april 27, 2024, 18:15:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenge hjelp ang hjuloppheng/demping bak.  (Lest 2212 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: desember 05, 2008, 00:36:38 am »

Hei, fikk kjøpt en camber compensator og skulle montere den i dag men viste seg at det var en "stoppeplate" på venstre siden som virker bøyd nedover, dette gjør at jeg ikke får plass til urethan foringen.
Det virker nesten som den er bøyd nedover siden det går fint på høyre siden og der står den høyere.
Er det noen som kunne komme til Lura og sett på det? Øyerulling

Beklager dårlig bilde kvalitet, men på bilde har jeg satt "bladfjæren" opptil men ikke langt nok ut siden platen og pinnen fra demperen er i veien.
http://i215.photobucket.com/albums/cc32/haakidal/Foto_0221.jpg
« Siste redigering: desember 05, 2008, 00:52:17 am av streetfight » Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 05, 2008, 00:40:34 am »

Du har en innebygd campercompensator, men den må shimses opp for å fungere hele tiden.


Søk litt på forumet, så vil du finne mer om det.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 05, 2008, 00:51:55 am »

Det var ikke svaret eg forventa eller ville høre når eg nettopp har kjøpt en camber compensator... Osteaktig
Her er bilde av den:
http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10232.0;attach=35842;image
Loggført

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: desember 05, 2008, 09:36:59 am »

Det som står i veien for deg er  vws eget forsøk på å lage en camber compensator.
Bare å skru vekk og kaste, eller legge på hylla ved planer om fremtidig original bil.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 06, 2008, 13:07:21 pm »

Ingenting i veien for å shimse opp det eksisterende staget og bruke det til samme tingen.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 06, 2008, 13:41:34 pm »

Ok, men nå har eg jo kjøpt den greia så er vel best å bruka den.
Blir det stress med eu kontoll??
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 14, 2008, 17:54:02 pm »

Kort forklart:

For å redusere overstyringen satte VW inn mykere fjærstaver bak. Dette gjør at nyttelasten synker, så for å kompensere for dette satte man inn Z-staget. Dette staget virker kun når begge sidene belastes, les fullt baksete, og ikke i svinger da man har at ene siden presses ned og andre opp. Dermed oppnådde man både å redusere overstyringen, samt å beholde nyttelasten.

Camber kompensator gjør følgende: i en sving vil innerhjulet reise seg opp, dvs akselrøret går ned. Dermed presser det på camber-compensatoren, som da vil prøve å dytte akselrøret på motsatte side opp og dermed redusere fjærhardheten på denne siden, og pøve å gå negativ camber. Dette staget virker både i svinger og når hekken på bilen prøver å løfte seg, dvs kraftig oppbremsing og når man slipper opp gassen, og hindrer oppjekkingen (begge akselrørene prøver å presse nedover)


Så å ta vekk z-staget med mykere fjærstaver vil du reduserer fjæringen bak og lettere slå nedi, men beholde den reduserte overstyringen. Hvis jeg har forstått dette riktig.


Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 14, 2008, 23:37:16 pm »

Har fått skrudd av alt det gammle og montert camber compensatoren, har ikke fått testa noe enda (står i sparkel og støv) virke som det fungere bra og er fornøyd med hvor lite det bygger nedover. Blunker
Takker for all hjelp Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!