november 01, 2024, 01:07:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porschemotorer til salgs fra forsvaret  (Lest 7152 ganger)
aaa
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: sss


Vis profil

« på: mai 02, 2009, 18:33:58 pm »

Hei

Er dette noe for dere VW folk ?

http://auksjon.no/ForsvaretAuksjonsListe.aspx


Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: mai 02, 2009, 18:42:00 pm »

Sikkert noen som tar seg en tur tenker jeg  Blunker

Pumpene så veldig fine ut!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 02, 2009, 19:50:31 pm »

Hva slags porschemotorer er det?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #3 på: mai 02, 2009, 21:09:41 pm »

oi =) hadde vært interessant å vite hvordan porschemotorer dette var.
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: mai 02, 2009, 21:10:53 pm »

sikkert 911.
Loggført

Mvh

Marius
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 02, 2009, 21:16:42 pm »

ihvertfall ikke 911
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #6 på: mai 02, 2009, 21:34:24 pm »

356 motorer tenker jeg
Loggført

Patina er for fattigfolk.
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #7 på: mai 02, 2009, 21:47:53 pm »

356 motorer tenker jeg

er det futt i de da?
specs?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #8 på: mai 02, 2009, 23:26:46 pm »

Tør nesten garantere at dette er 1680 motorer, og det er ikke bare å sette dem inn i en boble som mange tror.

Kan jo nevne noe som må ordnes for å montere dette i en boble.

- Porsche 912 svinghjul og clutch
- Fordeler (Kan kjøre med magnettenningen)
- Eksosanlegg og varmepotter
- Forgassere
- Ombygging av kjøleblekk
- oljefilter + slanger
(Eventuellt 12V dynamo dersom man ikke har 6V anlegg i bilen)

Dette utgjør fort 15-20.000kr i deler, og da ender man vel opp med en motor på rundt 80-90hk
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #9 på: mai 02, 2009, 23:35:13 pm »

det er såpass ja.. jaja, kjekt å vite det og Glad
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: mai 03, 2009, 11:06:56 am »

hva med å sette i en bay?
Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: mai 03, 2009, 11:07:12 am »

Hva pleier en slik pumpe med porsche-motor typisk å gå for på en slik auksjon da?
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #12 på: mai 03, 2009, 11:14:27 am »

ligger tilsalgs for ca 7000 kr
Loggført
royale
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Raufoss


Vis profil

« Svar #13 på: mai 03, 2009, 17:28:19 pm »

De heter 616 og er basisen til en super 90 motor.  Fordelen med disse motorene er at  de nesten ikke har gått noe . Jeg har en selv stående (har ikke klart å få ut fingern å gjort noe med den ennå) som jeg mener har gått 168 timer altså ca 10000 km

Mer info + deler :
http://www.eckstein-kuebel.de/Porengines.htm
Loggført
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #14 på: mai 04, 2009, 12:01:34 pm »

Ooooh...6 paller med lang/under/vinter!!! Fett! Glad
Loggført
schwalbenschwanz
Nybegynner
*
Innlegg: 30
Bosted: Enebakk


Vis profil

« Svar #15 på: mai 04, 2009, 12:05:50 pm »

Tør nesten garantere at dette er 1680 motorer, og det er ikke bare å sette dem inn i en boble som mange tror.

Kan jo nevne noe som må ordnes for å montere dette i en boble.

- Porsche 912 svinghjul og clutch
- Fordeler (Kan kjøre med magnettenningen)
- Eksosanlegg og varmepotter
- Forgassere
- Ombygging av kjøleblekk
- oljefilter + slanger
(Eventuellt 12V dynamo dersom man ikke har 6V anlegg i bilen)


Dette utgjør fort 15-20.000kr i deler, og da ender man vel opp med en motor på rundt 80-90hk

Hvis du skal bygge om denne motoren til 356 specs stemmer nok dette.
Men har du 6v bil og er fornøyd med tilnærmet fabrikksny porschemotor og ca 60+ hk, trenger ikke dette gjøres så dyrt og vanskelig.

- Svinghjul trenger ikke byttes. Clutchlamel må byttes(standard vw passer)
- Fordeler bør byttes (standard vw passer)
- Eksos trenger ikke byttes. Må bare sveise på et enderør
- Forgasser bør byttes (standard vw passer på innsuget med litt filing og tilpassing)
- Kjøleblekk må tilpasses
- Oljefilter -hvorfor det?

Har du f.eks en delemotor stående behøver altså ikke denne ombygginga å koste ei eneste krone..
Loggført

70 Karmann Ghia
56 Type2 11w
77 Type2 doka
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #16 på: mai 04, 2009, 21:14:15 pm »

Tok selvfølgelig utgangspunkt i 356 spec, og da sitter oljefilteret på viftehuset.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #17 på: mai 04, 2009, 21:53:31 pm »

mener det er 911 jeg, disse passer jo rett inn i bobla også. det sier onkelen min.
Loggført

Mvh

Marius
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #18 på: mai 04, 2009, 21:57:13 pm »

ikke hør på onkel Blunker
Loggført

bumblebee
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #19 på: mai 04, 2009, 22:32:34 pm »

han pleier å ha rett. Tante sier det.
Loggført

Mvh

Marius
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #20 på: mai 04, 2009, 22:49:43 pm »

Nei, dette er en dårlig ide` folkens... Ikke sats på disse pumpemotorne... Jeg stikker dit å skambyr på en av de, så blir de i allefall kvitt en, siden jeg har god lagerplass hvor den kan stå til ingen nytte Blunker
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: mai 05, 2009, 09:37:06 am »

Tør nesten garantere at dette er 1680 motorer, og det er ikke bare å sette dem inn i en boble som mange tror.

Kan jo nevne noe som må ordnes for å montere dette i en boble.

- Porsche 912 svinghjul og clutch
- Fordeler (Kan kjøre med magnettenningen)
- Eksosanlegg og varmepotter
- Forgassere
- Ombygging av kjøleblekk
- oljefilter + slanger
(Eventuellt 12V dynamo dersom man ikke har 6V anlegg i bilen)


Dette utgjør fort 15-20.000kr i deler, og da ender man vel opp med en motor på rundt 80-90hk

Hvis du skal bygge om denne motoren til 356 specs stemmer nok dette.
Men har du 6v bil og er fornøyd med tilnærmet fabrikksny porschemotor og ca 60+ hk, trenger ikke dette gjøres så dyrt og vanskelig.

- Svinghjul trenger ikke byttes. Clutchlamel må byttes(standard vw passer)
- Fordeler bør byttes (standard vw passer)
- Eksos trenger ikke byttes. Må bare sveise på et enderør
- Forgasser bør byttes (standard vw passer på innsuget med litt filing og tilpassing)
- Kjøleblekk må tilpasses
- Oljefilter -hvorfor det?

Har du f.eks en delemotor stående behøver altså ikke denne ombygginga å koste ei eneste krone..

Det er vel også en kam som er ganske anneledes en på en motor som er beregnet får bil. Disse motorene er beregnet får maks effekt på ett lavt turtall.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
schwalbenschwanz
Nybegynner
*
Innlegg: 30
Bosted: Enebakk


Vis profil

« Svar #22 på: mai 05, 2009, 10:48:29 am »

Ja, max turtall på disse motorene er 3600.
Bunndraget er veldig bra, og jeg synes motoren fungerer fint til vanlig kjøring. Den går helt klart bedre enn en orginal 1600 VW motor.
Loggført

70 Karmann Ghia
56 Type2 11w
77 Type2 doka
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 05, 2009, 11:02:12 am »

Kammen er dårlig
Teftingen er ofte løs, og vanskelig å feste igjen når den først har løsna.
Hysehempa i kardinalforgasserinnsugsmanifoldholderen er også bare beregnet på industrimotorbruk
på grunn av lavere turtall og større reimhjul
(Arne) Bendiksen og slaveløftermekanismen i rådelagersatsen er ikke den samme som i bilmotorutgaven heller.

Jeg har hørt rykter om at en av motorene som selges er en 917. Den skal ha blitt brukt til å drive vaskemaskinen til Hercules i Bardufoss. Motoren passer inn i type 1, men det må noe ombygging til. Man må i alle fall bygge om til 12 volt.

Lykke til Rekker tunge
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mai 05, 2009, 14:28:37 pm »

...dessuten må flensen jukkes, spliffen er ofte gåen og hissigproppene må byttes.....kammen er også helt ubrukelig i bil...har jeg hørt.....  Øyerulling


eksosen må tilpasses, og lyddemperen må kortes ned eller byttes - 356 er for stor til vw. Skal vel være forsiktig med turtall over 4500(?) ellers istemmes innspillene til schwalbenschwans.
God cruisemotor som passer godt i en boble, gir det lille ekstra i forhold til original. spesielt fint er det gode bunndraget som kan mangle på endel trimmede vw-motorer.

Men pengemessig er det nok ikke mye å spare på kjøpe en slik, om du skal ha 356-spec på den, i forhold til å trimme en 1600...?

Industrimotorer (både Porsche og VW) har dog den fordelen at de som regel har godt lite, og man behøver ikke dele blokka...
« Siste redigering: mai 05, 2009, 14:31:02 pm av Splitboy » Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #25 på: mai 06, 2009, 17:29:53 pm »

Uansett, dette er populære saker, billigste porchepumpe gikk for 7500,- dyreste for 17000,- på boblepumper var prisene mer normale tror jeg, siste pumpe ble solgt for 2600,-
Det hører med til historien at disse pumpene aldri har vært i bruk.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #26 på: mai 06, 2009, 18:01:29 pm »

Uansett, dette er populære saker, billigste porchepumpe gikk for 7500,- dyreste for 17000,- på boblepumper var prisene mer normale tror jeg, siste pumpe ble solgt for 2600,-
Det hører med til historien at disse pumpene aldri har vært i bruk.

Veldig variasjon i prisen....hvem var det som kjøpte disse? VW-folk / Porsche-folk / Vannpumpe-interesserte / militær-oppkjøpere som selger til utlandet ??
Loggført

SCREWDRIVER #2
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2398
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #27 på: mai 06, 2009, 18:09:48 pm »

Hvertfall EN VW-mann... han kjøpte 2 VW og en Porsche...
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #28 på: mai 06, 2009, 18:17:38 pm »

Uansett, dette er populære saker, billigste porchepumpe gikk for 7500,- dyreste for 17000,- på boblepumper var prisene mer normale tror jeg, siste pumpe ble solgt for 2600,-
Det hører med til historien at disse pumpene aldri har vært i bruk.

Veldig variasjon i prisen....hvem var det som kjøpte disse? VW-folk / Porsche-folk / Vannpumpe-interesserte / militær-oppkjøpere som selger til utlandet ??

Vi kom desverre da siste motoren ble banket, så vi kjenner ikke lusa på gangen her Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #29 på: mai 06, 2009, 19:10:20 pm »

Uansett, dette er populære saker, billigste porchepumpe gikk for 7500,- dyreste for 17000,- på boblepumper var prisene mer normale tror jeg, siste pumpe ble solgt for 2600,-
Det hører med til historien at disse pumpene aldri har vært i bruk.
   den siste pumpa som blei solgt var en 1200, 34 hk. derfor den billige prisen. timetallet på dem var fra 0 - 450 timer.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!