april 18, 2024, 12:19:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973270 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3030 på: juni 15, 2018, 19:53:00 pm »

Vippet av hatten og kikket inn, og det var værre enn du antydet, Erlend; kun en halvmåne:

*  (42.01 KB. 450x600 - vist 241 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3031 på: juni 15, 2018, 20:08:37 pm »

Så da sprettet jeg opp helte greia og tok ut den plata, så nå er det et åpent hull på 23mm diameter, så da er det i alle fall mye bedre enn før, men fortsatt mindre areal enn originalt...

Må nok finne på en bedre løsning her.


* hattinnmat.jpg (27.86 KB. 450x600 - vist 221 ganger.)


* hattskum.jpg (43.04 KB. 450x600 - vist 238 ganger.)



« Siste redigering: juni 28, 2018, 08:16:28 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3032 på: juni 15, 2018, 20:09:35 pm »

Og så et lite bilde av motorrommet slik det ser ut nå:

* motor 2018.jpg (70.92 KB. 602x600 - vist 333 ganger.)



Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3033 på: juni 15, 2018, 21:54:59 pm »

Noen ganger lurer jeg på hva de tenker med når de lager slike løsninger..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3034 på: juni 15, 2018, 22:18:43 pm »

De må ha aktivt gått inn for å gjøre det dårligere enn originalt...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3035 på: juni 28, 2018, 08:39:25 am »

Ojojoj, nå ser jeg at jeg har syndet her, ved å legge ut oppdateringer på fb og ikke her. Sorry; det skal aldri gjenta seg Blunker

Men kort fortalt så får jeg ikke motoren til å gå helt som jeg ønsker, og den popper og smeller en del ved tomgang/lavt pådrag. Det kan være mange årsaker til det, men fellesnevner er vel at den er for mager på en eller fler sylindre. Så kan rotårsaken være en hel masse forskjellig; både lekkasjer, og problemer med bensintilførsel.

Ulempen med et sånt oppsett som jeg kjører er at det sitter en dyse per sylinder, så litt ubalanse i disse dysene vil gi forskjellig blanding i hver sylinder. I en originalmotor sitter jo gasseren sentralt, så alle sylindre ser i utgangspunktet samme blandingsforhold, så feilsøking blir litt enklere.

Jeg har lambda-sonde på eksosen, men den sitter etter kolletoren, så den viser bare gjennonsnittet av alle 4. Så jeg funderer litt på å montere en temp-sensor på hver sylinder, så vil jeg i alle fall kunne se forskjellen mellom de forskjellige sylindrene.

Men nok om det. Uten en masse sensorer får man ty til old-school-metoder, så etter en prøvetur som ikke gikk så bra (soppatorsk igjen - ønsker meg fungerende tankmåler...) så dro jeg ut pluggene for å se om de kunne gi meg en pekepinn på om en eller flere av sylindrene er forskjellig fra de andre. Slik så de ut:

* plugger.jpg (37.74 KB. 446x600 - vist 214 ganger.)


Så i mitt (og noen andre på fb..) sitt hode, så viser #4 tegn på å gå magrere enn de andre. Noen mener nok at de tre andre viser tegn på å gå for rikt, og jeg er kanskje enig i det. Men da er vi tilbake til at lambdaen leser et gjennomsnitt av disse sylindrene, så ecuen har nok prøvd å kompensere ved å gi litt for mye fuel til de 3 "normale" men fortsatt ikke nok til den unormale.

Det viste seg at den dysa jeg har mistenkt tok skade i brannen satt på #4 så dette henger sammen Glad

En vennlig sjel (Alex Glad ) hadde et sett 1000cc dyser han ikke brukte, og selv om de er nesten 3 ganger så store som de jeg bruker, var det verdt et forsøk for å se om dette kunne være årsaken, så etter en litt oval lunch med innlagt snartur til oslo, så fikk jeg prøvd såvidt sent i går kveld, og mye tyder på at motoren går mye bedre. Det var så sent at jeg rakk ikke noe prøvetur, men fikk tunet greit inn til fornuftig blanding ved tomgang (det begynte med at den poppet og smalt, men når lamdaen kom på nett viste den 16-17:1, så alt for lite fuel på alle sylindre...), så i kveld står en lengre prøvetur på planen igjen. Det virker lovende.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3036 på: juni 28, 2018, 08:50:07 am »

Gikk den på 16-17 på tomgang tidligere og? Gir jo ingen mening om du satt i mye større dyser? Du har ikke et filter som er tett, eller fueltrykk som har justert seg ned da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3037 på: juni 28, 2018, 09:30:56 am »

Gikk den på 16-17 på tomgang tidligere og? Gir jo ingen mening om du satt i mye større dyser? Du har ikke et filter som er tett, eller fueltrykk som har justert seg ned da?


Nei, rundt 13, men har prøvd både 12 og 15 men som sagt har jo dette vært problemet; den går dårlig og popper og smeller uansett hvilken afr jeg siktet på.

Jeg justerte selvsagt parameterne i sprutet til å kompensere for de store dysene da, eller hadde den fått 3 ganger for mye fuel... Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3038 på: juni 28, 2018, 09:34:24 am »

Sjekket for eksos og vakumlekkasje?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3039 på: juni 28, 2018, 09:36:20 am »

ikke helt ferdig, men som sagt så ser det veldig mye bedre ut med nye dyser, så jeg tar en prøvetur først så ser jeg hvordan det tar i vei. Mye lettere å teste for vakuumlekkasjer med startgass når motoren går på tomgang mer enn 12 sek Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3040 på: juni 28, 2018, 09:54:05 am »

God plan Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3041 på: juni 28, 2018, 10:07:43 am »

Mine to ører:

Har du fylt/fyller annen bensin en Shell 98? I såfall innholder den sannsynligvis etanol inkl også Esso sin 98 oktan. Pr i dag har jeg fått skriftlig beskjed fra Shell at deres 98 oktan ikke har og heller ikke kommer til få etanoltilsetning. Esso sin 98 varierer mellom 5 og 10%. Etanol er hygroskopisk uansett mengde og dette igjen kan føre til trøbbel med dyser.

Jeg sesongkonserverte mine injectors hver eneste sesong og hver eneste gang jeg skulle lagre bilen over lengre periode (feks en mnd). Tok dem ut og pulset dem først med bremserens og deretter WD40. Nå gikk dem jo med 85 til 90% etanol så det var nok litt mer nødvendig med å legge inn slike småjobber på vedlikeholdsskjemaet.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3042 på: juni 28, 2018, 10:42:17 am »

Kun 98 fra Shell Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3043 på: juni 29, 2018, 20:44:54 pm »

Lite oppdateringer her, men har brukt de få ekstra øyeblikkene jeg har hatt til å skru/teste, så da blir det en litt lang oppdatering her.

det begynte med at jeg tok en litt lang lunchpause på onsdag og kjørte til Furuset og hentet et sett 1000cc dyser som Alex var så grei å låne meg.

Som sagt fikk jeg montert de onsdag kveld,og ting fungerte tilsynelatende normalt. Jeg tunet inn "ok" AFR på tomgang og planla en prøvetur torsdag kveld.

Så etter et par timer med båtpuss (bedre sent enn aldri...) så fikk jeg med følgebil, og kom ikke mange hundre meter før jeg forsto at her var det noe som ikke stemte... Jeg mistenkte med en gang at den gikk på 3 sylindre, siden den ikke dro, og gikk veldig hardt. Ikke mulig å påvirke med tuning heller....

Så litt slukøret tuslet vi hjem, og ganske riktig; eksosrøret på #1 var kaldt, og VE tabellen helt på trynet, siden autotune hadde forsøkt å kompensere for den manglende sylinderen.

Da mista jeg motet og gikk til sengs.

I kveld var pågangsmotet oppe igjen, og jeg fikk hjelp av misntemann på 12 som har skjønt at vi må ha 3 ting for å få ting til å gå: fuel, luft og gnist.

Vi begynte med luft, og alt ser normalt ut med spjell og filter.

Neste var gnist, og vi huka på tenningslampa på tenningskabelen, og med ecu-en i testmodus blinket det som det skulle. Alt koplet riktig også (kjører wasted spark, så 1 og 3 er sammen på kanal 1 og 2 og 4 på kanal 2)

Da gjensto fuel, og etter litt kopling av og på med kabler og dyser, viser det seg at det ikke klikker i dysa på #1 når vi satt ecu i injector test mode. Alle de andre 3 funker, og alle kanalene gir puls.

Så om dysa var defekt, eller jeg/ecu'en min har tatt knekken på den vet jeg ikke, men den funker i alle fall ikke...

Jaja, frem med en av plastbakkene med mye rart i, og der finner jeg et sett med gode gamle bosch-dyser som jeg brukte på 1835'n. De er bare på 200cc, men verdt et forsøk.

Jeg monterte de, og justerte ecu'en deretter, og ut på tur Glad

Nå går den i alle fall på alle 4, og går som den skal på fullgass (har funnet ut at det er "enkelt" å tune en motor til å gå bra på fullgass; verre med å få kjørbarheten bra).

Men den poppet og smalt fortsatt på tomgang/lav belastning...

Mye tyder på at morgendagen blir brukt til å sjekke lekkasjer og evt andre mekaniske problemer, men jeg lekte meg litt med tuningen, og når jeg gir den mye fortenning; typ 20 grader fra tomgang, så forsvinner poppinga. Jeg hadde først rundt 12, og tenkte det var mye, så jeg prøvde helt ned i 7-8, men da ble det bare mye verre, så de prøvde jeg å øke i stedet, og det hjalp altså.

Kan det være at akkurat denne motoren "trenger" så mye fortenning, eller kan det være et tegn på noe annet feil, og at så mye fortenning kamuflerer/skjuler en annen feil?

« Siste redigering: juni 29, 2018, 20:52:08 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3044 på: juli 09, 2018, 09:03:48 am »

Har blitt litt skruing innimellom båtpuss og andre aktiviteter, og i går kveld fikk vi et lite gjennombrudd...

Som nevnt i forrige innlegg var planen å sjekke for lekkasjer (falsk luft/eksoslekkasjer) og på torsdag forrige uke prøvde jeg startgasstrikset, men merket ingen reaksjon, så jeg konkluderte med at alt var ok, vi kjørte et par prøveturer, og den blir (som vanlig) litt bedre for hver gang; men det betinger at kopiloten sitter med laptopen i fanget og hver gang jeg oppdager noe "rart" i form av nøling eller popping, merker han seg hvor i mapet vi befinner oss, og så legger til eller trekker fra fuel. Det viste seg at vi veldig ofte måtte legge på fuel. Når vi følte vi hadde brukbar kjørbarhet, prøvde jeg meg på en autotune, da dette vanligvis gjør at de siste bitene faller på plass (så lenge jeg har fornuftige AFR-verdier i "target" mapet), men det endte hver gang med at den begynte å ta ut en masse fuel, og den begynte å poppe og smelle igjen.

På lørdag kveld etter en inspirasjonstur til Gatebil på Rudskogen, skulle vi ta en prøvetur igjen, men etter litt strul med tom bensintank (jeg vet....) så skjønte jeg noe var galt, siden tomgangen ble veldig ujavn, og det virket som jeg mistet synken mellom høyre og venstre side totalt. Og ganske riktig... Innsuget var helt løst, så det var ikke noe rart den fikk falsk luft der i alle fall..

Etter råd fra erfarne motorbyggere har jeg ikke brukt pakning, men et anbefalt loctite-produkt for å tette mellom topp og innsug, men jeg er ikke helt komfortabel med dette så jeg laget meg en pakning av god gammel papir-type, og så var det ut på tur igjen Glad

Så i går kveld virket det endelig som om den responderte bra på tuner-input. Kjørbarheten er helt ok, og det aller meste av poppinga er borte. Litt finjustering av synken må til for å få det enda bedre, men alt i alt en god kveld i garasjen.

Temperaturen på toppen (har en føler under tennplugg nr 3) gikk ned med ca 15°C også så det tyder på at motoren liker seg bedre nå.

Kan hende det blir en kjapp tur til Unneberg i lunchen (igjen) for å få et par pakniger som jeg stoler litt mer på.

Så hva kan man lære av dette? Tja, kanskje at det mekaniske må være på stell før man prøver å tune seg rundt problemene. Det er veldig trangt rundt topper/innsug/kjøleblekk, så det er fort gjort å ikke få strammet ting skikkelig, men det skaper veldig mye frustrasjon når ting ikke er på stell, så det lønner seg å være nøye.

Jeg ser helt klart at det skaper mye problemer at jeg må demontere det meste av innsug/kjøling hver gang jeg skal ha motoren inn/ut (og det er ganske ofte...) så jeg vurdere sterkt å ta en sjau i vinter og lage avtakbar bakplate så motoren kan skrus helt sammen på benken og bare dyttes inn i bilen. 
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3045 på: juli 09, 2018, 11:53:59 am »

En liten observasjon fra logfilene; jeg har som nevnt satt inn 200cc dyser, og ved fullt pådrag opp til 6500 rpm, peaker DutyCycle på 135%.... Det er bare noen tidels sekunder den er over 100% (passerer 100% ved ca 5700 rpm), så lambdaen rekker ikke reagere, men alt tyder på at jeg bør finne meg et sett med nye dyser i alle fall  Gliser
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3046 på: juli 09, 2018, 12:21:16 pm »

En liten observasjon fra logfilene; jeg har som nevnt satt inn 200cc dyser, og ved fullt pådrag opp til 6500 rpm, peaker DutyCycle på 135%.... Det er bare noen tidels sekunder den er over 100% (passerer 100% ved ca 5700 rpm), så lambdaen rekker ikke reagere, men alt tyder på at jeg bør finne meg et sett med nye dyser i alle fall  Gliser

Hehe, 1/11 del av mine nye dyser  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3047 på: juli 09, 2018, 12:54:03 pm »

hehe Gliser
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #3048 på: juli 09, 2018, 14:36:30 pm »

Lite tips for å finne ut hvilken syl som eventuelt går magert /rikt , er og kontrollere med ir tempmåler på eksos så nerme topp som mulig.
vil være forskjell på temperaturer på den som går går ulikt resten .  de gjør det lettere for å vite kor en skal begynne å lete etter feil Glad

bruker selv dette ofte ved feilsøkning og justering av gassere/sprut.  tilnærmet lik temp så vet du at de er like på alle syl. . stoler ikke på wb sensor uten at tempt er tilnermet lik .

ser dette mest sannsynlig løste seg , så bare som et tips til en annen gang for å lette feilsøkning.

« Siste redigering: juli 09, 2018, 14:41:03 pm av jalokoey » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3049 på: juli 10, 2018, 13:15:31 pm »

Takker for tips Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3050 på: juli 11, 2018, 16:10:20 pm »

Ble noen runder med tuning etter at jeg sjekket lekkasjer på det andre innsuget også. Og jeg har aldri helt fått EGO correction til å spille på lag. For de uinvidde er dette en closed loop funksjon som gjør at ecu'en kontinuerlig korrigerer bensinmengden etter hva den leser av på lambda-sensoren. Etter å ha lest litt, justerte jeg litt på parametrene og endret slik at den bruker en PID algoritme med litt mer "authority", og da så jeg en klar forbedring. Nå reagerer den ganske kjapt på AFR-verdier utenfor de ønskede, så da kan jeg begynne å fintune.

Mye av poppinga er borte, men det er fortsatt antydninger igjen, så jeg skal ta en grundig sjekk under bilen også for å se om kanksje jeg har en eksoslekkasje også.

Så da syntes jeg det var på tide å oppgradere ghian til daily driver igjen, så slik så det ut på parkeringa i dag Glad


* ghia july.jpg (48.96 KB. 446x600 - vist 228 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3051 på: juli 29, 2018, 11:56:11 am »

Litt lenge siden oppdateringer her men det er i utgangspunktet gode nyheter. Bruker bilen daglig (når jeg er hjemme) og det funker fint. Litt vrien å starte når den er varm, men det kan jeg justere bort antar jeg...

Etter at jeg moddet luftinga i åndeboksen er det mye mindre oljelekkasjer også; kun den ene toppdekselpakningen jeg sliter litt med.

Nå er det ferie og jeg er bortreist, pluss at et motorhavari i båten har tvunget meg til å skru amerikansk V8 et par uker, men snart er jeg hjemme igjen og da er det en del småting jeg skal fikse:

-først og fremst har jeg en plagsom vibrasjon når jeg drar i gang på 1. gir. Mistenker litt oljesøl på lamellen; jeg kjører med hydraulisk clutch så det er ikke wire/strømpe i alle fall. Kan også være et motorfeste som er dårlig.
-har fortsatt ikke fått løsning på seter, men har fått los på et par 911 seter igjen, så kanskje det løser seg.
-fikk en pakke i posten med nye dyser, så jeg skal få montert de sås ikke jeg risikerer at den går for magert på høyt turtall (har 136 % dutycycle på 6500 rpm...)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3052 på: august 13, 2018, 12:16:27 pm »

Kort oppdatering herfra.

Bruker bilen daglig og det som er positivt (!) er at jeg begynner å irritere meg over en del småting som må fikses. Det positive med det er at bilen i det store og hele funker bra.

Her er en del punkter jeg har på to-do lista og som jeg håper skal kunne fikses underveis mens den er i bruk:
-Hopping ved igangsetting i 1. gir
-Mistenker en eksoslekkasje på en sylinder. Nye pakninger er innkjøpt men må finne litt tid til å jekke opp og titte innunder bilen Blunker
-Lader nesten ikke (fått tips om at børstene i disse kina-dynamoene ikke er så veldig holdbare)
-IAT (Intake Air Temperature) sensoren er død, så det kompenseres ikke for endringer i lufttemperatur
-Fantastisk ubehagelig førerstol...
-Geometrien på den hydrauliske clutchen er ikke god, så pedalen er hard og "treg"

Har også målt bensinforbruket, og endte på 1.8 liter på mila... Jeg har nok litt i overkant tung høyrefot, men trodde ikke det skulle være så ille... Glad Får prøve en tank med litt puslekjøring så får vi se hvordan det går. Har lagt AFR target på 13:1, så den går litt fett, men ikke såå ille...

Ellers så koser jeg meg med å kjøre på jobb og andre ærender om dagen.

Er redd den ikke kommer på SCC i år, da vi skal feire konas 50-årsdag på lørdag, så hvis formen er ok, kommer jeg nok opp søndag formiddag, men med junior som sjåfør, og da blir den nok en litt større bil, siden alle gutta normalt vil være med Glad
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3053 på: august 13, 2018, 13:22:29 pm »

Den både høres og ser bra ut når du kjører forbi vinduet mitt på jobben på Barkåker!  Gliser
Jeg trodde min brukte mye med 1,6 l/mila jeg, men der tok jeg feil..
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3054 på: august 13, 2018, 13:25:34 pm »

Den både høres og ser bra ut når du kjører forbi vinduet mitt på jobben på Barkåker!  Gliser
Jeg trodde min brukte mye med 1,6 l/mila jeg, men der tok jeg feil..

Hehe, kan godt tråkke til litt hardere hvis jeg hadde visst hvor du jobbet Blunker
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3055 på: august 13, 2018, 13:48:12 pm »

Haha! Bare å gi gass!  Gliser

* synsfelt.jpg (70.32 KB. 800x525 - vist 224 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3056 på: august 13, 2018, 13:49:10 pm »

hehe, der pleier jeg jo å kjøre pent Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3057 på: august 23, 2018, 08:19:34 am »

Liten oppdatering igjen.

Har fylt tanken en gang til etter at jeg prøvde å kjøre pent, og endte på 1.7, så da er det jo i alle fall ikke noe vits å ikke gi gass...

Men spøk til side, så er det jo helt klart noe ikke er helt i vater med sånt forbruk, og jeg har fundert litt på hva som kan være problemet.

Jeg har jo også merket meg at det popper litt i eksosen; spesielt etter oppstart, og så synes jeg den har gått litt ujavnt. Spesielt på lave turtall er den ikke så "silkemyk" som jeg synes den burde være. På fullgass går den bra Glad Jeg har mistenkt eksoslekkasje, og evt ventiljustering.

Så etter noen hektiske uker med mye jobb, konas 50-årslag og en svipptur på SCC, så fikk jeg endelig tatt en tur i garasjen i går kveld.

Jeg begynte med å sjekke eksospakninger, men de så ok ut, og ingen løse muttere; heller ikke noe tegn til eksoslekkasje.

Så demonterte jeg eksospotta for å komme til ventiljustering, og det virket på meg at noen av ventilene var justert litt trangt, så jeg gikk over alle, og byttet pakninger på ventildekslene, da jeg har hatt noen smålekkasjer som er ganske irriterende.

Jeg startet opp og det første jeg merket meg var at poppinga var borte Glad En prøvetur avslørte også at den gikk vesentlig penere/javnere, og AFR-meteret indikerte at den også gikk mye magrere med det samme VE-mapet. etter en liten stund slår closed-loop reguleringa inn, så da må jeg inn i loggen for å se hvor mye den evt har justert for å treffe AFR-target.

Et par andre observasjoner er at tomgangen gikk opp til ca 2000 rpm, noe som også tyder på at den går vesentlig magrere. Temperaturen på toppen (har en sensor under cyl3-tennpluggen) gikk også opp en del, noe som også det indikerer magrere blanding.

Så det jeg mistenker er at ventilene har ikke stengt fullstendig, og da blir AFR-målingene ganske på bærtur; noe som igjen resulterer i at sprutet ikke gjør jobben sin.

Så i kveld er planen å kjøre en ny runde for å etablere grunn-MAP (kjører da en god runde i open loop for å samle data, og så forsøker på bakgrunn av dette å etablere et grunn-MAP som kun trenger ca +/- 10% justeringer fra closed-loop funksjonen).

Så vil sikkert noen tenke at "hadde det ikke vært bedre å bare satt den på ruller hos en om kan det da?" Joda, men det lærer man jo ikke noe av, pluss det koster i området 10k for en grundig session, og jeg har mye annet gøy å bruke de penga på Glad Og så håper jeg kanskje noen andre har nytte av mine erfaringer også Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3058 på: august 23, 2018, 08:27:48 am »

Mens jeg rulla rundt på garasjegulvet tok jeg en titt på clutch-oppsettet mitt også. Jeg opplever innimellom at det vibrerer ganske voldsomt når jeg drar i gang. I gamledager hadde jeg liknende oppførsel når clutch-strømpa fra tunnelen til girkassa hadde feil lengde, men siden jeg har hydraulisk clutch er jo ikke det relevant her.

Alt så ok ut på slavepumpa og ingen løse braketter el.l.

Jeg kjører med disse stivere gummi-opphengene på girkassa fra CB, og tenkte kanskje de var dårlige, så jeg monterte intermediate-festet som jeg har hatt liggende en mannsalder. Dette er noe jeg kjøpte fra mags for mange år siden, og baserer seg på designet fra Gene Berg.

Prøveturen avslørte at det ble mye mindre vibrasjoner, men de ble ikke borte, så da er jeg litt i villrede.

Ser for meg to mulige årsaker:
-Luft i anlegget
-olje på lamellen

Men dersom det er olje på lamellen, ville jeg ikke da oppleve problemer mellom f.eks. 1. og 2. gir også?

Planen er å forsøke å lufte anlegget igjen i kveld, så får vi se.

Og så ble det ikke akkurat mindre støy inne i bilen av å sette på det ekstra festet, så jeg får se om det blir sittende Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3059 på: august 23, 2018, 08:34:02 am »

Olje på lamellen bare slurer.

Få se bilde av hvordan slaven er montert.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!