april 28, 2024, 18:01:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye HK tror DU det blir presset ut av denne?? ved ca 1 bar ++ladetrykk
40-60hk   Dette er bare idioti...waste of time - 1 (0.6%)
60-80hk   Noe mer får man ikke ut av 5000.- - 6 (3.6%)
80-100hk Oppimot en dobling er MAX for hva man kan presse ut av dette - 24 (14.2%)
100-120hk Dobbling av originaleffekten + 20% HK for overgang til  E-85 - 69 (40.8%)
120-140hk Turbo ruler!! - 41 (24.3%)
140+++   Cheeeezus!!! - 28 (16.6%)
Stemmer totalt: 167

Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt  (Lest 107858 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #270 på: november 14, 2009, 22:10:16 pm »

åsså har instrumenteringen fått ett par mer eller mindre nødvendige updates.


* DSC08374.JPG (150.87 KB, 640x480 - vist 371 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #271 på: november 19, 2009, 23:01:36 pm »

årsaken til pusteprobleme



* DSC08397_02.JPG (215.94 KB, 600x664 - vist 392 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #272 på: november 19, 2009, 23:19:16 pm »

så jeg fikk tak i ett brukt syl/stempel fra Mjøndalens eneste profesjonelt utdannede Cowboy. Takk Cato!!
og fikk montert på dette igjen.
kjørte en komp test. 1. , 2. og 4. hadde mellom 8-9bar i komptesten
syl nr 3.....den jeg hadde byttet var ca 6bar ........ sylindern var lettere honet og ganske "tørr".
plukket av toppen igjen og forsøkte en annen topp.. men den hadde lekkasje på innsugs ventil på syl4..
samme komp på 3.ern
satt tilbake originlatopp , men smurte ringene godt med olje og monterte sammen igjen og da var kompen oppe i neste 9 på denne og.
regner med ringene setter seg litt etter honingen.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #273 på: november 20, 2009, 16:40:20 pm »

Jeg er faktisk ikke utdannet cowboy,  kun et natutalent.
 Det dukker opp når f.eks en x- pinne ikke vil ut.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #274 på: november 21, 2009, 00:08:56 am »

ja Cato det funket  Kult
og samme gjorde stemelet.
i kveld blei resten av motor satt sammen
på med stage II trykkplate og inn i bil
vært ute på testing i  kveld.

1. steg på vei til "the Tower of Power" er i gang Rekker tunge
dog på bensin. motoren går nå tilnærmet normalt .
.
wastegate er på 0.7 bar ca , men ved så "høyt" ladetrykk, originaleplugger etc ...og uten noe form for intercooler , vanninsprut
så liker den seg ikke helt.. slipper jeg opp litt på gassen slik att ladetrykket holder seg på 0.3-0.4bar så drar den ganske godt uten noe form for tenningstull.
har forsøkt å justere tenning opp/ned, kople vekk nedtrekk og kjøre fordeleren kun "mekanisk fortenning" men same shit.
har ikke gradert reimhjul så justerer litt på gefùlen.
0.5bar  og oppover så er det nor muffens som skjer.. mulig noe ukontrolert forbrenning, for den går liksom så hardt og drar ikke som den skal
har hørt den detonasjons "stein i blekkbok" slyden en liten gang
mulig 0,4bar  er grensa sånn ca uten det oven nevnte.på  benzin vel å merke
forsøkte å skru på wastegaten for å få ned .......hmmm??? ladetrykket, men uten hell. så da får vi starte der  og bare øke Rekker tunge
kjenner jeg på innsugsrøra så er de rimelig varme etter litt hardkjør.
så det er tegn på att turboen varmer opp innsugslufta en del under komprimering
ei heller har jeg ikke noen kontroll på blanding(skal inn med en bredbåndslambda;LC-2 etterhvert for å kontrollere blandingsforhold)
pluggene på 2 og 4 så fine ut.

uansett så har jeg fylt opp 25 Liter med E-85 og gjort klar koblinger til tillegsdyser..mere testing på lørdag en liten time eller to
kun ved overgang til E-85 regner jeg med fint å jøre 0,7-0,8 bar med samme oppsett

*spent*
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #275 på: november 21, 2009, 01:33:15 am »

nå har jeg fått tilbake hvilepulsen og når jeg tenker meg litt om så virker det som om den slutter å gå på alle 4 syl under ladetrykk
0.4bar og oppover.
muligens noe tenningskrøll der ja
kjører original plugger på WBX coil og tenningsmodul.men det skal vel gå.?? ?
får ta en sjekk av ledniger ,plugger etc..
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #276 på: november 21, 2009, 09:59:57 am »

Tror den coilen skal holde bra jeg
På Passaten min med 2.2 liter 20V turbo 5'er (3B motor) bruker jeg også slik coil, men med original plugger, fordeler og kabler fra Audi 3b motoren. Holder til fint til 1.5 bar + ladetrykk på den motoren, så jeg har inntil videre skrinlagt MSD coil osv...
(MSnS Extra, men med V3 hardware så jeg har VR sensor mot veiv, og cam sync i fordeler og LC1 bredbånd)

På broderen's Passat, også den med turbo 5'er men 10V og K-jet innsprut fikk vi tenning problemer.
Der er det også samme coil, fordeler med HAL sensor, men ingen elektronisk justering
Ble mye testing og feiling med vakum klokker fra SAAB turbo og den originale fra Audi motoren. Endte til slutt opp med den orignale med enveis ventiler og vakum/trykk tilkobling etter spjellet og mellom turbo og luftfilter - nokså likt det originale på WR motoren mener jeg. Men... fikk unansett tenningsbank om vi matet litt trykk...

Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar
Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.

Tror og så det løser seg med E85 :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #277 på: november 21, 2009, 10:38:38 am »

på min turbo fogasser motor .. hadde eg og tennings bank ved 0.5 bar... men har lekt litt med vann  isp. nå lader eg 0.8-0.9 bar uten tennings bank:) og det drar godt Glad Blunker selv med forgasser. Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #278 på: november 21, 2009, 10:40:16 am »

Ja har gode erfaringer med E-85 og bank.
lurer litt på om pluggene klarer å tenne blandinga under trykk.
tror blandinga er i relativt fet, og pga overladingen "tettere" blanding eller mye høyere fyllingsgrad .
som kan gjøre att gnisten ikke flyr så lett over .
muli jeg kan forsøke mindre åpning på pluggene.

Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar
Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.



dette var vanninsprut eller tillegs benzin??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #279 på: november 21, 2009, 10:42:22 am »

til info så skjedde har dette skjedd FØR jeg begynte på denne motoren.....men kan ikke garantere att det ikke vil skje igjen.  Gliser



* DSC08397_02.JPG (215.94 KB, 600x664 - vist 236 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #280 på: november 21, 2009, 10:45:06 am »

men som nevnt så virker det mest sommden slutter å gå på alle 4 under ladetrykk.
tennigsbanken har kun hørt ett lite sekund.

enn så lenge Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #281 på: november 21, 2009, 11:04:53 am »

film av prøveturen?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #282 på: november 21, 2009, 15:35:45 pm »

vi får kjøre litt inboard  cam etterhvert.
3 timer i dag.
tett benzintank skapte trøbbel for pumpa.
tok ut tanken og fikk vekk møkka. lagde også ett 1/2 uttak i tanken  så tilførselen er slik den bør være
retur inn i tanken igjen via originalt uttak
så på med E-85
motoren oppfører seg faktisk likt. som i går.
virker som den går på 2,5-3 sylindre når den begynner å lade
etter litt testing med og uten tillegsdyser opp og ned med tenning så tror jeg deter noe muffens med den andre /toppen/siden på denne  donormotoren
.tru ikke denne motoren var det beste utgangspunktet nei.
MEN jeg dro på mere og mere tenning.. og da glimter den til innimellom og kjenner det er muligheter for skyv i motoren

gjenstår bare å finne årsaken.
neste blir å bytte tenningsdeler.

ellers går den en del kaldere på E-85enn på benzin.motoren oppfører seg ikke som en stråleovn etter testturer
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #283 på: november 21, 2009, 21:03:14 pm »

Ja har gode erfaringer med E-85 og bank.
lurer litt på om pluggene klarer å tenne blandinga under trykk.
tror blandinga er i relativt fet, og pga overladingen "tettere" blanding eller mye høyere fyllingsgrad .
som kan gjøre att gnisten ikke flyr så lett over .
muli jeg kan forsøke mindre åpning på pluggene.

Løsning: to Volvo vindusspuyler pumper i serie, en bensin dyse (husker ikke størrelse) montert før spjellet, denne styrt enkelt av/på med justerbar trykkfølsom bryter på ca 0.4 bar
Da holdt det fint til rundt 1 bar.. og mer en det gir ikke K-jet systemet bensin til uten videre modifisering.



Ja, det var kanskje lurt å få med :-)
Var vann ja...
Prøvde med en K-jet bensin pumpe først, den ga seg etter bare en time med vann  Gråter

dette var vanninsprut eller tillegs benzin??
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #284 på: november 24, 2009, 00:01:15 am »

Sakte men sikkert får jeg luket ut barnesykdommer
fått litt mere dreis på tenninga.
Tenningsmerke fløy bananas med lampe..så bytte fordelere og rotor.
det hjalp.
en liten periode i dag var det faktisk godt grunt i den Rekker tunge
neste problem er nå att den leaner ut ganske mye i takt med turtallet..noe jeg finner litt snodig egentelig.
koplet på på en A/F måler som jeg har hatt liggendes en stund (til nettopp slike ting)
ett must har jeg funnet ut.
og den leanet ut til ca 16-17:1  i A/F ratio....noe som er altfor magert.
bør være under ca 9:1 under ladetrykk på E-85.
MEN
litt høy tenking /teori her....
lurer kanskje på om luftmengde måleren "bånner" på en måte
regner man luftforbruk på den motoren som luftmengdemåleren kommer fra , så er det enn 2,1 liter
for å fylle opp 1,6 liter (på samme turtall) men med 0,7 bar ladetrykk så krever det like mye luft ca som
1600 x1,7 (70%mere luft)  =som da vil tilvare 2720cc.....i sugeversjon vel å merke
teoretisk altså.. så det kan jo stemme nogenlunde

fiklet litt frem og tilbake med fjøra på Luftmengdemåleren...men det begynte å bli seint.
så skal prøve å stramme opp fjøra litt mer
Koplet også opp en trykk måler på benzina for å se att benzintrykket hold seg stabilt. alt ok der.
vippet av dyser og de spruter i allfall ved enkel test
MEN det nærmer seg... sakte men usikkert


* DSC08400.JPG (161.07 KB, 480x640 - vist 325 ganger.)

* DSC08403.JPG (134.55 KB, 480x640 - vist 295 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #285 på: november 24, 2009, 00:41:55 am »

Sikkert ett dumt spørsmål til en erfaren kar som deg!
men du har satt luftmengdemåleren på innsugs siden på turboen
og ikke på trykksiden?vet att mange har bomma på dette før!
Loggført

Vw 1302
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #286 på: november 24, 2009, 00:44:07 am »

ja den står på innsugs siden slik att den måler faktisk luftmengde som går iinn i motor. Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #287 på: november 24, 2009, 09:27:26 am »

På min motor med L-jet så strammet jeg fjöra til mengdemålern 10 hakk, siden satte jeg trykkregulatorn i skrustikka og "strammet" den opp litt så at den gir ca kiloen extra i trykk.
Det ga sikkert en 25 - 30 hester til på min... Glad
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #288 på: november 24, 2009, 09:55:24 am »

ja skal prove det , evt teste en større mengdemåler fra en stor mercedesmotor 2,8L?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #289 på: november 24, 2009, 13:28:58 pm »

Går sikkert fint det og, sålenge pinout er den samme på den "nya" mengdemålern.
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #290 på: november 24, 2009, 14:52:00 pm »

en av bakdelene med disse mengdemålerene er jo att de skaper unødvendig restriksjoner i innsuget
værre blir det når man strammer fjøra.
tror derfor det blir mindre motstand i en større mengdemåler med normal fjør en en liten med stram fjør
stemmer ikke pinlayout får vi kople om litt.
er stort sett 4 pinner , hvor 2 er til innsugsøuft temp mens de 2 andre er til potmeter for mengdemåler
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #291 på: november 24, 2009, 16:11:56 pm »

mmh, det er sant, om du finner noe som virker så si ifra, kansje jeg kunne bruke noe lignende på mitt lille prosjekt...
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #292 på: november 24, 2009, 20:47:58 pm »

Kan ju prøve en mekanisk trykkregulator også.
Finnes på mitt lager..
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #293 på: november 24, 2009, 21:42:42 pm »

ja blir å prøve de mulighetene som finnes innen rimelighetens grenser.
å øke benzintrykket gir ikke så stor økning av mengden som man skulle tro da økningen kun blir :

kvadratroten av forskjellen mellom økning i trykk.

man skulle tro det blei  1.33 ganger (33%) økning  i eksemplet under men :

øker man fra 3 til 4 bar , kan man  gange opp den opprinnelige flowraten med:

√(4/3) som blir : 1.154 som blir ca 15,4%

WBX dysa vil da gi
165 cc/min@3bar vil da gi 190cc/min@4 bar

(med forebehold om regnefeil)

vil helst ha en trykkregulator som hever benzintrykket likt med ladetrykket
det gjør jo en std WBX trykkregulator 1:1
for å kompensere for det mot trykket dysene må jobbe mot når det er ladetrykk i systemet.
motoren går overaskende magert synes jeg ,selv med tillegsdysene koplet til , i forhold til planen oppe i hodet  Glad
det største problemet nå er att blandingsforholdet ikke er lineært nå ...det går fra litt magert til veldig magert.
men som nevnt mulig det kan trikses til med mengdemåler ...og ennå ett par dyser til
bedre med litt for feit enn litt for mager (dette gjelder KUN i bilsammenheng....)

« Siste redigering: november 24, 2009, 21:46:48 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #294 på: november 24, 2009, 21:51:23 pm »

ellers kan man gjøre en liten forandring ....man får den enkleste utgaven av megasquirt til 145$
da slipper man all "tweaking" med trykk, mengdemålere +++
sammen med en TPS (throttle position sensor til 25$ har man full kontroll på benzin..
180$ er jo billig for programerbart bensinkontroll.
alt annet er jo i WBX ledningsnettet så deter bare å kople seg på der.
må loddes sammen sjøl vel å merke.

men vi får se etterhvert..
blir vel juks
« Siste redigering: november 24, 2009, 22:12:11 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #295 på: november 24, 2009, 22:09:49 pm »

Invester Jørn.. Vi vet du klarer og modde de orginale greiene til himmels.. det har du allerede klart å overbevise oss om. Men det vi vil vite nå, er hvor mye gamp du får ut av denne orginal strikken!!  Gliser
Loggført

Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #296 på: november 24, 2009, 22:18:05 pm »

ja blir å prøve de mulighetene som finnes innen rimelighetens grenser.
å øke benzintrykket gir ikke så stor økning av mengden som man skulle tro da økningen kun blir :

Ved grundleggende veske lære heter det seg:
For å dobble mengde, må trykket firedobbles.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #297 på: november 24, 2009, 23:43:38 pm »

Litt større dyser da ?
 Siden den er litt mager hele veien.

Finnes vel også regulatorer med  vacum/trykktilkobling som har høyere trykk i utgangspunktet ?

Leste et sted at du kan lage dysene større ved å borre opp det trange partiet under filterposen. Vet ikke om det funker, men det høres billig ut.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #298 på: november 24, 2009, 23:47:51 pm »

Litt større dyser da ?
 Siden den er litt mager hele veien.

Finnes vel også regulatorer med  vacum/trykktilkobling som har høyere trykk i utgangspunktet ?

Leste et sted at du kan lage dysene større ved å borre opp det trange partiet under filterposen. Vet ikke om det funker, men det høres billig ut.

den er ikke lineær mager Glad
så sikkert 2 ting som må mekkes til
ja man får justerbare trykkregulatorer med vacum/trykk tilkopling.

kina kopier på ebay.
ja vi har jo pretet om å "borre opp dysene" før
en metode må være å sette spenning på slik att "plungeren" blir borte fra hullet og borre opp  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #299 på: november 26, 2009, 22:49:53 pm »

prøvd e85 på forgasser motor? med turbo..lurte om eg sko blande bensin med e 85 ca 30%, har gjort det på  en lettere trimmet insp motor.. og der funker det bedre bare det.. hehe Rekker tunge
Loggført
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!