april 29, 2024, 14:58:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med 1600 AS motor  (Lest 10590 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« på: oktober 06, 2009, 17:13:52 pm »

Hallo
Har en 1600 dobbeltporta motor fra 74 med litt problemer.
TENNING:Motoren skyter og er vrang uansett å je gjør eller åssen fordeleren står. Har prøvd å justere med tenningslampe men motoren og lampa er vist itte kamerater. Alt av stifter, fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger er bytta og justert etter boka. Motoren går, men går rett å slett som en das og skyter høres ut som om den bare går på 3 sylindere, uansett åssen fordelern står.

FORGASSER: Solex 34 PICT-3
Forgasseren har vert oppe og bytta alt av membranner og pankinger, men så kom det til justeringa og da er det vist blitt kødda fram og tilbake så lurer på om det er noen her som har greie på justeringa på denne.

Ellers er det veldig mye benzin i olja. Det oser rett å slett benzin ta olja når en drar opp peilepinnen. Kan dette være dårlige stempelringer?

Mvh Anders Røsåsen


Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 06, 2009, 17:22:08 pm »

En ting jeg finner, du ikka har nevnt, er vell plugga dine, Også trengs det kanskje en ventiljustering....
Når det gjelder bensin i olja, så kan det være pakningen mellom pumpa og bakelitten.

Men du!? Ring meg Gliser Gliser har prøvd å ringe deg... Gliser Gliser

Rikard Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 06, 2009, 19:57:09 pm »

Hehe plugga er sjekka og justert tidligere idag Glad
Kan være pakningen under bensinpumpa mot bakkelitten ja.
Ventila er nylig justert, men skal gå over at en tur i morra på ALT Glad

Anders Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 06, 2009, 20:00:38 pm »

Hvis du googler navnet på forgasseren, finner du garantert flere sider som forteller hvordan denne justeres fra bunn av.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 06, 2009, 20:17:52 pm »

en 34 pict- 3 gasser vil ALDRI bli HELT på stell, så det er det ikke vits å prøve på en gang....


Rikard  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 06, 2009, 20:19:25 pm »

Pan: Ja der sier du noe. det skar je jaggu prøve .takk

Rikard: Joda må bare ha litt tålmodighet Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 06, 2009, 20:20:56 pm »

Hadde det enda vært så bra.... Øyerulling

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 06, 2009, 20:25:15 pm »


Sjekk også gummiskjøtene på innsuget ditt, disse kan enten være løse(stram klemmer) eller de
er morkne og sprekkete, ergo trekker falsk luft Glad

Husk også at stiftåpningen på pluggene skal være 0,7... Nye plugger må alltid skjekkes....
Loggført

Mvh
Reiel
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 06, 2009, 20:39:53 pm »

trippelsjekk  rekkefølgen på pluggledningene 1-4-3-2
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 06, 2009, 20:44:27 pm »

Plugga justert med 0.7 og mansjetta på innsuget er nye. tenningrekkefølgen er skjekka 15 gangen fra før men skal sjekke den igjen i morra.
skal sjekke med litt start gass i morra om det kan være falsk luft
Men kan den bli så sørgelig dårlig av å trekke falsk luft? høres ut som det går på 3??

takk for svar Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 06, 2009, 20:47:14 pm »

Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  Osteaktig
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.
Jeg satte på to single gassere, og alle problemer var kvitt. I tillegg fikk jeg en 1600 som gikk godt, og brukte utrolig lite fuel.
Et lite triks for å sjekke etter falskluft, er å bruke startgass, eller en propanflaske (loddelampe). Fyr opp bilen, og slipp på gass rundt pakninger, skjøter, og ved spjeldakslingen der. Ruser bilen seg opp, er det noe som ikke er tett..  Glad
Lykke til.
Petter'n.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 06, 2009, 22:09:06 pm »

Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  Osteaktig
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.

Jau denne foringen får du ny: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17933.0.html

Og den er billigare enn ny forgassar!

Men som eg sa til Anders tidlegare idag, Motorguruen som har bygd motoren i KGen te mutteren fortalde att det var kun ein ting som Måtte gjerast for å få ein 34 pict-3 gassar til å vera justerbar, og då måtte du borra opp hoveddysa litt. Eg er ikkje sikker på kor mykje, men det finn eg ut imorgo(samanligner dysa i bilen med org.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 06, 2009, 22:18:01 pm »

Er ikke stempelfjører som er gått a ?
Bare å måle komp..
(Er ikke en "klunke"lyd ved ene sylinderen din? Er det i min, men ikke rukket å sjekke feilen enda  Øyerulling


Og å justere etter boka fungerer ikke alltid, prøvde det selv, men det gikk ikke.. Justerte etter "gehøret" til slutt  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 07, 2009, 06:53:07 am »

Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  Osteaktig
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.

Jau denne foringen får du ny: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17933.0.html

Og den er billigare enn ny forgassar!

Men som eg sa til Anders tidlegare idag, Motorguruen som har bygd motoren i KGen te mutteren fortalde att det var kun ein ting som Måtte gjerast for å få ein 34 pict-3 gassar til å vera justerbar, og då måtte du borra opp hoveddysa litt. Eg er ikkje sikker på kor mykje, men det finn eg ut imorgo(samanligner dysa i bilen med org.)

Se der ja... Den klarte ikke jeg å spore opp. Da går det nok bedre.
Lykke til.
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 07, 2009, 21:34:00 pm »

Hallo folkens Glad
I dag har det vert hjullagerbytte på Volvo 144 som har vert temaet så har itte røkki og sett på bobla. Men i morra blir det innvistert i startgass så skal je sjekke alt av skjøter og foringer.
Om du hadde funnet ut å mye den dysa skal borres tistlo så hadde det vert vert et forsåk. ellers blir je gån for de to enkle t-3 gassera je har liggende og lage gass stag til dem. Driver sterkt å vurderer dem. Blir jo 55 hester bak i hekken da Gliser
takk for svar folkens. Hjelper på mye for en litt oppgitt folkevogneier her Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 08, 2009, 14:38:38 pm »

Som sagt, gå for enkle!! Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 08, 2009, 19:42:59 pm »

Hallo folkens Glad
...Om du hadde funnet ut å mye den dysa skal borres tistlo så hadde det vert vert et forsåk. ellers blir je gån for de to enkle t-3 gassera je har liggende og lage gass stag til dem...

Tomgangsjustering av 34-PICT 3 er teknikkens seier over mennesket... spesielt tomgang på halvvarm motor i vått og kaldt vær. Får aldri det der helt til...

Justering av forgasser: http://www.vw-resource.com/34pict3.html

Det hjelper godt om man forstår forgasserens virkemåte.
Dysing leser du om her: http://www.vw-resource.com/jets.html#why.

Har du for trang Main Jet får du for mager blanding (motoren går for varm). Har du for stor Main Jet blir blandingen for fet, og bensinrester vasker bort oljen i sylinderen (motorslitasje). M.a.o.: Hold your horses!

Når det er sagt: Jeg har to 34 PICT 3-gassere - en med X127,5 og en med X130, så setter du inn en 130-dyse er du på trygg original grunn.


Hvis du har motor som skyter, går dårlig, stopper på tomgang, osv, tror jeg du begynner i feil ende hvis du begynner å borre opp dysene. Du bør vel fikse de andre greiene først...?

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 08, 2009, 22:01:46 pm »

Mykje vetigt i det du seier JFP!

Før noko dysing kan gjerast må det andre virka skikkeleg ja.

Uansett, eg sjekka dysa i KG'en og fant ein orginal gassar og samanlikna. Den orginale dysa var X125 noko som eg tolker som ein dyseopning på 1,25mm Dysa i KG'en derimot, var 1,5mm(X150) stor.

Sånn eg forstod det av han som bygde motoren, så var det mykje lettare å justere motoren når dysa var borrt opp og den gjekk reinare, men utifrå linken over her, så er det berre kjølingen som vert forandra.. Men dersom nokon vil teste dette, tar eg gjerne imot tilbakemelding! Morro om det faktisk hjelper!:)


* P1015175.jpg (75.79 KB, 733x550 - vist 270 ganger.)

* P1015179.jpg (80.55 KB, 733x550 - vist 270 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 08, 2009, 22:22:52 pm »

Dysestørrelsen varierer med forgassertypen. Sitat:

"The 1200cc engines usually used a X120 or X122.5 in the 28PICT carburetors,

the 1300cc engines used either X122.5 or X125 in the 30PICT carburetors,

the 1500cc engines usually used a X125,

and the 1600cc engines usually need a X127.5 in either 30PICT or 34PICT, but MIGHT get away with an X125 in the smaller 30PICT."


Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 08, 2009, 22:46:39 pm »

Begge gassarane eg snakka om var 34 Pict-3 men det kan då virka som den "orginale" var dysa ned.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 09, 2009, 09:08:24 am »

Korriger meg om jeg tar feil, men VW gjorde vel ett og annet med motorene sine utover på 70-tallet for å få dem til å gå renere, slik at de bestod nye krav til utslipp, som ikke alltid gjorde motorene enklere å justere riktig...
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 11, 2009, 20:20:17 pm »

Hallo
Sorry at det itte har vert noe spesielt liv fra mei men har vert på jobb denne helga, men i dag har je endelig sett på motorn igjen.
Det je har fønni ut er at plugga rett og slett blir nedsota. Tokk ut plugger og pussa og forsikra mei om at de fungerer og satte dem i og da gikk motorn som et skudd. Så gikk den en liten stund så begynte den med skøtinga som vanlig og verre og verre ble den og av og til nesten stoppa den, forså og komme litt bedre igjen....har også sjekke med ventiler og det funker og er justert som det skal.
Etter det je kan skjønne kan motoren få litt væl mye bensin??? ryker itte blått i det hele tatt men rett og slett svart og det oser bensin av eksosen...

noen som har vert borti detti før??
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 11, 2009, 20:56:41 pm »

Da havner vi tilbake til forgasseren, og da vil jeg bare ønske deg lykke til Blunker Rekker tunge Rekker tunge haha
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 11, 2009, 21:15:44 pm »

På tide å finne frem noe litteratur!!
Først kan du sjekke om choke-spjeld åpner seg helt etter noen minutter med tenning på. Gjør den ikke det, så har du funnet feilen!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 12, 2009, 15:43:05 pm »

En venn av meg sin boble gikk dårlig når den var varm, og feilen var en liten sprekk i toppen..  Som utvider seg når motoren er blitt varm...
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 12, 2009, 16:34:05 pm »

får nok itte tru at det er noe sprekk i toppen her Gliser
Problemet er at plugga soter bort. tar ut og reingjør plugga så går den som et skudd i sånn ca 5 min forså og begynne med en samme skøtinga.  den bruker itte olje i det hele tatt, og kompen er bra
nå skal je ut og justere gasseren ordtli så får vi se hva som skjer.
sia det ryker litt svart av eksosen og det oser bensin av den burde det jo være litt feil blanding??
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #26 på: november 19, 2009, 08:01:57 am »

For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #27 på: november 19, 2009, 14:15:28 pm »

Hvis motoren skyter og smeller får den for lite bensin. Går den greit på full gass og dårlig ved jevn kjøring-> tomgangsdysa. Sjekk om den er tett.
Har hatt hell med å gå litt opp på hoveddysa. Tror jeg satte inn 130.
Dysa til aks.-pumpa har også lett for å tette seg. (Det bøyde røret ved chokespjeldet.) Der skal det sprute bensin når gassen trykkes inn. Denne er bare trykket fast på en konus. Løftes opp med en tang, slåes fast med en dor etter rens.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #28 på: november 20, 2009, 19:12:53 pm »

For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser Glad
Har vært ute for at papirfilter har vært så tett at motor har stoppet. Har du oljebadsluftfilter må du ikke ha for mye olje oppi....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 24, 2009, 13:54:12 pm »

en 34 pict- 3 gasser vil ALDRI bli HELT på stell, så det er det ikke vits å prøve på en gang....


Rikard  Blunker

Nå må du passe på hva du sier Rikard! Det at folk ikke får 34-gassere til å fungere er mer pga. rein uvitenhet, lite motivasjon og mangel på utstyr og tolmodighet... Angående slitt gasser og vanskelig å få tak på nye foringer: Jeg kjører med oppdreide messingforinger i min. Kanskje derfor min sviver så fint...

Angående det at du har bensinlukt i olja di. Kan være pga. at selve pumpemepbranen i bensinpumpa er lekk og at det renner bensin rett ned i blokka. Om du ikke får skikkelig trykk / bensinstilførsel opp i gasseren vil gasseren gå som en dass på hovedkretsen da suppa ikke kommer opp til spylerøret pga. lav bensinstand i flotørkammeret. Hvordan er tomgangen din etter skikkelig gasserjustering (etter boka selvfølgelig)?

Jeg ville skifta bensinpumpa, tappet og skiftet olje og plukket ned og rengjort gasseren totalt! Tenningssystemet virker det som at du har på stell. Hvis du vil ha hjelp til en skikkelig gjennomgang av forgasseren, kan du sende den til meg så kan jeg gå over den for deg om du ikke stoler på egen evne til å gjøre dette.
« Siste redigering: november 24, 2009, 14:33:47 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!