Lite aktivitet når det kommer til montering av motor. Har noen planer for motoren, som litt større slaglengde og litt større borr. Ellers om dagen går det i delesanking og litt pussing. Motoren i bobla skal muligens plukkes ned etterhvert, men det må jeg se på.
Jeg har klart å samle inn litt småtteri som gassere, kamdrev, scintilla og litt småtteri.
Denne uka har gått med til å pusse opp scintillaen. Den var møkkete, stygg og hadde oksidert på utsiden. Noe måtte gjøres for å få den sånn tålig pen så da ble det litt puss.
Startet pent med å få av olje, skitt og støv. Jeg startet med å gni den ren med rødsprit, jeg fikk av all møkk og skitt
men oksideringen lot seg ikke fjerne med det. Skulle bare mangle...
Scintilla.jpg (53.44 KB. 500x225 - vist 268 ganger.)
Scintilla-2.jpg (48.68 KB. 500x225 - vist 233 ganger.)
Noe som gjorde seg ganske godt faktisk. Rødsprit fungerer godt til å fjerne fett og slikt.
Jeg prøvde også litt Jif for å se om det kunne ta oksideringen. Det gikk heller ikke...
Scintilla-3.jpg (49.93 KB. 500x225 - vist 240 ganger.)
Videre ble det en tur i garasjen, her startet jeg med å vaske mere av skitten på scintillaen med svint. Stålull med såpe.
Funker fett som smør, det tok noe av oksideringen og overflaten ble slett og tilnærmet slik den er originalt
Det var her det skar seg, jeg fikk "blod på tann" og en faen i meg tenkte at denne skal bli blank.
Rett bort på smergelen med stålbørste på...
Scintilla-4.jpg (40.22 KB. 500x225 - vist 284 ganger.)
Etter en skikkelig runde på stålbørsten (Ja jeg slipte hele)
så ble det en god runde med slipepapir.
Valget av slipepapir ble biltema sitt våtslip med 1200 korning. Dette gjentok jeg et par ganger, til overflaten så grei ut.
Her er et bilde etter slipepapir og en liten runde polish.
Scintilla-5.jpg (42.42 KB. 500x225 - vist 295 ganger.)
Når jeg var ferdig med slipingen gikk jeg over til metallpolish. Valget falt på AutoGlym sin metal polish, rett og slett fordi den lå nærmest i hylla.
Jeg har gnikket og gnikket og gnikket og gnikket osv... ganske lenge med andre ord.
Her er et bilde etter en time++ med gnikking:
Scintilla-6.jpg (52.04 KB. 500x225 - vist 316 ganger.)
I dag har jeg også polert litt. Scintillaen fikk også en runde i smergel maskin med poleringspad på i dag.
Jeg hadde også fjernet emblemet når jeg gikk løs med stålbørste.
Emblemet var naglet med bitte små nagler, disse erstattet jeg med små skruer fra et deksel som satt på en bensinpumpe.
Hullene til skruene ble borret opp til 2.5mm og gjenget opp til 3mm 0.6.
Strøkent?
Scintilla-7.jpg (60.42 KB. 500x225 - vist 355 ganger.)
Siste bildet her er tatt med mobilen.. Det ble ikke helt bra, men kamera lå i bilen og det var kaldt ute
Er det noen fler der ute som har en så blank scintilla? Kan ikke si jeg har sett noen som har polert en slik før...