april 25, 2024, 12:32:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor kul kan en 1600 bli?  (Lest 7886 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: januar 30, 2008, 09:34:21 am »

Her er svaret:


[/quote]

Gleder meg til å se denne på veien og på stripa på SCC!

Tommelen opp til JPM!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 30, 2008, 09:37:12 am »

Hørtes hissig ut!! Sinnsyk gassrespons - har du noe mer spec???
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 30, 2008, 09:40:32 am »

Les her så forstår du hva det er snakk om samt mer spec
sinnsyk respons på den motoren... herlig lyd

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0/topicseen.html
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 30, 2008, 09:41:01 am »

Sakset fra byggetråden:

Engine spec:

Case: original AS41
Crank:German stock
Rods:German stock
Pistons:JE 86mm 24mm comp hight
Cylinders:Stock 85,5mm honed to 86mm
Heads:043 40x32mm valves
Compression:12,0:1
Rockers:Jpm two stud 1,5:1 ratio
P-rods:Manton 3/8" cromoly
Cam:Fk45in/Fk44 ex
Cam gears:Magnum
Oilpump:26mm
Deepsump:1,5lit
Flywheel:180mm stock lightend
Clutch disc:cush lock
Pressure plate:Kennedy
Header:Custom made 1 5/8" tuned length
Manifolds:Custom made tuned length(second order)
Carbs:IDA 48
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: januar 30, 2008, 09:43:10 am »

Se her ja...

Motoren er bygget som en snikmotor på alt som ikke er "viktig" for resultatet.  Glad
Den skal på rullene i løpet av et par uker, gleder meg sykt til å høre hva den kan gi!
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 30, 2008, 09:50:37 am »

..."The "Mouse engine" lives! In excess of 160 hp from a 1603 CC!"
Det blir spennende!
Denne typen stempler da?? Var ikke mye skjørtekanter der, må jo være enormt lette!
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: januar 30, 2008, 09:57:59 am »

Nei, slik ser stemplene ut:

Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: januar 30, 2008, 13:08:31 pm »

Hvor kul?

Dette er noe av det "kuleste" som har skjedd innenfor motorbygging på så lang tid som jeg har hengt rundt ihvertfall. Han viser her "the next step" og hva som skal til.

Formula:

P=Displ x rpm x Bmep/910

POWER=1,603 x 8012 x 12,5 / 910 = 176,4hp

This is the power that could be expected from the "mouse motor" if everything is properly done.


Og 176,4 hk fra en 1600 gatemotor er.................................................. UTROLIG

Er ikke dette kult så vet ikke jeg!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #8 på: januar 30, 2008, 21:44:03 pm »

Helt sykt dette her, men hvor holdbar blir en sånn motor. Resons og lyd var jo helt håreisende Gliser
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 30, 2008, 22:15:25 pm »

Helt sykt dette her, men hvor holdbar blir en sånn motor. Resons og lyd var jo helt håreisende Gliser

Hvis du sjekker en annen tråd her på forumet, så er det en 1641 med turbo og lystgass= 330hk!!! Sjokkert

Og den har holdt i 4 år visstnok. Sykt!!
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: januar 30, 2008, 22:26:12 pm »

Min 1600-motor har vart i 41 år den. Det er sykt det :p

Neida... Dette her var utrolig gromt. Digger gassresponsen og lyden. En stinger på denne hadde gjort susen!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 31, 2008, 22:22:36 pm »

Min 1600-motor har vart i 41 år den. Det er sykt det :p

Neida... Dette her var utrolig gromt. Digger gassresponsen og lyden. En stinger på denne hadde gjort susen!

Den motoren vil jeg gjerne høre  Osteaktig Osteaktig
Spes hvis det er 300 gamp i den Øyerulling og den har holdt i 41 år....... hehe
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 31, 2008, 22:28:39 pm »



her var den andre, men med litt mer stæsj på da....  men pokker som det går
men den hørtes hissig ut den over her ja
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: januar 31, 2008, 22:39:54 pm »

Sakset fra byggetråden:

Engine spec:

Flywheel:180mm stock lightend
Clutch disc:cush lock
Pressure plate:Kennedy



Høres mer ut som om det sitter en letta startkrans for automat på den.. Gliser Osteaktig
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 31, 2008, 23:17:44 pm »

Festlig spec på den motoren må jeg si. Sakset dette fra et annet forum:

"My son races the "Hyper Bug" in the SEVWA circuit,he runs a 1641 cc with counterweighted crank,stock rods and Mahle pistons/cyls.It is a blow thru,with a single 48 carb. His car has run 6.83 at 101 in the 1/8 mile. This combo has over 100 passes on it, and the internals looked nice when checked last week.It leaves the line at 6000 Rpm, and passes the finish
line at 7500 rpm.It should, by all thats reasonable blown up a long time ago, but it hasn't."

Tipper det er vanskelig å komme bedre ut i kombinasjonen billige hestekrefter, mange hestekrefter og pålitelige hestekrefter (den "umulige kombinasjonen") enn dette her. Tydelig at gutta KAN bygge motor, og at de har vært flinke til å få til en bra kombinasjon av utforming av topper, komp, ladetrykk, dyseoppsett og NOS. 6,8 og 101 miles på åttendelen er FORT!!
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #15 på: februar 02, 2008, 14:47:00 pm »

JPM vet hva han driver med, så jeg har god tro på at denne motoren kan vare en stund også. Hærlig sint lyd og gassrespons, som minner mer om en mc motor enn en 1600 T1!
Tøøøøft
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: februar 03, 2008, 19:04:03 pm »

Festlig spec på den motoren må jeg si. Sakset dette fra et annet forum:

"My son races the "Hyper Bug" in the SEVWA circuit,he runs a 1641 cc with counterweighted crank,stock rods and Mahle pistons/cyls.It is a blow thru,with a single 48 carb. His car has run 6.83 at 101 in the 1/8 mile. This combo has over 100 passes on it, and the internals looked nice when checked last week.It leaves the line at 6000 Rpm, and passes the finish
line at 7500 rpm.It should, by all thats reasonable blown up a long time ago, but it hasn't."

Tipper det er vanskelig å komme bedre ut i kombinasjonen billige hestekrefter, mange hestekrefter og pålitelige hestekrefter (den "umulige kombinasjonen") enn dette her. Tydelig at gutta KAN bygge motor, og at de har vært flinke til å få til en bra kombinasjon av utforming av topper, komp, ladetrykk, dyseoppsett og NOS. 6,8 og 101 miles på åttendelen er FORT!!

Eller for å være mer nøyaktig;

- original veiv med motvekter
- Originale råder
- Bug Pack turbo kam
- 044 topper
- 1.25 vipper
- singel 40mm weber
- T3T4 turbo

330 hk

Og rekorden er 6.23 sek på 201 meteren. Snakker om skreddersydd girkasse!


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #17 på: februar 03, 2008, 21:31:29 pm »


Cam:Fk45in/Fk44 ex

Hva slags kam er detta...?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: februar 12, 2008, 01:43:52 am »

Da er første bremsing unnagjort...  188,7 hester på 7670 rpm!
Dreiemomentet var på hele 192.4 Nm på 6100 rpm... ikke ille for en 1603 cc  Gliser

Det er mer i gjerdet... håper den bikker 190 hest...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: februar 12, 2008, 09:11:23 am »

Da er første bremsing unnagjort...  188,7 hester på 7670 rpm!
Dreiemomentet var på hele 192.4 Nm på 6100 rpm... ikke ille for en 1603 cc  Gliser

Det er mer i gjerdet... håper den bikker 190 hest...

Folkens; tygg på det resultatet 188,7hk fra 1600 gatemotor! 192,4 kjørbare nm!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: februar 12, 2008, 09:26:34 am »

mouse is king!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 12, 2008, 13:43:14 pm »

Spennende dette her  Sjokkert
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 12, 2008, 14:12:00 pm »

Helt rått!! Kult
Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #23 på: februar 12, 2008, 20:38:33 pm »


Cam:Fk45in/Fk44 ex

Hva slags kam er detta...?
Lurer litt fortsatt jeg... Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: februar 12, 2008, 20:40:41 pm »

uten å være en kam-ekspert høres det ut som en spesial-slipt kam som likner på FK45 på innsugsventilene og FK44 på eksosen

Roy
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #25 på: februar 12, 2008, 23:17:31 pm »

Skikkelig hybrid altså? Glad
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: februar 13, 2008, 06:27:06 am »

Johannes har fintunet litt: 194,9HK!!!
Ryktene sier at denne kommer til SCC for å vise hvor fort en 1600 kan gå...  Gliser
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 13, 2008, 10:03:46 am »

Det er ca 122 hk pr liter....... Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 13, 2008, 10:21:23 am »

Dette er sykt morro!!! Glad

Hva blir det neste? 160hk ut av en 1300!? Hadde vært like grisetøfft!  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 13, 2008, 10:44:41 am »

Dette er sykt morro!!! Glad

Hva blir det neste? 160hk ut av en 1300!? Hadde vært like grisetøfft!  Kult

Burde ikke vært umulig det vel?? Litt gøy å se at det begynner å bli spennende å bygge motor "andre veien".
Som regel skal alle ha 1915, 2l, 2,1l eller 2,3l.

Det er jo dette som er utfordring!! Lite volum og mye hester
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!