mars 28, 2024, 17:28:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2,7 liter T4.  (Lest 149758 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #270 på: februar 05, 2014, 23:13:51 pm »

Skal vel holde i massevis det ja Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #271 på: februar 17, 2014, 22:26:04 pm »

Har nå honet sylinderene og justert vendehøyden til 1,2mm


* image.jpg (87.86 KB, 640x478 - vist 465 ganger.)

* image.jpg (82.18 KB, 640x478 - vist 375 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #272 på: februar 18, 2014, 07:19:02 am »

Jeg liker veggtykkelsen. Får våre til å se litt pinglete ut.  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #273 på: februar 18, 2014, 07:29:31 am »

Jeg liker veggtykkelsen. Får våre til å se litt pinglete ut.  Glad

-BB-

Ja de virker ganske solide, men derimot er ikke kjøleribbene så store.
Håper ikke det blir noe problem med varmgang.
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #274 på: februar 18, 2014, 07:48:22 am »

Sjekket også fjærtrykket når jeg hadde toppene demontert.
Første bilde med innspenings høyde på 38mm.
Andre bilde med 16mm løft.


* image.jpg (38.6 KB, 448x600 - vist 367 ganger.)

* image.jpg (38.11 KB, 448x600 - vist 328 ganger.)

* image.jpg (90.52 KB, 640x478 - vist 408 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #275 på: februar 18, 2014, 08:27:20 am »

Solide sylindre men pinglete fjørtrykk  Glad Kjører du med JPM kam og fjører?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #276 på: februar 18, 2014, 08:52:13 am »

Solide sylindre men pinglete fjørtrykk  Glad Kjører du med JPM kam og fjører?

Jeg kjører med Kjell AAen kam og JPM fjærer.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #277 på: februar 18, 2014, 09:02:30 am »

Er fjørene nye eller de samme som er benyttet tidligere?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #278 på: februar 18, 2014, 09:11:10 am »

Er fjørene nye eller de samme som er benyttet tidligere?

Det er de samme som jeg har kjørt med tidligere. PS. Innerfjærene er ikke JPM.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #279 på: februar 18, 2014, 09:15:26 am »

110 psi i innspenningstrykk? Har dette funket for deg før? Høres umiddelbart ut som halvparten av hva jeg ville hatt, ikke fult men likevel.
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #280 på: februar 18, 2014, 09:43:16 am »

110 psi i innspenningstrykk? Har dette funket for deg før? Høres umiddelbart ut som halvparten av hva jeg ville hatt, ikke fult men likevel.

110 psi visen måleren ja. Har kjørt med det tidligere, så det funker det. PS. Vet ikke om måleren er rett??
Sjekket med en org. Fjær den har 75psi i innspenningstrykk, en CB 044 dobbel fjær har 100 psi.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #281 på: februar 18, 2014, 09:48:00 am »

Du har vesentlig mindre innspenning en jeg har med en 40mm innsugsventil (ikke titan) på min 1641 motor med JPM kam, Oteva og lette støtstenger. Du skrev tidlig i tråden at du kjørte med 70 - 120kg fjørtrykk og du har jo erfart at det har fungert. Samtidig skriver du at ved 1mm vendehøyde så kysset ventilene stemplene dine.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #282 på: februar 18, 2014, 09:52:49 am »

Lavt fjærtrykk er ikke nødvendigvis noe problem så lenge ventiler og vippemekanisme har lav vekt.

Lav vekt og lavt fjærtrykk, det gir mindre belastning og motoren vil rotere lettere som igjen gir bedre effekt.

Men greit å ha plass til ventilene
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #283 på: februar 18, 2014, 10:03:34 am »

Du har vesentlig mindre innspenning en jeg har med en 40mm innsugsventil (ikke titan) på min 1641 motor med JPM kam, Oteva og lette støtstenger. Du skrev tidlig i tråden at du kjørte med 70 - 120kg fjørtrykk og du har jo erfart at det har fungert. Samtidig skriver du at ved 1mm vendehøyde så kysset ventilene stemplene dine.

Mvh
BB

Har tidligere målt trykket med en vekt i søyleboremasinen og derfor fått det ut i kg.
Denne fjærtrykket måleren har en PSI og KG/cm2 så jeg ble ikke helt klok på det jeg har veid/målt med vekten kontra denne måleren??
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #284 på: februar 18, 2014, 10:08:07 am »

Du har vesentlig mindre innspenning en jeg har med en 40mm innsugsventil (ikke titan) på min 1641 motor med JPM kam, Oteva og lette støtstenger. Du skrev tidlig i tråden at du kjørte med 70 - 120kg fjørtrykk og du har jo erfart at det har fungert. Samtidig skriver du at ved 1mm vendehøyde så kysset ventilene stemplene dine.

Mvh
BB

Jeg skriver at stemplene har kysset TOPPENE ikke ventilene, og derfor øker jeg vendehøyden fra 1mm til 1,2mm.
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #285 på: februar 18, 2014, 12:42:35 pm »

Har nå montert på sylindere og topper.


* image.jpg (104.99 KB, 640x478 - vist 586 ganger.)
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #286 på: februar 18, 2014, 12:53:38 pm »

Du har vesentlig mindre innspenning en jeg har med en 40mm innsugsventil (ikke titan) på min 1641 motor med JPM kam, Oteva og lette støtstenger. Du skrev tidlig i tråden at du kjørte med 70 - 120kg fjørtrykk og du har jo erfart at det har fungert. Samtidig skriver du at ved 1mm vendehøyde så kysset ventilene stemplene dine.

Mvh
BB

Har tidligere målt trykket med en vekt i søyleboremasinen og derfor fått det ut i kg.
Denne fjærtrykket måleren har en PSI og KG/cm2 så jeg ble ikke helt klok på det jeg har veid/målt med vekten kontra denne måleren??

Etter som jeg forstår så viser fjærtrykkmåleren psi og kg/cm2 noe som er måle enheten for trykk.
Mens en vekt med kg eller lb er måle enheten for vekt.
Finner ikke noen kalkulator for og regne disse om?Hæ??
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #287 på: februar 18, 2014, 13:01:31 pm »

Denne måler hvor mange pund (lbs) som skal til for å klemme fjæra ned til en gitt høyde/lengde.  Du målte det samme med vekten din. Bare i kilo.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #288 på: februar 18, 2014, 14:44:06 pm »

Så fra 70/120kg til 49/131kg?

Makes no sense..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #289 på: februar 18, 2014, 14:48:53 pm »

Så fra 70/120kg til 49/131kg?

Makes no sense..

Hvordan kommer du fram til 49/131kg?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #290 på: februar 18, 2014, 14:58:20 pm »

Så fra 70/120kg til 49/131kg?

Makes no sense..

Hvordan kommer du fram til 49/131kg?

Hvis JHU mener PSI samsvarer med lbs, så er det jo 110psi ca og 290psi (og da lbs)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #291 på: februar 18, 2014, 23:11:55 pm »

For å rekne om verdien fra trykk til vekt må dere vite arealet av stempelet i måleren..
Kg/cm2 x cm2= kg eller psi x arealet i tommer = lbs
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #292 på: februar 19, 2014, 07:46:51 am »

Er vel bare å kjøre på videre med lavt fjærtrykk hvis det ikke er tegn til skade fra kam til vipper.
Men overaskende når JPM anbefalte meg sine sterkeste fjærer når eg kjører med 42/37 SS ventiler.
Forsåvidt mente han eg fortsatt burde ha de sterkeste selvom eg byttet til alu støtstenger..

•Totallängd: 58 mm
•Ytterdiameter: 32 mm
•Innerdiameter: 17.3 mm
•Stumlängd: 22.8 mm
•60 kg vid 42.1 mm
•76 kg vid 39.1 mm
•146 kg vid 27.3 mm
•160 kg vid 25.4 mm
 
Og igjen flott arbeid du gjør, håper dynoen gir deg valuta for arbeidet denne gang. Blunker
Loggført

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #293 på: februar 20, 2014, 08:36:42 am »

Har nå sjekket litt rundt det med fjærtrykk og det er nok mange faktorer som kommer inn i bilde her.
Kam,ventiler,vipppearmer,støtstenger++++
Men på min motor har jeg 110 psi i innspenningstrykk og 290psi med 16mm løft noe som jeg mener ikke er så unormalt. Hvilket fjærtrykk har dere på deres motore?

http://www.sbintl.com/tech_library/articles/generally_recommended_valve_spring_pressures.pdf
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #294 på: februar 20, 2014, 13:42:18 pm »

Om måleren din viser riktig eller galt spiller liten rolle så lenge den er konsekvent. Og du kan dra erfaring fra den. Om motoren har gått med dette før. Og du endrer ikke vekt eller turtall delene skal gå på ville jeg sagt go for it. Du ligger nok helt på grensen. Men det gir kun økt effekt med mindre fjærtrykk. Om trykket er for lavt kan det enkelt sees på kam og kamfølgere. Kamfølgeren vil lette fra loben under lukking og skape ett slitemønster litt ned på lukkesiden.

De fleste av oss drar på ekstra med fjærtrykk for å ha kontroll. Og være på den sikre siden. Mens det eneste vi oppnår er mindre effekt. Og økt slitasje på styringer og resten av de bevegelige delene. Og en topp som danser rundt på toppen av sylinderne. Det går ann å regne seg til rett fjærtrykk. Men det blir veldig mange faktorer. Så de fleste går på feel og erfaring.

Nye Oteva fjærer (de hardeste fra Logmec) havner rett over 160psi på en "normal" type 1 topp. Disse fjærene er ikke spesielt harde. Og har ikke noe spesielt lang levetid. Reduseres etter noen mil til rundt 130 psi. CB's fjærer som følger med 044 toppene har rundt det samme innspenningstrykket. Og reduseres til 120 psi på kort tid. CB's 650 eller hva de nå heter har jeg ikke noe erfaring med ennå. Men regner med en rimelig god reduksjon der også.
Ikke at jeg kan anbefale de.. men det hardeste jeg har kommet over i vw nettshappene er Bugpack sine. De siste jeg fikk målte inn på 220 psi i sete. Og etter 16 dynorun lå de fortsatt over 200 psi. (men det skal sies at jeg har knekt noen sett av disse "Kina" fjærene før i tiden)

Det jeg liker best er å mikse brukte fjærer. F.eks enkle stive og innerfjær fra forskjellige sett (pass på at viklingen går motsatt vei). På denne måten kan en finne frem en fjær som beholder fjørtrykket over tid.

Om nye ekstremfjærer skulle innkjøpes nå. Ville jeg uten tvil gått vekk fra vw verdenen og handlet kjente merker på Summit. 3 ganger prisen.. men det kan lønne seg i lengden.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #295 på: februar 20, 2014, 13:51:29 pm »

Jeg samtykker med det Jee nevner over her.

Når det gjelder Bug Pack så benyttet jeg tidligere en kombinasjon mellom Bugpack 4046 og Bugpack 4047 fjører for å oppnå 190 psi i setet og 400 psi over nesa. Dette var i kombinasjon med en Engle FK46 kam hvor jeg fikk beskjed om å benytte så mye trykk som mulig fra flere. Mine Oteva havner som Jee også sier på 165 psi med den tynneste shimsen under og jeg har ikke målt dem enda men det er kanskje på tide.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #296 på: februar 20, 2014, 14:40:50 pm »

I frykt for å spore av tråden din så tør jeg fortsatt poste dette. Da det kanskje er relevant.

Jeg klarte ikke helt å legge fra meg dette. Og dro frem noen fjærer og målte litt frem og tilbake. Nå måler jeg i kilo og Lbs da en god kamerat var snill å låne meg en fjærpresse av god 60 talls kvalitet. Grunnen til at vi prater PSI som egentlig er helt feil. Da det som nevnt over er en regnemåte for å måle trykk over en viss flate. Grunnen er vel at de fleste målerne bruker komprimert væske til å måle. Og derfor er manometerne satt i PSI. Men det betyr jo lite så lenge de viser konsekvent samme tall.

Her er noen ca tall målt fort og galt på 38mm innspenningshøyde. Hadde dessverre ikke noen Oteva eller orginal type 4 liggende for øyeblikket.

Orginal type 1 med 100000 km bak seg 31 kilo/68 Lbs
Std 044 doble fjærer med 20000 bak seg 49/108
Std bugpack som blir levert med superflow. Etter 7 år på stripa. 55/123
Std 044 doble fjærer nye 56/123 (Ikke samme årgang som de brukte over)
Cb 650 doble nye 62/136
Cip1 no brand enkle stive 62/136
Mix, brukte, enkle stive utvendig og brukte innvendig 78/170

Leser av både LBS og kilo på samme måler.. med veldig små tall. Så ta høyde for små avlesningsfeil +/- 1 kilo. Da dette gikk fort.

Uten sammenligning til motoren i denne tråden. Flyter orginalfjærene som nevnt over, med Engle 100 og ellers alt standard vw type 1, på 6200 rpm. Dette er forsøkt på 3 motorer.
« Siste redigering: februar 20, 2014, 14:48:21 pm av Jee » Loggført

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #297 på: februar 21, 2014, 20:09:46 pm »

I frykt for å spore av tråden din så tør jeg fortsatt poste dette. Da det kanskje er relevant.

Jeg klarte ikke helt å legge fra meg dette. Og dro frem noen fjærer og målte litt frem og tilbake. Nå måler jeg i kilo og Lbs da en god kamerat var snill å låne meg en fjærpresse av god 60 talls kvalitet. Grunnen til at vi prater PSI som egentlig er helt feil. Da det som nevnt over er en regnemåte for å måle trykk over en viss flate. Grunnen er vel at de fleste målerne bruker komprimert væske til å måle. Og derfor er manometerne satt i PSI. Men det betyr jo lite så lenge de viser konsekvent samme tall.

Her er noen ca tall målt fort og galt på 38mm innspenningshøyde. Hadde dessverre ikke noen Oteva eller orginal type 4 liggende for øyeblikket.

Orginal type 1 med 100000 km bak seg 31 kilo/68 Lbs
Std 044 doble fjærer med 20000 bak seg 49/108
Std bugpack som blir levert med superflow. Etter 7 år på stripa. 55/123
Std 044 doble fjærer nye 56/123 (Ikke samme årgang som de brukte over)
Cb 650 doble nye 62/136
Cip1 no brand enkle stive 62/136
Mix, brukte, enkle stive utvendig og brukte innvendig 78/170

Leser av både LBS og kilo på samme måler.. med veldig små tall. Så ta høyde for små avlesningsfeil +/- 1 kilo. Da dette gikk fort.

Uten sammenligning til motoren i denne tråden. Flyter orginalfjærene som nevnt over, med Engle 100 og ellers alt standard vw type 1, på 6200 rpm. Dette er forsøkt på 3 motorer.

JEE tusen takk for informasjon.
Jeg bruker de fjærene jeg har, både kam og løfterene ser helt supre ut.
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #298 på: april 25, 2014, 16:51:09 pm »

På tide med en oppdatering.
Har nå koblet opp det meste og testet at alt av sensorer fungerer.
Har igjen bensinslangen fra tanken til pumpen, så skal det være klart for oppstart.


* image.jpg (106.79 KB, 640x480 - vist 530 ganger.)
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #299 på: april 25, 2014, 19:23:32 pm »

Lavt fjærtrykk er ikke nødvendigvis noe problem så lenge ventiler og vippemekanisme har lav vekt.

Lav vekt og lavt fjærtrykk, det gir mindre belastning og motoren vil rotere lettere som igjen gir bedre effekt.

Men greit å ha plass til ventilene

Her er en som har skjønnt det. Det er i hvertfall riktig vei å gå. Bruke de blytunge crommoly rasle-stengene så må du jo ha rimelig stive fjærer. Hardt fjærtrykk gir økt slitasje på kam,løftere og vippestell, meeen det gjør det jo også hvis du har for lite fjærtrykk.

En kjent motorbygger i tyskland gjorde en test der han brukte superlette løftere,alu-stenger og letta vipper + titan-ventiler og da kunne motoren varves ca. 7000 o/min med nye originalfjærer uten flyt(dette var på en mild trimnkam). Men når det er sagt så har det jo mye å si hvordan kammen er,
Jeg synes i hvertfall at lett løfter-mekanisme er første skritt, SÅ finner du ut hvor mye fjærtrykk du trenger , da får du en mye mer holdbar motor enn hvis du bare slenger på superstive dobble fjærer og crommolystenger "for sikkerhets skyld".

Litt offtopic, men jeg hadde kjørt videre med de fjærene du har. Du har jo også gått opp fra 1,0 til 1,2 i vendehøyde som jeg nok tror er fornuftig i forhold til stempel-kyssing.  Blunker
« Siste redigering: april 25, 2014, 19:30:54 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!