april 27, 2024, 05:03:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Panelen Kjell  (Lest 96914 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #30 på: desember 11, 2009, 16:35:48 pm »

Er det ikkje veldig vanskeleg å sveisa fjørstål? Også må jo det slipast ned heilt glatt etterpå for blada skal jo ligga tett. Men lar seg vel skaffa brukte, for det står mange bussar i skogen..

Skal du kjøpa deg punktsveisetang? Isåfall er eg intrisert i å høyra om korleis den er å bruka etter att du har prøvd den Glad Stå på!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #31 på: desember 12, 2009, 09:54:12 am »

Ikke noe vanskeligere å sveise, nei. Men stålet blir sprøtt i den varmepåvirkede sonen, og knekker lett om en ikke varmebehandler det etterpå. Skal høre litt rundt om noen har, ja.

Kjøpt punktsveiser! Får nok ikke testet den på karroserideler før om en stund, men blir litt annen testing før den tid! Må bla. lage til litt forskjellige armer for å komme til på forskjellige plasser.

M.

Er det ikkje veldig vanskeleg å sveisa fjørstål? Også må jo det slipast ned heilt glatt etterpå for blada skal jo ligga tett. Men lar seg vel skaffa brukte, for det står mange bussar i skogen..

Skal du kjøpa deg punktsveisetang? Isåfall er eg intrisert i å høyra om korleis den er å bruka etter att du har prøvd den Glad Stå på!
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #32 på: desember 13, 2009, 23:59:26 pm »

Jobbet litt i dag også.
Blant annet demontert det aller meste i førerhuset.
Finner stadig morsomme detaljer; forrige eier må ha røyket sist denne var på veien.

* DSCF4829.JPG (138.7 KB. 800x600 - vist 450 ganger.)

I tillegg var det godt med grus i rommet mellom frontplaten og kupeen som en ser delvis utgravd på gulvet.

* DSCF4842.JPG (124 KB. 600x800 - vist 521 ganger.)


Punktsveiseren fungerer forøvrig fint!
Må lese meg opp litt mer, men med "single-sided spot welding" skal sveising av cargogulvet også gå bra! Glad
Her står det litt om det, for de som er interessert: http://www.bodyshopbusiness.com/Article/2854/success_with_singlesided_resistance_spot_welding.aspx

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #33 på: desember 14, 2009, 12:52:37 pm »

Jeg og Morten Pitt så bilder av denne på dias her en dag......og som vi lo..... om ikke jeg tar feil så disser Morten ennå.....
Loggført

SCREWDRIVER #1
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #34 på: desember 14, 2009, 12:59:36 pm »

Jobbet litt i dag også.
Blant annet demontert det aller meste i førerhuset.
Finner stadig morsomme detaljer; forrige eier må ha røyket sist denne var på veien.
[ Vedlegg ]
I tillegg var det godt med grus i rommet mellom frontplaten og kupeen som en ser delvis utgravd på gulvet.
[ Vedlegg ]

Punktsveiseren fungerer forøvrig fint!
Må lese meg opp litt mer, men med "single-sided spot welding" skal sveising av cargogulvet også gå bra! Glad
Her står det litt om det, for de som er interessert: http://www.bodyshopbusiness.com/Article/2854/success_with_singlesided_resistance_spot_welding.aspx



"Single sided spot welding" er IKKE godkjent i offisiell bilindustri som fullgod løsning. Det brukes ikke industrielt i kommersiell skala. Det er i hovedsak en hobbyvariant. Kanskje greit å huske om man satser på store investeringer... godt mulig at laaaange armer og rart vinklede armer er en bedre investering om du har bra tang.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #35 på: desember 14, 2009, 14:01:20 pm »

Øyh!
Mulig å få se dem en gang?
Antar dette er bilder fra dere har saumfart trøndelag for vw?

M.

Jeg og Morten Pitt så bilder av denne på dias her en dag......og som vi lo..... om ikke jeg tar feil så disser Morten ennå.....
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #36 på: desember 14, 2009, 14:06:10 pm »

Øyh!
Mulig å få se dem en gang?
Antar dette er bilder fra dere har saumfart trøndelag for vw?

M.

Jeg og Morten Pitt så bilder av denne på dias her en dag......og som vi lo..... om ikke jeg tar feil så disser Morten ennå.....

tror jeg kan bli vanskelig...siden det er billdebevis på at den døra som nå er "av"...var "på" under første del av photo-shoot`n....

eller...joa...en dag kan du få se....
Loggført

SCREWDRIVER #1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #37 på: desember 14, 2009, 17:28:42 pm »

Kan du ikkje berre bruka vanleg Mig når du skal sveisa inn cargogolvet då?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #38 på: desember 15, 2009, 11:01:18 am »

Nei, det hadde jo vært kjipt. Er jo nettopp der jeg virkelig skal spare arbeid! Glad

M.

Kan du ikkje berre bruka vanleg Mig når du skal sveisa inn cargogolvet då?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #39 på: januar 08, 2010, 00:31:25 am »

Da var jeg tilbake i bartebyen etter en deilig juleferie sydpå.  Kult
Har satt av fire/fem fulle dager med jobbing for å ta igjen for manglende jobbing i jula!
Litt av hvert har blitt ordnet i romjulen, over 100kg med slitedeler og sveisedeler er nå på vei fra USA, ankommer i begynnelsen av februar. Har handlet inn koketopp med vask og kjøleskap fra en campingvogn som jeg planlegger å ha i bilen. I tillegg ble fortelt kjøpt inn på impuls her om dagen, spent på å se det! Glad

Ang. fremgang så ble gulvet i førerhuset fjernet i dag. Støtfangerene, girkassefestet og bunnpannen ble grovrettet.
Fikk "automatisk" sveisemaske til jul, så håper å få gjort noe synlig på bussen snart!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #40 på: januar 08, 2010, 10:18:44 am »

- Og i dag ankom første sending med grønne paneler!  Gliser

* DSCF4953.JPG (114.7 KB. 800x600 - vist 519 ganger.)

Kvaliteten ser veldig bra ut, gleder meg til å jobbe med dem!

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #41 på: januar 08, 2010, 12:34:29 pm »

...en campingvogn som jeg planlegger å ha i bilen...

Sjokkert Wow Osteaktig
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #42 på: januar 08, 2010, 18:49:38 pm »

No begynnar morroa Glad

Funky green for alle penga! Ser fram til oppdatering!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #43 på: januar 08, 2010, 19:40:32 pm »

...en campingvogn som jeg planlegger å ha i bilen...

Sjokkert Wow Osteaktig

Nuvel... Rekker tunge

Men vet du hva? Av og til er det faktisk noe sant i spydighetene dine, takplatene i Bumfuzzlebussen ER BAM-buss.. Blunker

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #44 på: januar 08, 2010, 19:49:13 pm »

100kg med deler ja... dobler vekta på Kjell når de er montert da!  Gliser
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #45 på: januar 08, 2010, 20:07:37 pm »

100kg med deler ja... dobler vekta på Kjell når de er montert da!  Gliser

Pføy! Kjell er da en solig buss, har jo til og med doble bakre hjørner!  Osteaktig

* DSCF4749.JPG (167.22 KB. 800x600 - vist 562 ganger.)

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #46 på: januar 11, 2010, 14:56:25 pm »

Det har blitt jobbet en del i garasjen i helgen, og sent i går ble jeg endelig ferdig med helgens prosjekt!
Kjell kan nå legges på siden!

* DSCF4992.JPG (143.77 KB. 800x600 - vist 700 ganger.)

En ren kopi av den beskrevet her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=175412&highlight=rotisserie
Med litt tilpassing ble det ganske bra! Tror likevel jeg skal videreutvikle den litt.
Målinger viste at takrennen flyttet seg 1cm nedover når bussen blir lagt på siden.
Hadde uansett ikke tenkt til å sveise noe strukturellt når den ligger på siden, men tenker å støtte den opp for det.
Om det er ønskelig kan jeg sikkert lage en norsk versjon av hvordan lage "rotesserie" for buss.

Kanskje uinteressant, men en del annet forefallende arbeid har også blitt gjort:
Rettet ut bulker i støtfangere, girkassebrakett og bunnpanne.
Tatt ut gulvet i førerhuset og begynt å lappe på tilstøtende plater som ikke skal skiftes.
Målt opp "vaierrør" under for innkjøp av nye.
Tatt av cargodører og girstang.
Løsnet knekte skruer.
Begynt fjerning av lakk på felger i Strip-all.
m.m.

Fortsettelsen blir vel å fortsette arbeidet med å lappe plater som ikke skal skiftes slik at det er klart når sveisedelene kommer!

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
RZR Sune
Medlem
***
Innlegg: 218
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil
« Svar #47 på: januar 11, 2010, 15:16:18 pm »

Bra tråd dette. Masse bilder og oppdateringer. Genialt med det hjulet. Tror det nesten er et must for å ikke gå helt på en smell med rygg og knær. Lykke til videre!

Mvh
Sune
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: januar 11, 2010, 15:37:29 pm »

Tøft! Eneste problemet jeg har med "hjul" løsningen er at jeg ikke har nok gulvplass  Flau
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #49 på: januar 11, 2010, 15:38:23 pm »

Bra Magnus, ser ut som jeg må komme innom og drikke kaffe en kveld Glad Stå på!
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #50 på: januar 11, 2010, 15:53:54 pm »

Tøft! Eneste problemet jeg har med "hjul" løsningen er at jeg ikke har nok gulvplass  Flau

Absolutt, men da har du jo den snurrevarianten som hadde vært en passende utfordring for deg!;)
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #51 på: januar 11, 2010, 15:57:42 pm »

Kult med en buss til i klubben Magnus! Blir artig å følge med på. Tror klubben må på rundtur snart for å se seg litt rundt på prosjektene som er igang Glad

Lykke til!! Du har pågangsmot så dette tror jeg du kommer lett igjennom Kult

Loggført

Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #52 på: januar 11, 2010, 16:33:01 pm »

Fett! Bra jobba.
Loggført

1957 Type 2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #53 på: januar 11, 2010, 17:18:56 pm »

Lag gjerne ein how to på det karosserihjulet ja! Kor tungt er det å slepe bilen sidelengs når den står i hjulet? (For dei som ikkje har stort nok garasjegolv til å brette ut ei buss..)

Om du vil gjera den trillbar i det hjulet så tar du to kanaljern og sett på nokon hjul, så to firkantrøyr imellom, dermed har du ei lite trille som du kan sette under ein av sidene på hjulet der bilen står.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #54 på: januar 12, 2010, 19:10:08 pm »

Takk for tilbakemeldinger!
Tenker jeg kommer tilbake med en litt nøyere oppskrift når jeg ser meg ferdig med stativet!

Lasse: Jeg er absolutt med på en garasjerundtur! Mye spennende rundt omkring!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #55 på: januar 18, 2010, 01:03:33 am »

Rigget for "party" før helgen:   Osteaktig

* DSCF5030.JPG (155.05 KB. 800x600 - vist 363 ganger.)

Brukte teltet til å dekke til mens jeg sandblåste denne helgen. Fikk gjort en del, men mye gjenstår. Fokuserer på å rense det på understellet som ikke skal byttes ut.
Ellers har jeg puslet med en del andre ting de siste dagene:
- Laget støtter for takrennene i snurren.
- Dreid fremtromlene (må låne annen dreiebenk for tromlene bak)
- Rettet ut bulker i bjelkene under
og tatt ut vinduene foran (ingen synlige rusthull i rammen! Glad)

Fortsettelse følger... Glad

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
egulds
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Selbu



Vis profil
« Svar #56 på: januar 18, 2010, 16:06:32 pm »

har du fått testa punktsveisern?

har handla en slik en jeg
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/displayitem.taf?Itemnumber=45690
men vurderer å handle en slik en som du har også..
Er jo så billig  Gliser Gliser  bakdelen er overvekt på flyet som koster 150 dollar per koffert over 23kg  Gråter
Loggført

tidlig 67 t1
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #57 på: januar 19, 2010, 11:02:55 am »

Nei, ikke så grundig. Har lyst til å se på mulighetene for å digitalstyre den, da sveisetiden skal være så utrolig kort noe som er litt vanskelig å få til likt hver gang.

En sånn du har er jo en del smidigere enn min! Selv om jeg ikke har transformatoren i pistolen, så er den fortsatt forholdsvis tung.

Håper virkelig at jeg får brukt min! Glad

M.

har du fått testa punktsveisern?

har handla en slik en jeg
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/displayitem.taf?Itemnumber=45690
men vurderer å handle en slik en som du har også..
Er jo så billig  Gliser Gliser  bakdelen er overvekt på flyet som koster 150 dollar per koffert over 23kg  Gråter

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #58 på: januar 24, 2010, 02:04:51 am »

Kort oppdatering:
Sandblåsingen går sakte men sikkert fremover:
Ca. halvferdig med rammen under og det lille som skal taes vare på der, blåst en del smådeler, fire felger, og begynt på støtfangere.

I morgen var planen å ta en liten pause fra støvet og se på setene. Fikk en pakke med såkalte kjeder (den plastikk "snoren" som følger kanten på setet) i posten i dag, og ordentlig tråd er kjøpt inn tidligere. Spent på hva vi får til! Glad

* DSCF5037.JPG (150.36 KB. 800x600 - vist 383 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #59 på: januar 25, 2010, 00:36:55 am »

Som mye annet så tar også sying tid.
Men vi er godt i gang! Setene ble skrubbet og trekket tatt av.
Førerstolen gikk fra dette:

* DSCF5038.JPG (126.32 KB. 600x800 - vist 391 ganger.)

Ved hjelp av flittige fingre:

* DSCF5059.JPG (140.21 KB. 800x600 - vist 366 ganger.)

Til dette:

* DSCF5076.JPG (117.73 KB. 800x600 - vist 428 ganger.)

(Her kun prøvemontert i påvente av å kjøpe inn lapper for å lime bak hullene før montering.)
Fornøyd med resultatet!  Glad
Kommer nok et bilde når setene er ferdige. Blunker

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!