april 19, 2024, 18:27:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973820 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2640 på: mai 24, 2017, 08:40:18 am »

Ut av pumpe og inn der filteret skrus på..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2641 på: mai 24, 2017, 09:35:54 am »

Jeg ble litt nysgjerrig på WBX og fant denne: http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=37&t=145985&sid=3ec7b54febaa2458027afd0a74185ccc

Hvor har du plassert oljekjøleren din?

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2642 på: mai 24, 2017, 09:52:33 am »

Kjøleren henger ved siden av girkassa
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2643 på: mai 24, 2017, 09:56:12 am »

Jeg ble litt nysgjerrig på WBX og fant denne: http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=37&t=145985&sid=3ec7b54febaa2458027afd0a74185ccc

Hvor har du plassert oljekjøleren din?

Mvh
BB



Takk for linken; skal lese litt nøyere når jeg ikke sitter på jobb Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2644 på: mai 24, 2017, 10:23:05 am »

Jeg prøver å forstå så jeg håper ikke at jeg provoserer:

Oljefilteradapteret ditt ser slik ut:



Og det har en termostatfunksjon som har en standard setting på 80 grader; "The standard temperature setting for this thermostat is 80°C"
Da åpner ventilen seg og sender varm olje til kjøleren som henger ved siden av girkassen. Jeg regner med at denne igjen har en termostatstyrt vifte og såvidt jeg husker åpner disse ved omtrent samme temperatur. Kjøleren din reduserer temperaturen og sender kaldere olje tilbake til motoren hvor den er montert rett inn i hovedkanalen som forsyner alle lagre osv. Hvis oljen blir kaldere en 80 grader stenger adapteret igjen og du kjører da uten kjøler. Hvor mye olje er da "stengt" inne i kjøleren? Og har du sjekket at disse termostatene faktisk gjør det dem skal?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2645 på: mai 24, 2017, 13:32:25 pm »

Veldig bra. Jeg prøver også å forstå Glad

Ja du forklarer det riktig, med ett unntak; jeg har ikke noe vifte på nå
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2646 på: mai 24, 2017, 14:14:27 pm »

Veldig bra. Jeg prøver også å forstå Glad

Ja du forklarer det riktig, med ett unntak; jeg har ikke noe vifte på nå

Med mindre kjøleren din da er montert en plass hvor den har tilgang til kald luft så kjører du med andre ord så og si uten noen form for oljekjøling.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2647 på: mai 24, 2017, 21:12:06 pm »

ja akkurat nå gjør jeg det, for å teste om det var kjølesløyfa som genererte trykkfallet

For å se mer på denne temperaturen, så fikk jeg koplet opp tempmåleren, og jeg tror nok at problemet ligger i temperaturen ja...

En liten runde rundt i boligfeltet her, og olja var oppe i 90-95°C.

føleren sitter i sumpa, så den måler temperaturen på den olja som pumpa suger inn i systemet...

Så da kjører jeg ikke mer før jeg har koplet opp kjøleren, og fått verifisert at den funker (ikke er tett eller noe annet rart) og så evt kopler opp en vifte for å tvinge mer luft gjennom radiatoren.

Går riktige veien; Takk for alle innspill, og beklager til de som synes jeg spør/gjør mye dumt. Som vanlig håper jeg flere kan lære litt av dette Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2648 på: mai 24, 2017, 22:22:59 pm »

Jeg klarer ikke å se at 90-95 grader olje skal være noe som helst problem.
Vet du hva faktisk oljeteykk er eller er det kun lampen du går etter?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2649 på: mai 24, 2017, 22:26:37 pm »

For det første var det temperaturen etter bare noen minutter. Jeg regner med den fortsetter å øke...

trykket har jeg kontroll på; Har et bra stack-instrument som måler trykket i main gallery.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2650 på: mai 25, 2017, 08:08:24 am »

Mulig jeg har glemt det, men hvad er det for køler du har på bilen?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2651 på: mai 25, 2017, 09:00:13 am »

Jeg klarer ikke å se at 90-95 grader olje skal være noe som helst problem.
Vet du hva faktisk oljeteykk er eller er det kun lampen du går etter?

Ta en prat med JPM på neste dyno dag. Han har forsket en del på temperaturer og virkninger av dette på våre motorer. Utfordringen til Roy er at han ikke har kontroll på hverken temp eller trykk som igjen skaper usikkerhet og ingenting demper kjøregleden mer en usikkerhet.

Dette fikser du enkelt! Først og fremst sørger du for at kjøleren har tilgang til luft og sett på en termostatstyrt vifte. Deretter tar du en god titt på en Porsche 911 og så bygger du videre  på ditt tørrsumpsystem.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2652 på: mai 25, 2017, 09:24:43 am »

Mulig jeg har glemt det, men hvad er det for køler du har på bilen?

En jeg har kjøpt på Unneberg for en mannsalder siden. Mener det er mocal Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2653 på: mai 25, 2017, 09:25:21 am »

Jeg klarer ikke å se at 90-95 grader olje skal være noe som helst problem.
Vet du hva faktisk oljeteykk er eller er det kun lampen du går etter?

Ta en prat med JPM på neste dyno dag. Han har forsket en del på temperaturer og virkninger av dette på våre motorer. Utfordringen til Roy er at han ikke har kontroll på hverken temp eller trykk som igjen skaper usikkerhet og ingenting demper kjøregleden mer en usikkerhet.

Dette fikser du enkelt! Først og fremst sørger du for at kjøleren har tilgang til luft og sett på en termostatstyrt vifte. Deretter tar du en god titt på en Porsche 911 og så bygger du videre  på ditt tørrsumpsystem.

Mvh
BB


Akkurat dette som er planen nå Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2654 på: mai 27, 2017, 19:26:16 pm »

Jeg bruker en sånn sandwichplate til luftkjølt oljekjøler på camperen min, fungerer fint. Har en stor oljekjøler med termostatstyrt vifte (1,9 wbx har ikke oljekjøler orginalt)
Denne typen https://www.torshovbil.no/adapter-for-oljekjoler


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2655 på: mai 27, 2017, 21:21:41 pm »

Jeg bruker en sånn sandwichplate til luftkjølt oljekjøler på camperen min, fungerer fint. Har en stor oljekjøler med termostatstyrt vifte (1,9 wbx har ikke oljekjøler orginalt)
Denne typen https://www.torshovbil.no/adapter-for-oljekjoler




Er den adapterplata uten termostat? Kun termostat på vifta?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2656 på: mai 28, 2017, 21:45:42 pm »

Jeg bruker en sånn sandwichplate til luftkjølt oljekjøler på camperen min, fungerer fint. Har en stor oljekjøler med termostatstyrt vifte (1,9 wbx har ikke oljekjøler orginalt)
Denne typen https://www.torshovbil.no/adapter-for-oljekjoler




Er den adapterplata uten termostat? Kun termostat på vifta?
Ganske sikker på at den er uten ja.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2657 på: mai 29, 2017, 08:08:24 am »

Tror jeg har en sånn liggende også, så da kanskje jeg tester ut kun med en slik plate først for å eliminere evt feil på termostaten i den som har stått i bilen
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2658 på: mai 29, 2017, 23:15:59 pm »

Hadde visst ikke en sånn sandwich uten termostat, så da gjorde jeg et nytt forsøk med den jeg hadde.

For å kople på sandwichplata, måtte jeg tømme en del olje, så da tenkte jeg at jeg like godt tømte helt, og nå prøver jeg meg med denne olja:

* olje.jpg (53.14 KB. 447x600 - vist 230 ganger.)


Det er en helsyntetisk olje som visstnok skal være bra for trimmede motorer; bl.a skal den tåle høye belastninger og evt høye temperaturer. Når den ikke kostet noe særlig mer enn biltema sin, tenkte jeg det var verdt et forsøk.

Så da monterte jeg sandwichplata med termostat; fylte på olje, og tok en prøvetur.

Kanontrykk på kald olje (3-4 bar på tomgang) og når tempen var rundt 80-85 grader hadde jeg ca 1.5 bar på tomgang og trykke økte sånn ca 1 bar per 1000 rpm.

So far so good.

Men litt av målet var å sjekke hva som skjer med tempen over tid, så etter en 15-20 min tur rundt på øya, økte tempen sakte med sikkert, til den var opp i 110 grader (i sumpa) og da så jeg de samme tendensene til ca 0.5 bar trykk på tomgang og enkelte blink i oljelampa.

Tempen på toppen (under #3 plugg) var bra med ca 130 °C,

Så det ser ut som at jeg ikke har nok kjøle-effekt. Kjøleren (og kanskje til en viss grad olja) utsatte problemet sammenliknet med når jeg testet uten, men tempen blir for høy over tid.

Så da tok vi oss en tur på biltema og handlet en universal vifte til å sette på kjøleren.

Ser også at Unneberg har disse :
https://www.unneberg-bil.no/i/i/21566

Så da har jeg to teorier: termostaten i sandwichplata funker ikke og/eller kjøleren får ikke nok luftgjennomstrømming.

Jaja, man lærer stadig noe nytt Glad

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2659 på: mai 29, 2017, 23:32:59 pm »

Blir oljekjøleren varm da?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2660 på: mai 30, 2017, 07:20:38 am »

Jeg har en egen termostatblokk på min. Kjøpte og en oljekjøler med vifte som har fått god kritikk. Når den åpner på 80 grader, kjenner jeg at oljerøret inn på kjøler er varmt og ut av kjøler er det betydelig kaldere. Har og elektrisk termostat på 85 grader som ikke er koblet elektrisk enda, til nå har vi bare skrudd den på manuelt ved behov.
Men interressant dette med syntetisk og trykk, jeg har samme problem med blink i oljelampa når jeg går av gassen(mineralolje). Har nå byttet til 15w50synt nå før neste bremsing.


* IMG_9467.jpg (77.44 KB, 800x600 - vist 250 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2661 på: mai 30, 2017, 07:36:58 am »

Blir oljekjøleren varm da?



Ble litt hektisk når vi kom hjem fra prøveture, så det glemte jeg å sjekke selvfølgelig...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2662 på: mai 30, 2017, 07:38:38 am »

Jeg har en egen termostatblokk på min. Kjøpte og en oljekjøler med vifte som har fått god kritikk. Når den åpner på 80 grader, kjenner jeg at oljerøret inn på kjøler er varmt og ut av kjøler er det betydelig kaldere. Har og elektrisk termostat på 85 grader som ikke er koblet elektrisk enda, til nå har vi bare skrudd den på manuelt ved behov.
Men interressant dette med syntetisk og trykk, jeg har samme problem med blink i oljelampa når jeg går av gassen(mineralolje). Har nå byttet til 15w50synt nå før neste bremsing.

Takk for innspill; blir spennede å se om bytte av olje hjelper. Er kanskje som det ble sagt tidligere bare å utsette "problemet" men min tanke er at det kan vel ikke skade å bruke en olje som skal ha bedre egenskaper ved høy temperatur i alle fall.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2663 på: mai 30, 2017, 07:44:01 am »

Blir oljekjøleren varm da?



Ble litt hektisk når vi kom hjem fra prøveture, så det glemte jeg å sjekke selvfølgelig...

Bare å legge seg ned på veien det Glad

Jeg hadde personling droppet termostat på oljen, og heller kjørt termostatstyrt vifte. Jeg gjør det og det fungerer veldig greit.

Uansett trykkproblemer, så er det jo et temperaturproblem i tillegg her. Jeg ville tatt det først, da det er en enkel affære. Bort med termostat på oljen og ha vifte på enten bryter, ECU om du logger oljetemp eller inline termostat.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2664 på: mai 30, 2017, 07:57:26 am »

Blir oljekjøleren varm da?



Ble litt hektisk når vi kom hjem fra prøveture, så det glemte jeg å sjekke selvfølgelig...

Bare å legge seg ned på veien det Glad

Jeg hadde personling droppet termostat på oljen, og heller kjørt termostatstyrt vifte. Jeg gjør det og det fungerer veldig greit.

Uansett trykkproblemer, så er det jo et temperaturproblem i tillegg her. Jeg ville tatt det først, da det er en enkel affære. Bort med termostat på oljen og ha vifte på enten bryter, ECU om du logger oljetemp eller inline termostat.

Helt enig i at det nok er temperaturen som er hovedproblemet, og planen er å få kontroll på det først. skal se litt på om jeg har noen ledige kanaler på ecuen så jeg kan få logget og evt styrt vifta. Men jeg begynner nok enkelt med en bryter.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2665 på: mai 30, 2017, 08:00:09 am »

Når det er sagt så er det flere av oss med litt høy oljetemp.. Min skyter til 100gr med ett par pådrag.

Men detter fort igjen. Oljekjøler som ligger flatt med gulvet, ved siden av venstre rammegaffel. Har sveiset sammen et scoop som plukker luft fra under bilen. Hadde vært lettere med frontmontert oljekjøler gitt.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2666 på: mai 30, 2017, 08:04:05 am »

Helt enig i at det nok er temperaturen som er hovedproblemet, og planen er å få kontroll på det først. skal se litt på om jeg har noen ledige kanaler på ecuen så jeg kan få logget og evt styrt vifta. Men jeg begynner nok enkelt med en bryter.

Å ha manuell bryter er ikke det jeg kaller enkelt. Unnerberg eller CB har en slik termostatbryter som setter igang viften på 80 grader:



Godt du fant ut av dette får du ødela motoren igjen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2667 på: mai 30, 2017, 15:26:57 pm »

hvordan er diameter  innvendig på slanger. fittings og oljekjøler?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2668 på: mai 30, 2017, 21:06:07 pm »

Runde Blunker

Er brukt an10 men noen kina-kuplinger så antakelig ikke optimalt.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2669 på: juni 02, 2017, 17:24:49 pm »

Endelig litt VW-tid på kalenderen, så da kjørte jeg en liten runde til måleren viste ca 100°C (for å være sikker på at termostaten evt var åpen, og når jeg krabbet under for å sjekke, var oljekjøleren varm.

Da vet jeg at termostaten åpner (eller evt er åpen hele tiden) i alle fall, så da er det enten alt for liten/dårlig kjøler eller for lite luftgjennomstrømming.

Så da er neste skritt er å teste med vifte, så kanskje jeg gjør et forsøk på å montere biltema-vifta senere i kveld.

Går stadig fremover Blunker
Loggført
Sider: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!