september 18, 2019, 02:51:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -64 Notchback  (Lest 41349 ganger)
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 535
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #120 på: mars 13, 2014, 22:10:16 pm »

Denne blir LEKKER! Glad Mye pent arbeid her Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad )
88-Audi 90 2,3 Quattro
69-Type 3 Variant
76-Mercedes Bens w123
64-Boble Cal Looker
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #121 på: mai 02, 2014, 07:15:54 am »

Endelig, etter nesten fem år i garasjen er bilen på veien igjen – vel å merke med prøveskilt!
Er spent på hvordan det vil gå på EU-kontroll – tenker da på hjul og senk!?


* IMG_3832.jpg (66.9 KB, 709x529 - vist 308 ganger.)

* IMG_3834.jpg (62.48 KB, 709x529 - vist 269 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #122 på: mai 02, 2014, 07:17:39 am »

Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON!

Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #123 på: mai 02, 2014, 07:36:33 am »

grise fin bil!!!
Loggført
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #124 på: mai 02, 2014, 08:09:10 am »

Skulle gjerne tatt turen til Valle (fint arrangement der), men kommer dessverre ikke hjem fra jobb før treffet er over.
Ser faktisk ut som SCC også blir blokkert for meg på grunn av jobben Sint

Utrolig fin bil! Og felgene sitter SPOT ON!

Jeg håper du tar turen til Valle den siste helgen i mai slik at jeg kan få ta en nærmere titt på den!

Mvh
BB
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 1974
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #125 på: mai 02, 2014, 12:09:22 pm »

Hadde tenkt meg til sørlandstreffet mye for å se denne bilen live, men det ble det ikkje noe av... Håper du tar turen til srvwk sitt treff http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12535

Så vi får se denne perlen :-)
Loggført

1974 Type 1303 SilverBIGL
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #126 på: mai 08, 2014, 22:48:21 pm »

Satser på noen treff etterhvert, og skal ikke se bort i fra at jeg tar turen til srwk-treffet (hvis det passer)

Hadde tenkt meg til sørlandstreffet mye for å se denne bilen live, men det ble det ikkje noe av... Håper du tar turen til srvwk sitt treff http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12535

Så vi får se denne perlen :-)
« Siste redigering: mai 09, 2014, 07:12:47 am av 64notch » Loggført
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #127 på: mai 08, 2014, 22:54:43 pm »

Reborn again after 50 years!!! (passende årstall å bli ferdig med restaureringen på)
Endelig fått skilt på vogna igjen Osteaktig


* IMG_3873.jpg (70.88 KB, 800x599 - vist 195 ganger.)
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5499
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #128 på: mai 08, 2014, 23:10:19 pm »

Gratulerer!

Hilsen 64-Variant!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #129 på: mai 17, 2014, 21:08:26 pm »

Fikk byttet framdekk igår fra 175/50 til 185/55.
Ellers nådde jeg målet med å kjøre bilen på nasjonaldagen – håper også andre VW-entusiaster fikk brukt go´bilen på denne fine dagen!!!? Blunker


* IMG_3898.jpg (77.68 KB, 800x598 - vist 261 ganger.)

* IMG_3901.jpg (83.18 KB, 800x598 - vist 235 ganger.)
Loggført
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #130 på: november 04, 2017, 09:15:44 am »

Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering.
Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt.
Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk.
Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra!
Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt.
Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!


* IMG_6150.jpg (86.89 KB, 800x600 - vist 177 ganger.)

* IMG_6151.jpg (73.44 KB, 800x600 - vist 143 ganger.)

* IMG_6153.jpg (74.36 KB, 800x600 - vist 131 ganger.)
« Siste redigering: november 04, 2017, 10:47:08 am av 64notch » Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #131 på: november 05, 2017, 11:22:53 am »

Bygger nå en motor for Sten sin type3.
Det skal være en gate motor med mye dreiemoment.
Motoren bygges på en oxy blokk.

Male 94 mm sylindere og stempler
DPR 82mm veiv
CB 5,5 race rods
044 ultra wedge topper(litt for rå topper)
Pauter 1,4 vippetøy
JPM kam og løftere
JPM støtstenger
JPM støtstenger rør
JPM ventildeksler
Gene Berg 26mm oljepumpe med O ring
CSP 45mm Python eksos
Megasquirt 3

« Siste redigering: november 21, 2017, 23:29:43 pm av geir F » Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #132 på: november 21, 2017, 23:28:26 pm »

Har nå tilpasset deksler og viftehus, begynt og lage/ tilpasse innsuget.


* F006DF89-90E1-4B55-8365-3E72F921BA42.jpg (75.38 KB, 800x600 - vist 165 ganger.)

* FE9B6184-2D50-482B-AC5A-9449CBBFC13A.jpg (70.64 KB, 800x600 - vist 147 ganger.)

* 2243D76F-6505-4B23-BDD9-000DB231F6E8.jpg (83.1 KB, 800x600 - vist 148 ganger.)
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #133 på: november 21, 2017, 23:55:13 pm »

Fantastisk Glad

Moro å se fler som bygger oxy og MS Glad

Hvordan tenker du å gjøre det med oljekjøling?
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #134 på: november 22, 2017, 00:01:58 am »

Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering.
Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt.
Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk.
Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra!
Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt.
Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!

Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen.

Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en.

Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut Glad

Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA Glad

Stå på og legg ut masse bilder/info.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 697
Bosted:


Vis profil

« Svar #135 på: november 22, 2017, 09:35:06 am »

Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering.
Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt.
Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk.
Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra!
Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt.
Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!

Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen.

Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en.

Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut Glad

Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA Glad

Stå på og legg ut masse bilder/info.

Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #136 på: november 22, 2017, 10:09:05 am »

Jeg har brukt Engine Analyzeren og funnet ut spjell størrelsen, men det er mulig det er i største laget når det kommer til kjørbarhet? Når spjellet kom i posten tenkte jeg skitt det må være alt for stort. Men vi for prøve og se.
Når programmet regner ut flowen gjennom spjellet blir det 1013 CFM.
På motoren min med 4 56mm spjell blir det 1601 CFM og på min bil fungerer det utmerket.
Men det kan godt være at det blir helt annerledes med ett i forhold til fire spjell?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #137 på: november 22, 2017, 13:48:36 pm »

Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning.

Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter!





 Gliser

-BB-
« Siste redigering: november 22, 2017, 14:16:42 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #138 på: november 22, 2017, 22:03:31 pm »

Nå legger du lista høyt Kalle! Singer-gutta leverer på høyt nivå, men vi for se hva Geir får til Blunker

Porsche GT3RS har 82mm spjell, bare til opplysning.

Som alltid fra dere så forventer jeg TOP NOTCH håndtverk på hele innsugssystemet. Når bilen er så fin som den er så vil dårligere finish en den vi feks ser fra Singer få strykkarakter!





 Gliser

-BB-
Loggført
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #139 på: november 22, 2017, 22:52:33 pm »

Skal man få biltilsynets velsignelse så må man … Kan vel ikke akkurat si meg fornøyd med resultatet, men klaring og god fjæringskomfort ble det!
Noen som kjenner til krav/regler for senking/fjæring?


*  (56.84 KB, 800x598 - vist 152 ganger.)

* VW 1500 ETTER.jpg (71.12 KB, 800x600 - vist 155 ganger.)
Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #140 på: november 23, 2017, 08:21:05 am »

Tja, selvfølgelig kjedelig om eieren ikke er fornøyd, men heldigvis er smaken som baken , jeg synes det ble nyyyydeligt.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #141 på: november 23, 2017, 15:47:19 pm »

Lenge siden det har skjedd noe her, men etter noen sesonger med «søndagsturer» til og fra treff er det nok på tide men litt oppdatering.
Originalmotoren begynner å bli sliten, men heldigvis har jeg gjennom disse årene samlet og kjøpt deler til nytt motorprosjekt.
Har også vært i dialog med biltilsynet og endelig fått positivt svar på søknaden min om godkjenning av motor, samt felger/dekk og senk.
Da kan selve byggingen av motoren endelig begynne. Gledelig for meg er vel at jeg kan overlate denne jobben til broder Geir, noe jeg har tro på vil bli bra!
Utfordringen blir nok å få «pakket» alt under motorluka siden målet er at bagasjerommet bak skal kunne brukes slik som originalt.
Planen først var forgassere, men disse ble solgt til fordel for innsprut – da med kun et spjell. For at dette skal samsvare motorens volum blir spjellets diameteren på hele 90 mm!

Ser imponerende ut, men hvordan kom du frem til at du trenger så stort spjell? Er redd for at du får veldig av/på følelse med gassen.

Min teori, er at motoren suger jo i hovedsak fra en sylinder om gangen, så det skal ikke være nødvending med samme areal som på 4 individuelle spjellhus når du kjører alt gjennom en.

Første EFI-motoren jeg bygde var en 1835 med sentermontert plenum og spjellhus, og da brukte jeg spjellhuset fra en 2.1l wbx. Dette var ca 50mm diameter mener jeg å huske, og det holder jo til 112 hk originalt, så dette høres litt voldsomt ut Glad

Arealet på spjellet med 50mm er ca 1960 mm2, men 90mm gir 6361mm2, ca 3.25 ganger så stort. Da bør du ha stort nok til sånn ca 350 hK NA Glad

Stå på og legg ut masse bilder/info.

Blir jo veldig kjørbart med riktig oppsett. Hadde det vært elektronisk kunne man konfigurert det slik at den ikke åpner like mye de første 50% som de siste, dermed veeeeldig kjørbar

Var litt det som var kommentaren min, at det IKKE blir så veldig kjørbart, da en ørliten vinkelendring med så stort spjell gir veldig mye luft. Vet noen har prøvd seg med progressiv åpning, så det kan jo være en løsning.
Loggført
64notch
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #142 på: november 23, 2017, 20:45:48 pm »

Blir spennende å se hvordan det vil fungere. Hvis spjellet viser seg å være for stort så koster det heldigvis ikke store summer for ett nytt. motorbygger har endret litt på planene - her ser dere den nye løsningen


* image.jpg (62.69 KB, 800x600 - vist 129 ganger.)

* image.jpg (80.87 KB, 800x600 - vist 189 ganger.)
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 697
Bosted:


Vis profil

« Svar #143 på: november 23, 2017, 20:47:34 pm »

Blir bra dette! Gleder meg å se resultatet!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #144 på: november 23, 2017, 22:44:35 pm »

hvilket HK tall sikter dere inn på?
tror nok det spjellet er "for stort" , du kan jo evt sammenligne med fabrikksbygde  motorer med ca samme effekt og se hvilke diameter de bruker sompekepinn.

evt så kan man lage gassmekansimen til å oppføre seg med lite utslag på begynnelsen av åpningen av spjeldet. ved å lage hjul til wire med "variabel diameter"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #145 på: november 24, 2017, 01:48:44 am »

Kult.

Jeg hadde samme planer en stund, men med den løsningen du har foreslått der, så blir det ujavn fordeling av syklusene på høyre og vestre side. Vet ikke om du forstår hva jeg mener, men pga tenningsrekkefølgen (1-4-3-2) så vil sylindrene på samme side se  ulik forskjell mellom hver puls fra innsugsventilen. F.eks venstre side, med nr 3 og 4, så vil takten bli (vent - 4 - 3 - vent) Dvs tiden fra nr 3 fyrer til nr 4 fyrer er ikke den samme som tiden fra 4 til 3. Da kan det hende du får trøbbel med at hver sylinder får forskjellig fyllingsgrad.

Ikke sikkert det er noe problem, da jeg vet mange kjører sånn på turbo.oppsett, men jeg ser for meg at det er mer utfordrende på NA.

Artig prosjekt Glad Kom med oppdateringer, det er det dette forumet trenger Glad
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #146 på: november 24, 2017, 08:53:42 am »

Skinne mener  at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt".
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #147 på: november 24, 2017, 10:32:51 am »

Dette begynner å se lovende ut! Er materialvalget allerede bestemt eller vurderer dere også dette fortløpende? Istedenfor stål kan det kanskje være en ide å vurdere alu, glassfiber/plast eller karbon?

Hvis det blir stål så har Ikea disse som dere kan kutte og bruke som ender: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20057255/



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5738
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #148 på: november 24, 2017, 10:55:55 am »

De bollene har helt flat bunn som er større enn 3" rør.. Ask me how I know  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #149 på: november 24, 2017, 11:00:45 am »

Skinne mener  at rør fra spjell og inn i plenum skal gå inn der sylinder 1 og 3 er. Fordi de bakerste sylinderne suger plenumet tomme før 1/3 sin tur. Så ved å prioritere 1/3 så vil de få luft "først" og "rett ned" etter at plenumet er "tomt".

nettopp Glad
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!