mai 24, 2024, 01:00:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motoren til SCC bussen!  (Lest 11511 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: februar 10, 2009, 21:46:32 pm »

Denne tråden skal ta for seg byggingen av motoren til SCC bussen.

Dette blir en motor basert på en ny Mexico blokk, maskinert av Rimco i USA.
Blokken er ferdig maskinert til 90,5/92 sylindre og opp til 84mm slag.

Jeg skal benytte 90,5 sylindre for maks styrke, og 82mm slag, noe som gir 2110 i totalt volum.

Toppene er standard VW som skal bearbeides av JPM i Sverige og kam/komp blir da også etter hans anbefaliger. Spekken på dette er ikke motatt enda.

Forgassere blir 2 stk 48mm Dellorto DRLA.
Eksosanlegg blir etter all sansynlighet CSP Python med matchende CSP varmepotter.

Den skal få stor ekstra oljesump, fullflow og stor ekstern oljekjøler med termostat og termostatstyrt elektrisk vifte.

Målet er å prøve å få til å en skikkelig Ole Brum motor, Ja takk begge deler. Lang levetid, bra dreimoment og bra med hester på topp.
En skikkelig arbeidshest med andre ord.


* BusEngineProject.jpg (163.4 KB, 600x400 - vist 348 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 10, 2009, 21:48:54 pm »

Her er Rimco blokken og bildet under viser hvordan maskineringen innvendig er utført. Det er helt greit, veiven snurrer fritt, men det skal gjøreslitt finpuss alikevell Glad


* P2090358_web.jpg (109.25 KB, 600x450 - vist 345 ganger.)

* P2090359_web.jpg (122.6 KB, 600x450 - vist 361 ganger.)
« Siste redigering: februar 10, 2009, 21:53:39 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 10, 2009, 21:53:12 pm »

Her er Scat veiven med 82mm slag og Scat råder.
Veiven skal avballanseres.

Benytter også Scat sine veivlager, med delt #1, mest fordi jeg hadde et slikt sett liggende....  Øyerulling , men også siden lager #1 har forsterket thrusteflate, dvs det tåler mer trykk fra svinghjulet/clutchen.

Stay tuned  Glad


* P2090365_web.jpg (97.35 KB, 600x450 - vist 321 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 10, 2009, 21:54:50 pm »

morro. hvor er turboen.. Rekker tunge
std topper=org ventiler også??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 10, 2009, 22:01:41 pm »

morro. hvor er turboen.. Rekker tunge
std topper=org ventiler også??
Å shit...turboen ja...hadde glemt den  Øyerulling
Feiger ut for denne gang og satser på det kjente. Men Ghia`n har for tiden kun en 1500...og det lurer noen planer i bakhodet for den og...

Om det blir std ventiler eller ikke er opp til JPM, jeg er like spent på det... Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 15, 2009, 22:13:26 pm »

Jobbet litt med finpussen i blokka.
Jevnet ut alle skarpe kanter og løse skjegg.
Har også gjort litt case-porting. Mulig det blir litt mer Glad


* P2150374_web.jpg (111.49 KB, 600x450 - vist 375 ganger.)

* P2150375_web.jpg (124.13 KB, 600x450 - vist 320 ganger.)

* P2150376_web.jpg (95.95 KB, 600x450 - vist 346 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: februar 15, 2009, 23:30:52 pm »

Ah, motortråd - tommel opp! Gleder meg til resten..  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 19, 2009, 21:55:35 pm »

Her kommer litt mer Glad

Har fortsatt med litt finpuss og små modifikasjoner.
Plukket nylig opp noen tips på loungen fra den dyktige engelske motorbyggeren John Maher.

Her er har jeg portet over den midtre lagerbukken. Dette skal hjelpe luftstrømmene inni blokka å komme lettere fram Blunker


* P2190383_web.jpg (63.16 KB, 600x450 - vist 294 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 19, 2009, 21:58:37 pm »

Her er det portet litt mellom den midtre lagerbukken til veiva og kammen


* P2190382_web.jpg (63.45 KB, 600x450 - vist 321 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 19, 2009, 22:02:06 pm »

Her er det åpnet litt for returen av olja ved lager 1


* P2190381_web.jpg (66.29 KB, 600x450 - vist 322 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 19, 2009, 22:06:14 pm »

Her er det åpnet litt bak lagrene til kammen. Dette skal gi mer oljeflow til andre siden av blokka


* P2190387_web.jpg (56.9 KB, 600x450 - vist 306 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 19, 2009, 22:10:24 pm »

Et overblikk slik det ser ut etter at jeg har fresa og pussa litt. Prøver å fjerne så mye skarpe kanter som mulig


* P2190384_web.jpg (124.91 KB, 800x600 - vist 358 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 19, 2009, 22:14:27 pm »

I morgen går veiva til ballansering.
Toppene er på vei til JPM.

I mellomtiden skal jeg vektjustere stemplene og rådene
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: februar 19, 2009, 22:40:05 pm »

Vert ikkje detta bra, så veit ikkje eg!
 Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 06, 2009, 19:07:21 pm »

I dag fikk jeg tilbake veiv, svinghjul, clutch og reimhjul fra avballansering hos Sarpsborg Motorverksted  Glad

Så da var det duket for litt kos i garasjen!

Stempler og råder har jeg veid og alt er innenfor grammet og det er godt nok for meg.


* DSC00579_web.jpg (165.17 KB, 800x536 - vist 321 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 06, 2009, 19:10:46 pm »

Så litt rengjøring av veiv. Liker å bruke rødsprit, løser det meste av skitt.
Liten fille, duppet i spriten, på en ståltråd er supert for å rense kanalene.
Så blåsing etterpå.


* DSC00581_web.jpg (100.8 KB, 800x536 - vist 271 ganger.)

* DSC00580_web.jpg (74.49 KB, 800x536 - vist 292 ganger.)

* DSC00582_web.jpg (102.95 KB, 800x536 - vist 296 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 06, 2009, 19:12:13 pm »

Så er lager, kamdrev, spacer, fordelerdrev og låsering på plass.


* DSC00584_web.jpg (164.04 KB, 800x536 - vist 293 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 06, 2009, 19:14:19 pm »

Nye Scat råder med ARP 2000 bolter og nye rådelager montert. Mangler bare å trekke til med rett moment, men momentnøkkelen er på ulån, så det må vente et par dager Blunker


* DSC00587_web.jpg (145.17 KB, 800x536 - vist 295 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 06, 2009, 19:20:35 pm »

Kom også litt snadder fra Summit her om dagen, svartelokserte AN koplinger, stålomspunne slanger og Autometer oljetemp instrument. Blir stor ekstern oljekjøler med termostat, og termostatstyrt elektrisk vifte.


* DSC00588_web.jpg (177.95 KB, 800x536 - vist 347 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 06, 2009, 19:37:45 pm »

Ahhh...masse godbiter - enda en motortråd vi kommer til å kose oss med! Snadder, Berger! Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 06, 2009, 20:48:26 pm »

bra.
noe nytt om topper/ventiler/kamvalg?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 07, 2009, 06:17:44 am »

Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #22 på: april 07, 2009, 07:29:09 am »

Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass
på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det  Gliser
 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 07, 2009, 07:33:53 am »

Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass
på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det  Gliser
 

Åjada!  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 07, 2009, 08:02:29 am »

" you just got stuck behind a vw oil dripper"  Rekker tunge
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #25 på: april 07, 2009, 08:06:28 am »

"Don't laugh, your daughter might be in here"?  Øyerulling
Loggført

1969 Militær-buss
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #26 på: april 07, 2009, 08:21:33 am »

Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har Gliser

det er en grunn til at jeg liker best Web og bugpack kammer, ut fra det du skiver her Berger
jo nettopp fordi ventilmekanismen går stillere
« Siste redigering: april 07, 2009, 08:34:45 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: april 07, 2009, 08:54:44 am »

Dette blir det nok en fryd å kjøre i embets medfør! Blunker
Det JPM nå gjør med kammene er et skikkelig kvantesprang i VW motorens utvikling. Alle vet at VW motoren krever avsindig mye fjærtrykk, og nå vet vi hvorfor... kammene er feildesignet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: mars 20, 2010, 12:30:26 pm »

Hoi! Som tiden flyr!
Pga mange prosjekter samtidig har jeg sett meg nødt til å ta en Ingrid Espelid her, dvs jeg har "juksa litt".
Satte bort siste del av motorbyggingen til Erik Dahlberg (JeeRacing) for i det hele tatt å rekke å bli ferdig før våren.
Erik er en av de veldig få motorbyggere jeg stoler 100% på og han har gjort en super jobb på kort tid til en veldig fin pris Glad
I jobben har han blandt annet maskinert kammen for klaring mot råder, kontrollmålt alt, plugget oljepumpe for full flow, byttet oljepickup, planet svinghjul, satt opp vendehøyde, satt opp vippearms geometri og maskinert støtstenger. (Feel free til å kommentere hva som er gjort Erik, og hvorfor hvis du føler for det)
Tusen takk!

Toppene er orginaltoppert som Johannes (JPM) har overhalt, portet/matchportet mot innsug, tatt opp til 90,5 sylinder, planet og montert ventilfjører tilpasset kammen.

Litt bilder:


* P3200273.JPG (157.43 KB, 640x480 - vist 260 ganger.)

* P3200274.JPG (144.11 KB, 640x480 - vist 322 ganger.)

* P3200276.JPG (144.88 KB, 640x480 - vist 299 ganger.)

* P3200275.JPG (150.93 KB, 640x480 - vist 297 ganger.)

* P3200277.JPG (155.31 KB, 640x480 - vist 256 ganger.)

* P3200279.JPG (155.72 KB, 640x480 - vist 306 ganger.)

* P3200278.JPG (153.21 KB, 640x480 - vist 258 ganger.)

* P3200281.JPG (149.4 KB, 640x480 - vist 270 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #29 på: mars 20, 2010, 15:17:05 pm »

Blir nice detta. Brom brom!
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!