april 28, 2024, 17:33:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"  (Lest 30500 ganger)
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #60 på: april 12, 2008, 01:00:51 am »

Fant noen bilder jeg tok etter ei lita arbeidsøkt tidligere, for de som kan være intressert i det. Montering av div. urethanfester bla.a. Noen bolter må "stusses" i etterkant. Karossen var ikke helt sentrert på chassiet, så alle bolter måtte løsnes og karossen vris litt på.

Det midtre girkassefesetet er fra CIP1.com. Dette er noe tynnere i godset enn andre fester jeg har sett, men er sikkert tjukkt nok. Sveisinga var noe dårlig. Det var lagt noen få "larver" her og der, men det beste var at dem hadde bomma godt på fugene, så jeg gikk liksågodt løs med MIG / MAG`n å helsveiste plata til firkantrøren.

Passformen på disse CIP festene har jeg hørt og lest at skulle være dårlig, men mitt var bolt on. Billig var det i innkjøp og etter litt sveis og kjapp lakk så ble det helt greit. Sitter godt i klem oppunder rammehorna.

Fant en grill i garasjen som jeg på impuls hadde kjøpt på ebay for ei stund siden, bare fordi den var så billig, og sikker va kjekk å ha til noe en gang Osteaktig, som jeg lurer på å ha foran oljekjøleren(e). Passet på bredde å form ( jada, den er skjeiv på mockupen ), og fylte på en måte litt igjen tomrommet i fronten. Syntes ikke det ble så værst. "Mock up" bilde der underlagsskrotet er "diskret" fjernet i paint Rekker tunge

Cookie Cuttersene bak ble litt sjenerte der de sto langt inni hjulhusa, så dem måtte pushes ut i lyset med noen aluskiver som dukka opp i posten forleden.

Skiltet på veggen var ett must Gliser


* RaceBuggyApril08005.jpg (207.79 KB, 800x600 - vist 327 ganger.)

* Clean-hood-and-grill.jpg (147.29 KB, 1024x768 - vist 291 ganger.)

* RaceBuggyApril08014.jpg (199.97 KB, 800x600 - vist 254 ganger.)

* RaceBuggyApril08013.jpg (153.54 KB, 800x600 - vist 245 ganger.)

* RaceBuggyApril08031.jpg (180.47 KB, 800x600 - vist 265 ganger.)
« Siste redigering: april 12, 2008, 08:46:53 am av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #61 på: august 21, 2008, 08:08:34 am »

hei! følger spent mer her, da jeg har 2 DJ motorer liggende og kunne kanskje tenke meg en oxyboxer til å sette inn i bayen min.

har det skjedd noe mer siden sist?
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #62 på: august 29, 2008, 12:35:37 pm »

hei! følger spent mer her, da jeg har 2 DJ motorer liggende og kunne kanskje tenke meg en oxyboxer til å sette inn i bayen min.

har det skjedd noe mer siden sist?

Hei Patrick.

Det har skjedd litt siden sist, men ting tar alltid lengre tid enn først antatt, og det hjelper nok heller ikke på at det blir forandring i planene kontinuerlig underveis Øyerulling

Har nå fått i en std. 091 kasse med tilpassede T1 aksler ( Transporter T3 knuter inne ved kassa ). Dette skal etter gode kilder fungere helt fint med tanke på "spillerom" for leddene. Buss kassa er noe breiere mellom øra enn T1 kassen, så akslene blir nesten for lange, men det går, bare spør Holmen Glad

Giroverføringen går over tunellen, og Berg spaken kommer tett opp mot rattet, i tillegg til at den er flyttet litt ut mot høyre for å gi plass til førerens kne Glad

På motorsiden, så er det nå blitt ikke mindre enn fire (!) Oxyboxere som krangler om oppmerksomhet på ferdigstillelse. 2789 "Race" motoren ble lagt på hylla da veiva ikke passet i blokka som beskrevet tidligere i tråden, i tillegg til at det manglet noen hovedkomponenter i oppsettet, slik som f.eks gassere. Ny blokk som "skal" passe er på gang. Satser på å ha denne motoren ferdig neste år, med da en litt preppet 091 kasse med bla.a 40% LSD ZF Diff

Det har imidlertid ankommet sårt etterlengtede nye Spanske 48 IDA`s med "the third progression hole done" for bedre kjørevennlighet (?). Enda ett sett topper ble også innhandlet spontant via o store USA, da disse var helt ferdig tilpasset oxybruk med std wbx boltsirkel - Ubrukte CB Comptition Eliminators med 48X40 rustfrie ventiler fra ett oppgitt prosjekt "over there". Manglet bare fresing av ventilseter, som ble gjort i en fei av Nilsen Motor, som forøvrig var en meget hyggelig plass å sette bort arbeid.

Den mye mindre 2724 "kose" motoren med snill kam ( W-110 ), "små" topper ( Sauer 40X35 m. wbx boltsirkel ) og "små" gassere ( HPMX 44 ) er nok den motoren som er nærmest ferdigstilling, og som har blitt prioritert foran de andre.

Blokka er 95% ferdig, toppene er ferdigstilte for montering og har fått nye ventiler, sylindre er ferdig lengdejusterte og tilpasset for kranglende råder fra motsatt side av motoren ( did`nt see that coming! ), rådene er tilpasset Chevy stemplenes kryssbolter og svinghjulets simring i "dimensjon som ikke finnes" ifølge flere aktører er innkjøpt etter litt om og men. Var faktisk hyllevare hos Alf I. Larsen på Forus. Dimensjonen på denne blir litt "uvanlig" pga. T1 veiv i wbx blokk, men den finnes altså, slik at halv spooky "adapterhylse" som flere lager da ikke trengs. Dim. på simring: 95X70X10

Venting på deler, venting på lønn for å få kjøpt flere deler  Gliser, venting på maskinering av deler som ikke passer rett ut av eska, men som skal tilpasses formålet osv. er også med på å trekke ut tiden, i tillegg til alt det "vanlige" som kommer i veien for hobbyen, slik som ferie osv. Blunker Ting kunne nok blitt gjort enda fortere ved å sette bort mer arbeid og bruke mer penger på prosjektet, men, det er det jeg synes er mest givene, å gjøre "alt" selv så lenge jeg har verktøy til å få det til, og at det skal koste så lite som mulig. En tidkrevende kombinasjon med andre ord.

Legger ved noen bilder av diverse. Mer bilder kommer når jeg finner dem igjen Gliser




* blokk-ferdig-018.jpg (255.86 KB, 2816x2112 - vist 286 ganger.)

* blokk-ferdig-020.jpg (247.63 KB, 2816x2112 - vist 233 ganger.)

* blokk-ferdig-022.jpg (233.54 KB, 2816x2112 - vist 210 ganger.)

* blokk-ferdig-024.jpg (253.8 KB, 2112x2816 - vist 255 ganger.)

* blokk-ferdig-026.jpg (247.46 KB, 2112x2816 - vist 215 ganger.)

* blokk-ferdig-027.jpg (252.78 KB, 2816x2112 - vist 228 ganger.)

* WBX-Pattern-48X40-CE`s.jpg (90.34 KB, 640x480 - vist 230 ganger.)
« Siste redigering: august 29, 2008, 16:13:58 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #63 på: august 29, 2008, 12:49:33 pm »

Spanjolene fra the US og viftehuset fra "Baboon" for sentermontert dynamo/vifte


* IDA-48.jpg (69.82 KB, 480x360 - vist 208 ganger.)

* Viftehus-etter-2-min-Autoso.jpg (236.08 KB, 2816x2112 - vist 183 ganger.)
« Siste redigering: august 30, 2008, 00:13:33 am av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #64 på: august 30, 2008, 14:50:29 pm »

Ifølge andre ihuga Buggy entusiaster, så blir fort de bakre torsjonsfjærene for myke ved hardt bruk ( bane, drag osv. ) til og med på en "lett" Buggy, så disse har jeg blitt tipset om å bytte ut med noen sterkere. Da dette også koster penger, har jeg sett på ett alternativ til dette som en prøveløsning om ikke annet, og også istedetfor å evt. gå over til Coil overs å kaste Torsjonsstavene. Tilleggsfjærer, eller Support Coil overs om en vil, som kan justeres etter ønske. Sammen med Torsjonsfjæra så blir dette en slags progressiv fjærløsning, på ett vis.  Øyerulling

Når en ser på IRS armenes utforming ved støtdemperfestet, så minner denne om ei fjærskål. ( Hadde VW noen planer med dette tro? ) To passende sterke " drop in " fjærer hadde jeg tilfeldigvis liggende i kjelleren. Greit å lide av samlemani til tider Gliser

Ved bruk av en rørstump og annet rask så ble det plutselig en "Coil Over" av den Røde Koni`n. Venter med å lage den andre til bilen er ferdig med motor montert, slik at jeg da får se å føle hvor langt ned bilen synker. Har imidlertid veldig god tro på dette "cheap ass" trikset for å unngå for mye hengerumpe tendenser ved pådrag Glad

Forsterkninger av støtdempertårna blir det også på sikt i sammenheng med cup-stag lignendes opplegg, og siden ikke hele tyngden kommer på disse tilleggs-fjærene siden jeg beholder torsjonsstavne, så frykter jeg ikke så store belastningsproblemer på disse uansett.

Gikk på en smell i ryggen, igjen, så det blir nok en uønsket mekke pause noen dager Sint
Bilder av "Support Coilovers" er fra ei tidligere mekkeøkt, den gang det var langt frem til SCC og en trodde en hadde god tid til å få bilen klar i tide Osteaktig


* Coilover 01.jpg (251.33 KB, 2816x2112 - vist 231 ganger.)

* Coilover 02.jpg (250.72 KB, 2816x2112 - vist 229 ganger.)

* Coilover 03.jpg (245.87 KB, 2112x2816 - vist 193 ganger.)

* Coilover 04.jpg (224.71 KB, 2112x2816 - vist 178 ganger.)

* Coilover 05.jpg (249.65 KB, 2816x2112 - vist 188 ganger.)

* Coilover 06.jpg (247.34 KB, 2112x2816 - vist 240 ganger.)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #65 på: august 31, 2008, 00:32:49 am »

kuul ide!
skal du forsterke selve "beskyttelses røret " på demperen som du fester øvre fjørholder i ??

Hva kommer fjørene fra?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #66 på: august 31, 2008, 22:14:47 pm »

kuul ide!
skal du forsterke selve "beskyttelses røret " på demperen som du fester øvre fjørholder i ??

Hva kommer fjørene fra?


Kul ide, ja, men om det funker i praksis, det vil tiden vise. Kan ikke huske å ha sett dette "gjort før", så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Litt usikker på hva du tenker på Jørn, men om det er det røret som er på selve demperen du sikter til, så kommer ikke dette i kontakt med noen krefter i utgangspunktet, da det er den øvre fjærskåla som igjen går imot den flotte eksosrørbiten som igjen er skrudd fast i dempertårnet som tar opp kreftene.

Fjærene kommer fra røysa med diverse MC deler jeg har samla iløpet av de 11 åra jeg har jobbet med slikt.
Kjekt å ha tenkte jeg den gang da, og det var dem jaggu å Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #67 på: august 31, 2008, 23:56:17 pm »

aha... nå skjønner jeg patenten.
smart.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!