mai 23, 2024, 19:49:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?  (Lest 2975 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« på: desember 13, 2010, 21:04:34 pm »

Jeg lurer på å montere ekstern oljekjøler på min 2,1 T4 motor når den endelig skal på plass i bilen. Noen som har anbefaling av et kit?

Holder det med oljekjøler med mekanisk termostat, eller er det lurt å gå for en med vifte og elektisk termostat i tillegg?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: desember 14, 2010, 19:51:18 pm »

Ingen som har tips?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: desember 15, 2010, 13:18:37 pm »

Bruker kjøler med vifte,termostat styrt på min. funker bra
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
vwpower
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: desember 15, 2010, 16:06:11 pm »

csp har denne.

* 10082.jpg (43.36 KB. 372x250 - vist 207 ganger.)

Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 15, 2010, 16:13:57 pm »

Det der ser jo fortsatt bare ut som en oljekjøler m/fittings.
Det enkleste i verden er jo å kjøpe et oljekjøler kit, ofte følger det jo med en vifte også.

Selv lurer jeg mer på andre ting sånn som dette her:
http://www.racerpartswholesale.com/product/1598/Mocal_Sandwich_Plate
Eller
http://www.racerpartswholesale.com/category/Mocal_Remote_Oil_Thermostat

Det er jo åpenbart sånn at denne loopen til oljekjøleren bør være termostatstyrt, hva er det som gjelder her?
En slik sandwhich plate, sitter den da sandwhichet mellom oljefilteret og oljefilterholderen?

Så, spørsmål to - man bør jo ha en slik elektrisk termostat til viften, hvor får man tak i det - og hva er det som gjelder her?
Deretter, hva er beste og mest egnede plassering for en oljekjøler?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: desember 15, 2010, 17:18:50 pm »

på en T4 motor er det vel enklest å bruke en sandwitch plate mellom motor og oljefilter, de har vi på lager både med og uten thermostat

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=124507
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=122322

olje kjølere har vi også i flere størellser,med og uten vifte
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #6 på: desember 27, 2010, 12:55:23 pm »

hei
denne funker
ACC-C10-5520 - UNIVERSAL DELUXE OIL COOLER SYSTEM KIT  fra cip1.com
men ikke bruk slangeklemmer bruk skrukoblinger

Mvh Andersen Racing
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 27, 2010, 13:22:17 pm »

Hva slags kjøling skal du ha? 911, type 1 etc? Såvidt jeg har skjønt sliter flere med å få temp på motoren enn å kjøle den?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: desember 27, 2010, 17:56:12 pm »

Det er 911 kjøling på den.

Planen var å montere en oljekjøler med mekanisk termostat på slangen + elektrisk termostat på vifta foran kjøleren, sammen med ekstern oljefilter-adapter. Kanskje like greit å prøve det i bilen før jeg kjøper kjøler. Har instrument og kan følge med på temperaturen.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: desember 27, 2010, 20:56:35 pm »

jeg har tenkt å bruke sandwich-plate med termostat på oxyen, men på den 1835 som sitter der nå, kom jeg aldri så langt at jeg fikk koplet inn kjøleren, og med 911 vifte, så ble aldri motoroljen så varm at termostaten hadde koplet inn kjøleren uansett.... så jeg tror nok det ikke skal være noe problem med at ting blir for varmt med den kjølinga. Men det er en del som har klaget på at 911 vifte på boble-motor ikke er så ideelt, siden det er vaskelig å få fordelt luftstrømmene slik at alle sylindrene får samme temp. Sjekk tråden til Savanna67 tror jeg det var, han har laget noen lameller inne i viftehuset for å fordele luftstrømmen bedre.

Selv kommer jeg til å bruke T1 viftehus på oxyen, nettop av denne grunn... fortsatt med sandwicplate med termostat og ekstern kjøler. Kjøleren kjøpte jeg på unneberg, husker ikke størrelen, men den passer over drivakselen på den ene siden, kan krabbe under og ta et bilde hvis du er interessert.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: desember 27, 2010, 23:49:47 pm »

Har en 8 rader, og en 96 rader med vifte liggende. Blir nok til å bruke en av de, og kompletere med termostater osv. Vi får se an tempen først Glad

Skal sjekke det med lameller i viftehuset. Sikkert ikke dumt, selv på min dvaske 2,1.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 28, 2010, 09:07:38 am »

Heisann i Romjula, godt med et avbrekk på forumet...
Jeg brukte et BAS adapter på min 2,1 T4 med stor oljekjøler, vifte med temp styring og termostat. Nå står min motor i en Bay. Dette fungerte meget bra sist sommer. Termostaten regulerte bra og ble olja mere en 95 grader så startet vifta og olje temp var raskt nede på 80-85 grader igjen. Jeg har da ikke original kjøler på min T4.

Knut-Tore

PS!Jeg har brukt doble slangeklemmer men ikke skrudde koblinger, det får komme siden, vifta ble motert på oljekj. etter bildet ble tatt.


* CIMG6684.JPG (123.5 KB, 448x336 - vist 222 ganger.)

* CIMG6692.JPG (147.79 KB, 448x336 - vist 224 ganger.)

* CIMG6695.JPG (108.34 KB, 314x235 - vist 220 ganger.)
« Siste redigering: desember 28, 2010, 09:14:15 am av Knut-Tore Sylte » Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: desember 28, 2010, 12:20:53 pm »

Monter termostat på slangene for å få riktig temperatur på oljen, det er nok ennå viktigere enn ellers når man har en over-kjølingsvifte (Porsche).
Heng opp en oljekjøler med god gjennom strømming for fartvind og heng på ei vifte om det ikke skulle holde.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!