mars 28, 2024, 20:11:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow  (Lest 641634 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #960 på: september 11, 2008, 14:50:52 pm »

Her går det unna! Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #961 på: september 11, 2008, 16:15:58 pm »

Mulig jeg ikke helt forstår tegningen av den nye forstillinga di. Det er den delen med de to horisontale rørene som skal festes til rammehodet? Synes liksom det ser ut som at du kommer til å få hjula veldig langt fremover! Påorginalen så står jo "stammen" lengst frem og bærearmene peker bakover, mens her ser det ut som at alt peker fremover. Eller skal du flytte rammehodet?
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #962 på: september 11, 2008, 16:23:34 pm »

Neida, hjula havner akkurat der de skal være Glad
Stammen er lengst frem og a-armene er akkurat der som bærearmene er på balljointen.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #963 på: september 11, 2008, 17:44:05 pm »

Kankse detta klarar upp saken Glad



/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #964 på: september 11, 2008, 20:27:20 pm »

Det klarer opp alt. Forsto ikke at "bøylen" skulle stå over tunellen. Hmmm. Artig patent dette. Bør jo også kunne slå an hos german-look folket. Da kan man jo bygge GL bil på et bedre grunnlag enn disse "jåte" 1303 boblene (også kalt new beetle av kona) og ligge klistret til veien med en slik forstilling med coil-over dempere. Nesten så jeg får lyst til å bygge en GL-rat med 17" cup felger og T-4 motor av 58'n min. Men bare nesten....
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #965 på: september 12, 2008, 12:44:58 pm »

Hmm..
Lite problem med "Ackermann" vinklarna men det skall nog lösa sig. (Vi vill ju kunna svänga med bilen ??)

Annars är alla vinklar helt enkelt KANON !!! antagligen så har jag hittat ett perfekt konsept här.
Det som jag inte kan testa i CAD:en är hur stötdämparen kommer fungera,
Jag har i tidigare projekt använt en dämpare från MC och tänker testa det även här.
Den har stora justerings möjligheter och passar bra med tanke på vikten på bilen.

Jag provmonterade framvagnen på min digitala bottenplatta och slängde dit en 17" felg.
Som ni ser på bilderna så kan jag lyfta hjulet i luften utan att "balljoint" kula går i botten.
Och som lite extra reklam (för Baha-Bug folket) markfrigång på 33cm under bottenplattan (med 577mm diameter på hjul med dekk, tänk vad de kan bli med ballongdäck med 32" ytterdiam .....    Glad  ..  )

17" Hjul uppe:


17" Ner:


Mätning av höjd uppe och nede:




Hoppas det ser OK för projektet det här..?.

/n.
« Siste redigering: september 12, 2008, 12:51:46 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #966 på: september 12, 2008, 12:51:18 pm »

OMG!  Sjokkert

Dette blir VELDIG bra altså!
Nå som jeg oppgraderer luftslangene og FAST-ventiler i systemet så vil jeg trolig kunne ta "wheelie" med den framvagnen der Blunker

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #967 på: september 12, 2008, 14:12:06 pm »

Hvordan kan du få problemer med ackerman vinkelen med original spindel på originalplass? Om du ikke bytter side på de da?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #968 på: september 12, 2008, 15:20:11 pm »

Detta vert steikandes tøft!!!

No kan du jo lyfta dekkene OVER bakkenivå! Sjokkert
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #969 på: september 12, 2008, 20:09:28 pm »

Hvordan kan du få problemer med ackerman vinkelen med original spindel på originalplass? Om du ikke bytter side på de da?

Det blir bytt till 'kuggstångsstyrnig' istället för den gamla 'styrsnäckan' så hela lenkaget blir anorlunda, Plaseringen av kuggstången kommer inte helt obtimalt då det är platsbrist,

Men som sagt det är ingenting som är svårt, bara finna en bra plasering.
Problemet är att det är så lång fjädringsväg, det påverkar styrningen då man måste få vinklarna att reagera lika om ex. ena hjulet ligger i botten och det andra hjulet ligger nära toppen så vill de till att lederna ifrån kuggstången tacklar dessa vinklar utan att det blir "fel utväxling" på ena eller andra sidan. (Ackermann/bumpster)

Om jag tänker fel så får du/ni gärna skriva inlägg å rätta mej in på rätt spår.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #970 på: september 12, 2008, 22:16:56 pm »

Tror du har bra kontroll på dette her jeg, men ackerman er noe annet, det har med hvor på bilen senterlinje "styrearmen" på spindelen peker. Hadde man for eksempel satt spindlene bak-frem ville det ikke gått å kjøre med bilen.
Når det gjelder tannstangen gjetter jeg på at det er tunnelen som er i veien, en ide kan være å lage distanser oppover mellom spindel og styreledd.
Hvis tannstangen er like lang som mellom "leddene" på A-arm festet så vil du slippe bumpsteer, ihvertfall når du kjører rett frem, i sving er det vel altid litt gi-og-ta når man snakker om slike forstillinger. Det er litt vanskelig å se, men har du lagt in noe caster i selve konstruksjonen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #971 på: september 13, 2008, 00:00:29 am »

Tror du har bra kontroll på dette her jeg, men ackerman er noe annet, det har med hvor på bilen senterlinje "styrearmen" på spindelen peker. Hadde man for eksempel satt spindlene bak-frem ville det ikke gått å kjøre med bilen.
Når det gjelder tannstangen gjetter jeg på at det er tunnelen som er i veien, en ide kan være å lage distanser oppover mellom spindel og styreledd.
Hvis tannstangen er like lang som mellom "leddene" på A-arm festet så vil du slippe bumpsteer, ihvertfall når du kjører rett frem, i sving er det vel altid litt gi-og-ta når man snakker om slike forstillinger. Det er litt vanskelig å se, men har du lagt in noe caster i selve konstruksjonen?


Helt riktig Glad
Bara dårligt förklarat från min sida,
Problemet är just att kuggstången har ledade ändar och monteringen blir högt upp uppe på tunneln,
så lederna ned till spindeln blir starkt vinklade nedöver respektive uppöver då bilen fjädrar, så då blir den så att säja förkort/förlång i förhållande till hjulet på motsvarande sida...  Hmm.. svårt att förklara,

Ska se om jag kan animera en filmsekvens i cad:en så ni ser.
Men som sagt, detta är inga stora saker, skall nog ha de i box innom kort.  Glad

Hade tänkt få igång prototyp bygget i helgen men jag hinner inte de Glad

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #972 på: september 13, 2008, 10:50:02 am »

Da er SKIKKELIGE lyddempingsmatter til hele bilen på vei Glad Fant ut at jeg ville bruke noen ekstra $$$ på å få dempet bilen "orntli".
Har kjøpt en stor rull som skal være nok til å dempe alt innvendig, motorrom, bagasjerom, dører, og enda ha litt igjen. Liten bil Blunker



Må vel trimme motor nå skal jeg kompensere for den ekstra vekta jeg legger i bilen Blunker hehe

Edit:
Glemte jo at jeg også kjøpte meg peppekakeform Osteaktig
« Siste redigering: september 13, 2008, 10:52:31 am av Thomas S (DrLaban) » Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #973 på: september 13, 2008, 17:11:54 pm »

Hoi!

Kor handla du pepperkake formen???

Ser perfekt ut til jolakanena Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #974 på: september 13, 2008, 18:05:40 pm »

Hehe.. Jeg fant den på eGay. Ble vel ca 10 bucks for den inkl. frakt.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #975 på: september 13, 2008, 18:07:16 pm »

Hehe.. Jeg fant den på eGay. Ble vel ca 10 bucks for den inkl. frakt.
hvor hen da sa du Gliser
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #976 på: september 13, 2008, 18:33:47 pm »

eGay!!   ....eller eBay om du vil Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #977 på: september 14, 2008, 00:19:32 am »

Godt noen satser på litt lyddemping i gamle bobler også Glad

Hvor kjøpte du dette lyddempematerialet og hva ca kostet det?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #978 på: september 14, 2008, 07:47:34 am »

Tror du har bra kontroll på dette her jeg, men ackerman er noe annet, det har med hvor på bilen senterlinje "styrearmen" på spindelen peker. Hadde man for eksempel satt spindlene bak-frem ville det ikke gått å kjøre med bilen.
Litt tilleggsinfo rundt ackerman's vinkel: Når man kjører i en sving må det innerste hjulet svinge mere enn det ytterste pga at radien på svingen er mindre enn på det ytterste hjulet. Dette oppnås med at man har plassert styrearmene slik at hvis man drar en linje utifra styrearmene og bakover, vil linjene møtes ideelt sett ca. midt mellom bakhjulene.
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #979 på: september 14, 2008, 08:39:01 am »

Godt noen satser på litt lyddemping i gamle bobler også Glad

Hvor kjøpte du dette lyddempematerialet og hva ca kostet det?

Kjøpte det også på eGay Glad
Dette er ett slikt produkt som koster mer å få sendt enn hva selve produktet koster, MEN totalt så er det så og si halv pris i forhold til å kjøpe tilsvarende i Norge. Inkl. frakt og mva så kommer dette på ca. 1.500,- med dagens $$$ kurs. Og det er BILLIG!!
Det veier rimelig mye så derfor er frakten fra statene veldig dyr.

Mattene er tilsvarende f.eks. DynaMat som selges/brukes i Norge.
Jeg har kjøpt en rull på 100 square feet, eller ca 10kvm om du regner om. Fikk også med verktøy til montering (Spesialkniv og "rulle")
Dette er av typen som varmes og formes med enn rulle slik at mattene følger alle konturer i bilen.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #980 på: september 14, 2008, 10:19:59 am »

Det var veldig billig om det var med frakt. Men så er det noe herk å måtte varme materialet for å jobbe med det. Vi selger to forskjellige slike matter som ikke krever noen forvarming og kan fint jobbes med ned mot 10 + grader uten å oppleves stiv. Vi har også flere andre akustiske dempematerialer. Om du trenger noe, så skal vi helt sikkert finne en hyggelig pris. Det gjelder igrunn alt i nettbutikken vår Glad

http://installbay.no/index.php?cPath=67_73
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #981 på: september 14, 2008, 10:40:44 am »

Jeg skal ikke skrive under på om det må varmes, jeg antok at det var det man gjorde, men time will show. Glad
Selve rullen med dempemateriale kostet ikke mer enn $89, frakta koster $125 hehe. Vekt er en uting Blunker
Produktet heter "FatMat", antagelig ikke det råeste som finnes, men det holder til mitt bruk.

Gir en lyd om det er noe annet jeg trenger Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #982 på: september 14, 2008, 10:59:56 am »

Jeg skal ikke skrive under på om det må varmes, jeg antok at det var det man gjorde, men time will show. Glad
Selve rullen med dempemateriale kostet ikke mer enn $89, frakta koster $125 hehe. Vekt er en uting Blunker
Produktet heter "FatMat", antagelig ikke det råeste som finnes, men det holder til mitt bruk.

Gir en lyd om det er noe annet jeg trenger Blunker

Har vært borti fatmat og den er helt ok. Vår vibroplast og bimast demper endel mer pr. kilo materiale. Men det gjennspeiler prisen også da Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #983 på: september 14, 2008, 11:14:25 am »

Tror du har bra kontroll på dette her jeg, men ackerman er noe annet, det har med hvor på bilen senterlinje "styrearmen" på spindelen peker. Hadde man for eksempel satt spindlene bak-frem ville det ikke gått å kjøre med bilen.
Litt tilleggsinfo rundt ackerman's vinkel: Når man kjører i en sving må det innerste hjulet svinge mere enn det ytterste pga at radien på svingen er mindre enn på det ytterste hjulet. Dette oppnås med at man har plassert styrearmene slik at hvis man drar en linje utifra styrearmene og bakover, vil linjene møtes ideelt sett ca. midt mellom bakhjulene.

Hei,
Japp,  Helt riktig.
Hm..
Kanske dax att starta en separat tråd om framvagnen så vi inte stör detta projektet Glad

För att inte verka helt bakom ljuset,
Jag har koll på Ackermann och dess betydelse, mitt problem ligger i fjädringen som när den fjädrar full gör att vinklarna på lederna till spindlarna blir för branta. Men problemet uppstår bara då det ena hjulet är helt nedfjädrat och det andra hjulet är helt uppfjädrat under sväng. Jag har nog löst problemet nu så efter lite paus, ledigt och några timmar med min dotter så skall jag se om allt stämmer i CAD:en. Om det ser helt rätt ut så kommer jag starta utskärning av delar i mitten av veckan. Montering borde kunna hinnas med under fredag och sedan testköra i helgen. Glad
(Kanske optimistiskt men men.... Glad  ..)

Nu har även arbetet med en passande bakvagn startat. Det blir samma princip som framvagnen.
Allt skall vara "Bolt On" och jag kommer använda mej av 2st höger drivaxlar från Mazda 626 från 1991 (ett beprövat konsept som jag gjort tidigare.)

Jag tror att denna bakvagn kommer kunna användas på alla typ1 oansett om det är IRS eller pendel originalt.
Kravet är dock att man har en växellåda som har IRS gavlar för monteringen av drivknutarna.

Jag startar nog en tråd för framvagnen och bakvagnen så alla kan komma med önskemål och hjälp till med utvecklingen.
Jag personligen önskar bygga bakvagn som bultas fast i rambenen på bottenplattan och i gavlarna på växellådan så att allt blir som en enhet.
Tänker oxå använda en center monterad coilover med justering på både 'bounce' & 'rebounce'.


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #984 på: september 18, 2008, 23:00:48 pm »

ENDELIG! I kveld fikk jeg hentet meg noe som jeg har vært på jakt etter en stund, originale PopOuts Osteaktig

Disse var hele og pene i listverk og henglser, og etter en polering av alu-ramma så er disse good to go.





Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #985 på: september 19, 2008, 07:59:08 am »

spisestua er et fint arbeidsbord ja. får slike fine deler. i know  Gliser
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #986 på: september 19, 2008, 08:28:04 am »

Hehe ja. Stuebordet er fint til slikt.
Selv om det kom en kommentar fra sofaen i går kveld, "hva skal du? Skal ikke legge deler på det nye bordet vel Blunker ?" hehehe
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #987 på: september 19, 2008, 14:32:41 pm »

Orginale Popouts Sjokkert

Dei var vel ikkje så lett å få tak i???

Uansett, så vil det bli kjempekult Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #988 på: september 19, 2008, 14:42:30 pm »

Er vel ikke veeeeeeeeeeeeeldig vanskelig, men det er ikke alltid lett å få tak i noen som er i god stand.
Jeg har vært på utkikk etter slike i nesten ett år nå. Har funnet flere "over dammen" men har ikke villet kjøpe det usett.

Så ENDELIG dukket det opp en mulighet Blunker Repro har ikke vært aktuellt i det hele tatt. Da hadde jeg heller droppet det.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #989 på: september 19, 2008, 17:47:46 pm »

Du må gjerne legge ut en steg for steg montering av vinduene, så jeg har noe å se etter når det er min tur Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!