april 27, 2024, 17:21:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkutstyr/sprøyt lånes.  (Lest 5000 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: desember 08, 2008, 17:04:00 pm »

Skal lakke bobla om et par vekers tid og var og fikk en prisantydning idag på lakk: 2300kr for 2L eller 2800kr for 3L.
Men fikk vite at eg trenger en annen lakksprøyte en den billige dritten jeg har.

Er det noen i området sandnes/stavanger som kunne tenke seg å lånte bort sprøyten sin en dag?
Har noen nye enderør som kan gis i betaling. Blunker
Utstyret blir selvfølgelig veldig fint behandlet og godt vasket før det leveres tilbake.

Mvh.
Håkon Dalland
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: desember 08, 2008, 22:10:20 pm »

Har du skikkelig vannutskiller også ? hvis ikke er det ubrukelig å lakkere. Du må også ha oppvarmet lokale og støvfritt m.m. for nogenlunne resultat.

Men det som undrer meg. Dersom grunnarbeidet er gjort skikkelig, hvorfor ikke få noen til å sprøyte den svart (eller andre farger :-)

Har flere ganger fått sprøytet bobler for 5-6000,- inkl lakk i proff lakkboks. Virker rart å svi av 3 lapper på lakk dersom du ikke har gjort dette før.

Men.... Hvis du kan lakkere så bare glem alt jeg har sagt her......
Loggført

1961 T1 - Custom
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 08, 2008, 23:02:33 pm »

Problemet er at jeg er så pass ung, og har derfor null kontakter til lakk folk og får derfor ikke den gode prisen...
Har lakka litt før men ikke så mye at det er å skryte av.
Dilemmaet er bare at som ungdom så kan jeg aldri gå over 5000kr i lakk kostnader.
Samvittigheten er litt dårlig når jeg tenker på at jeg aldri kommer til å få "perfekte" forhold i en garasje på vinteren, må stå med fult av ovner osv...

Men vis noen vet hvor jeg kan få selve lakk jobben gjort proft for maks 5 tusen så skrik ut.  Blunker
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2008, 08:48:22 am »

Jeg har sprøytet noen bilder i garasjen selv, og resultatet ble vel sånn ca etter forholdene.
Mer en godt nok for en bruksbil, men langt fra perfekt.
Om du legger litt ekstra jobb i dette bør det bli bra....

Jeg har sprøytet både med proff sprøyte, med den billigste på Bitema, og den til somo Biltema kaller "proff"
Det er klart det er forskjell, men det er nok ikke her hele resultatet ligger for å si det sånn...
Skal du ha en til garasjen kan jeg anbefale Biltema sin såkalte Proffmodell
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1003&iItemId=116346
Har den om du vil låne.

Finnes mange artikler om DIY lakkering, og tips til lakk.
Jeg har også brukt industrilakk på et par Passat'er og det fungerer egentlig bra.
Koser mer med tynner en med lakk da.. Sjekk på Sandtec. De blander for eksempel RAL farger

Temperaturen må du få opp over 20 grader
Støvsug golv, vegger og tak i garasjen, eventuelt heng opp plast eller bruk et party telt som lakkboks"
IKKE lakker hele bilen i en gang, masker og lakker del for del
Eksempel:
Panser og bakluke for seg
Dører for seg
Tak for seg
Motor rom og baggasje rom for seg
Da unngår du at lakkstøv (som det blir ekstremt mye av når di holder på en stund) legger seg over alle delene og de kjennes ut som sandpapir når du er ferdig, spesielt taket :-))

Legg på nok lakk, slik at du har noe å jobbe med etterpå men unngå store renninger.
Små renninger er lett å skjøre bort med barberblad høvel og våtslipe resten
Drit i små støv og antydning til appelsinskal. Legg heller et ekstra lag med lakk, våtslip hele bilen og poler den opp etterpå.
Se på Prosjekt tråden om den sorte German Look'eren der en har gjort dette.

Selvgjort - kan vær velgjort :-)
Lykke til..



Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 09, 2008, 14:32:26 pm »

Å få en proff lakkjobb til 5000 med lakkboks og det hele skal du nok slite litt med om du ikke kjenner noen som jobber på lakkverksted eller lignende. Her jeg går på folkehøgskole ligger det et lakkverksted rett i nærheten, og de skulle ha 10-11k for lakkering om vi gjorde grunnarbeidet. Dette var spesjøl nais plais for oss, og de tjente ingenting på en slik jobb. Her gjelder det nok å skaffe seg en kamerat som er villig til å gjøre noe svart arbeid ja, eller evt. få lånt en lakkboks et sted på kveldstid.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: desember 09, 2008, 14:44:59 pm »

Vis du følger rødet til Torgeir vil jeg tro du kommer veldig langt. De første lakkjobbene likker ikke et dårlig resultat i utstyret, det er som regel brukerfeil:) Ulempen med godt utstyr med en gang er at da har du kun deg selv å klage på. Det med støvsuging og vann på golv osv har ikke den helt store effekten, støv i rommet får en uansett. Et rom med høy luftfuktighet er faktisk større problem en støv!
Loggført

Mvh

Marius
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 09, 2008, 15:31:02 pm »

Vi har en luft renser maskin hjemma og kan få låne en avfukter med innebygd varme.
Lønner seg vel å ha så lav fuktighet som mulig.
Sprøyta fra biltema ser jo ikke ut som den har utskiftbare dyser noe som di mente eg trenger for 1k primeren...
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 09, 2008, 15:48:12 pm »

Enig med marius, for perfekt resultat må du ha perfekt forhold. Garasjelakkering kan bli bra det, har gjort det selv noen ganger, det største problemet er lakkstøvet, så eg har lært, kjøper ikkje lakk i dyre dommer for å sprøyte i en garasje. Men eg har tilgang på lakkboks så eg e glad for det.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: desember 09, 2008, 15:54:11 pm »

Sprøyta fra biltema ser jo ikke ut som den har utskiftbare dyser noe som di mente eg trenger for 1k primeren...
det har den...
Loggført
Kalle
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Raufoss


Tlf 97005437


Vis profil
« Svar #9 på: desember 09, 2008, 16:36:43 pm »

Jeg har lakka Varianten med sprøyte fra Biltema. Resultatet ble ikke så verst syns jeg. Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 09, 2008, 17:50:33 pm »

Begynner å bli litt mer sikker nå... Blunker
Tror det absolutt er best å lakka litt om gangen og bør vel begynne med taket.

Noen som vet om lastebil lakk er godt nok? (har hørt den er en del billigere).
Trengs det å vises frem noe hos multilakk for å få klubbrabatten?
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: desember 09, 2008, 22:23:52 pm »

Begynner å bli litt mer sikker nå... Blunker
Tror det absolutt er best å lakka litt om gangen og bør vel begynne med taket.

Noen som vet om lastebil lakk er godt nok? (har hørt den er en del billigere).
Trengs det å vises frem noe hos multilakk for å få klubbrabatten?

Heter seg vel at vi skal vise frem medlemskortet, men usikker om de krever det. Lakksjappa i bakken på lura fikk jeg også 20% rabatt ved å henvise til klubben.
Loggført

1961 T1 - Custom
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 09, 2008, 22:47:50 pm »

Skulle absolutt hatt en komplett liste med rabatt ordningene på srvwk siden...
Har fått fiksa litt opp i kveld, har satt opp 3 nye rørlamper, en ny arbeidslampe, ovn og tre dobble stikkontakter. Skal ha enda to dobble rørlamper i taket.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!