april 19, 2024, 12:30:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973665 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #930 på: september 14, 2009, 07:25:48 am »

hmm det har du rett i... trenger man boks når det er gel-batteri?

Søndag er som kjent mekke-dag, og gårsdagen var intet unntak.

Siden siste tune-runde gikk i dass pga tomt batteri, hadde jeg store forhåpninger til at jeg skulle få gjort en del i går.

Jeg kødda fælt med å få start på den når den var kald, alt tydet på at den fikk alt for lite bensin, så jeg gikk inn og økte "warm-up enrichment" med 50%. Da gikk den Glad

Men når den ble varm, og "warm-up enrichment" ikke lenger la på ekstra bensin, ville den ikke gå, så jeg begynte med å øke bensinmengden i 20% step, og etter tre runder, altså 73% økning i bensinmengde, begynte det å lysne. Da tok jeg meg en runde i nabolaget igjen, og den smalt litt på høyere turtall, så jeg ville ikke pressen noe mer, så jeg tuslet hjem, og skulle ta en titt på log-fila. Da viste det seg at lambda-sensoren ikke hadde gitt signal, så da måtte jeg jo finne ut av det. Det viste seg til slutt å være en konnektor som undertegnede hadde slurvet med å sette sammen... jaja

Før jeg hadde tenkt å ta en runde til, hadde jeg lyst å se om jeg kunne få orden på tomgangen. Så da fyrte jeg den opp igjen, og økte og minket bensinmengden rundt det turtallet jeg lå på, til jeg fikk best mulig vacuum. Så justerte jeg spjeldet til å få riktig rpm, så en runde til med justering. Planen er at når både økning og reduksjon i bensinmengde gir en reduksjon i vacuumet, er blandinga riktig. Etter 3 iterasjoner, lå tomgangen stabilt på mellom 900 og 1000 rpm. Jeg kunne legge den lavere, men det er noe under bilen som begynner å vibrere ved lavere turtall, så jeg får holde meg unna akkurat det turtallet (eller legge meg under og fikse det som er løst...)

all denne fomlinga med først å få startet, og så feilsøking, gjorde at batteriet var tomt igjen... Ser pent ut det lille batteriet, men uten lading på motoren. holder det ikke så lenge om gangen...

Konklusjonen er at disse vacuumlekkasjene har virkelig gjort at jeg var (eller kanskje fortsatt er...) på jordet mtp justering av bensinmengde, men etter gårsdagens runde, er jeg omtrent tilbake til den bensinmengden som jeg regnet meg frem til (vha cc, effekt, dysestr etc), så jeg har trua på at dette skal bli bra nå.

Tror jeg må ta med generatoren til nærmeste Bosch-verksted så jeg kan få sjekket at den virker, evt fikset den..

dette går SAKTE fremover om dagen...
Loggført
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #931 på: september 16, 2009, 18:46:17 pm »

Jeg ville ikke brukt mye tid på å justere et innsprut før batteri/dynamo er på stell. Kan bli lurt mange ganger da........
Lykke til

Roar
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #932 på: september 16, 2009, 19:05:54 pm »

mottatt Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #933 på: september 16, 2009, 20:12:48 pm »

Under 14 V og god jord fungker ikke FI systemet ditt ..
'Mvh
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #934 på: september 16, 2009, 20:15:42 pm »

Megaquirt funker på 9V batteri
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #935 på: september 16, 2009, 20:22:39 pm »

Bare et forslag , kjenner ikke dette systemet , .mitt  DTA må ha 14 V , 9V er ikke nok til nå dra bensinpumpa skikkelig engang  ( til 55 PSI) .. Sikker greie på dette du Jørn , så du får anbefale ...
Mvh
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #936 på: september 16, 2009, 20:31:58 pm »

9v er ikke anbefalt . men det virker.
hvis systemet ditt ikke funker under 14V hvordan får du startet da...?
Når du drar motor på starter så faller ofte batterspenning ned på 10V tallet.
det er jo denne spenningen sprutet må jobbe med under "cranking"

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #937 på: september 16, 2009, 22:17:17 pm »

sprutet funker fint under 14V det, men det er nok ikke så enkelt å tune det nei. Det ligger inne en kompensasjon for varierende batterispenning, så teoretisk sett skal sprutet kompensere for endring i spenning, men som det blir sagt, hvis ikke alt er tunet inn i forkant, blir det nok trøbbel ja.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #938 på: september 16, 2009, 22:31:35 pm »

.mitt  DTA må ha 14 V


Enda en grunn til å ikke bruke DTA.

Ikke enkelt å mappe når en har hatt vacumlekkasjer , og ikke helt vet hvor en skal begynne. Med det er når en plundrer litt at en lærer Blunker
Selv hadde jeg sikker hivd på noen gassere og testet med dem først, for å sjekke at tenning og resten av motoren er fresh and tasty.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #939 på: september 21, 2009, 17:40:21 pm »

hehe jeg er vel ikke alltid kjent for å velge de enkleste løsningene nei...

MEN, siden søndagens mekking glapp pga 7-årsbursdag, så fikk jeg innvilget et kvarter (...) i ettermiddag for å skru ut dynamoen slik at jeg kunne ta den med å få den sjekket.

Mens jeg satt der med dynamoen ute og skulle tegne opp koplingsskjemaet, prøvde jeg å forstå hvorfor jeg hadde koplet slik... Hadde også en lengre diskusjon med Morten Aa (Karmann) her for noen uker siden, som har samme oppsett med dynamo, og konklusjonen var at jeg prøvde å flytte en ledning, og da ladet den gitt...

jaja vi får glede oss over at jeg finner løsningene etterhvert, og ikke gremmes over at det tar så forbannet lang tid...

Så nå skal jeg legge inn søknad om en time eller så senere denne uka, så kanskje jeg får tatt en liten runde til med å tune litt, så manglewr i grunn bare en festepatent til batteriet for å ta en eu-kontroll...

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #940 på: september 21, 2009, 18:59:55 pm »

Roy ........
Hadde tenkt å skrive et innlegg, alt ble for dumt !!!!!!!!
Mvh

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #941 på: september 21, 2009, 19:33:28 pm »

jaha...
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #942 på: september 21, 2009, 19:55:14 pm »

Nå må du stå å Roy, 2010  er ikke langt unna  , lykke til ..
Mvh
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #943 på: september 21, 2009, 20:12:32 pm »

2009 er enda nærmere, er vel ikke snø hos deg enda ?
 Du burde ikke ha de helt store problemene med å få denne helskinnet gjennom pkk.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #944 på: september 21, 2009, 20:17:46 pm »

hehe her er det 17-18 grader og finvær om dagen, så det er ikke noe problem å kjøre ghia nå. Og pkk burde gå glætt Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #945 på: september 21, 2009, 21:02:31 pm »

ikke mye skruing i kveld, men jeg tok et par bilder av motoren.

Bakre blekket er ikke på, men jeg har nå i alle fall fått lakkert et som passet...

Og ledningene på brannveggen skal ryddes litt mer opp i.

pluss at fordeler og coil er på vei ut



* engine.jpg (163.64 KB, 600x400 - vist 408 ganger.)

* lh-side.jpg (185.65 KB, 600x486 - vist 348 ganger.)

* rhs.jpg (178.83 KB, 500x629 - vist 320 ganger.)

* tb.jpg (174.25 KB, 600x469 - vist 313 ganger.)

* fuel-pressure-reg.jpg (161.12 KB, 450x543 - vist 335 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #946 på: september 21, 2009, 21:04:28 pm »

og 356 turtelleren er endelig blitt konvertert til en Ghia lookalike:


* tach.jpg (125.8 KB, 500x407 - vist 325 ganger.)
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #947 på: september 21, 2009, 21:17:44 pm »

E imponert til de grader over prosjektet ditt...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #948 på: september 23, 2009, 13:38:55 pm »

Når du har tunet ferdig motoren kan du vel dra en slik: 
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #949 på: september 23, 2009, 14:21:17 pm »

haha noen soom har lekt seg med motorstyringa ja.

tviler på om min trøtte 1835 blir like kjapp i responsen, men
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #950 på: september 23, 2009, 15:07:01 pm »

Det spørs nok litt på roterende masse dette her.... er ikke alt for mange kilo fra "God save the queen" til "hvalsang"  Gliser Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #951 på: september 24, 2009, 22:32:48 pm »

haha det har du rett i.

I dag fikk jeg endelig satt av litt tid i lunchen til å låne en fres, så da fikk jeg laget festehull i triggerhjulet, og en enkel brakett til vr-sensoren


* trigger-wheel.jpg (200.25 KB, 600x476 - vist 355 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #952 på: september 24, 2009, 22:38:06 pm »

senter av triggerhjulet skal jeg få dreid av, slik at jeg kommer til festebolten uten å måtte ta av triggerhjulet hver gang.

Håper dette er montert riktig nå da...

planen er fortsatt å gjemme triggerhjulet og sensoren bak reimhjulet, men nå skal jeg først få skiten til å gå pent, så tar vi kosmetikken senere Glad

her er et nærbilde av vr-sensoren, den skal ha 1-2mm avstand til hjulet, og dette ser ok ut. Skal ta med meg et oscilloskop fra jobben, og få sjekket signalet.


* vr.jpg (207.94 KB, 600x424 - vist 307 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #953 på: september 24, 2009, 23:21:04 pm »

 hvis du ser på bildet
sålenge motor står i TDC og du har missing tooth  90 grader til høyre for sensor  så er det riktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #954 på: september 24, 2009, 23:24:02 pm »

jepp, motor står i tdc på bildet, og den er den første tanna som ikke synes til høyre (klokka halv fire ca) som er missing tooth. og sensoren står på den 9ende tanna.

Snart tut og kjør Glad

Har lyst å plasere coil-packen inni bilen, så jeg må se om jeg får tak i pluggledningsender som passer i coil-packen.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #955 på: september 28, 2009, 22:23:48 pm »

og det fikk jeg, så etter litt fundering fant jeg frem en bit med sutak, og laget meg et koplingsbrett som jeg monterer på brannveggen inni bilen:


* board.jpg (97.94 KB, 600x225 - vist 384 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #956 på: september 28, 2009, 22:27:07 pm »

skal trekke den plata med samme vinyl som dørsidene, så dette blir nok nice etterhvert...

motorrommet blir også mye mer ryddig, etter at jeg fjernet alt unødig


* engine.jpg (163.04 KB, 600x392 - vist 376 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #957 på: september 28, 2009, 22:29:06 pm »

tenningskablene kommer da ut av brannveggen og går rett ned i pluggene. Coil-packen skal sitt i midten øverst på plata inne i bilen.
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #958 på: september 28, 2009, 23:40:56 pm »

og det fikk jeg, så etter litt fundering fant jeg frem en bit med sutak, og laget meg et koplingsbrett som jeg monterer på brannveggen inni bilen:

er den greia nede i venstre hjørne fra biltema ? har dårlig erfaring med de . ser veldig bra ut det her , må ta meg en tur og se litt snart igjen Glad
Loggført

1 up
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #959 på: september 29, 2009, 17:35:05 pm »

biltema ja. hva er problemet med de? (har brukt flere andre steder på bilen...)
Loggført
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!