er riktig, når ikke man vet hvilken farge den har for øyeblikket  Osteaktig
Ser også for meg det blir en del håndavtrykk på den når alle skal bort å se avtrykket av den varme hånda.
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vw facts på: februar 16, 2020, 09:27:53 am
Alt er jo mulig, men jeg tar ikke noe ansvar for riktigheten i oversettelsene  Osteaktig
https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.vwnorge.no%2Findex.php%3Ftopic%3D50337.0
20  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: februar 06, 2020, 17:37:08 pm
Veldig fornuftig å få målt trykket. Prøv å få det til slik at det er mulig å kjøre med trykkmåleren tilkoblet, slik at det raskt kan sjekkes om trykket fortsatt er til stede når den stopper. Siden det er en periodisk feil, er jo sikkert alt normalt en stund. Er trykket normalt i det feilen oppstår, må jo årsaken være etter pumpen. Er trykket lavt i det feilen kommer, er det pumpen, tilførselen eller regulatoren.
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Industrimotor, MAX TURTALL ??? på: februar 02, 2020, 20:46:20 pm
Måtte lete litt i gamle papirer igjen.  Glad
Ved valg av forgasser er det jo et regnestykke som jeg fant i en gammel Solexbrosjyre. Men på din motor er vel innsuget den minste diameteren, og da begrenser vel det turtallet? Og du har vel ikke lov å sveise om på det for ditt bruk?
22  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: februar 02, 2020, 20:27:26 pm
Problemet er jo at den virker normalt når den først virker? Skulle sjekket om det kommer bensin med en gang den stopper.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: januar 29, 2020, 18:10:41 pm
Fikk et lite flashback til en som var innom i sommer med en T2. Den stoppet akkurat når den selv ville og startet etter en stund som normalt igjen. Da fant vi til slutt en pakning fra korken på bensintilsetningsflasken som hadde falt oppi tanken. Denne pakningen fløt rundt i tanken og tettet utløpet akkurat når den selv hadde lyst. Den hadde selvfølgelig blitt gjennomtrukket av bensin, så den var tilnærmet gjennomsiktig i tillegg. Nesten umulig å se  Osteaktig
Verdt å sjekke. Demonter tankføler og lys med lommelykt oppi tank.
24  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Turtleback senterkopper på: januar 27, 2020, 19:12:25 pm
Leveres i ekslusiv nummerert laserkuttet boks  Gliser
25  Bruktbørsen / Deler selges / Turtleback senterkopper på: januar 27, 2020, 19:11:55 pm
Har laget noen senterkopper som utseendemessig er lik originalene på utsiden, men med bedre innfesting på baksiden.
Kopiert fra en original, og 3D-printet i ABS plast. Innfesting i rustfritt.
Finnes i ubehandlet sort eller lakkert sølv.
Har du Superior Turtleback 4,5" felger, har du nesten garantert ikke senterkopper til alle. Nå har du muligheten!
Pris for et sett på 4stk inkludert frakt: 1000,-
26  Forum / Snikk-snakk / Sv: sveise låseklype på: desember 29, 2019, 10:27:25 am
Er jo 5 i pakka og ikke 4 som på bildet over her, men går kanskje greit  Osteaktig
https://gasolin.no/catalog/product/view/id/4359/s/intergrips/category/1153/
27  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: november 15, 2019, 16:53:13 pm
Og jord er også i orden til styreboks? Den må jo ha god jord for å kunne levere minus til dysene.
Ser at pumpe sviver og at det er bensin frem til dysene, men har dere målt trykket på bensinen?
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oppgradering av 1600, 1776 eller mer? BUDGET! på: november 12, 2019, 17:32:51 pm
Jeg hadde i alle fall begynt med å åpne den motoren som du skal bruke. Se hva som kan brukes videre og hva som må byttes. Da har du brukt litt av budsjettet på de delene som må byttes og så kan du se hva som er igjen til resten.  Øyerulling
Blokka må som regel linjeborres, og da må du ha nye lager i overdimensjon. For å være sikker på at all spon og gammel møkk kommer ut, bør pluggene i oljegalleriene fjernes og erstattes av gjengede NPT plugger etter rengjøring.
Toppene har ofte noen sprekker, og bør da byttes. Ventilstyringene kan ofte være slitt og må da byttes.
Så en del avhenger av hva du kan gjøre selv og hva som du setter bort av jobb. 87mm (1641ccm) og 88mm sylindere (1679ccm) kan være slip-in, og da sparer du penger viss du må sette bort jobben med borring av blokk og topper.
Håper dette hjalp litt, selv om det ikke var helt svar på hvilke størrelser du burde velge på sylindere og kam  Blunker
29  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinpumpe på: oktober 25, 2019, 17:20:05 pm
Ser at det er jo en del andre ting rundt motorstyringen som kan testes før man bytter den. Jeg hadde i alle fall begynt med å se om dysene får pluss. Ser ut som de får pluss gjennom et rele, og motorstyringen sørger for minus på rett tidspunkt.
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/76-79113wiring.jpg

Ser også ut som det er en hvit ledning fra coil til motorstyring som gir informasjon om turtall. Den er jo også viktig for at den skal levere noe bensin.
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutch Late Bay på: oktober 23, 2019, 18:25:20 pm
Problemet kan muligens komme når lamell blir litt slitt og ringen vil komme nærmere lageret. Ringen bygger jo litt ut, og det vil kanskje bli for lite klaring mot utløserlageret.
Men det kan jo gå helt greit også. Kjekt at du vil prøve  Glad
Sider: [1] 2 3 ... 56
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!