mars 29, 2024, 01:24:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 135 136 [137] 138 139 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964545 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4080 på: januar 25, 2021, 10:35:02 am »

Ser bra ut!
Kjekt med bilder  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

torabraham
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #4081 på: januar 25, 2021, 11:14:09 am »

Hei leser med beundring innleggene her om hva noen kan klare å få til på egen hånd. Artig lesing. Jeg lurer derfor på om jeg kan spørre en spesialist om et råd når det gjelder en 1600 industrimotor jeg har , som skal monteres i en Snow Trac. Originalt stod det en 1200 motor i denne beltebilen, men den gikk dessverre varm og kan nå bare tørnes litt begge veger på veiven før den stopper. 1600 motor har stått uten olje noen år antakelig , på et tørt sted, men er usikker på om du tror denne må åpnes før bruk. Toppdeksler var tørre uten oljefilm , og korkpakninger satt løst og fint. Motor tørner greit rundt. Jeg har nå fylt på olje og tørnet den litt for hånd. Svigersønn fikk inspeksjonskamera til jul og jeg lurer på om en titt med dette i plugghull , event hull under til oljetapping kan indikere noe om tilstand.?
Usikker på om man kan ta sjansen på å starte denne uten videre? Mvh Tor Abrahamsen
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4082 på: januar 25, 2021, 15:25:17 pm »

Ser bra ut!
Kjekt med bilder  Glad

Ikke sant Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4083 på: januar 25, 2021, 18:28:45 pm »

Hei leser med beundring innleggene her om hva noen kan klare å få til på egen hånd. Artig lesing. Jeg lurer derfor på om jeg kan spørre en spesialist om et råd når det gjelder en 1600 industrimotor jeg har , som skal monteres i en Snow Trac. Originalt stod det en 1200 motor i denne beltebilen, men den gikk dessverre varm og kan nå bare tørnes litt begge veger på veiven før den stopper. 1600 motor har stått uten olje noen år antakelig , på et tørt sted, men er usikker på om du tror denne må åpnes før bruk. Toppdeksler var tørre uten oljefilm , og korkpakninger satt løst og fint. Motor tørner greit rundt. Jeg har nå fylt på olje og tørnet den litt for hånd. Svigersønn fikk inspeksjonskamera til jul og jeg lurer på om en titt med dette i plugghull , event hull under til oljetapping kan indikere noe om tilstand.?
Usikker på om man kan ta sjansen på å starte denne uten videre? Mvh Tor Abrahamsen


Hmmm, hyggelige tilbakemeldinger, men jeg er langt i fra noen spesialist.

Når det er sagt, så hadde denne 1600'n som jeg fikser opp her samme skjebne. Hadde stått i en kjeller i 20 år, og ukjent opphav før det. Så jeg gikk bare i gjennom som du har begynt, med å sjekke at alt bevegde seg, vippet av toppsekslene og så at ingen av ventilene satt fast. Hadde jeg hatt et inspeksjonskamera, hadde jeg putte det inn i plugghullene og sett om det var vann/rust.

Når alt så bra ut, fylte jeg på olje, byttet plugger og fyret opp Glad Kjørte med den i stort sett hele sommer, både med og uten kompressor, og den fungerte stort sett bra. Ett tips kan være å etterdra mutterne til toppene, da toppen løsnet på den ene siden hos meg; er visst ikke uvanlig etter å ha stått en stund Glad Lykke til
Loggført
torabraham
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #4084 på: januar 25, 2021, 19:27:57 pm »

Takk. Mvh Tor
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4085 på: januar 25, 2021, 19:33:16 pm »

Dette gikk fort Roy ... ville dog, etter å ha sett bilder, tatt av toppene for en ventiljobb jobb .. Glad

Mvh /E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4086 på: januar 25, 2021, 22:32:20 pm »

Dette gikk fort Roy ... ville dog, etter å ha sett bilder, tatt av toppene for en ventiljobb jobb .. Glad

Mvh /E


Det kan hende jeg gjør det Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4087 på: januar 25, 2021, 23:18:46 pm »

Kommer å betale seg 10 ganger .. Jmfr. første side i min tråd .. Glad Glad

Mvh/E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4088 på: januar 26, 2021, 14:22:11 pm »

Kommer å betale seg 10 ganger .. Jmfr. første side i min tråd .. Glad Glad

Mvh/E

Nå tror jeg ikke vi skal sammenlikne kostnadsnivået på denne motoren med din, men ja jeg er enig i at ventilsetene mine bør får seg en runde. Akkurat nå har jeg konkludert med at de tetter mot ventilene, og det er den primære funksjonen. Men at de kan bli bedre, og mer optimale både med tanke på flow og hvor lenge de holder seg tette, er det ikke noe tvil om.

Per i dag har jeg ikke utstyr til å frese ventiler, men det kan hende det er i ferd med å ordne seg de neste ukene, så da får vi se om det blir en ventil-jobb på disse toppene, eller om jeg kanskje tar et par fra hylla og fikser opp de fra bunnen av, og ganske enkelt bytter litt senere utpå våren.

Jeg er inne i en ganske bratt læringskurve, så man kan ikke forvente at alt er 100% på første forsøk Blunker

Her er forresten et bilde av gårsdagens jobb i cnc-fresen; det er et par topper som var tatt ut til 94mm sylindre, men vi har tatt av 1.5mm på høyden, og så skal det gjøres en liten "unschrouding"-jobb men det skal vi gjøre i den gode gamle manuelle fresen. Dette er ikke mine topper, så her kjenner jeg at jeg er litt mer stresset for at dette skal bli bra Glad

* 20210125_200716.jpg (52.54 KB. 413x600 - vist 134 ganger.)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4089 på: januar 26, 2021, 21:31:04 pm »

I kveld ble det en runde med sandblåsing for å forberede litt pulverlakk:

* 20210126_200218.jpg (50.77 KB. 800x464 - vist 122 ganger.)


Blåsekabinettet har plexiglass i lokket som er blitt helt matt etter noen timers bruk, så jeg ser ikke gjennom det lenger. Derfor er det en del helgedager på delene foreløpig Glad Tror jeg skal sette inn noe glass i stedet Glad

« Siste redigering: januar 27, 2021, 12:43:47 pm av grelland » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4090 på: januar 27, 2021, 14:07:51 pm »

I kveld ble det en runde med sandblåsing for å forberede litt pulverlakk:
[ Vedlegg ]

Blåsekabinettet har plexiglass i lokket som er blitt helt matt etter noen timers bruk, så jeg ser ikke gjennom det lenger. Derfor er det en del helgedager på delene foreløpig Glad Tror jeg skal sette inn noe glass i stedet Glad
Blir bra dette

Men kan si at glass blir like slitent. Vi handler inn paller med glass til sandblåseren på jobben og bytter vell annenhver dag. Glass sliter ikke på glasset:)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4091 på: januar 28, 2021, 21:45:08 pm »

Får se litt på det Glad Har noen skiver med plexi her, så kanskje jeg bruker opp de først Blunker

Har ikke skjedd så veldig mye, men sandblåst litt flere kjøleblikk og andre deler, og så kom det en pakke i posten i dag, så da kan jeg begynne å fabrikere braketter og innsug:

* 20210128_212429.jpg (41.78 KB. 800x455 - vist 115 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4092 på: januar 29, 2021, 21:35:48 pm »

Ble en liten runde med pulverlakking på en fredagskveld:


* 20210129_204723.jpg (53.86 KB. 800x412 - vist 105 ganger.)

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4093 på: januar 30, 2021, 08:32:30 am »

Nice!

Tok meg tid til å lese de siste sidene om igjen og ble veldig nysgjerrig på viftehusvalget:) er det noen grunn til at du valgte et viftehus som i utgangspunktet ikke har doghouse? I mitt hode blir det vell en god del turbulens og udirigert luft som fyker gjennom når det ikke lenger er en kjøler inni viftehuset? Mangler jo da en del finner for å dirigere luften hele veien, slik som dog house kjølehus har? Skal du modde den om til 700l/min vifta eller bruke 400l/min viften? Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4094 på: januar 30, 2021, 11:34:48 am »

Planen er å bruke den "store" vifta ja og modde viftehuset en smule for å få det til.

Hovedgrunnen er at jeg ikke skal bruke doghouse-kjøler er at jeg bruker CSP sin full-flow adapter som forutsetter at original-kjøleren ikke brukes. Så i valget mellom ettermarkeds 36-hk og originale, så ville jeg bruke original tysk stål da jeg har en formening om at de tross alt er bedre designet enn kina-blekk Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4095 på: januar 30, 2021, 14:27:27 pm »

Planen er å bruke den "store" vifta ja og modde viftehuset en smule for å få det til.

Hovedgrunnen er at jeg ikke skal bruke doghouse-kjøler er at jeg bruker CSP sin full-flow adapter som forutsetter at original-kjøleren ikke brukes. Så i valget mellom ettermarkeds 36-hk og originale, så ville jeg bruke original tysk stål da jeg har en formening om at de tross alt er bedre designet enn kina-blekk Glad

Det er sant. Men hvorfor ikke bare fjerne doghouse delen fra et doghouse viftehus? Så får du alle finner og slikt inni der som leder luften hele veien, spesielt på 3/4 siden hvor den ikke doghouse viftehuset er designet for å ha en oljekjøler stående der? Jeg og trettennullto fjernet og blendet bare doghouse delen av viftehuset, slik at det heller ikke er noe tomrom inni viftehuset hvor en ikke doghouse kjøler skulle stått for å få fordelt luften korrekt
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4096 på: januar 30, 2021, 16:07:15 pm »

Fordi jeg liker utseendet av 36hk bedre Blunker har et doghouse her også så skal se om det er mye pes å legge inn tilsvarende finner inni det andre Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4097 på: januar 30, 2021, 17:35:08 pm »

Fordi jeg liker utseendet av 36hk bedre Blunker har et doghouse her også så skal se om det er mye pes å legge inn tilsvarende finner inni det andre Blunker

Altså 36 hk, mener du 30hk viftehus? Altså fast dynamofots viftehus?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4098 på: januar 30, 2021, 17:59:13 pm »

Kjenner ikke detaljene på så gamle motorer. Det som på folkemunne kalles 36 hk Blunker


* 20210117_190435.jpg (39.73 KB, 800x389 - vist 108 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4099 på: januar 30, 2021, 19:42:48 pm »

Prøvemontert pulverlakkert kjøleblikk:

* 20210130_193746.jpg (50.71 KB. 800x451 - vist 103 ganger.)


Dette er sort wrinkle finish, og synes det gjør seg veldig bra Glad


Utfordringen med de resterende blekka er at de er for store for ovnen vår, så planen er å prøve litt med en IR-lampe og se om vi klarer å oppnå 200°C med den.


Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4100 på: januar 30, 2021, 21:51:02 pm »

Kjenner ikke detaljene på så gamle motorer. Det som på folkemunne kalles 36 hk Blunker

I USA kalles en 30hk for 36hp.
Altså samme motor, men målt hhv med netto hk DIN (Deutsche Industri Norm) , eller brutto hk SAE, uten kjølevifta & dynamo.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4101 på: januar 30, 2021, 21:57:16 pm »

Og for å gjøre forvirringen komplett. De første 34Hk hadde vel også samme viftehus frem til og med 62modellen?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4102 på: januar 30, 2021, 21:57:49 pm »

Hva den mannen vet Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4103 på: januar 30, 2021, 22:10:49 pm »

Og for å gjøre forvirringen komplett. De første 34Hk hadde vel også samme viftehus frem til og med 62modellen?
Ja, fram til desember 62, faktisk. Kalt stale air, mens fra 63 og opp fresh air.
Litt usikker på kjølevifta, jeg bruker kjølevifta fra en 34hk på min 30hk, den har 22 blader, mens originalt på 30hk er det 16 blader, husker jeg rett.
Forskjellen er at 30hk gir 350L/minuttet på 3000rpms mens 34hk gir 400L/min.
Ett viftehus med doghouse krever ca 50% mer luft, en 1600dp vifte gir 700L/min @ 3000rpms.
Altså større effekttap.
« Siste redigering: januar 30, 2021, 22:14:40 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4104 på: januar 31, 2021, 10:46:19 am »

Og for å gjøre forvirringen komplett. De første 34Hk hadde vel også samme viftehus frem til og med 62modellen?
Ja, fram til desember 62, faktisk. Kalt stale air, mens fra 63 og opp fresh air.
Litt usikker på kjølevifta, jeg bruker kjølevifta fra en 34hk på min 30hk, den har 22 blader, mens originalt på 30hk er det 16 blader, husker jeg rett.
Forskjellen er at 30hk gir 350L/minuttet på 3000rpms mens 34hk gir 400L/min.
Ett viftehus med doghouse krever ca 50% mer luft, en 1600dp vifte gir 700L/min @ 3000rpms.
Altså større effekttap.
Men da vil vell også luften bare fyke hit og dit og tape en god del effektivitet på at den mangler finnene inni? Hvertfall når det ikke er noen kjøler over cyl 3/4?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4105 på: januar 31, 2021, 12:23:50 pm »

Med 700 l/min går vel ikke luften så mye hit og dit vil jeg tro.... Det er mye luft og få veier den kan gå. Og det er stort sett over sylindre og topper Blunker

R.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4106 på: januar 31, 2021, 14:43:26 pm »

Vell det er en sannhet med modifikasjoner skulle man tro på gene berg og jake raby. Dette er et interessant tema. Men for å ta det du sa der i perspektiv så burde da porschekjøling funke bra, for den kan bare gå over sylindrene, men de sliter likevel veldig med ujevn kjøling. Og det er jo nettopp dette de finnene i de gode originale kjølehusene skal hjelpe til med, og fikse. Vil man ha best mulig kjøling så er det 40hk viftehusene som gjelder. Og kanskje en meget god repro 30 hesters viftehus som er lagd for dog house hvor man så fjerner den så luften blir dirigert hele veien. Får se om det er noe bra på noen forumer Kult
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4107 på: januar 31, 2021, 15:16:15 pm »

En annen ting å tenke på er all R&D som vw, gene berg og jake raby har brukt på dette. Spesielt førstnevnte. De gikk fra dette

* 69203171-4ECF-49D0-93B8-C7EE2C46C8B9.jpg (13.23 KB. 300x249 - vist 114 ganger.)

Til dette

* 799FE30F-A6AC-40A7-9710-5B463BBFD7CB.jpg (39.38 KB. 800x534 - vist 104 ganger.)

På en 20 hesters effektøkning.
Det siste viftehuset er vell betraktelig vanskeligere og dyrere å lage enn den første. Så mtp disse kostnadene i bakhodet så må det vell ha vært en god grunn til at de gjorde alt dette, selv om det førte til høyere produksjonskostnader.

En gyllen middelvei vil kanskje være scats 30 hesters viftehus som har 40 hesters finner for å dirigere luft

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4108 på: januar 31, 2021, 17:00:23 pm »

Er det nederste doghouse?

Jeg er fullt klar over at VW brukte mye energi og utvikling, men de hadde litt andre målsetniger enn meg Blunker Bl.a har de ikke kompressor, eller ekstern kjøler, så man kan ikke sammenlikne direkte uansett.

Man hva vil du frem til? At jeg burde bruke doghouse?
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4109 på: januar 31, 2021, 17:56:05 pm »

Er det nederste doghouse?

Jeg er fullt klar over at VW brukte mye energi og utvikling, men de hadde litt andre målsetniger enn meg Blunker Bl.a har de ikke kompressor, eller ekstern kjøler, så man kan ikke sammenlikne direkte uansett.

Man hva vil du frem til? At jeg burde bruke doghouse?
Den nederste er doghouse. Den er forøvrig lik og full av finner inni til den som er ment for å ha oljekjøler inni -der hvor oljekjøler skal være.

Nei, jeg tror at om du sliter med varme og vil ha best kjøling men samtidig ha det runde looket så hadde en scat 30hk ment for doghouse vært best? Luften går jo på sylindrene uansett, men fordi vifta er off set og ikke på midten av blokka er det finner der for å redirigere og prøve fordele Luften jevnt igjen. (Ref. DTM viftehus).

Uansett blir det fint å følge bygget! Hva slags kjøleløsning endte du med?Glad
Loggført
Sider: 1 ... 135 136 [137] 138 139 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!