mars 28, 2024, 09:57:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 11 sek.? STRATO SILVER OVAL  (Lest 38277 ganger)
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« på: oktober 18, 2009, 18:57:56 pm »

Før jeg forteller om selve prosjektet vil jeg skrive litt om historien.
I Ullerøy der jeg bor, var det et bilverksted som het Wilhelm Bil . Gunnar Wilhelmsen startet som mekaniker på Dahles Auto ( vw) i Sarpsborg og har alltid samlet og skrudd luftavkjølt VW og var til stor inspirasjon for oss nykommere og hadde en fantastisk viten om VW . Mye av samlingen hans brant ned på en låve for noen år tilbake men en del stod igjen når han gikk bort alt for tidlig og han fikk aldrig startet på sine restaureringer .Jeg kjøpte min første bil av han og både Jens Petter ( Brandstorp ) og Tor Øyvind ( Skinne )
har jobbet der. Min oval og Nils ( Gulbrandsen ) sin 63 + noen flere biler og div deler kom fra dette dødsbo.Han er kanskje noe av grunnen til at vi er såpass opptatt av luftavkjølt VW her omkring.
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 18, 2009, 19:16:14 pm »

bilde


* .jpg (58.51 KB, 640x480 - vist 675 ganger.)
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 18, 2009, 19:18:06 pm »

fler


* .jpg (60.24 KB, 640x480 - vist 623 ganger.)

* .jpg (60.83 KB, 640x480 - vist 548 ganger.)

* .jpg (51.51 KB, 640x480 - vist 709 ganger.)
Loggført
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 18, 2009, 19:27:07 pm »

Rett og slett LEKKERT! Gliser
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 18, 2009, 19:29:51 pm »

Nå er det slik at jeg har jobbet med denne bilen en stund og nå på fredag var det dags å sette karoseriet tilbake på bunnplata.
Etterhvert skal jeg legge ut mere info og bilder . Jeg og Nils + noen løftere fikk det på plass og boltet sammen .Nå blir det sortering av deler og bestilling av nytt for å fortsette monteringen.

Også motoren ( typ 4 ) har jeg startet på og til nå er det handlet/bestilt følgende:
DPR 82 mm veiv . 105 mm syl sats + JE stempler fra AA + H råder fra samme.
CB tørrsump pumpe . Amc nye topper som blir modifisert .Udo Becker løftere/bushing og innsug for IDA.
Ls 1 ventiler etc.
Loggført
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 18, 2009, 20:22:36 pm »

Lars har jobbet med denne bilen i mange år og det ligger utrolig mye jobb bak karosseriet som nå er noe i nærheten av helt strøkent. Nå gjenstår den morsomste delen med montering av bil og bygging av en motor som forhåpentligvis gjør bilen til en 11 sekunders gatebil uten hjelp av turbo / lystgass.

Og Gunnar Wilhelmsen som Lars skriver om var en bra kar. Jeg håper han sitter på en sky og smiler fornøyd mens han ser oss fikse opp de gamle bilene hans og gir dem en og annen luftetur på stripa  Blunker

Noen flere bilder under
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
nilsg
Medlem
***
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 18, 2009, 20:24:09 pm »


Bildene


* div okt09 019.jpg (41.62 KB, 640x428 - vist 711 ganger.)

* div okt09 025.jpg (55.97 KB, 640x428 - vist 584 ganger.)

* div okt09 029.jpg (40.15 KB, 321x480 - vist 577 ganger.)

* div okt09 030.jpg (63.49 KB, 640x428 - vist 845 ganger.)
Loggført

1956 type 1 - 1200 oldspeed
1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 18, 2009, 20:25:32 pm »

Så veldig lekkert ut!
Gleder meg til å følge med og ikke minst se denne doningen cruise inn til en 11 sekunder neste år :-)

Lykke til
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 18, 2009, 20:27:15 pm »

Dette er virkelig vakkert ja, gleder meg til å følge dette bygget videre.
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 18, 2009, 20:29:32 pm »

Vakkert  Kult
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 18, 2009, 21:10:55 pm »

Flott bil, fin historie! Dette blir artig og se ferdig...

Hvor godt føler dere at dere har lykkes med å blande en moderne formel for Strato Silver? Jeg må lakke om min og er på jakt etter noen som har matchet med bedre resultat. Vanskelig å bedømme fra bildene...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 18, 2009, 22:28:27 pm »

Dette ser strøkent ut.
Håper 55 strato,en min blir.. nesten.. like bra.
Nyere forstilling? Hele bunnplata nyere?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 18, 2009, 22:42:28 pm »

Ser ut til å bli utrolig bra finish på denne bilen. Lekker farge også!!

Har du gullforgyldt de delene som ligger på det ene bilde?
Farge har du på bunnplata? Var veldig fint med en lysfarge isteden for sort
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 19, 2009, 04:48:49 am »

De delene på bildet er kromma. Gråfargen er egenmiks og jeg tror fargen på bilen ikke er lik orginalen men noe mørkere og blåere , men jeg liker den.
Lakkjobben holder en veldig høy standard .Det har gått ca 7-8 mnd fra jeg begynte å sparkle til bilen ble lakkert . Den er lakkert av Daniel på Lakk-Spesialisten i Fredrikstad .
Tror det skal ligge en bok med mikseformler i de gamle lokalen til Wilhelm Bil som gir et riktigere resultat.
Hele bunnplata er fra 67.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 19, 2009, 17:59:03 pm »

Registrerer du den som en 67 modell, eller skifter du den gamle identiteten over på den nye bunnen? Hva kreves det i så fall for å ha det formelle i orden?
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 22, 2009, 04:38:33 am »

Den blir registrert som 67 modell.
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #16 på: november 30, 2009, 17:44:45 pm »

Endelig kom lakkerern med resten av delene til karossen , så da ble det litt montering i helgen.


* IMG_1945.JPG (44.84 KB, 640x480 - vist 535 ganger.)
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #17 på: november 30, 2009, 17:46:16 pm »

bilder


* IMG_1945.JPG (44.84 KB, 640x480 - vist 481 ganger.)
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #18 på: november 30, 2009, 17:48:26 pm »

Prøver igjen


* IMG_1947.JPG (50.31 KB, 640x480 - vist 568 ganger.)

* IMG_1942.JPG (51.69 KB, 640x480 - vist 778 ganger.)

* IMG_1948.JPG (40.39 KB, 640x480 - vist 486 ganger.)
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #19 på: november 30, 2009, 18:15:55 pm »

Nydelig!  Gliser

Hva er planene for motor da?
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #20 på: november 30, 2009, 21:21:44 pm »

Som nevnt tidligere blir det 2,8 liter type 4 med gassere . Prøver å gjøre mest selv , som porting , maskinering og bygging av eksosannlegg etc. Håper det skal holde til en 11 sek.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 30, 2009, 21:43:32 pm »

nice asså
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #22 på: november 30, 2009, 22:32:48 pm »

Den der ser utrolig fin ut Glad. Krysser fingrer for en 11sec for deg Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 01, 2009, 00:17:26 am »

SYKT! Sitter her med blanke øyne...

Kan jo blir spennende med en T4-motor med det slagvolumet der. Skikkelig tilpassning og hjernen lagt godt i bløt så bør vel en slik motor i den kjøredoningen der presse en igjennom seteryggen Gliser
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:19:26 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #24 på: desember 01, 2009, 07:11:29 am »

Flott bil, men HERRRRRRE kor den bilen hadde fortjent 5x205..  Sjokkert
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #25 på: desember 01, 2009, 08:57:26 am »

Smak og behag og moro med noe som er litt annerledes.
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #26 på: desember 05, 2009, 20:39:16 pm »

Fikk tilbake toppene fra sveising så jeg fikk portet ferdig kanalene. Nå skal det monteres nye styringer og nye seter før siste portingen blir gjort. Forbrenningsrommet skal også sveises litt .Må si at jeg blir skikkelig fornøyd med hvordan innsugskanalen blir seende ut , innsuga fra Udo Becker har bra med materiale så jeg fikk laget kanalen slik jeg vil ha den .Eksoskanalen ser grei ut den også men det er litt vanskelig å se sluttresultatet før setene er tilbake og vi får gjort Mira jobb. På det ene bildet kan dere se ca, hvor mye materiale som blir fjernet i pakningsflata og hullet der setene skal sitte er nå det som var utvendig på orginalsetet.Ventilene blir ca 51-38.


* IMG_1978.JPG (58.01 KB, 640x480 - vist 510 ganger.)

* IMG_1977.JPG (46.19 KB, 640x480 - vist 391 ganger.)

* IMG_1974.JPG (57.37 KB, 640x480 - vist 543 ganger.)

* IMG_1962.JPG (47.98 KB, 640x480 - vist 375 ganger.)
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #27 på: desember 05, 2009, 23:06:11 pm »

Ser flott ut dette.
Litt skeptisk til de toppene og 105 mm.borring. Ville vurdert 6 pinnebolter pr sylinder.
Har selv kjørt 2,7 l. med 105 borring, og slitt med lekkasje topp/sylinder.
Mine topper er nå under bearbeiding med tanke på dette.
Når det er sagt, så er det og noen som ikke har dette problemet. Har muligens noe med effektuttak å gjøre.
Noen tanker om kamvalg enda? Med mye dur. så må du og vurdere større fot på løfteren.
Følger spent med videre.

Lykke til  :-)

GeirH
Loggført

Har laaang VW-pause.
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #28 på: februar 18, 2010, 10:19:05 am »

Dårlig med oppdateringer på en stund , men det har skjedd ting sakte men sikkert.
Innertaket er på plass og teppesettet.


* 016.JPG (48.83 KB, 640x480 - vist 434 ganger.)

* 017.JPG (50.01 KB, 640x480 - vist 385 ganger.)

* 018.JPG (47.58 KB, 640x480 - vist 372 ganger.)
Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #29 på: februar 18, 2010, 10:31:06 am »

Teppesett og div interiør . Stolen er kun for Racing og det skal bli orginalt interiør til daglig.


* 005.JPG (70.45 KB, 640x480 - vist 454 ganger.)

* 006.JPG (78.12 KB, 640x480 - vist 484 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!