mars 28, 2024, 13:05:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964325 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #990 på: oktober 21, 2009, 23:02:36 pm »

Design endringer bør generelt ikke komme til av trafikkregel endringer... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #991 på: oktober 21, 2009, 23:06:26 pm »

nei, du har vel rett i det.... Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #992 på: oktober 29, 2009, 21:57:19 pm »

ble en kort tur i garasjen i dag, og jeg fikk endelig koplet opp tenningskablene fra den elektroniske tenninga.

og jammen startet skiten igjen, gitt Glad

det viste seg at den bare gikk på 2 sylindre, men da var det slutt på den tilmålte timen, så jeg fikk ikke sett på hvorfor den bare gikk på to.

Jeg kjente på eksosrøra og 2 og 4  (de bakerste) var kalde, og de er koplet på den ene coilen på coil-packen, så enten er EDIS-modulen død, eller så kan det jo hende ecuen bare trigger den ene coilen. Må se litt mer på det.

Er jo ikke snø enda Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #993 på: oktober 31, 2009, 17:17:49 pm »

Hei Grelland
Bare for å ønske deg lykke til "videre " Ser at denne tråden er 2 år nå , hvor gml. den forrige var vet jeg ikke . Du finner nok ut av dette til slutt .Stå på  Blunker
Mvh
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #994 på: november 02, 2009, 12:45:46 pm »

hehe sånn går det når man har i gjennomsnitt 1 time per uke tilgjengelig til å skru bil Glad

Men kan jo nevne at nå går den så fint på alle 4 atte Glad

Var nok noen gremlins i koblingene mine, for når jeg koblet alle pluggledningene av, og tenkte i gjennom en gang til før jeg satte de på, så ble det riktig.

Så nå er det bare å finne ut når denne ukas time med skruing kan passes inn i et overfylt program, så kanskje jeg får kjørt noen runder med datalogging påkoblet igjen, så tenker jeg mye er gjort.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #995 på: november 04, 2009, 00:15:47 am »

og i dag måtte jeg bare starte den på vei forbi garasje for å høre lyden Glad
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #996 på: november 04, 2009, 00:22:13 am »

og i dag måtte jeg bare starte den på vei forbi garasje for å høre lyden Glad
Helt okais måte og melde hjemkomst på det  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #997 på: november 07, 2009, 23:08:13 pm »

hehe

fikk faktisk noen timer en kveld forrige uke, og brukte en del tid på å fikse stolunderstell til de gamle GTI-recaroene.

for de som husker godt, så ble de alt for høye sånn som jeg gjorde det sist.

Jeg satte saga i recaroene, og monterte boble-skinner så lavt jeg bare kunne, sånn at stolen kommer lavest mulig.

Første prøvemontering så lovende ut, fikk de ca 5 cm lavere enn sist, og en liten prøvesits vist at jeg ikke skalla i taket lenger i alle fall.

Skal ta noen bilder etter morgendagens sesjon.

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #998 på: november 08, 2009, 08:47:53 am »

hehe sånn går det når man har i gjennomsnitt 1 time per uke tilgjengelig til å skru bil Glad


Lyder vel lidt som her det  Blunker Bare at jeg for tiden må tage højde for det "vidunderlige" høstvejr med masser af regn  Osteaktig

Men pokker det her er et fint prosjekt!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #999 på: november 08, 2009, 22:51:37 pm »

jaja, da var søndagens økt over.

hadde lagt opp til en dag med litt prøvekjørig, hadde tilogmed ordna prøveskilter...

men slik skulle det ikke bli...

jeg har store problemer med å få den ene sylinderen til å gå Trist

Flere ganger så går den pent på alle 4 når jeg starter opp, men etter noen få minutter begynner den å dra markert dårligere, og alt tyder på at den ene sylinderen (nr 4) slutter å bidra.

Om det er gnist eller fuel som mangler er litt uvisst, men det skjer brått, og ved et par anledninger har den midlertidig kommet igjen, så i mitt hode dreier det seg om noe elektrisk; en kontakt som kommer og går eller noe.

VELDIG frustrerende i alle fall.

Siste runde, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke pluggene, og sylinder nr 4 var markert kaldere enn de andre på eksosen, så jeg renget med det var den som ikke var med. Jeg hadde gjort ren pluggene bare en halvtime tidligere, og når jeg tok ut pluggen, var den like blank og fin som når jeg gjorde den ren, og heller ikke tegn til våt. Enten så fyrer den ikke, eller så har den ikke noe eksplosivt å tenne på...

Jeg byttet pluggen med en annen, og da gikk den på alle 4 Glad Inn i bilen, på med pcen og startet logginga, og bare 200m bort i veien, så daua driten  (nr 4 altså) igjen.

Da var jeg så oppgitt at jeg rulla bare rett i garasjen og igjen med porten...

SÅ hva kan dette være?

Trenger noen gode tips nå...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1000 på: november 08, 2009, 22:57:26 pm »

noen tips
flytt connectoren fra 4. til 3. og se om feilen flytter seg med det
ellers kan du jo bytte 3. --4. dyser med hverandre og se om feilen flytter seg
da finner du vel om det er ledningene til dysa eller selve dysa.
har du stimulator??
monter stimulator ,plukk av fuelrails og se om begge dysene spruter likt.

ellers hvordan er kompresjonen, ventilklaring etc på den siden du har problemer??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1001 på: november 08, 2009, 23:02:56 pm »

bra tips Glad

dysene sjekket jeg for kun kort tid siden, men det å teste med stimulatoren, er kanskje ikke så dumt.

ventilene ble justert rett før jeg fyra i høst, hvis det var det du lurte på... kompen har jeg ikke målt. Skal krabbe under og vippe av ventildekselet i alle fall for å sjekke at alt er som det skal.

Jeg hadde trøbbel med en ventil som satt fast ved aller første oppstart, men det var nr 1
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1002 på: november 09, 2009, 18:36:29 pm »

hmm tiden strekker som vanlig ikke til, men i ettermiddag tenkte jeg å teste ut en gang til før prøveskiltene ble returnert, og da gikk den som en klokke i 3-4 km, fra kald motor... Da var tempen på olja på vei opp i normal-området, så da tenkte jeg at jeg skulle dra på litt mer, og ved ca 4000 rpm så smalt det et par ganger i potta som om den gikk for magert, så daua den ene sylinderen igjen...

moro så lenge det varte, men hva i helsike er det som plager meg???

tror jeg må sette av en hel kveld på å få dette fikset, og da tenkte jeg meg følgende (nogenlunde systematiske) liste
-vippe av ventildekselene og sjekke at alt er ok med vipper, støtstenger og ventilklaring
-bytte dyser på nr 3 og 4, evt bare bytte om connectorene for å sjekke om feilen flytter seg
-sjekke dette med at dysene både får signal, og spruter som de skal (har tidligere bare testet de med konstant power på for å måle mengden, men ikke med korte pulser som er det de ser i real-life
-bytte om på plugger/ledninger for å se om feilen følger enten pluggene eller ledningene

det jeg ikke uten videre får svar på er hvorfor dette kan se ut til å ha sammenheng med temperaturen...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1003 på: november 09, 2009, 23:34:25 pm »

hvordan er kaldstart funskjonene satt opp da?Hæ
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1004 på: november 10, 2009, 08:48:57 am »

skal legge ut et par skjermdumps, men de er ikke skrudd av, sånn som du foreslo lenger oppe...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1005 på: november 10, 2009, 09:24:45 am »

Grelland, jeg skal konvertere til sprut i vinter men jeg blir skeptisk når jeg leser om alt strulet som du går igjennom. Hva er det som egentlig er problemet?

Fungerer ikke Mega med closed loop tilsammen med en AF måler? Kommer ikke Mega med forskjellige startmapper?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1006 på: november 10, 2009, 09:39:00 am »

Grelland, jeg skal konvertere til sprut hele neste år men jeg blir skeptisk når jeg leser om alt strulet som du går igjennom.

Kremt  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1007 på: november 10, 2009, 09:46:37 am »

Grelland, jeg skal konvertere til sprut hele neste år men jeg blir skeptisk når jeg leser om alt strulet som du går igjennom.

Kremt  Blunker

Morroklumpen  Glad

Jeg ser for meg at jeg skal få mappet og dynokjørt motoren hos noen som kan slikt. Nettopp for å unngå å bruke hele neste sesong.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1008 på: november 10, 2009, 09:56:35 am »

Grelland, jeg skal konvertere til sprut i vinter men jeg blir skeptisk når jeg leser om alt strulet som du går igjennom. Hva er det som egentlig er problemet?

Fungerer ikke Mega med closed loop tilsammen med en AF måler? Kommer ikke Mega med forskjellige startmapper?

Mvh
BB

Da leser du feil tråder Kalle Blunker og det er nok ikke  megasquirt som er den direkte  kilden til problemet her.  

Megasquirt funker fint med "closed loop" eller EGO control som  det heter der og Megasquirt har en funskjon som lager ett startmap ved å taste inn motorvolum ,dysestørrelse ,antatt hk/nm ved gitte turtall og belastning på motor (kpa)
som regel gir den funksjonen ett MAP som er på den fete siden.
Det som er med Megasquirt og andre avanserte sprut er att det er veldig mye å justere på.  og man fort kan rote seg litt bort.
spesielt når feilen ikke er relatert til selve megaquirt , men kan lurke rundt andre steder på motoren
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1009 på: november 10, 2009, 10:02:32 am »

Grelland, jeg skal konvertere til sprut i vinter men jeg blir skeptisk når jeg leser om alt strulet som du går igjennom. Hva er det som egentlig er problemet?

Fungerer ikke Mega med closed loop tilsammen med en AF måler? Kommer ikke Mega med forskjellige startmapper?

Mvh
BB

Det som er med Megasquirt og andre avanserte sprut er att det er veldig mye å justere på.  og man fort kan rote seg litt bort.
spesielt når feilen ikke er relatert til selve megaquirt , men kan lurke rundt andre steder på motoren

Nettopp Knasten! For å unngå å havne i samme situasjon så velger jeg derfor en annen approach.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1010 på: november 10, 2009, 11:13:06 am »

Er det kanskje lurt å starte motoren på gassere og kjøre de første månedene slik, for så å sette på innsprut på en utsortert motor?
Jeg tror ikke disse problemene Roy har nå har noe med selve grunnmotoren å gjøre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1011 på: november 10, 2009, 12:43:17 pm »

hehe her var det mange meninger, og det er bra. Er vel enig med JHU at det hadde vært lurt å kjøre med gassere og fordeler en periode først for å evt luke ut fundamentale problemer.

når det gjelder de problemene jeg har hatt og fortsatt har, så vet jeg jo enda ikke svaret. og en av grunnene til at det virker som jeg har kjempestore problemer er at jeg er "flink" til å oppdatere og legge ot alle mine blemmer og tabber for hele verden. Kombinert med at jeg har veldig begrenset med tid til å gjøre noe på dette prosjektet, så virker det jo som jeg jobber hundrevis av timer med hver enkelt lille sak, og at det tar måneder å sortere ut disse tingene. I realiteten er jeg innom garasjen en halvtime nå og da, og effektiv tid er kanskje en time i uka... Da kan det jo se ut som problemene er større enn de faktisk er.

Ser man på antall timer Jørn legger ned på sine glimrende prosjekter, så er dte en viss forskjell, ja, og det er nettop derfor jeg legger ut mye av problemene her, fordi jeg vet at han har vært innom og løst disse tinga selv. Men forskjellen er at det kanskje tok en brøkdel av hans tid en gitt uke, men all min tid..  Glad

Tror ikke dette med lekkasjer i innsuga, dårlig kontakt, støy fra fordeler etc er noe som bare jeg har opplevd, eller er relatert til megasquirt. Er nok en kombinasjon av at jeg går litt uprøvde veier, har INGEN erfaring og lite tid. Egentlig dømt til å mislykkes, men allikevel lærerikt og morsomt, og tydligvis engasjenrende for andre enn meg også Glad

Kom med flere innspill, jeg kommer til å fortsette å legge ut alle mine tabber og brølere helt til skiten går Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1012 på: november 10, 2009, 12:49:50 pm »

Takk for svar Grelland. Og du har helt sikkert rett. Fortsett å legge ut du slik at vi andre kan lære.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1013 på: november 10, 2009, 12:53:00 pm »

Bare bra at noen går opp veien for oss da vi er flere som går over til både sprut og dark side til nyåret :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1014 på: november 10, 2009, 12:57:20 pm »

Helt feil Grelland, at du fortsatt holder på betyr faktisk at du er dømt til å lykkes...
Som kompisen min nede på Golden Clown sier: "It does not matter how slow you go so long as you do not stop"
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1015 på: november 17, 2009, 19:44:51 pm »

Bra noen har trua på meg da Glad

Kort oppdatering. En kveld forrige uke, fant jeg ut at jeg skulle ta opp "hjernen" og dobbeltsjekke at jeg hadde koplet og jumpet alt riktig i forhold til at jeg nå skal bruke Ford EDIS system for å styre tenninga i stedet for den oppreinnelige planen med å styre coilene direkte fra ecuen.

Det viste seg å være lurt, for ting var ikke helt på stell.

En kveld med lesing av manualer og flytting av jumpere for å få signalene ut og inn av ecuen der de skulle, så var forhåpningene store for at dette ble bra.

I samme slengen, så fjernet jeg alle antydninger til "choke" dvs afte start enrichment, warm up enrichment etc.

Problemet var at jeg fikk nesten ikke tid til å teste, da naboene har begynt å murre litt over oppstarter nærmere midnatt, men det funka ikke spesielt bra... Jeg tror jeg skal ta en runde til på fuel-MAPet, siden jeg har fomla litt mye frem og tilbake. Et bra utgangspunkt er MegaSquirt sin funksjon for å generere en start-MAP basert på volum, effekt og andre motorparametre.

Problemet i helga var 5cm nysnø på bakken... så da ble det heller ikke mer testing.

Jaja

Noen har kanskje fått med seg at jeg har solgt glad-hjula mine... Noe skal man jo finne på når nettene blir lange, og dette er et ledd i en plan om å bli lovlydig. Ikke det at jeg ikke har vært det til nå, siden jeg tross alt ikke har skilt på kjerra, men tanken er altså å få på plass godkjenning av bremser og motor i løpet av vinteren, og da måtte jeg ta en runde med meg selv på boltsirkel...

Endte opp med at det er flere valgmuligheter og generelt kulere felger å velge i mellom på 5-bolt, så da måtte empi hjula gå. Surt etter så mye jobb med å få sammen ett sett, men bonusen er jo at jeg ender opp med nye, moderne hjul, som forhåpentligvis vil løfte inntrykket en smule. Noen vet litt om disse planene allerede, men velger å være litt påholden inntil alt er i boks mtp innpress etc. Alternativet er jo alltids fuchs, noe som kler en Ghia uansett Glad

Nå ser det ut til at svineviruset muligens har gjort sitt inntog her, så kanskje ting går ENDA tregere enn normalt, men det vil tiden vise.

stay tuned

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1016 på: november 17, 2009, 19:50:48 pm »

Vi venter i spænding!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1017 på: november 17, 2009, 19:57:27 pm »

det er bra

en ting til:

Som input tile denne "beregnefuelmapfordummies" funskjonen, trenger sw noe input.

cc, ant sylindre og det der klarer jeg stort sett selv, men hva er et fornuftig effekt/momentforhold på en 1835 med w110 kam?

jeg har lagt inn 90 ftlb ved 3000 rpm som peak torque og 120 hp ved 5000 rpm. Er det en god start?

Roy
Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1018 på: november 17, 2009, 20:58:53 pm »

Bruker du slik Coil-On-Plug/COPS sammen med den EDIS'en?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1019 på: november 17, 2009, 21:16:04 pm »

det er bra

en ting til:

Som input tile denne "beregnefuelmapfordummies" funskjonen, trenger sw noe input.

cc, ant sylindre og det der klarer jeg stort sett selv, men hva er et fornuftig effekt/momentforhold på en 1835 med w110 kam?

jeg har lagt inn 90 ftlb ved 3000 rpm som peak torque og 120 hp ved 5000 rpm. Er det en god start?

Roy

høres ikke så ille ut med tanke på tallene vs kamvalg , men en tanke optimistisk på HK tro jeg . men det eneste det gjør er jo evt å lage tabellen litt for feit.
du kan jo bare justere ned hele tabellen med Req fuel i oppsettet for dysene.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!