april 20, 2024, 07:10:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Panelen Kjell  (Lest 96705 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #150 på: september 03, 2010, 14:13:50 pm »

Sveiset b-stolpen på førersiden forrige helg.
Har vel nevnt tidligere at jeg bestilte denne sveisedelen to ganger fordi jeg ønsket en som var lenger opp, men den ble for kort andre gangen også. Sett på flere busser at de ruster akkurat i det hjørnet i bakre, nedre hjørnet av døråpningen. Valgte å ikke kappe den rett over, litt for at det orginale ser finest ut, og på baksiden er det en forsenkning i stolpen som jeg ikke får laget. Denne er forøvrig ikke på Klassic fab sin b-stolpe. Vurderte å sveise over den fra den gamle, men den var for rusten til at det føltes lurt.. Glad

* DSCF6293.JPG (115.49 KB. 600x800 - vist 380 ganger.)

Skjøtet først på den indre biten, men da jeg skulle tilpasse den ytre la jeg merke til at det var noe rart.

* DSCF6312.JPG (114.64 KB. 600x800 - vist 401 ganger.)


* DSCF6304.jpg (100.56 KB. 800x600 - vist 375 ganger.)

Møtet med elgen har dyttet a-stolpen inn samtidig som det dyttet døren bakover og dermed låsemekanismen litt inn i b-stolpen. En liten overraskelse, men fikk rettet det ut greit og sveist fast.

* DSCF6321.JPG (106.8 KB. 600x800 - vist 397 ganger.)

En ser der på bildet at jeg tester ut å bruke selvborrende skruer til å lage hull for å sveise, samtidig som de holder ting fast. Ganske lurt igrunn! (Takk Fanten! Glad
Et bilde fra innsiden også, hvor en ser sporene jeg snakket om.

* DSCF6325.JPG (111.67 KB. 600x800 - vist 466 ganger.)

Gjenstår nå å tette dette igjen og feste det til sideplaten.

Så sånn går no dagan..!  Osteaktig

M.

« Siste redigering: september 03, 2010, 14:17:49 pm av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #151 på: september 03, 2010, 14:15:28 pm »

Godt å se at du feirer dagen fornuftig Blunker
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #152 på: september 03, 2010, 14:20:51 pm »

Godt å se at du feirer dagen fornuftig Blunker

Hehe, er vel mer å bruke "arbeidsdagen" fornuftig!
Nå skal jeg komme meg hjem!  Kult

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
RZR Sune
Medlem
***
Innlegg: 218
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil
« Svar #153 på: september 23, 2010, 18:07:39 pm »

mektig imponert over jobben her! Kjør på med oppdateringer!
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #154 på: september 25, 2010, 23:38:59 pm »

Takk for det, Sune!
Litt lenge mellom oppdateringene fordi jeg har gjort mange småting i det siste og ferdigstilt få ting. Men blir ikke noen prosjekttråd av å vente på at ting blir ferdig, so here we go:

Nedre delen av stolpen jeg sveiset inn tidligere så ut til å passe bra, og er nå helsveiset.

* DSCF6355.jpg (91.53 KB. 600x800 - vist 377 ganger.)

Fortsettelsen på b-stolpen var å se på kanalen. Den var stort sett fin, men med huller.

* DSCF6332.jpg (113.99 KB. 600x800 - vist 352 ganger.)

Selv om jeg gjorde et tappert forsøk på å holde det fast under svesingen slo det seg. Jeg kappet det overskytende fra overlappen, sandblåste innsiden og punktet det fast i går. Usikker på om jeg er fornøyd, da det er litt ujevnt.

* DSCF6384.jpg (103.11 KB. 800x600 - vist 431 ganger.)

Sikkert ikke synlig på bildet, men jeg er usikker på om det enklest å rette ut ujevnhetene når det er sveiset fast, eller gjøre det på arbeidsbenken. Vil jo uansett bevege seg litt under sveisingen. Noen meninger om det?

En annen kveld renset jeg ut av forstillingen. Etter at jeg sandblåste den var den jo full av sand og annen morro. Laget en slags slikkepott av en stang med papp og gaffatape. Fikk ut det meste før jeg gikk over til tynner, tannbørste og papir. Glad

* DSCF6339.jpg (144.84 KB. 800x600 - vist 351 ganger.)

Testet mange såkalte fettløsende midler, men ingen som kunne måle seg med tynner. Målet var ikke å få den 100% fettfri, men sanden måtte hvertfal ut.

* DSCF6348.jpg (88.98 KB. 800x600 - vist 348 ganger.)

Vanskelig å ta bilde, men tenkte et bilde var kjekt for å vise hvordan de ser ut inni. Et indre og et ytre lager. Legg merke til sporene i lageret. Jeg kunne se slitasje på lagerene ved en nyanseforskjell i lageret "øverst". Bugpack selger nye lager som ser helt anderledes ut, men jeg tror mine skal være gode nok. Så nå er forstillingen klar for lakk. Glad

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #155 på: september 26, 2010, 00:26:19 am »

Har også begynt med å montere rørene for de forskjellige vaierene. Det en trenger er:
Håndbrekk: 2x 1,6m 12x1mm rør
Clutch: ca. 2m 12x1mm rør
Varmepotter: 2x 2,8m 8x1mm rør
Gassvaier: 2,4m 8x1mm rør
Girstang: 1,5m 30x1mm rør

La bilen på siden og førte dem inn forfra gjennom de hullene jeg borret tidligere. Det er nå en merker hvor godt jeg borret hullene tidligere. Den ene siden var vanskeligere enn den andre, men ble greit til slutt! Glad Røret til girstangen førte jeg inn gjennom motorrommet. Måtte file litt i bjelkene for å få det gjennom.

* DSCF6372.jpg (139.08 KB. 800x600 - vist 466 ganger.)


* DSCF6378.jpg (157.46 KB. 800x600 - vist 434 ganger.)

En av de tingene som er vanskelig å komme til om en ikke har tatt vekk gulvet er festet over torsjonsrøret.

* DSCF6369.jpg (126 KB. 800x600 - vist 402 ganger.)

Håper å få 8mm rørene på mandag, så kan komme tilbake med et par bilder med alle på plass.
Tenker dette kommer til å bli bra. De gamle var så bøyd og knekt at enkelte vaiere satt fast. Glad

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #156 på: september 26, 2010, 09:04:23 am »

Detta ser jo strålande ut!

Til kanalen skulle du jo hatt ein sånn "stud gun" som sveiser  på små spikrer som du trekker du med slaghammar,
Men spørst om ikkje det er lettast å retta opp før du heilsveiser?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #157 på: september 26, 2010, 23:16:44 pm »

Bra du følger med i timen, slik at du er klar til det blir din tur Tistlo! Glad

Kanskje litt dumt forklart, men var mest vridd og buet; ikke vanlige bulker.

Jeg fikk justert det ganske godt slik det var festet i dag, og kom et godt stykke på vei med å sveise det fast! Å sveise en slik skjøt er tålmodighetsarbeid.. Glad

* DSCF6391.JPG (122.1 KB. 800x600 - vist 453 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #158 på: september 27, 2010, 07:59:16 am »

Dette ser jo enormt bra ut!!! Er vel nesten umulig å få det helt strøkent og bulkfritt når det er såpass lengder på delene.
Her er en sånn kjølepasta på boks som du kan rulle ut til "pølser" i passelige lengder og tykkelser, vet ikke om Gasolin har dette?
http://www.eastwood.com/coldshield-thermal-paste.html Ellers så er det jo vel ikke uvanlig å bruke en fille fuktet i kaldt vann som en kjøler ned straks en har sveist. Gjerne greit å være to på den biten.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #159 på: oktober 03, 2010, 23:56:50 pm »

Takk for det, Andy!
Verdt å prøve litt forskjellige teknikker! Glad

Fått en bra økt denne helgen. Fikk de siste rørene denne uken, og med et par kvelder har jeg fått montert dem. Største utfordringen var røret til varmepottene. De festet litt utilgjengelig, så jeg ønsket å skjøte dem under. Testet/øvet et par ganger på sveisingen da jeg var redd for å blokkere røret med sveis.

* DSCF6406.JPG (153.45 KB. 800x600 - vist 399 ganger.)

Testet med vaier etter å ha sveiset, ser ut til å fungere bra. Slik ser det ut nå:

* DSCF6410.JPG (143.01 KB. 800x600 - vist 373 ganger.)


* DSCF6411.JPG (139.32 KB. 800x600 - vist 389 ganger.)

Har jobbet med sveising på rammen som jeg har utsatt lenge. Rundt innfestingen til forstillingen og torsjonsrøret bak er det et par rustfeller som her:

* DSCF6420.JPG (125.33 KB. 800x600 - vist 372 ganger.)

Gravrusten er stort sett ganske lokal, så har valgt å bare bytte ut biter.

* DSCF6419.JPG (168.17 KB. 800x600 - vist 368 ganger.)

Ni biter som denne er sveiset, og tre gjenstår..

* DSCF6418.JPG (110.26 KB. 800x600 - vist 427 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #160 på: oktober 13, 2010, 23:09:45 pm »

Da ser jeg meg ferdig med sveisingen av rammen. Ble en del som ble byttet ut. Håper det er nok.
Et par bilder viser noen av områdene. Bak under torsjonsrøret er det lett at det samler seg sand og ruster. Verdt å sjekke for andre også, kanskje?

* DSCF6449.JPG (112.24 KB. 800x600 - vist 409 ganger.)


* DSCF6450.JPG (117.42 KB. 800x600 - vist 396 ganger.)

Foran var det værst på førersiden. Resultatet ble slik. Etter litt sandblåsing og lakk blir det forhåpentlig vis greit. Glad

* DSCF6447.JPG (134.46 KB. 800x600 - vist 454 ganger.)


Og om jeg ikke har glemt noe mangler det nå bittelitt på b-stolpen, litt sandblåsing, litt lakkering av områder som sveises inn også er det klart for sveising av gulv i varerom!  Osteaktig

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #161 på: november 01, 2010, 19:03:53 pm »

Aiai! Ett år er plutselig gått siden jeg flyttet inn i verkstedet for å begynne restaureringen av Kjell!
Kanskje passende med et kjapt resymé? Glad
Bussen ble kjøpt og hentet 16. oktober og så da slik ut:

* DSCF4610.jpg (120.12 KB. 600x450 - vist 397 ganger.)


* DSCF4568.jpg (112.63 KB. 600x450 - vist 397 ganger.)


* DSCF4560.jpg (85.5 KB. 600x450 - vist 347 ganger.)

Tilsynelatende fin i formen, men reperasjoner på 60-tallet og lagring utendørs siden 70-tallet har satt sine spor!
Lageret vi begynte å leie var helt tomt, og det tok litt tid å komme i orden.

* DSCF4705.jpg (71.99 KB. 600x450 - vist 362 ganger.)


Etter litt mimring i "bildealbumet" ser en tydelig at progressjonen tar seg opp gjennom året og at det var i sommer de store oppgavene ble gjort. I dag må jeg si bussen ikke ligner stort på hvordan den en gang var. Selv om jeg ligger litt etter hva jeg hadde håpet, må jeg si meg fornøyd med arbeidet og at jeg gleder meg til å bli ferdig!

En solid haug med biter som har blitt kappet ut har det blitt (I tillegg til hele vareromsgulvet og en del mindre biter:

* DSCF6563.JPG (106.01 KB. 450x600 - vist 382 ganger.)

ca. 1,5kg tilsatsmateriale (til sveisingen), 3-4 20L gassflasker, ca. 100kg sand, alt for mange arbeidstimer, utallige kopper kaffe på staoil, m.m. har gått med og mer skal det bli!  Osteaktig

Arbeidslysten er fortsatt på topp, til tross for litt knapt med tid denne høsten!
En kjapp oppdatering på hva som har skjedd de siste ukene:
- Et par områder inne i gulvet i varerommet og førerhuset er blitt sandblåst og så lakkert. Ønsker å være sikker på at mest mulig blir dekt med lakk, da det kan være vanskelig å komme til når undersiden skal lakkeres.
- Gulvet i varerommet har blitt kranglet inn. (Vanskeligere enn man skal tro!)
- Spindler er presset sammen
- Forstilling delvis satt sammen.
- Akselrør til girkasse er lakkert og på vei sammen med nye lager

Takk for alle hyggelige kommentarer i året som har gått, og håper innleggene er til noe nytte.

Slik så det ut i garasjen på lørdag:

* DSCF6564.JPG (93.14 KB. 600x450 - vist 492 ganger.)


* DSCF6565.JPG (80.74 KB. 600x450 - vist 452 ganger.)


M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #162 på: november 01, 2010, 19:16:33 pm »

jammen ser kjell fin ut i formen Glad  jeg har laaaangt fram selv skjønner jeg  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #163 på: november 01, 2010, 21:16:50 pm »

kult å se progresjonen Osteaktig riktig karosseri og riktig farge. gleder meg til å se sluttresultatet Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #164 på: november 01, 2010, 21:39:14 pm »

Ja du har gjort kjempebra arbeid på Kjell iløpet av året!! Nearly there Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #165 på: november 02, 2010, 12:08:07 pm »

Stå på Magnus Glad Du har gjort mye og bra arbeid i året som har gått Glad Synes kanskje bildet fra hentinga lyver litt ift hvordan det var da vi sto der i regnet og vinden og lastet den opp på tralla Blunker
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
makten1000
Supermedlem
*****
Innlegg: 812
Bosted: Oslo, Disen



Vis profil WWW
« Svar #166 på: november 02, 2010, 20:25:02 pm »

Etter å ha lest gjennom blir man litt glad i Kjell.. Fin fyr liksom...

Lykke til videre. Fantastisk arbeid

Martin
Loggført

www.mollythevwcamper.blogspot.com

1965 T-1 - Magda
1970 T-2 Westfalia Molly
2016 Q5
2016 A3 E-tron
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #167 på: november 03, 2010, 09:24:24 am »

Takk igjen! Motiverende med slike tilbakemeldinger! Glad

Kjell er absolutt en fin fyr, så uansett resultat blir det nok en trivelig buss!  Kult

@Syncronaut: Ja, jeg pyntet visst litt på det ved å vise bildene fra søndagen før. Ikke tilfeldig at jeg ikke har noen bilder fra hentingen! Blunker

Jeg får komme med noen bilder i fra forstilling/bakstilling arbeidet en dag. Litt utfordringer med et par av ettermarkedsdelene.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #168 på: november 03, 2010, 10:27:45 am »

Er vel brått på veien igjen denna her.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #169 på: desember 06, 2010, 11:44:51 am »

Aktiviteten har gått fra liten til ingen den siste måneden på grunn av lite fritid, men jeg lovte noen bilder av arbeidet med forstilling/bakstilling som jeg gjorde for en tid tilbake.

Kan ta forstillingen først:
Renovering av spindlene er ikke videre enkelt (Bentley manualen er et must!) og jeg vil vel anbefale dere som ikke har tilgang på en del verkstedutstyr om å sette det bort til f.eks. Unneberg. Syntes å ha lest her tidligere at de ikke tar stort for det, og som med motorbygging krever det litt erfaring. Jeg ble passelig fornøyd med mitt resultat, men tror det vil bli bedre neste gang..

Prosessen er vel delvis dekt av innlegg tidligere, men et par av utfordringene på slutten var monteringen. Når mellomstykket mellom King pin'ene skal inn sammen med fettforingene må den nedre kinpin'en presses inn (jeg brukte verkstedpressen) også må en tvinge det inn med litt vold slik:

* DSCF6556.jpg (128.41 KB. 800x600 - vist 302 ganger.)

Til slutt så det slik ut:

* DSCF6557.jpg (104.99 KB. 600x450 - vist 318 ganger.)

Ikke synlig på bildene, men ny "bunnplugg" ble også banket inn (kjøpt hos WW).
Det er veldig viktig at King Pin'ene blir presset sammen helt rett, ellers vil du ikke få montert spindlene på bærearmene og fjæringen vil påvirkes. (VW's verktøy) Den ene spindelen min var helt på grensen, men håper det går bra.
Så ble det satt inn nye foringer for "svingarmen"/styringen i forstillingen. Kit fås kjøpt hos WW, og veiledning står i Bentley, evt. for Ny eller Gammel.
Fjærpakkene og bærearmene ble installert og endene på fjærpakkene forsiktig sveiset, da et par av fjærene hadde løsnet. Så ble Link pin'ene shimset etter boka (mulig det må justeres mer siden), styrestag montert og alt avfettet.
Valgte å lakkere det etter at det var montert for å hindre å skade lakken.
Tilsynelatende gikk det greit, selv om jeg ærlig må innrømme at jeg må legge på litt lakk på et par områder under som jeg ikke fikk med meg.

* DSCF6592.jpg (128.02 KB. 800x600 - vist 328 ganger.)


I samme periode ble også girkasse/bakstilling tatt.
Valgte å gå for hele drivakselmansjetter, og fulgte oppskriften fra tråden til Endre S. Eneste passende varmekilde jeg hadde for hånden var en 150W arbeidslampe. Skulle gjerne varmet det litt bedre, men de kom da på til slutt.. Glad

* DSCF6560.jpg (123.92 KB. 800x600 - vist 276 ganger.)


* DSCF6561.jpg (119.95 KB. 600x800 - vist 362 ganger.)

Alle lager ble byttet ut. Det på enden av drivakslingen måtte jeg improvisere et verktøy for å få innpå slik at en får festet låseringen:

* DSCF6575.jpg (90.9 KB. 450x600 - vist 306 ganger.)

Slik ligger girkassen nå:

* DSCF6593.jpg (105.68 KB. 450x600 - vist 351 ganger.)

Det som gjenstår da er å stramme mutteren på akslingen ut til trommelen, fikse bakplatene (mer om siden), samt bremser.

MEN: Nå er det hvertfal enkelt å sette på noen bremsetromler og hjul den dagen Kjell skal til lakkereren!  Gliser

M.

« Siste redigering: desember 06, 2010, 11:47:19 am av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #170 på: desember 06, 2010, 12:00:44 pm »

Et kort lite innlegg til,

Har også fått jobbet litt med døråpningene foran.
Passasjersiden er veldig grei, men førersiden er det som tidligere nevnt _noe_ galt og ikke videre enkelt å få bra. For litt motivasjon og kontroll av om ting kommer til å passe sammen igjen hang jeg opp fronten forleden (litt skjev på bildet):

* DSCF6612.jpg (114.82 KB. 800x600 - vist 420 ganger.)

Noen timer igjen til den døråpningen er friskmeldt, men artig at det begynner å ta form!

Mens jeg var godt i gang med dørjustering skiftet jeg pinnene i hengslene på cargodørene. De har gjort jobben sin med å være det "svake leddet"! Den til venstre er nedre hengsel på høyre dør (som er den som åpnes først og klart oftest)

* DSCF6609.jpg (114.82 KB. 800x600 - vist 361 ganger.)

Gjorde seg med nye!

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #171 på: januar 13, 2011, 13:12:39 pm »

Hvordan står det til med Kjell?  Glad
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #172 på: januar 16, 2011, 20:58:34 pm »

måtte innom kjell og magnus ikveld, leste hele tråden for n`te gang  Glad blir glad inni meg når jeg leser denne tråden, den inspirerer veldig mye akkurat nå Glad, ser frem imot flere oppdateringer Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #173 på: januar 18, 2011, 11:31:58 am »

Kjell står nok og kjeder seg i garasjen.  Tvilende

Kun fått et par kvelder til å jobbe med døråpningen på førersiden den siste tiden.
Vi får håpe på bedre tider fremover!

Takk for hyggelige ord, nobrakes! Glad

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #174 på: mars 14, 2011, 00:00:07 am »

All right! Her er det på høy tid med oppdateringer! Glad

Litt etter forrige innlegg bestemte jeg meg for at her må det handles, skal dette bli ferdig. Med Fanten's motto "Det e berre å gjørra det!" (leses på trøndersk) har jeg fått gjort en hel del!  Osteaktig

Jeg fortsatte altså med døråpningene foran for å få dem på stell. Innså etter hvert at mitt innsveisede hjulhus var skjevt, og måtte kappe opp for å kunne heve hjulbuen.

* DSCF6659.jpg (98.87 KB. 600x800 - vist 342 ganger.)

Døråpningen ble etter hvert grei nok, og jeg skiftet fokus til fronten og gulvet.
Det som kalles "inner valance" på engelsk, altså den delen bak støtfangeren foran har jeg vært usikker på om hadde rette kurven tidligere. Med litt tenger, og lirking viste det seg at den egentlig fungerte fint. Sett andre på thesamba.com som har kappet i den for å få det til å passe, men droppet det. Denne delen festes til a-stolpen med en bit som samtidig stenger av bunnen på a-stolpen.

* DSCF6666.jpg (123.85 KB. 800x600 - vist 306 ganger.)

"Inner valance" sveises fast i rammene foran under gulvet. Var orginalt både punktsveiset og sømsveiset.

* DSCF6669.jpg (114.79 KB. 800x600 - vist 313 ganger.)

Da det var ferdig la jeg inn gulvet. Må si gulvet fra Wolfsburg West passet veldig bra. På gulvet ligger et lodd fra en gammel heis i et forsøk på å holde det nede mens jeg sveiset. Glad

* DSCF6671.jpg (143.72 KB. 600x800 - vist 352 ganger.)

Gulvet punktsveises rundt hele. Siden min "sparkeplate"/"headlight support panel" var løs i den ene enden funket det bra å jobbe seg bortover ved hjelp av skruer for å holde det inntil under sveisingen før jeg så sveiset den i den andre a-stolpen. (Hullet rundt håndbrekket skal forresten være usymmetrisk.)

* DSCF6672.jpg (100.9 KB. 800x600 - vist 343 ganger.)

Mer eller mindre ferdig:

* DSCF6681.jpg (113.52 KB. 600x800 - vist 387 ganger.)

Etter dette ble bla. helsveiset rundt kanten på a-stolpen og sveiset inn nedre del av "skinnen" for dørlisten langs a-stolpen.
Hengselen for gasspedalen er ikke sveiset fast, men følger med. Det er styretapper slått inn i platen, som så ut til å stemme bra. Glad

* DSCF6708.jpg (95.07 KB. 800x600 - vist 330 ganger.)


Fortsettelse følger..

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #175 på: mars 14, 2011, 00:07:22 am »

lenge siden jeg  har kikket innomm, men her skjer det saker.
Hmm ja det må jeg si, dette ser veldig bra ut!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #176 på: mars 14, 2011, 00:35:27 am »

"Inner valance", har selvsagt en "outer valance" som skal på. Denne sveises den nederste kanten av frontplaten på, og dette må selvsagt være rett. Hang den opp i tillegg til fronten og målte, siktet og justerte som best jeg kunne. En kan se at den nedre kanten på platen bak stikker litt ut på høyresiden. Dette er rett og slett fordi rammen på høyresiden viser seg å være en tanke bøyd. Siden dette er foran forstillingen antok jeg kan jeg la det være, og justerte platene her etter det.

* DSCF6685.jpg (128.64 KB. 800x600 - vist 331 ganger.)

Da jeg var fornøyd med plasseringen var det på tide med en del sveising:

* DSCF6705.jpg (132.69 KB. 800x600 - vist 366 ganger.)

Samtidig som jeg hadde hengt opp og justert inn frontplaten valgte jeg å skifte ut den nederste biten. Denne laget jeg tidligere, og var klar for sveising. Først et par punkter for å holde ting på plass, så av for å sveise mange punkter før jeg helsveiset mens den var festet til bilen.

* DSCF6696.jpg (138.94 KB. 800x600 - vist 341 ganger.)

Ganske fornøyd med at jeg fikk til å sveise den uten at det slo seg nevneverdig. Glad

* DSCF6699.jpg (110.56 KB. 800x600 - vist 319 ganger.)

Denne kanten skal siden brettes rundt den kanten som er på "front valance'n", men først etter at jeg har fått rettet litt flere bulker, fått på litt lakk på baksiden og sveiset fast fronten.

Siden jeg manglet lakk, og "lakkboksen" er opptatt, gikk jeg over på vareromsgulvet.
Opprinnelig var planen å punktsveise dette med punktsveiseren min. Men dette har jeg gitt opp, og gikk løs med å måle opp og bore de totalt ca. 400 hullene. Igjen litt provisoriske vekter. Glad

* DSCF6738.jpg (138.44 KB. 800x600 - vist 342 ganger.)

Mens jeg holdt på så jeg at metoden hadde den uheldige innvirkningen å få platene til å slå seg litt. Ser ikke fullt så ille ut nå som det er ferdig, men verdt å merke seg for andre. Jeg valgte å ikke sveise to punkter pr rille pr bjelke slikt som orginalt, men heller annen hver i et forsøk på å minske dette.

* DSCF6742.jpg (138.98 KB. 800x600 - vist 338 ganger.)

Med forholdsvis god gjennombrenning burde vel det holde?

* DSCF6748.jpg (114.63 KB. 800x600 - vist 327 ganger.)

Etter noen dagers innsats så det slik ut:

* DSCF6749.jpg (122.55 KB. 800x600 - vist 345 ganger.)

Her gjenstår kanten bak mot motorrommet og låseplaten til dørene.

Fortsettelse følger.. Glad

M.

« Siste redigering: mars 14, 2011, 00:38:19 am av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #177 på: mars 14, 2011, 01:02:53 am »

Som på gulvet foran er det gjerne slik orginalt at det helsveises rundt stolper. Så da blir det gjort.. Glad

* DSCF6750.jpg (132.28 KB. 800x600 - vist 348 ganger.)

Som sagt gjenstår litt arbeid med den bakerste kanten. Dette tar jeg når jeg legger den over på siden for flere andre oppgaver litt senere.

Etter arbeidet med varerommet fortsatt jeg med motorrommet. Her har jeg gjort en del arbeid tidligere, men det gjenstod å sveise inn batteribunnene bla. Batteribunnene passer forøvrig veldig bra.
En del måling, justering og prøving har blitt gjort for å få bitene til å passe sammen. Bakplaten skrus fast i et par braketter som er festet til rammen til bilen. Bjelken på hver side av åpningen har også blitt byttet, men skal sveises fast i rammen. Hovedmålet har egentlig hele tiden vært bakplaten, som er orginal og ikke bulket. En ser her bla. jekkestropp brukt under en av flere prøvemonteringer.

* DSCF6830.jpg (141.23 KB. 800x600 - vist 341 ganger.)


* DSCF6835.jpg (122.58 KB. 800x600 - vist 332 ganger.)

Trekantene til venstre skal bokses inn etter å ha blitt sveiset fast i rammen. Hullet og mutteren til jordingen var ikke laget av Gerson. Orginalt var dette hullet på begge sider, så da ble det slik her også..  Osteaktig

* DSCF6829.jpg (134.04 KB. 800x600 - vist 302 ganger.)

Platen som går på hver side av motoren skal også passe med bakplaten. Det viste seg at den av en eller annen grunn måtte modifiseres litt. Kan være det er noe modellforandringer.

* DSCF6838.jpg (116.88 KB. 800x600 - vist 302 ganger.)

Altså skulle knekken vært ved streken min.

* DSCF6828.jpg (137.05 KB. 600x800 - vist 283 ganger.)

Senere var det hele sveiset sammen. "Batteribunnen" sveiset jeg fra utsiden etter å ha målt opp og boret hull.

* DSCF6848.jpg (115.14 KB. 800x600 - vist 335 ganger.)

Samme prosedyre ble gjort på andre siden. For moroskyld testet jeg med batteri. Glad

* DSCF6861.jpg (138.16 KB. 800x594 - vist 330 ganger.)


Fortsettelse følger..

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #178 på: mars 14, 2011, 01:16:04 am »

Siste bilde for denne gang ble tatt på lørdag. Litt dårlig, men viser hvordan motorrommet ser ut nå. Gjenstår noe sveising som må tas fra undersiden, samt litt finish. Ser ut til å bli ganske bra!

* DSCF6864.jpg (132.21 KB. 800x600 - vist 406 ganger.)


I dag nøstet jeg opp i en del mindre sveiseoppgaver som har stått igjen fra tidligere. Det er en del igjen å gjøre, men som dere ser har jeg fått gjort et godt innhugg i haugen med sveisedeler de siste ukene! Glad

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #179 på: mars 14, 2011, 07:13:55 am »

ser ut til at Kjell er på beina igjen snart Glad nydelig arbeid!
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!