juni 12, 2024, 19:00:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger hjelp raskt, skal sveise sway away i balljoint.  (Lest 1841 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: april 27, 2010, 20:53:21 pm »

Trenger fort hjelp da avtalen med sveiseren er i morgen.
Legger ved en scanning fra instruksjonene.
vanskelig å se på bilde men 5b er den lille spisse skruen, 5a er den store som står gjennom platen man vrir.


Problemene er:
5b har ikke noen plass i fjørpakka, er kun plass til 5a.
Også står det 5b der jeg tror det skal så 5a (kan være eg tar feil).
Og hvor mye er 1-9/16" (som skal være avstanden fra den horisontale linja gjennom hullet, til den parallelle linja over).

Denne setningen forvirrer i alle fall... Hæ
Siterer: The second 3" line that you marked should now pas through the senter of the set screw (5b) that pass through the adjusting block (2).

Jo flere svar jo bedre.
Takk  Glad
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 27, 2010, 21:51:22 pm »

Punkt 14 tilsier at 5b er den store som brukes til justeringa.
Kanskje du blander 5a og 6?
Ta en titt på denne manualen, litt annerledes tekst som kanskje kan bistå?

http://www.swayaway.net/joomla/images/InstallInstructions/9902_VWBALLJOINTANDLINKPINFRONTADJUSTERS.pdf
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2010, 23:00:22 pm »

NOTE: Step 13 through 15 apply only to the assembly of ball joint front ends.
13. Remove the socket set screw (#2) which goes through the adjuster block (#3).
14. Put a control arm on the springs and rotate them until the lower set screw hole
(#6A) is visible through the slot. (See ll-lustration 2, Figure A) Insert and fully
tighten the ½” socket set screw (#6).
15. Now rotate the springs back to their original position and reinstall the big socket
set screw (#2), block (#3), and jam nut (#1).
16. Reassemble the rest of the front end.

Disse stegene, virker helt feil...
I fjærpakken min så er det bare ett "hull" i midten og dette må vel den store skruen stå i, hvor skal da den lille skruen stå?
Det virker som at det står:
Sku ut den største spisse skruen.
Vri fjærpakken og skru inn den lille skruen.
vri tilbake og sett på den store skruen.

Må jeg borre opp hull til den lille skruen eller er det noe feil med min fjørpakke??
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2010, 23:04:45 pm »

For meg så virker det som om du må borre nedsenking i fjørpakken for å bruke den lille set skruen på motsatt side ja ved å vri den rundt, feste skruen og så vri tilbake...
Men jeg kan ta feil :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: april 27, 2010, 23:29:44 pm »

Denne andre 3" linja som jeg skal lage litt over den som går gjennom det orginale hullet forstår jeg lite av.
Sånn jeg tror/trodde jeg kunne gjør det:

Kappe ut den originale,
drite i den lille skrua,
Sveise inn den nye sånn at den store spisse skrua står i sporet på fjørpakka i samme vinkel som originalt.

Kan vel ikke være så mye vanskeligere enn dette??
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2010, 08:09:11 am »

Er det ikke slik det gjøres da? Jeg gjorde slik og fikk LAV bil. Plaser de sånn at øvre stilling er i orginal høyde. Bare pass på at du ikke lager en heiseforstilling Blunker Men det skal sies at jeg har til gode å gjøre dette selv på en balljoint forstilling så sikker kan jeg vel ikke si at jeg er.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: april 28, 2010, 13:49:19 pm »

Nå er forstillinga ferdig kappet, sveist og sandblåst.
Litt hardt arbeid og mye måling men virker foreløpig som at det ble bra.
5 timer + lakk arbeid.

Gjorde som jeg skrev i siste innlegg, må jo bli greit.
Har sveist dem i sånn at jeg både kan heise og senke da jeg har senkespindler også.
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: april 28, 2010, 14:15:13 pm »

Gjorde som jeg skrev i siste innlegg, må jo bli greit.

Ja vi får håpe det siden du IKKE gjordet det som sto i veilledningen.
:-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #8 på: april 28, 2010, 14:24:02 pm »

Gjorde som jeg skrev i siste innlegg, må jo bli greit.

Ja vi får håpe det siden du IKKE gjordet det som sto i veilledningen.
:-)

Har du ALDRI kjøpt møbler flatpakket før?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2010, 14:28:08 pm »

Orginalt så sitter jo fjørpakka kun på den ene spisse skrua.
Nå når justeringa er i midten så kommer den spisse skrua inn i fjørpakka i akkurat samme vinkel som orginalt.
Det blir nok bra  Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: april 29, 2010, 21:49:54 pm »

jaja, gikk ikke så bra som håpt.
Alt av kutting og sveising for innkorting ble helt supert.
Men, når senke satsen er justert for full senk så blir bilen i org høyde...
Blir å kappe det ut og vri litt for så å sveise på ny.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: april 30, 2010, 16:46:12 pm »

Er vel sånn att det pleier å ta litt tid for å sige ned
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: april 30, 2010, 19:31:07 pm »

Du klarte å lage heiseforstilling om ikke annet.... du skulle merket av hvor på røret skrua stod originalt. Justeringen skal fra det punktet gå fremover, nedover.
Loggført

1961 T1 - Custom
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: april 30, 2010, 21:01:30 pm »

Hehe, takk for trøsten.
Blir sveist på ny på mandag, så satser eg på at det blir bedre.
Når den står "heisa" på justering nå så står armene nesten 90grader rett ned Øyerulling
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!