august 20, 2019, 02:47:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse tråden  (Lest 101271 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4141
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #150 på: juni 08, 2018, 08:14:11 am »

30hk motoren går på lavere turtall enn 34hk, så med en girkasse fra 34hk vil du få ca 250 omdreininger mer i hundre, husker jeg rett. En kasse fra 1500 vil ha omtrent samme utveksling som en splitkasse (opp til 1960).
Så utvekslingsmessig vil originalkassafra 55 passe best av de du har. Men de 2 nyere vil gå litt stillere, og være helsynkroniserte.
« Siste redigering: juni 09, 2018, 12:08:13 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3359
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #151 på: juni 09, 2018, 01:52:38 am »

da ser det ut til at 55 kassa "vinner" her , takk for oppklaring og godt svar  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #152 på: september 13, 2018, 20:38:16 pm »

Trenger litt hjelp med valg av girkasse.

Har en 1500 1970 boble som girkassa nå har gått på. Har i grunn vært fornøyd med den girkassa, bila har gått fort (110-120km/t) uten problem, men har vært litt treg i akselerasjon, og vært spesielt treg i oppoverbakker. Har funnet en 1300 S som jeg kunne ha satt inn, men hva slags forskjell vil det egentlig gjøre med opplevelsen? Vet den gir lavere turtall, men blir den ikke da også litt svakere i bakker og litte granne tregere i akselerasjon? Lurer på om det er best å sette inn en girkasse tilsvarende den originale, eller å sette inn en helt annen kasse?

Dette er til en bil som brukes til hverdags forresten.

Hvis det er noen som har en god kasse å anbefale liggende på lur så er det bare å si ifra..
Loggført

T1 1970 1500
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4141
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #153 på: september 14, 2018, 12:52:43 pm »

Hei! Det er liten forskjell på utvekslingen mellom 1300S og 1500-kassene, tror det er ca 40 omdreininger i 100km.
Fordelen med 1500 kassa er at den generelt er rimeligere å få tak i, da 1300S er mer ettertraktet. Sistnevnte skal tåle mer trimming.
Du vil ikke merke stor forskjell. Dog er nok 1500-kassa litt piggere i en original 1500 i aks og oppoverbakker.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #154 på: september 19, 2018, 21:26:27 pm »

Takk for godt svar Kjell Roar!

Har funnet en 1300 S for 3500 kr, og en 1500 for 4000. Så da ender jeg nok opp med å "oppgradere" til en 1300 S.
Loggført

T1 1970 1500
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!