april 19, 2024, 09:12:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973622 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2430 på: juni 10, 2016, 10:07:03 am »

Kan tyde på at lekkasjene er rundt toppdekselpakningen; vet ikke om evt dårlig veivhusventilasjon påvirker dette i toppene?

"Trykket" i motoren er det samme over hele motoren uansett hvor du "måler" og oljen vil ALLTID ta letteste vei. Hvis du derfor velger å borre hull i ventildekslene dine og lage en slange til en åndeboks så vil du med det skape en ny vei for oljen din å "rømme" istedenfor å renne tilbake til blokka hvor du vil ha den.

Får du ikke ventildekslene dine tette med din åndeløsning så vil jeg anbefale deg å ta en skikkelig titt på innsiden av dem for å se om ikke vippene dine tar borti dem. Ofte vil du kunne høre dette i form av en høy tikkelyd.

Mvh
BB

Med på det med ånding, og det du nevner med at vippene tar borti lokkene kan absolutt være aktuelt. Tenkte jeg skulle legge et nytt lag med lakk på innsiden, for å se om det blir merker. Er ganske mange riper og merker fra diverse "aktiviteter" inni der over tid Blunker
« Siste redigering: juni 10, 2016, 13:07:22 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2431 på: juni 10, 2016, 21:52:02 pm »

kjedelig.
har du sjekket fargen på oljen? metallic?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2432 på: juni 10, 2016, 21:54:51 pm »

Har ikke tappet oljen nå etter siste oppstart nei. Tenkte å gjøre det i helga.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2433 på: juni 21, 2016, 20:24:27 pm »

Etter litt furting og dårlig motivasjon, tok jeg endelig mot til meg og krabbet under en gang til.

Begynte med å se etter hvorfor det kan være lekkasje, og alt tyder på at lokka ikke lå skikkelig innat tetningen. I fjor prøvde jeg meg på et sett med CSP sine skrudde lokk, siden jeg trodde jeg trengte det pga av klaring til vippene, men jeg byttet til originale med klemme, men jeg lot pinneboltene og de lange mutterne som CSP lokka boltes fast i stå. Det viste seg at blekk-lokka tok i disse mutterne, så da tettet det ikke skikkelig. Jeg tok de av og slipet de av ca 1 cm på lengden, og det kan tyde på at det er tett nå Glad

Så prøvde jeg å finne ut av hva som har laget disse ulydene, og jeg kommer ikke på annet enn at støtstengene tar i støtstangrøra. Er ganske trangt, og jeg har dual tapered støtstenger som er ganske feite på midten, og noen av de bar preg av å ha tatt borti rørene.... Så kom jeg til at jeg antakelig hadde byttet side på vippestellene under sluttmontering i våres, så selv om alt teoretisk skal være likt, så kan det tyde på at geometrien var litt "ute" og siden det er litt trangt kan det ha gjort forskjellen mellom klaring og ikke klaring. Byttet derfor side på vippestella.

Tenkte jeg skulle se meg om etter et annet sett med støtstangrør, men får man rør til oxybokser som både kan ettermonteres og har bedre klaring enn originalt? Og som er tette?

Justerte inn ventilene igjen, og da jeg fyra opp, hørtes alt mye bedre ut Glad

Dristet meg til en prøvetur, og temp og trykk så ok ut; det røyk fortsatt av det ene eksosrøret, men det var antakelig olje fra demonteringa, og ikke noe nye dråper fra lokket.

Eneste som plager meg nå er at når motoren en varm klarer ikke starteren å dra rundt; Klarer lett å dra rundt på reimhjulet, så det er nok starteren som har takket for seg.

I gamle dager var det et bosch-verksted i byn (Tønsberg) som testet startere og dynamoer. Noen som vet om noen fortsatt gjør sånt, eller må jeg bare prøve med en annen? (Har ingen fler i skrotlkassa mi her...)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2434 på: juni 21, 2016, 20:44:20 pm »

Triconor i Oslo tester og fikser startere og dynamoer.  Hyggelige folk med god service!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2435 på: juni 21, 2016, 21:03:09 pm »

Takk for tips, får se om jeg skal den veien i nærmeste fremtid

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2436 på: juni 22, 2016, 06:55:55 am »

Hvis starteren har opplagring i girkassen, så sjekk gjerne lageret også. Jeg byttet flere startere før jeg kom på å bytte denne.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #2437 på: juni 22, 2016, 07:41:35 am »

Hvis starteren har opplagring i girkassen, så sjekk gjerne lageret også. Jeg byttet flere startere før jeg kom på å bytte denne.


Mekonomen skaffer byttestarter til ca 2200.- - 300.- ved innlevering av gammel starter.
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2438 på: juni 23, 2016, 21:26:53 pm »

De leverer også en high torque starter uden oplagring i gearkassen hvis man ved hvad man skal spørge efter  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2439 på: juni 24, 2016, 07:46:55 am »

De leverer også en high torque starter uden oplagring i gearkassen hvis man ved hvad man skal spørge efter  Blunker

Jens Ole hvilken starter er dette?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2440 på: juni 24, 2016, 11:59:05 am »

De leverer også en high torque starter uden oplagring i gearkassen hvis man ved hvad man skal spørge efter  Blunker

Jens Ole hvilken starter er dette?
Denne hiver jeg meg på. Fikk ikke plass til automatstarter med Mendeola stagene på plass.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2441 på: august 19, 2016, 22:02:07 pm »

Har ikke sett noe på Ghian de siste ukene, men jeg fikk tak i en annen starter, og tenkte jeg skulle gjøre et lite forsøk på å bytte den i kveld, så kanskje jeg klarte å få sett på dette med de litt rare lydene, og kanskje komme meg på SCC.

Så jeg begynte med starteren, og det var jo ikke så stor jobb, men det viste seg at guttungen hadde fikset litt på musikkanlegget før ferien, og "glemt" å skru av strømmen, så batteriet var helt flatt. Litt lading og startkabler fra sliter-audin ble koplet opp, men da oppdaget jeg en bensinlekkasje på returslangen foran ved tanken. Det var slangen inni den ene AN-kuplingen som var skadet; antakelig dårlig arbeid under montering, så det var også en easy fix.

Prøvde å starte, men samme problem som før; klarer så vidt å dra rundt... Enten har jeg fått tak i enda en dårlig starter eller så er det noe mygel med noe annet.

Når jeg endelig fikk startet, og motoren fikk opp tempen, kom det noen fryktelige banke- eller kanskje mer slamre-lyder. Jeg fikk fanget de på en videosnutt:



Høres ikke bra ut...

Kan høres ut som det kommer fra den ene toppen, men veldig vanskelig å lokalisere. Kan også være noe i vifta, men jeg tipper på støtstenger/støtstangrør eller ennå værre løftere.

Så da er det vel ut med skiten igjen da Glad

Blir Audi til SCC i alle fall Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2442 på: august 20, 2016, 22:42:11 pm »

Ouch!!! Veivlager? Hva er ditt oljetrykk?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2443 på: august 20, 2016, 23:11:31 pm »

Har ny veiv og lager; har ikke kjørt mer enn rundt kvartalet et par ganger siden jeg byttet dette (og råder...), så jeg har litt vondt for å tro det er det som er problemet. Hadde ca 2 bar på tomgang når jeg filma.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2444 på: august 21, 2016, 08:55:49 am »

Litt vanskelig å si med å høre på video på pc, mem jeg hadde en lignende lyd på en 1915 jeg hadde en gang. etter litt hastverksskruving, hadde jeg glemt å trekke til et par av pluggene , og en av dem var helt løs ... Som sagt hørtes det likt ut, antagligvis ikke det samme på din, men er i hvertfall fort gjort å sjekke...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2445 på: august 21, 2016, 09:30:25 am »

Takk. Verdt å sjekke Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2446 på: august 23, 2016, 08:42:08 am »

Tommy's racerbil lavede næsten samme lyd fra en eksospakning der ikke længere sad mellem flensen og toppen :p Kobberpakning ind i stedet og fiks færdig til 13,01 drag Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2447 på: august 23, 2016, 08:45:04 am »

Takk for tips, hadde jo være moro om det (for en gangs skyld) var en bagatell.

Ser ut som jeg får satt av litt garasjetid i kveld, så da skal jeg sjekke ut disse tingene.

Kom på en ting til jeg skal sjekke, men det er så flaut hvis det stemmer, at jeg får vente med å "avsløre" det til jeg evt ser om det var det som var problemet Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2448 på: august 23, 2016, 14:36:09 pm »

Flere har nå hørt på videosnutten din og konklusjonen er at samtlige mener at lyden kommer fra vippeverket, støtstenger/løfter. Er du helt sikker på at ikke en støtstang står på kanten eller alt er riktig montert?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2449 på: august 23, 2016, 22:58:04 pm »

Rakk ikke mer enn å rydde garasjen i kveld men jeg er nok enig i at dette mest sannsynlig kommer fra  vippestellet. Skal sjekke det også så godt jeg klarer  med motoren i bilen før jeg evt tar den ut.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2450 på: august 28, 2016, 19:19:10 pm »

Var veldig trivelig å gå ut i garasjen på lørdag, siden det var så ryddig og fint, så med SCC friskt i minne og påfyll på inspirasjonskontoen etter en tur til Unneberg og et lokalt amcar-treff, hadde jeg satt av lørdagsettermiddagen til å finne ut av dette...

Begynte med å vippe av ventildekslene, og akkurat som sist var det over 1 mm slark på et par av ventilene... Omtrent det siste jeg gjorde forrige gang jeg kikket på dette var nettopp å justere ventiler, så dette kan helt klart forklare ulydene fra vippestell/ventiler, men hvorfor i all verden endrer de seg???

Det som også er rart er at på de ventilene som er slakke, så oppleves ikke slarken som klakk-klakk, men mer mushi-mushi.. Altså, ved å vri på vippene, er det en del motstand, men jeg klarer å vri på de. Ikke som "vanlig" hvor det er helt entydig når vippa går i mot enten på ventilen eller på støtstanga.

Jeg har to teorier:
-Den ene går ut på at vippearmsgeometrien er helt på bærtur. Dette fordi jeg ser at jeg måtte skru mye på justeringsskruene siden sist. Hvis det stemme, kan det jo være at støtstengene beveger seg så mye sideveis at de tar i røra, og den mushii-mushi følelsen kommer av at jeg bender støtstanga mot røret

-Den andre teorien går ut på at mine antikvariske pauter vipper med rullelager har begynt å feile i lagerene, slik at justeringen endrer seg ettersom de ødelagte rullene i lagerne ligger på den ene eller andre siden av aksene.

Så det neste nå er å montere et sett jay-cee støtstangsrør som forhåpentligvis har bedre klaring, og i den sammenhengen, når jeg tar av røra, skal jeg sjekke vippearmsgeoometrien og selve vippene på nytt. Antakelig blir det en tur til Unneberg for å kjøpe nye støtstenger og "vanlige, solide vipper, så håper jeg at jeg kommer til bunns i dette.

Startere klarer forresten fortsatt ikke å dra rundt, og jeg har verifisert at det sitter korrekt foring i kassa.

Får håpe jeg finner ut av det før snøen kommer i alle fall Glad
« Siste redigering: august 28, 2016, 19:29:52 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2451 på: august 28, 2016, 19:42:38 pm »

kam som er på vei ned??
tappet olje? er den metallic
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2452 på: august 28, 2016, 19:46:29 pm »

Hei.
Sjekk geometri.
Så ville jeg testet å shimse Pauter vippene sideveis.  De har ofte ganske rom klaging sideveis. (Noe som gir stygg lyd)
Dette medfører at men kan tro at man har justert ventilerte korrekt, men dersom vippen drar til en side, så er det for mye klaring. Bruk fastnøkkelen du bruker på låsemutteren til å vippe vippen mot støtstangen slik at støtstangen er helt inn i justerskruen når du bruker følebladet.

Alternativ er det flat kam..

Lykke til!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2453 på: august 28, 2016, 23:30:50 pm »

kam som er på vei ned??
tappet olje? er den metallic

Kam og løftere er nye. Dvs har kjørt kanskje 10 km med de. Kan de slites så fort hvis det er noe alvorlig galt?

Har ikke tappet olje nå nei. Tenkte å gjøre det nå.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2454 på: august 28, 2016, 23:32:21 pm »

Hei.
Sjekk geometri.
Så ville jeg testet å shimse Pauter vippene sideveis.  De har ofte ganske rom klaging sideveis. (Noe som gir stygg lyd)
Dette medfører at men kan tro at man har justert ventilerte korrekt, men dersom vippen drar til en side, så er det for mye klaring. Bruk fastnøkkelen du bruker på låsemutteren til å vippe vippen mot støtstangen slik at støtstangen er helt inn i justerskruen når du bruker følebladet.

Alternativ er det flat kam..

Lykke til!

Stemmer det, at pautervippene hadde mye slark sideveis, så det ble shimset opp forrige gang jeg var inni der.

Tror litt på geometri-teorien jeg også Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2455 på: august 29, 2016, 08:41:22 am »

Jeg har JayCee rør, og de hadde ikke nok klaring til mine double tapered stenger fra Skinne med 1,4 Pauter.
Men var greit å se på slitasjen at de roterte fint  Glad

Har nå bestilt CSP sine "JPM style".
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2456 på: august 29, 2016, 08:54:38 am »

Jeg har JayCee rør, og de hadde ikke nok klaring til mine double tapered stenger fra Skinne med 1,4 Pauter.
Men var greit å se på slitasjen at de roterte fint  Glad

Har nå bestilt CSP sine "JPM style".

Jaja, da får vi se da Glad Kanskje dine tapered stenger er litt tykkere enn mine.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2457 på: september 01, 2016, 10:15:34 am »

Torsdag kveld ser ut til å bli en fast garasjekveld fremover, så planen er å få sett nærmere på dette nå i kveld. Samtidig ser jeg det er samling på Zita, men jeg tror jeg prioriterer å få min egen bil på veien, fremfor å kjøre Ford til Lier for å se på de som allerede har bilene sine på veien Blunker

Planen er å ta av støtstangrørene, og se om jeg klarer å sjekke vippearmsgeometrien mens motoren sitter i bilen. Hvis alt ser ok ut, monterer jeg et sett rør med større klaring (og riktig vei, som Jens-Ole påpekte her om dagen...) for å få verifisert om det er her problemet ligger. Neste trinn er å prøve et sett med vipper som ikke har rullelager i seg, men da må jeg nok lage meg nye støtstenger også, da det kun er flaks om geometrien blir riktig.

Vil gjerne komme til bunns i dette nå...
« Siste redigering: september 02, 2016, 08:07:11 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2458 på: september 01, 2016, 16:40:46 pm »

Første trinn på lista viser helt klart at søtstengene har vært borti røra ja. Neste nå er å sjekke geometri.

* WP_20160901_17_38_35_Pro.jpg (32.31 KB. 800x451 - vist 274 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2459 på: september 01, 2016, 20:54:49 pm »

Litt vanskelig å sette opp måleur mens motoren sitter i bilen, men jeg fikk det til på et vis, og mens guttungen snurra mtoren, lå jeg under, og når jeg hadde halv åpning på ventilen, ser det for ut som at justeringsskruen og støtstanga danner en tilnærmet rett linje:

* WP_20160901_18_06_39_Pro.jpg (70.65 KB. 800x451 - vist 274 ganger.)


* WP_20160901_18_08_03_Pro.jpg (31.23 KB. 800x451 - vist 250 ganger.)

Loggført
Sider: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!