april 28, 2024, 21:20:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 392477 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #540 på: oktober 14, 2008, 20:00:25 pm »

På bildet ser det ut som det er heilsveist ved kanten mot napoleonshatten, stemmer det?

Og kva er då den beste metoden å få sveist den leppa frammover mot forstillingen, som vist på bildet til ahelgemo?? Heilsveis eller fleire sånne små-sømmer Hæ

Motstandssveis må ein vel ha sånn punktsveiser, for å laga??

Og har du meir av den katalogen, JTWE??? ser veldig kjekk ut!

Bilder kjem snart!

MvH Tistlo Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #541 på: oktober 14, 2008, 20:12:28 pm »

Ser man nøye på bildet ser man at fremover mot forakselen er underplata punktsveiset mot selve rammehodet.
Kan være det ligger noen lengre strenger der også, men klarer ikke se ut i fra bildene.

Burde være greit å se på et orignalt rammehode som er sandblåst

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #542 på: oktober 14, 2008, 20:22:54 pm »

Jaja klart att det er punktsveist der, men det er jo allerede gjort, men dog, ikkje godt nok... så derfor bør det sveisast på ein eller an måte, og kva for ein??

Har eit orginalt bunnplata i reserve, som eg kan se på, men det hjelper jo ikkje når den er sveist skikkeleg, i motsetning til denne problemplata som ingenting vert godt nok på Trist Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #543 på: oktober 14, 2008, 20:29:39 pm »

Her kjem ein del dårlege bilder frå undersida...













Sveisinge er vel eingentleg ikkje så gale på undersida.. er verre med desse holene som dei freser i napoleonshatten Tvilende
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #544 på: oktober 14, 2008, 22:21:15 pm »

Hel sveising ytterst på slike lepper er ikke riktig fremgangsmåte, det er motstands sveis som er det riktige, og da så nære inntil profilen som mulig.
Men dette er den nest beste løsningen. Kjipt at det ikke var mer yrkesstolthet hos de du kom ut for. De forstår kanskje ikke at dette er bærende?

Feil ifølge VW-manual om karosseri-rep.

Motstandssveis : slik de opprinnelige punktsveisene er laget. Det man gjør med vanlig sveiseapparat er en etterligning som heter pluggsveis.





Hva var poenget med å sitere meg? Tror du ikke jeg vet forskjellen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #545 på: oktober 15, 2008, 07:08:12 am »

Hadde nok vært bedre å satt bort denne sveisejobben til noen som kan sveise. Er jo ingen selvfølge at folk som jobber på vanlige bilverksteder idag kan sveise. Kjenner du ingen som feks jobber på et mekanisk verksted eller et landbruksmaskinverksted. Slike folk blir ofte tvunget til å bruke hodet på jobb og har vært ute mange vinternetter før. Derfor blir også det de gjør ofte bra. Innen du har betalt for flere slike sveisejobber kunne du kjøpt flere bra sveiseapparater selv. Og med litt trening tror/vet jeg at du hadde klart dette MYE bedre selv.


PS: Gjør man jobben selv, vet man hva man får. Vær skeptisk!
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #546 på: oktober 15, 2008, 08:12:13 am »

JHU: les første setning i ditt utsagn, og første i mitt.

Angående det siste regner jeg med du sitter på en masse kunnskap, så der er det ingenting mer å si, det var bare for å forklare Tistlo hva du mente.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #547 på: oktober 15, 2008, 09:51:27 am »

"Hel sveising ytterst på slike lepper er ikke riktig fremgangsmåte, det er motstands sveis som er det riktige"

"Feil ifølge VW-manual om karosseri-rep."

Mulig jeg leser deg feil, men det ser da ut som du sier at motstands sveis er feil?
Derfor spurte jeg.

Generelt gjør man som VW gjorde så er man i great shape... på alle fronter.
Nok om det
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #548 på: oktober 15, 2008, 12:29:09 pm »

Generelt sett er det du sier nok riktig, men på de skjøtene som er på Tistlos rammehode skal det ifølge karrosseri-rep boka lagd av VW helsveises langs napoleonshatten på oversiden, og på midten under. Ref bildet på forrige side.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #549 på: oktober 15, 2008, 12:38:44 pm »

Måtte jo vært greit for verkstedet å hatt den håndboken...du får vise de bildene, Tistlo
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #550 på: oktober 15, 2008, 13:00:29 pm »

Generelt sett er det du sier nok riktig, men på de skjøtene som er på Tistlos rammehode skal det ifølge karrosseri-rep boka lagd av VW helsveises langs napoleonshatten på oversiden, og på midten under. Ref bildet på forrige side.

Det er ikke det jeg svarte på, jeg svarte på noens påståelse om att dette skulle vært helsveist:

Og det er feil fremgangsmåte (helsveisng), det behøver man ingen bok for å se...
Dette skal pungtsveises med motstands sveis, eller i mangel av det pluggsveises. 
« Siste redigering: oktober 15, 2008, 15:15:51 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #551 på: oktober 15, 2008, 14:35:20 pm »

Hadde nok vært bedre å satt bort denne sveisejobben til noen som kan sveise. Er jo ingen selvfølge at folk som jobber på vanlige bilverksteder idag kan sveise. Kjenner du ingen som feks jobber på et mekanisk verksted eller et landbruksmaskinverksted. Slike folk blir ofte tvunget til å bruke hodet på jobb og har vært ute mange vinternetter før. Derfor blir også det de gjør ofte bra. Innen du har betalt for flere slike sveisejobber kunne du kjøpt flere bra sveiseapparater selv. Og med litt trening tror/vet jeg at du hadde klart dette MYE bedre selv.


PS: Gjør man jobben selv, vet man hva man får. Vær skeptisk!


Hmm.. såvidt eg veit så kunne eg fått pappa til å sveis, som då jobber på Hordaland Mekanisk Verksted aka landbruksmaskinverkstad, som du seier... men dette var ikkje godt nok for godt folket på vwnorge, så då vart det proft utført av bilverkstad, i steden.... Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #552 på: oktober 15, 2008, 14:37:43 pm »

Og kva som er rett og galt innafor sveising på rammehovudet, er jo uintresangt, for det som kunne vert tilnerma orginale sveiser, er jo ødelagt!! Derfor på det improviserast for å gjera rammehovudet mest mulig solid og vanntett/rustfritt, så derfor spør eg igjen:

Kor bør eg/pappa sveisa??? Er det godt nok som det er?? Etter min meining NEI, så kva kan eg gjera for å forbedre det?

MvH Tistlo aka Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #553 på: oktober 15, 2008, 14:39:50 pm »

Riktig. Sjeldent at bilmekanikkere idag er dyktige sveisere.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #554 på: oktober 15, 2008, 14:43:00 pm »

proff sveiset ja. Ja det ser du jo hjalp. hehe. Glad la far din gjøre det opp igjen du. Glad
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #555 på: oktober 15, 2008, 14:43:23 pm »

hvorfor ikke bare lagen en pen lang sveis bortetter skjøte(der hvor det nå er punktsveisa) du som har så flott sveiseapparat....
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #556 på: oktober 15, 2008, 14:45:28 pm »

Det skal ikkje gjerast opp igjen.. det gidd eg rett og slett ikkje! Men heller forbedre det! Er jo berre litt missplasering av plata... skal ikkje ha så mykje å sei berre eg får skikk på sveisinga!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #557 på: oktober 15, 2008, 14:48:43 pm »

jaja, sjefen får bestemme...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #558 på: oktober 15, 2008, 15:29:35 pm »

så kva kan eg gjera for å forbedre det?

Gjør rent og helsveis de stedene det skal helsveises. Kantene hvor det glipper fyller du med kitt og så bruker du mothold og hammer og får glippen tett. Resten kan du la gå.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #559 på: oktober 15, 2008, 15:51:11 pm »

Hmm... dette skal eg få ordna! Men så var det det med kitt... kva kan eg bruka? Kor får eg tak i det?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #560 på: oktober 15, 2008, 16:27:27 pm »

så kva kan eg gjera for å forbedre det?

Gjør rent og helsveis de stedene det skal helsveises. Kantene hvor det glipper fyller du med kitt og så bruker du mothold og hammer og får glippen tett. Resten kan du la gå.
Enig med jhu ,,,,,gjør rent , helsveis , grunning og kitt ,,,,,blir gør bra det Tistlo ,,,,,, Glad Glad Glad Glad Glad Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #561 på: oktober 15, 2008, 16:33:52 pm »

Ja skal gjera det, så snart eg veit kva kitt eg skal kjøpa, og kor eg får tak i det Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #562 på: oktober 15, 2008, 18:58:25 pm »

Kitt, kor? Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #563 på: oktober 15, 2008, 19:05:02 pm »

finnes det ikke på en eller annen jernvare forretning da? Legg ut en tråd i "Problemløseren" da ser flere folk spørsmåøet ditt....
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #564 på: oktober 15, 2008, 20:35:29 pm »

JHU: da snakket vi bare om forskjellige lepper... Og er helt enige.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #565 på: oktober 15, 2008, 20:42:08 pm »

ser att gasolin har kitt... og eg har jo nettopp bestil den grunninga hjå dei... hadde eg berre vist dette før Øyerulling

Men nå trenger eg vel ikkje å gjera ferdig rammehovudet, før golvplatene skal sveisast på, heldigvis :=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #566 på: oktober 15, 2008, 23:10:21 pm »

hmmm...... KITT, SHIT, KITT

 Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #567 på: oktober 16, 2008, 18:35:11 pm »

Kitt, kor? Øyerulling

finnes noe som heter kleb og tett som oppretterne bruker,det er iallefall bunnsolid,hender de bruker det til å lime bakskjermer uten å sveise
tror det er wurth som fører det

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #568 på: oktober 16, 2008, 19:40:44 pm »

Fekk tips om tec 7, og det har dei ivertfall på jobben te fatteren Glad

Får sjå kva det vert til! men kva med sica 11fc?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #569 på: oktober 16, 2008, 21:21:23 pm »

Hvis du snakker om karosserikitt for å fuge skjøtene tette, så funker det gull med Tec7. Tror nok at Sica 11FC også duger.. men om den kan overmales vet jeg ikke? Det kan iallefall Tec7.
Jeg har brukt Tec7 på bobla mi og det funket fjell det. Glad Holder tett, tåler fuktighet, kan overmales, tørker fort. Gliser

Sikkert mye som er bedre til det formålet, men for meg er det bra nok!  Blunker

Men for all del husk grunning for du kliner noe som helst på Kult
Loggført
Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!