vidar eiane
|
|
« på: desember 03, 2010, 23:51:03 pm » |
|
1835 motoren min går som en snekke på tomgang. Det popper i gasserene og eksosen. Usikker på hvilken enda. Ble fortalt at gasserene hadde ligget i lang tid og bare satt på motoren uten justeringer. Men den går som et skudd ved pådrag etter 2000 omdr ca. Trenger derfor factory settings, har noen oppskriften ? Har forstått det slik: Aks pumpene dusjer en fin jevn stråle ved pådrag flottørhøyde skal være 6mm = hvordan kontrollmåle dette ? måle fra-til... blandingskrue skal skrues til bunn og ca 2,5-3 runder ut gasser spjeld skal ha ca 0,10 åpning ved 0 pådrag. Hvor finner jeg tomgangs justeringen ?
Bilder osv setter jeg pris på, fant ikke for mye lektyre om dette på google. Mye mer info om weberene. Er det samme prosedyre som IDF ?
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2010, 23:53:48 pm av vidar eiane »
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #1 på: desember 04, 2010, 00:20:56 am » |
|
mener og huske eg fant god info på dellorto.co.uk når eg klatta me noge gassere for lenge si..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #2 på: desember 04, 2010, 08:25:22 am » |
|
Skru ut dysene på toppen der, og blås de ren. Det er et problem med dellorto, at det setter seg rusk i de dysene. Da går den ujevnt og fælt, helt til du drar på. Du får kjøpt et oppgraderingssett til disse, så blir du kvitt problemet. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #3 på: desember 04, 2010, 13:11:52 pm » |
|
Aks pumpene dusjer en fin jevn stråle ved pådrag Dette er rett!
flottørhøyde skal være 5 til 6mm = hvordan kontrollmåle dette ? du snur toppen på forgaseren oppned og måler fra flotøren og ned til der pakkningen ligger!enklest er og bruke ett bor!
blandingskrue skal skrues til bunn og ca 2,5-3 runder ut!dette er rett
gasser spjeld skal ha ca 0,10 åpning ved 0 pådrag. dette er rett!
Hvor finner jeg tomgangs justeringen ? tomgangs justeringen er på begge sider der du skrur fast forgasser staget på akslingen på forgasseren!
Enten så er tomgangs dysene dine tette,eller dem er for små! tomgangs dysene er dem minste som sitter på toppen av forgasseren!
også huske på at hvis det sitter bypass dyser ved siden av blandings skrua så begynner du og justere, med dem skrudd helt til bunns!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #4 på: desember 04, 2010, 16:58:33 pm » |
|
Det du egentlig bør gjøre med disse gasserene, er å plukke de i grus. Gjør rent, skift evt morkene o-ringer og sett sammen igjen. Sett opp grunninnstillingen, putt de baki bilen og fyr opp Hvis ikke finner du en liten feil nå, og en da. Så går det en stund, så er det på'n igjen. Jeg snakker av erfaring med disse.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #5 på: desember 04, 2010, 17:20:29 pm » |
|
Dette har petter'n hel rett i!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #6 på: desember 04, 2010, 17:29:38 pm » |
|
Hvor justerer man flottøren ? Se bildene. Er usikker på hvor jeg skal måle. Etter en grundig zalo vask lå disse 2 skivene i bunn av bøtta. Hvor hører disse til mon tro ? Se bilde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #7 på: desember 04, 2010, 17:34:12 pm » |
|
Er med på det Petter skriver, har bestillt genuin gasket kit for disse hos Dellorto UK. Kommer til å skifte det meste. Men jeg har ingen tro på at den helt på tur siden bilen sveiv på tomgang, bare veldig dårlig. Og gikk som et skudd når den var varm.
Kan noen lage noen fine piler som peker på di forskjellige skruene og hva disse er til ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #8 på: desember 04, 2010, 18:41:03 pm » |
|
Skivene hører til på co skruene, mellom fjærene og o - ringene.
Lag piler på de skruene du er usikker på, og jeg skal fortelle deg hva de er til.
Flottøren ser ikke så verst justert ut i følge bildet. Det er prosedyre på å sjekke det, men den er litt omfattende å skrive om.
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2010, 18:45:12 pm av cato® »
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #9 på: desember 04, 2010, 20:16:01 pm » |
|
En rask forklaring Pilene vart ikke fine :)dårlig tid i dag!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #10 på: desember 04, 2010, 20:55:17 pm » |
|
lurer på et par til jeg ... men du kom meg i forkjøpet. Mine vil jeg påstå er finere Fikk noen svar av deg da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #11 på: desember 04, 2010, 22:16:28 pm » |
|
Nr 2 er blindplugg Nr 3 er der du skrur av for og komme til aksdysene Nr4 er der du skrur opp for og ta ut motvekta og den lille kula som styrer bensinen Til aks dysene!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #12 på: desember 04, 2010, 22:28:25 pm » |
|
Nr 2 er blindplugg Nr 3 er der du skrur av for og komme til aksdysene Nr4 er der du skrur opp for og ta ut motvekta og den lille kula som styrer bensinen Til aks dysene!
Sikker på at 3'ern ikke er tomgangsdysa?...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #13 på: desember 04, 2010, 23:30:21 pm » |
|
Vel på gassera mine så skrur du ut plugg nr 3 og da kan du presse ut aks dysa! den ser slik ut
|
Vw 1302
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #14 på: desember 05, 2010, 00:18:13 am » |
|
Vel på gassera mine så skrur du ut plugg nr 3 og da kan du presse ut aks dysa! den ser slik ut
Ser det nå at det er aks dysa ja og tomgangsdysa står oppå ved siden av hoved dysa osv. Pek på delene så får du vite hva de heter: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1245
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #15 på: desember 05, 2010, 00:21:56 am » |
|
Mye nyttig info her, det som jeg nå ikke har fått et skikkelig svar på er hvordan man justerer flottørhøyden ? Regner med at det ikke bare er å bøye blekket som stanser flottøren ved tomt kammer...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #16 på: desember 05, 2010, 00:29:49 am » |
|
Skal bypass skruen settes til bunns etter rengjøring ? Mener å ha lest dette. Hva brukes denne til ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #17 på: desember 05, 2010, 00:39:04 am » |
|
Vet ikke om det er på dem som på idf, men når du måler flotørhøyden, så hold toppen 90 grader, ikke helt oppned da den da komprimerer kule/fjør systemet. Bypass skal alltid skrus i bunn og heller brukes for å gjøre små justeringer vis en gasser flower litt forskjellig mellom "rørene".
Og ja du bøyer bare på den blekk platen og den du ser som tar imot når flotøren bunner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
|
« Svar #18 på: desember 06, 2010, 13:07:00 pm » |
|
Nei, disse må du ikke skru på. De er satt opp på fabrikk for å korrigere avvik mellom de to løpene. La de stå urørt. Skal bypass skruen settes til bunns etter rengjøring ? Mener å ha lest dette. Hva brukes denne til ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #19 på: desember 06, 2010, 13:48:36 pm » |
|
Bra jeg ikke har rørt disse skruene da Venter på pakninger fra england. Noen som har bestillt fra eurocarb, dellorto uk fra før og kjenner leveringstiden ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bendik
Medlem
Innlegg: 170
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #20 på: desember 06, 2010, 13:54:52 pm » |
|
Gikk raskt når jeg bestilte, men det er flere år siden nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
|
« Svar #21 på: desember 06, 2010, 16:48:06 pm » |
|
Har bestillt et parr ganger, rask levering ca 2-3 dager. Meget fornøyd! Bra jeg ikke har rørt disse skruene da Venter på pakninger fra england. Noen som har bestillt fra eurocarb, dellorto uk fra før og kjenner leveringstiden ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|