april 23, 2024, 20:28:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Panelen Kjell  (Lest 96790 ganger)
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #120 på: juni 28, 2010, 16:32:57 pm »

Jeg regner med at den er klar til høsten når jeg kommer oppover slik at jeg kan sitte på en liten tur! Glad Går virkelig fremover her =)
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #121 på: juli 02, 2010, 14:20:10 pm »

Takk for tilbakemeldinger! Satser på at du får sitte på en tur, uansett når den er klar Rune! Glad

Grunnen til at det ikke har kommet noen oppdateringer i det siste er rett og slett fordi ting tar tid..
Bjelkene er klare, skiftet ut litt annet stål og sandblåst.
Før jeg sveiser igjen b-stolpene var planen å ordne med feste for setebelte. Sett mange løsninger på thesamba, og sett hvordan Volkswagen ettermonterte, men jeg valgte å gjøre det på min måte.
Laget en avlang bit av 2mm, punktet fast mutteren fra beltemonteringssettet til WW og borret tre hull i b-stolpen der hvor beltet skulle festes:

* DSCF5947.JPG (121.38 KB. 600x800 - vist 695 ganger.)

Etter mye prøving og feiling fungerte metoden min. Snor gjennom det midterste av hullene mine i b-stolpen. Ned og gjennom mutteren med en liten pinne for å holde i mot. Snoren ble knytt sammen slik at jeg kunne trekke den ned igjen. Jeg endte med å sveise fast en liten pinne på platen som stakk ut av det øverste hullet slik at jeg kunne holde fast platen når jeg skulle skru inn skruen for å holde fast ved sveising. Brukte vel to-tre timer på første og 20 min på andre siden. Når dette er lakkert tror jeg det blir riktig så pent.

* DSCF5949.JPG (103.43 KB. 600x800 - vist 653 ganger.)


Nede på b-stolpen er det for tiden rimelig kaos. Ved dette hjørnet møtes 11 forskjellige biter...

* DSCF5951.JPG (132.08 KB. 800x600 - vist 467 ganger.)

Som en ser er noe galt, og jeg har lurt fælt på nettopp hva det var. Men i går kveld, etter litt bildesøk så jeg at jeg mangler innerkanalen. Dette hadde ikke Kjell fra før av, men jeg syntes han jeg bestilte delene av burde visst dette.. Heldigvis får jeg knekt meg en kopi av den ene jeg har i kveld eller i morgen! Glad Da tenker jeg det blir andre boller!  Kult

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #122 på: juli 02, 2010, 14:58:10 pm »

Detta ser som vanleg bra ut! Kult att du gjer eit sopass hms vennleg inngrep som å laga til fester for setabelter, sjølv om denna aldri skal kjøyra på fleire elgar meir Glad

Men innerkanalen har du vel? Er det ikkje den du har festa til jekkfestet og tverrbjelkane der då? Midt/mellom-kanalen du manglar kanskje? Ser nesten sånn ut, for det skal vel helst vera ein mellomkanal der det er cargodører, for oppstiving, ivertfall kombien til muttern har da orginalt

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #123 på: juli 02, 2010, 15:18:55 pm »

på cargo skal det være en mellom del-kanaldel.
innerkanal-mellomkanal og ytterkanal. Blunker
Dette har han i holland på lager trur jeg.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #124 på: juli 02, 2010, 16:14:24 pm »

Jo, stemmer det at den består av tre deler. Heldigvis er det innerkanalen jeg mangler og ikke "mellom-kanalen". Den er ikke bare-bare å lage, i motsetning til innerkanalen som er rimelig enkel.

Er ikke så mange som viser alle tre delene i sprengskissene sine, så det skjedde nok en glipp i bestillingen min.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #125 på: juli 02, 2010, 16:21:39 pm »

hør med han hær evamvlassic.com
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #126 på: juli 04, 2010, 09:16:40 am »

Takk for link! Men det ble altså til at jeg laget den selv. Riktignok av to biter, men det får gå.

* DSCF5959.JPG (119.36 KB. 800x600 - vist 403 ganger.)


På fredag ble de grønne delene sorte der hvor det skal lukkes inne.

* DSCF5958.JPG (122.97 KB. 800x600 - vist 363 ganger.)

La karroserikitt på toppen av I-bjelkene i et håp om at det ikke skal trekke vann ned i dem og ruste.

* DSCF5957.JPG (93.15 KB. 800x600 - vist 344 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #127 på: juli 04, 2010, 10:21:41 am »

Strøken innerkanal du laga deg! Glad
Kva er det du behandler dei grønne platene med?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #128 på: juli 05, 2010, 18:13:38 pm »

Veldig greit å lage når en har en mal å kopiere.  Blunker
Siden grunningen til KlassicFab skal være ganske bra, så har jeg kun lagt Biltemas to-komponent lakk oppå.

I går og i dag fikk bjelkene på bilen, samt min innerkanal og litt annet også litt lakk.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #129 på: juli 05, 2010, 18:32:14 pm »

Var I bjelkene ferdig punktet sammen, eller gjorde du det selv?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #130 på: juli 05, 2010, 19:17:58 pm »

Har akkurat montert like til de I bjelkene selv, og de er punktet... men punktene sitter ikke godt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #131 på: juli 06, 2010, 20:44:09 pm »

har du fått testa punktsveisern?

har handla en slik en jeg
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/displayitem.taf?Itemnumber=45690
men vurderer å handle en slik en som du har også..
Er jo så billig  Gliser Gliser  bakdelen er overvekt på flyet som koster 150 dollar per koffert over 23kg  Gråter


Noen som vet om det er mulig å få kjøpt flere typer armer til denne? Eventuelt hvordan lager man noe sånt?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #132 på: juli 07, 2010, 10:02:46 am »

imponerende arbeid, herlig å se på!
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #133 på: juli 08, 2010, 01:21:00 am »

Takk for hyggelig kommentar, Kammiz!

SveinØ: Det er flere steder i f.eks. USA som selger slike armer på nett, f.eks. her. Men i Norge kan du f.eks. høre med gasolin.no. De selger hvertfal punktsveisere.

På tide å vise bilde fra garasjen!

* DSCF6008.JPG (172.55 KB. 800x600 - vist 471 ganger.)

Nedre del av veggen bak førerhuset har blitt fikset, det har blitt lakkert, bjelkene har blitt lukket igjen, og jeg har begynt å feste delene til gulvet! På bildet er det kun de delene langs veggen som er festet. Resten blir festet straks!  Glad

Moroa har begynt!!  Gliser

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
HB4596
Supermedlem
*****
Innlegg: 922
Bosted: Sandefjord


...de kunne servert en kebab.


Vis profil WWW
« Svar #134 på: juli 08, 2010, 06:49:21 am »

Utrolig flink du er. Dette blir som i by'n. Glad
Loggført

Mvh
Pål Thomas Carlsen
Veteran VW Klubben  - Folk&Vogn, veldig hyggelig
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #135 på: juli 08, 2010, 08:11:46 am »

Oisann Sjokkert Du er jo snart nærmere å kjøre til SCC i år for egen maskin enn meg du... Øyerulling Stå på Magnus, lenge igjen til 20. august ennå Blunker
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #136 på: juli 08, 2010, 15:41:52 pm »

Ser VEldig bra ut ja!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #137 på: juli 08, 2010, 15:54:25 pm »

Var en tur innom til Magnus i dag og jeg kan bekrefte at det blir bra og at det jobbes imponerende effektivt!
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #138 på: juli 10, 2010, 01:11:54 am »

Takk for hyggelige kommentarer!
Har nok slått meg til ro med at Kjell ikke skal på SCC i år, Gorm.. Synd, men sant.

Etter sist oppdatering tok jeg et par ganske like bilder, men nå sitter bitene fast. Noe av det sitter kun delvis fast, da jeg stadig er bekymret for at det kan være feilplassert. Vil bli fullstendig sveiset senere.

* DSCF6012.JPG (157.09 KB. 800x600 - vist 291 ganger.)

En liten "set back" ved at jeg hadde sveiset bjelkene litt feil, så en kan her se at jeg måtte kutte et snitt og bøye litt på dem. Ble bra da!

* DSCF6013.JPG (163.56 KB. 800x600 - vist 305 ganger.)

I dag har jeg forlenget b-stolpene som jeg kjøpte, da de var kortere enn jeg trengte. Festet den også, med cargodøren festet for å sikre at den blir riktig plassert.

* DSCF6020.JPG (135.34 KB. 600x800 - vist 352 ganger.)

Spent på om jeg har gjort dette riktig ble begge cargodørene montert i kveld:

* DSCF6021.JPG (143.08 KB. 800x600 - vist 378 ganger.)

Ser ut til at det blir riktig bare jeg får justert det inn skikkelig.

* DSCF6022.JPG (122.14 KB. 600x800 - vist 338 ganger.)

Også kunne jeg ikke dy meg med å legge inn den ene gulvhalvdelen..

* DSCF6024.JPG (125.84 KB. 800x600 - vist 380 ganger.)


Artig!? Glad

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #139 på: juli 10, 2010, 06:25:23 am »

Artig!? Glad
M.

Det er på dette tidspunktet av prosjektet at det virkelig begynner å bli artig!

Hvordan gikk det med varmerøret og røret til girstanga?
Loggført

RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #140 på: juli 10, 2010, 07:43:42 am »

Artig!? Glad

M.

Du får det til å se veldig lett ut men du har vel brukt ganske mye tid på hver enkel ting som vises på bildene..
Får veldig lyst til å kjøpe buss og starte selv men må holde meg i nakken å si at jeg ikke har tid/penger/ork til det nå..
Stå på!
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #141 på: juli 16, 2010, 20:40:57 pm »

Den store arbeidsøkten er nå over. Trappet ned denne uken med lite arbeid, og i morgen bærer det på ferie.
Siden sist er b-stolpen helsveiset, det er gjort noe arbeid rundt tilpasning av c-stolpe og kanal under cargodørene. Pirkearbeid som tar tid, når _noe_ er ikke er riktig.

Du har helt rett Rune, at det er veldig mye arbeid bak det som vises ved hver oppdatering.

F.eks. har jeg fått låne brotsj for å brotsje king-pin foringene på spindlene, i det jeg skulle til å presse de nye foringene innser jeg at de ikke har hull for smøring. Da har jeg flaks som har tilgang på utstyr, så to timer senere hadde de hull og var presset i. Men verdt å tenke på for andre som skal gjøre samme jobben! Hullet for smøring på den ene spindelen var feil maskinert fra fabrikk, men ellers fornøyd med plasseringen av lagrene. Brotsjing er under arbeid.

* DSCF6051.JPG (154.44 KB. 800x600 - vist 272 ganger.)


Slik så det ut i garasjen i dag:

* DSCF6052.JPG (144.97 KB. 800x600 - vist 401 ganger.)

(Noen ser kanskje at jeg har laget til den leppen nederst på fronten, men det er under arbeid og kommer mer om siden.)

Så da gjenstår det bare å ønske god sommer!  Kult
Om et par uker kommer jeg tilbake utvilt og med nye oppdateringer jevnt og trutt.

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #142 på: juli 16, 2010, 21:26:02 pm »

Eg synst brått det begynnar   å likna bil igjen no! Glad Kjempejobb utført, her vert da so absolutt ikkje slurva med noko!

Men du har ikkje noko meir informasjon om den brotsjinga av spindlane å komma med? Er det snakk om å brotsja lagera sånn att dei står 100% parallellt med kvarandre?

Ta deg ein velfortjent sommarferie no so får du fyra laust att med godt mot og planen klar etter ferien !
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #143 på: juli 16, 2010, 21:58:32 pm »

Herlig !
Artig og lærerikt å se slike tråder på norske forum også !!

Jeg er imponert !

 Kult
Loggført

Shift Happens !
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #144 på: august 04, 2010, 12:40:49 pm »

Tilbake i bartebyen! Glad
Takk for hyggelige ord, T2-splitt!

Blir ikke like intensiv jobbing fremover, men får gjort litt. Her om dagen fikk jeg bla. ordnet nedre del av bakre hjulbue på høyre side. En del sånt som må gjøres før det er klart for å få inn nytt gulv.

* DSCF6072.JPG (140.64 KB. 800x600 - vist 313 ganger.)

Valgte forresten å kappe ut resten av gulvet. Profilene i gulvet er ikke identiske med reprogulvet, så det ville ikke bli noe fint. Ikke så vanskelig å få ut det gamle som jeg hadde fryktet heller.

Ang. kingpin'en, så skal de brotsjes helt rett ja. Har tidligere lagt ut et bilde av verktøyet man må bruke. Vil vel egentlig heller anbefale å sende spindlene til Unneberg. De tar ikke mye for jobben, og det er ikke lett å gjøre det selv! Mens jeg holdt på fant jeg f.eks. ut at king pin'ene mine er litt mer slitt enn jeg liker, så kan hende jeg enten må maskinere dem, eller kjøpe nye (koster 3600kr..)
Kan legge ut litt mer etter hvert som jeg får orden på dette.

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #145 på: august 16, 2010, 00:35:29 am »

Så litt på kingpin'ene i dag.
Siden en stort sett kjører rett frem blir de slitt på den ene siden. Jeg har vært usikker på om jeg trenger å gjøre noe med mine. Klarte bare å måle 0,01mm slitasje på dem, altså så en akkurat kjenner at det er en kant, men ikke så neglen setter seg fast. Siden Bentley skriver at toleransen på brotsjingen er 0,02mm så antok jeg at de er gode nok. Brotsjet derfor opp spindlene, og er passelig fornøyd med resultatet. Sammensetting får bli en annen dag.
For the record: Har funnet at Wagenwestselger billige kingpins! Hvorfor de er så mye billigere har jeg ikke undersøkt så nærme, men kan være verdt å sjekke ut!

Så til arbeidet som har blitt utført i det siste:
Har fikset nedre del av den andre hjulbuen og festet innerkanalen på venstre side. Fjernet i samme omgang nedre del av veggen som ble byttet på 60-tallet, da denne viste seg å være noe skjev.
Siden jeg nå har fått igjen litt stivhet i bilen tenkte jeg at det passet seg å legge den på siden for litt arbeid.

* DSCF6096.jpg (162.76 KB. 800x600 - vist 324 ganger.)

Kanten i bakkant av varerommet måtte renskes etter gulvfjerningen (Ikke gjort her). Legger ved bilde mest som en illustrasjon på hvor kronglete det er der og for å vise hvordan gulvet er festet. (Bildet er tatt nedenfra med torsjonsrøret i fremkant av bildet. Kanten er da altså inn mot motorrommet.)

* DSCF6093.jpg (85.47 KB. 800x600 - vist 256 ganger.)

Tredde også inn varmerøret. Litt filing av hullene og mye lirking så kom det på plass. Perfekt passform inn i røret bak, men at det har korrekt lengde, som det stod i annonsen, er jeg ikke helt enig i.. (Holder opp røret som skal få plass imellom)

* DSCF6102.jpg (135.1 KB. 800x600 - vist 307 ganger.)

Og så måtte det borres litt hull:

* DSCF6104.jpg (106.41 KB. 600x800 - vist 295 ganger.)

Alle disse bjelkene blir levert uten disse hullene. Håndbrekkvaieren går gjennom et 12mm rør på skrå fra hjulene mot hånbrekket i midten foran. Har det gamle gulvet mitt stående for å ta mål for sånt! Glad
14mm hull ble da borret, slik som orginalt, før den bakre bjelken ble festet. Den bakre bjelken har forøvrig en flat plate punktet fast på undersiden.

Siste bildet for i dag blir av at jeg ikke kunne dy meg med å legge inn gulvet i går kveld. Motiverende syn!  Kult

* DSCF6106.jpg (116.57 KB. 800x600 - vist 335 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #146 på: august 16, 2010, 16:28:30 pm »

Ser som vanleg veldig bra ut!! Gledar meg til skulebussen skal gjennomgå samme jobben i vinter Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #147 på: august 16, 2010, 21:22:28 pm »

Flott Magnus! Får se om jeg får meg en tur til Trøndelagen i løpet av høsten - ellers sees vi vel på SCC?
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #148 på: august 16, 2010, 21:40:18 pm »

Takk for det, Jørgen og Tistlo!
@Jørgen: Klarer nok ikke holde deg unna Trondheim alt for lenge, skal du se! Blunker
Vi sees på SCC, ja!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #149 på: september 03, 2010, 13:51:41 pm »

Her trengs det visst en oppdatering! Glad
En flott helg på SCC er unnagjort og en del kvelder i garasjen siden sist!

Har festet kanalen under varedørene og sveiset biten mellom kanalen og hjulbuen. Hullet som en ser står igjen er fordi jeg må ta en avgjørelse etter sandblåsing om det må byttes mer. Det er et problem at det blir bulkete pga rust mellom platene der hvor hjulbuen er festet. En kan se det på en del busser som en "prikkete" halvsirkel over bakhjulene.

* DSCF6278.JPG (117.54 KB. 800x600 - vist 322 ganger.)

Et bilde fra innsiden også. Skiftet nedre del av c-stolpen. En kan kanskje skimte på bildet at sveisedelen var en tanke smal. Gulvet passer godt inn, kun mindre justeringer rundt stolpene. Må sjekke med andre busser, men tror gulvet skal helsveises rundt stolpene.

* DSCF6279.JPG (119.65 KB. 800x600 - vist 281 ganger.)

("For the record": Hvis en vet at c-stolpen er rett og døråpningen rett, så tror jeg at jeg heller ville sveiset fast c-stolpen først og festet kanalen etter den for så å sveise b-stolpen. Best å begynne i den solide enden, og den enden en ikke kan justere. Fikk litt problemer med at døråpningen ble litt smal når b-stolpen var et par mm skjev. Lengden på kanalen til Klassic fab var forøvrig perfekt, samt plassering av "låsehullene".)
Har også sveiset inn skjøt på nedre del av stolpene langs siden på andre siden. Jeg får dessverre ikke til å lage slike bøyer, så må jukse med å sveise det inn i to trinn. Håper det blir seende greit ut, og ikke ruster. Tror forøvrig at Klassic fab lager slike, men det visste jeg ikke da jeg bestilte.

* DSCF6324.JPG (156.05 KB. 800x600 - vist 262 ganger.)

Her ser en at de er punktet. Nok en gang er det mange ting jeg har laget som skal passe sammen, så jeg punkter alt før jeg helsveiser. Ytre kanalen må lappes litt før den er klar. Hvis jeg husker det skal jeg ta et bilde av hvordan de ligger mot innerkanalen neste gang.

* DSCF6329.JPG (110.92 KB. 800x600 - vist 282 ganger.)

Altså mangler det kabelføringer og sveise det ferdig så kan vi straks tenke på festing av gulvet!  Kult

Mer i neste post..

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!