mai 23, 2024, 09:38:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T-111 en prosjekttråd  (Lest 62559 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #120 på: januar 04, 2011, 13:55:48 pm »

Ja tror og at tegningen er riktig. Og da skal stempelet peke samme vei som rotasjonen......Har også studert bobla sin. den og peker samme vei som rotasjonen. Så da skulle det være god fisk...

Det er riktig ja...stemplene skal peke med rotasjonen av trommelen. Da får du også "selvpådragseffekten" ved at båndet på en måte kiler seg mot trommelen.

Jeg monterte mine feil vei og byttet etter en stund - det er enorm forskjell...virkelig overraskende hvor stor forskjell det var.

Og - veldig tommel opp for et artig prosjekt!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #121 på: januar 14, 2011, 21:55:45 pm »

Da har det blitt litt mere gjort her. Fått bytta til riktige spindler, nå er det senkespindler, det var det vel ikke tidligere. Montert på høyre foran og det gikk veldig greit med unntak av navkoppen. Noen som vet om det er forskjell på den fra skivebrems til trommelbrems? I såfall har eg bruk for 2 stk...
Bak fikk eg og en liten utfordring, Låsinga til håndbremswire på trommelen er snudd på hodet i forhold til originalt. Men da var løsninga å ta lås fra venstre bakhjul over på høyre side og motsatt....
Så en side igjen så er bilen trillbar hvertfall... Glad
« Siste redigering: januar 14, 2011, 23:50:54 pm av Endre S » Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #122 på: februar 19, 2011, 19:20:15 pm »

Her går det ikkje spesielt fort. Bremsene er ferdige, motor sviver meget pent, men har ikkje begynt å mappe noe enda. Felgene er ferdig lakka og alusenter er hentet etter sveising. Så har snart 2 ferdige senter. Ska prøve å montere de sammen snart for å ha litt motivasjon til de 2 siste som er de verste....... Følg tråden på srvwk...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #123 på: februar 19, 2011, 20:38:29 pm »

Stor blå tommel opp!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #124 på: februar 20, 2011, 09:58:34 am »

Eg e av den treige typen eg JHU så en blå tommel e sikkert like bra som en vanlig hudfarga tommel.....
Spandere et bilde til dokk i dag, fikk montert sammen en felg i går så her blir det kake i dag.....





Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #125 på: februar 20, 2011, 10:09:22 am »

Fantastisk å se disse bildene. De felgene så alt annet enn pene ut når du fikk de  Osteaktig
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #126 på: februar 20, 2011, 10:32:00 am »

Eldig bra Endre! Dette er kjekt å se, og følge med på.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #127 på: februar 20, 2011, 13:29:56 pm »

Takker for det Glad Mye jobb igjen før dette e ferdig, men det går nå rette veien. Går å lurer på ang dekk og om det e lurt å ha slanger i de siden det e skrudde hjul eller om det e nok å tette godt med Tec7 rundt innfestingen.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #128 på: februar 20, 2011, 20:03:41 pm »

Tror jeg ville lagt inn et gummi felgbånd og brukt slange. Mener Trond brukte det dengang bilen var nybygd.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #129 på: februar 21, 2011, 08:35:20 am »

Blir de flotteste hjula jeg har sett. Det oser liksom "craftmanship x svette".
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #130 på: mars 17, 2011, 20:20:11 pm »

Endelig ferdig å gjett om eg e glad for det. Ca 20 timer pr felg har eg funnet ut. Så eg trenge en nye hobby.....
Lurer på om det blir kjøretur snart..... Skal vri på gummi i morgen hvis helsa holder...

Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #131 på: mars 17, 2011, 20:41:34 pm »

kongen av alu polering !!!!! ser godt ud.. glede meg te å sjå di på bilen ja:)   felg porno dette Rekker tunge
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #132 på: mars 19, 2011, 14:22:58 pm »

Sjøl om helså svikte av å te så må ting bli gjort.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #133 på: mars 19, 2011, 15:30:01 pm »

 Sjokkert Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #134 på: mars 19, 2011, 16:05:44 pm »

Minner meg om Tjøme på tidlig nittitall... Grattis!!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #135 på: mars 20, 2011, 23:36:32 pm »

Gratulere til både bil og eier. Flott og se disse sammen igjen.
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #136 på: april 16, 2011, 21:44:28 pm »

Takker for kommentarer. Har nå hatt et par turer og er overasket kor godt eg har truffet med bremsene, for det var eg spent på.....motor fungerer og bra og hvis alt går etter planen blir det en tur med mapping i mårå.....
Nyvaska og nypolert.......Herligt ver her på vestlandet.....ka meir kan me ønske oss då....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #137 på: mai 02, 2011, 19:55:24 pm »

En liten oppdatering.
Har hatt en tur å fått mappet med lambda. Kjørte i ca 10 minutt med variert kjøring. Motor fungerer meget bra og går fint. Veldig bra moment på lave turtall så dette er en god crusingmotor, noe som passer meg fint:-)
Holder nå på med å lage nye spacere foran, 16mm tykke i stedet for 8mm. Dette for å løse problemet med navkoppen, siden det er så dype nav i tromlene foran.
Ellers skal d ikkje gjøres så mye annet enn å kjøre.......
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

bug tech
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #138 på: mai 03, 2011, 10:26:23 am »

En liten oppdatering.
Har hatt en tur å fått mappet med lambda. Kjørte i ca 10 minutt med variert kjøring. Motor fungerer meget bra og går fint. Veldig bra moment på lave turtall så dette er en god crusingmotor, noe som passer meg fint:-)
Holder nå på med å lage nye spacere foran, 16mm tykke i stedet for 8mm. Dette for å løse problemet med navkoppen, siden det er så dype nav i tromlene foran.
Ellers skal d ikkje gjøres så mye annet enn å kjøre.......
   

Jeg mener og huske at der ikke var spacere forran på den når Dahl hadde den, jeg tror vi kutta nav koppene så de ikke bygde så mye utover. Bak mener jeg det var 8-10 mm spacere, men jeg kan også huske feil, det begyner og bli noen år siden.

Morro og se felgene tilbake på bilen, dette blir bra.
« Siste redigering: mai 03, 2011, 10:34:46 am av bug tech » Loggført

57 1200 T1 (Solgt)
69 2332 doka
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #139 på: mai 03, 2011, 11:12:28 am »

Ja han eg kjøpte bremser og felger av nevnte at det var noe custom navkopper på. Men eg fikk nå med 4 stk spacere på 8mm hver så regner med det var et for hvert hjul. Nå har bilen fått en 2" kortet forstilling, noe som er ca en halv tomme smalere enn den som stod på. Derfor så velger eg å space ut litt til for å slippe å kødde med navkopper. Eg har også satt på andre alu navmutter (store) som også bygger litt. I stedet for de 2 små mutrene som er et tålmodighetsprosjekt å få til. Så eg er nok litt fan av å forenkle ting, men syns det er greit å kunne bruke standard deler......
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #140 på: juni 19, 2011, 10:44:15 am »

Å nå når det begynte å bli kjekt å kjøre med ragtoppen oppe så skulle det brått stoppe Trist
Merket i går at bilen var så merkelig på veien. Litt lyder og den beveget seg litt sidelengs bak ved jevn kjøring. Så eg ga den et dytt sidelengs da eg kom heim og joda......bakre høyre trommel helt løs.....godt at eg kom meg heim hvertfall. Demontert i dag og finner dette....





Ikkje mye igjen her nei.....men heldigvis ingenting annet ødelagt Glad
Disse er jo utskiftbare så eg trenger nye splines.....å det e vel hyllevare......HJELP!!!!
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #141 på: juni 19, 2011, 12:54:32 pm »

Kjipt, jeg hadde samme problemet på formula vee, kjøpte nye tromler. Turboroadster hadde forrige eier og gjort samme feil.. 36mm mutter var strammet for lite. 360nm er MYE. Har du strammet med 35kg?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #142 på: juni 19, 2011, 13:17:04 pm »

Ka har eg sagt om å ta i mot mekketips fra Håkon!  Osteaktig  Osteaktig
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #143 på: juni 19, 2011, 14:25:57 pm »

Strammet med momentnøkkel ja, så noge meir lurt svar har eg ikkje på den Trist
Trur eg og bare kjøper nye tromler Blunker
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #144 på: juni 19, 2011, 17:12:56 pm »

muligens ein sjangs å stjela splines frå ein org trommel? kappa av mest mulig å dreia ned etterpå? sugbart ivertfall..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #145 på: juni 20, 2011, 19:33:47 pm »

Så litt hjemmelaget ut, er det det?
Loggført

Mvh

Marius
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #146 på: juni 20, 2011, 20:52:26 pm »

Så litt hjemmelaget ut, er det det?

Synes det ikke så helt "trygt ut" jeg.. Kan da umulig være std. dette her? Ser da ut til at det er brukt små umbraco sett-skruer inni der  Øyerulling  Vet ikke helt om det så mange som hadde synes det hadde vært trygt og kjøre rundt med det der men... Tanken har nok sikkert vært god den, men med 36 kg moment og press + varme fra trommel osv osv.  Øyerulling skeptisk!

Hvis jeg ikke husker feil så skal da splines på orig. 356 være lik på bobla. Må være at splines har vært dårlig/ defekt som har gjort dette her vel ..

Sikkert noen her på forumet som vet mere om dette, men det er jo klart at slike trommler ikke vokser på trær og er vel ikke akkurat billige heller.
« Siste redigering: juni 20, 2011, 21:00:13 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #147 på: juni 20, 2011, 22:47:05 pm »

Splines er støpegods...
Ny koster hele dressen! En overhalt får en for "bare" sjorta og slipset :-)

Ny: http://www.nlaparts.com/store/rear-brake-drum-356b-p-2567.html - $1295

Overhalt: http://www.nlaparts.com/store/rear-brake-drum-356b-remanufactured-p-3169.html - Bare $429

Jeg har brukt for mye tid på Porsche 356 ser jeg av lenkene jeg har lagret...
Vurderte 356 bremser da jeg satte inn 356 motoren i 54'en min :-)

Metoden med setskruer er brukt tidligere den..
"Ray Litz (Competition Enginering) used to replace the spline hubs and used 4 set screws to secure it in the drum"
Og om en søker på diverse 356 forum så virker han å være en respektert kar :-)

Kanskje et alternativ å sende trommlene til denne karen?
http://www.mwthemachineshop.com/photo.html
Viser litt i bilde arkivet sitt hvordan han reparerer

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #148 på: juni 22, 2011, 08:23:03 am »

Slitasjen komme av senkninggraden, så fiksen burde jo ideelt være slik at den kan gjentas senere. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #149 på: juni 22, 2011, 09:16:10 am »

Så litt hjemmelaget ut, er det det?

Synes det ikke så helt "trygt ut" jeg.. Kan da umulig være std. dette her? Ser da ut til at det er brukt små umbraco sett-skruer inni der  Øyerulling  Vet ikke helt om det så mange som hadde synes det hadde vært trygt og kjøre rundt med det der men... Tanken har nok sikkert vært god den, men med 36 kg moment og press + varme fra trommel osv osv.  Øyerulling skeptisk!

Hvis jeg ikke husker feil så skal da splines på orig. 356 være lik på bobla. Må være at splines har vært dårlig/ defekt som har gjort dette her vel ..

Sikkert noen her på forumet som vet mere om dette, men det er jo klart at slike trommler ikke vokser på trær og er vel ikke akkurat billige heller.

Denne løsningen har tross alt stått på i 20 år,om bugtech eller andre gjorde noe i sin tid får eg kanskje svar på engang og hva som er årsaken til at det nå er utslitt får være et mysterium..... og av og til er jo noe hjemmemekk også gode løsninger Blunker
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!