april 25, 2024, 10:55:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dekk, felg, senketråd  (Lest 50403 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: februar 03, 2008, 12:15:41 pm »

Eg snublet over en interessant tråd på thesamba her om dagen og tenkte at dette kan og være et tema her. Trond & Co  har jo fått fart i dette forumet og hvis dette skal være det nye oppslagsverket for oss så bør det ha 1 tråd der en kan samle de forskjellige oppsett som finnes for hvert tema. Hvor mange ganger har ikkje spørsmålet kommet om hvilket dekk-felg skal eg velge.... har du spindler eller senkeforstilling.......Dette er ikke ment som noen skrytetråd om hvem som er kulest eller lavest......HOLD DETTE SERIØST. (Finnes mye useriøse poster)så kan dette være en brukervennlig tråd.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735
Skulle denne tråden vært under teknisk så er det vel bare å flytte den.

 Fortell hvilket oppset du kjører med, så kan det være til hjelp både for nye og gamle.
-Dekkstørrele?
-Felgstørrelse,innpress,bredda ?
-Dropspindel, korta forstilling,innsveist?
-Torsjonsjusteringer?
-Lange eller korte akslinger, sving el IRS?
-Castershims?
-Bremser,skive el trommel,type?
-Støtdempere?
-Annet?
-Hvis eg skal gjer dette en gang til........

Her et eksempel fra thesamba.

-'61 Sunroof

-Front:
-5" KCW Beam
-2 1/2" CB Drop Spindles
-No shocks
-5.5" Fakie 5 spokes
-135's
-Rubs on headlight bucket, top of fender, and inner fenderwell.

-Rear:
-Dropped 2 inner notches
-KYB Gas-A-Just shocks
-Everything else stock
-5.5" Fakie 5 spokes
-185/65R15's


* 194590.jpg (68.69 KB, 800x604 - vist 474 ganger.)

* 196808.jpg (106.25 KB, 640x480 - vist 463 ganger.)

* 254911.jpg (53.18 KB, 640x483 - vist 431 ganger.)
« Siste redigering: februar 03, 2008, 20:24:42 pm av Endre » Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: februar 03, 2008, 18:41:26 pm »


Foran:
Pumaforstilling (nesten maksimalt senket)
casterchims
15x5" repro sprintsars (mws)
145/65-r15

Bak:
Orginal høyde
15x5" repro sprintstar (mws)
195/65-r15


2 indre hakk gir perfekt høyde! Blir kanskje det etterhvert, men det sitter godt på en 54 år gammel bil!


* dekk_senketraad.jpg (230.96 KB, 1000x750 - vist 563 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: februar 03, 2008, 18:52:19 pm »

kjører akuratt samme dekkdim og felger som deg lobo! blir også samme høyde på bilen denne sesongen. Fet kombinasjon!
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: februar 03, 2008, 18:58:00 pm »

Hehe ja kombinasjonen satt so ei kula den Gliser Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg vil senke bak eller ikke. Liker stuket, men samtidig så elsker jeg lave biler! Den øverste bilen her har 2 indre hakk, og det synes jeg er deilig. Dersom jeg gjør dette med min vil den fortsatt være lavere forann enn bak.... så vi får se Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #4 på: februar 03, 2008, 19:01:50 pm »

har kjørt senk bak sist sesong. kjørte ikke mye, men det spiser hjul-lager! nå åker ræva opp:-)
Loggført
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #5 på: februar 03, 2008, 20:47:55 pm »

Bil: 1300s
Foran:
Felg:5,5" Sprintstar med ET26
dekk:175/65
Forstilling: Puma, moderat senket
19 mm stabstag for senket forstilling
long travel balljoints
ekstra eksentriske camber muttere
KYB GR-2 kadett dempere(stive..!!)
1 sett caster shims
camber: ca -1,5
talbot calipere m/stålspunnede slanger

Bak
Senket ett ytre hakk
Felg: 5,5" Sprintstar. usikker på innpress med bygger mer utover enn de fremme
dekk: 175/70
Shimset Z-stag
Sway-a-Way camber compensator
KYB Gas-a-just dempere
camber: ca -1,5
1303 hjulsylindre(til foran)
Loggført

73 GTV
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: februar 10, 2008, 15:11:40 pm »

75 bay buss

foran: 5,5" org. stål felg 14" med 165-60
adjusters i forstilling max ned, fjerna stopperne med korte dempere fra mooneyes usa.

bak: 5,5"org. stål felg med snudd senter 14" med 185-65
hjemmelaget senkeplater (9cm) + ett ytre hakk.


* 19-1 005.jpg (111.34 KB, 845x634 - vist 356 ganger.)
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #7 på: februar 11, 2008, 15:42:37 pm »

Bil: T1 1958 "rat- look".

Foran:
-Hjemmelaget "Juksuma" stamme (basert på orginal 58 stamme) med avix adjusters (går noen cm lavere enn puma). Bortkappa "bumpstops. Påsveisa brakett for styredemper. Da denne stammen orginalt ikke har dette. Demper er derimot aldri blitt montert Glad.
-Orginale bremser og spindler.
-4,5" brm replica felger (mws).
-165/50-15 Nankang med bortslipt felgkantbeskytter på utsiden.
-Red-band løsringer.
-Subber ikke lengere etter at jeg "justerte" skjermkantene litt.
-Senket ca 160 mm i forhold til orginalt ( i dette regnestykket er det målt fra stigtrinn til bakken før og etter. Rent mekanisk er den senket ca 120mm og dekka gjør resten).

Bak:
-Senket et ytterhakk.
-Orginale bremser.
-Orginal kasse og aksler.
-5,5" brm replica felger (mws).
-195/65-15 dekk av ukjent fabrikat (fra skroten faktisk). Løse red-band sider.

Fremtidige planer:
-Ny "juksuma" stamme med avix adjusters, ca 5" innkorting med spesielle dempertårn (for å ungå å modifisere karoseriet) og dropp spindler. Dette er vel strengt talt noe som vil bli gjort KUN for å opptimalisere senkemulighetene. Og med en slik kombinasjon tenker jeg at den kommer til å rulle LAVT!



« Siste redigering: mai 08, 2008, 23:13:17 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2008, 00:24:57 am »

Foran:
Pumaforstilling (nesten maksimalt senket)
casterchims
15x5" repro sprintsars (mws)
145/65-r15

Bak:
Senket ett ytre hakk
15x5" repro sprintstar (mws)
195/65-r15


* side.jpg (225.66 KB, 864x645 - vist 482 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #9 på: mai 08, 2008, 08:47:50 am »

I denne tråden kunne det vært interesant med noen "facts" ang litt cal-lookere også Glad Kunne vært gøy å vist bla. hva slags dekk de med  høyrumpa biler kjører rundt med!
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: mai 08, 2008, 09:10:02 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,131.0.html
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #11 på: mai 08, 2008, 09:35:17 am »

Flott!
Jøss for noen mengder med gummi som brukes Gliser
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #12 på: mai 08, 2008, 10:25:33 am »

Foran:
Senking: Puma max nede til det buttet i stopperne
Felger: Orginal 4 "
Dekk: 145/65-15

Bak
Senking: 1 ytre hakk
Felger: Bredda orginal felger 6"
Dekk: 195/65-15


* p.16.jpg (204 KB, 1390x1040 - vist 463 ganger.)

* p.15.jpg (166.63 KB, 1390x1040 - vist 419 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 08, 2008, 10:50:09 am »

66 T1

Foran:
Balljoint med innsveisede sway-away, long travel balljoints, castershims, korte KYB dempere
Org bremsetromler
5,5" Empi 5 kopier
Firestone F560 135-15
Ca. 15 cm senk

Bak:
Org høyde
Org bremsetromler på korte aksler
5,5" Empi 5 kopier
Nankang 215/65-15 (2 mm klaring til fjærplata)

Stiv foran, men greie kjøreegenskaper og ingen subbing. Styrestaget subbet litt i undersiden av tanken etterhvert, og den ble hevet en centimeter midt i første sesongen.



* IMG_1604.jpg (168.68 KB, 855x641 - vist 390 ganger.)
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #14 på: mai 08, 2008, 11:49:42 am »

Foran:
Senking: Puma max nede til det buttet i stopperne
Felger: Orginal 4 "
Dekk: 145/65-15

Bak
Senking: 1 ytre hakk
Felger: Bredda orginal felger 6"
Dekk: 195/65-15

Kapper du av stopperne får du den enda lavere. Blir også mye bedre å kjøre Glad Ble fin bil dette, Frode Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #15 på: mai 08, 2008, 13:05:04 pm »

Ja har tenkt tanke på å kappe bort stopperne............men vi får se Kult
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: mai 08, 2008, 17:08:37 pm »

foran.
puman er i buhuhu neinei variant dette  Gliser 3 indre hakk. stoppere ikke fjernet men laget egene korte gummi foringer .
dekk 125R 15" felger orginale 4,5"

bak.
 2 ytre hakk .
dekk 185 60 15 for nå Glad

 


* IMG_1472[2].jpg (227.67 KB, 800x532 - vist 332 ganger.)
Loggført

1 up
Benny84
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #17 på: mai 10, 2008, 10:28:20 am »

- Puma som er senket maks, stoppere er kappet bort Glad
- kommer snart 145/65-15
- 195/60-15 bak\ 5,5` bak
- senket 2 hakk bak

neste år blir det nok droppede spindler også.. synes ikke den ble lav nok Hæ


* DSC00066.JPG (244.53 KB, 1600x1200 - vist 386 ganger.)
« Siste redigering: mai 10, 2008, 10:30:51 am av Vw 65mod, 1200ccm » Loggført

-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:)
-Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #18 på: juli 29, 2010, 12:43:00 pm »

Legger ut noen bilde av to felger som jeg synes er heftige.
Noen som har sett disse på en type-1

Schmidt


Snowflake

Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: juli 29, 2010, 12:52:21 pm »

Schmidt felgene er vel mer vanlige på vannkjølte VW's men de hadde sikkert gjort seg på en kul GermanLooker..
De tåler i allefall en del  Gliser ;




Edelstahl baby!
« Siste redigering: juli 29, 2010, 12:54:21 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #20 på: juli 30, 2010, 00:59:30 am »

bilen er en -67 mod 1500

foran: 4,5" org stål
         135/70-15
         red shox dempere som ligger i bunn
         org bredde puma justert nesten i bunn(bolt 45 grader fremover)
         2,5 drop spindler
         org skivebremser


bak:  5,5" org stål
        185/65-15
        org dempere
        senket 3-4 hakk inne
        gummistoppere fjernet

forstillingen er 5,6cm over bakken, bak subber potta støtt og stadig
sliter også mye hjul og hjul lager.

går å kjøre med uten subbing men finnes ikke praktisk, ser tøft ut-


* lavbil2.jpg (37.48 KB, 551x312 - vist 396 ganger.)
« Siste redigering: juli 30, 2010, 01:04:50 am av justandy » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!