april 16, 2024, 13:23:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 464508 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6095
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #420 på: desember 09, 2011, 10:11:04 am »

Hvordan stropper man på en slik:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32084298

Selger sier den egnet for hekkmotorbiler: Sitat følger "Passer spesielt til biler med hekkmotor som f.eks vw boble og saab 95/96"

Da har jeg også lært noe nytt i dag også at Saab 95/96 har hekkmotor...

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #421 på: desember 09, 2011, 14:06:42 pm »

Har faktisk transportert bobla mi på en sånn.... HELT jævlig å ha bak bilen!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #422 på: januar 22, 2012, 15:47:33 pm »

Her er ein film eg ramla over, den høyrer vel antakligvis heima i denne tråden ? litt usikker på kva som går galt her, men noko er ivertfall feil fordelt. nokon kan vel analysera da

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #423 på: januar 22, 2012, 18:32:38 pm »

Her er ein film eg ramla over, den høyrer vel antakligvis heima i denne tråden ? litt usikker på kva som går galt her, men noko er ivertfall feil fordelt. nokon kan vel analysera da

Feil vekt på kula kan skape en slik situasjon, spesielt i kombinasjon med oppbremsing. Eneste løsning: gi gass eller kjøp en slik:

 http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=cy4vfcX_BrU

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #424 på: januar 22, 2012, 18:59:12 pm »

Eg opplevde lignande slenging med ein overlesst lillebror full i deler(sikkert for mykje kulevekt) på veg heim frå scc ifjord. dette var i høg fart. då begynte den å gynga kraftig att og fram som på filmen og einaste måte å roa ned lillebroren med, var å bremsa ned til under 80. støtfangarfestet var heilt laust då eg kom heim..

da eg lurar litt på er om den høge hengaren kan ha noko med saken å gjera, hjula burde jo ikkje vert midt unnder hengaren. skulle hatt lavare tyngdepunkt ?

linken din er ikkje frisk forresten
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #425 på: januar 22, 2012, 19:10:22 pm »

Ipad link. Denne fungerer nok bedre:



PS: legg merke til hvordan bilen på hengeren er stroppet  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #426 på: januar 22, 2012, 21:32:55 pm »

Jeg og Lynet var på Gjøvik og hentet boble forrige helg. Vi har ikke for vane å stroppe i hjula.
Hadde med grov plank (4x4") som ble lagt mellom henger og chassis til det var noen cm klaring. Stroppet så bilen ned til den la plankene hardt i klem. Bilen var altså stroppet dødt til hengeren med fire stropper og hengerens hjuloppheng var det eneste som var i bruk.
Jaggu ble vi stoppet i kontroll av UP på veien hjem.. De gikk bak for å sjekke lasta og var borte ganske lenge. Må innrømme at jeg var litt spent på hva de hadde å si, regler er regler.. Fikk beskjed om at her så jo alt ut til å være i skjønneste orden og god tur videre  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #427 på: januar 22, 2012, 23:56:51 pm »

Her er ein film eg ramla over, den høyrer vel antakligvis heima i denne tråden ? litt usikker på kva som går galt her, men noko er ivertfall feil fordelt. nokon kan vel analysera da



Etter min erfaring har man her for lite kuletrykk.... antagelig nære null.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #428 på: januar 23, 2012, 08:11:22 am »

Å anders du har jo Stroppekurs å greie Osteaktig
Alle som kjører med henger burde ha det da Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #429 på: januar 23, 2012, 08:12:33 am »

Å anders du har jo Stroppekurs å greie Osteaktig
Alle som kjører med henger burde ha det da Gliser

Det har politiet også.. jeg var der.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #430 på: januar 23, 2012, 10:33:47 am »

Her er ein film eg ramla over, den høyrer vel antakligvis heima i denne tråden ? litt usikker på kva som går galt her, men noko er ivertfall feil fordelt. nokon kan vel analysera da



Etter min erfaring har man her for lite kuletrykk.... antagelig nære null.

Bilen på hengeren i dette tilfellet ser ut til å ha tilnærmet stum fjæring sammenlignet med den engelske høyblokka på den andre filmen. Her må det være litt andre ting som spiller inn også (ikke bare hvordan og hvor lasten er stroppet). Man ser jo tydelig at bevegelsen på hengeren legger trekkvogna i sladd. Skummel sak.
« Siste redigering: januar 23, 2012, 10:36:08 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #431 på: januar 23, 2012, 10:37:31 am »

Og ikke undervurder faren av det å ha for høy fart!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #432 på: januar 23, 2012, 12:10:02 pm »

Her er ein film eg ramla over, den høyrer vel antakligvis heima i denne tråden ? litt usikker på kva som går galt her, men noko er ivertfall feil fordelt. nokon kan vel analysera da



Etter min erfaring har man her for lite kuletrykk.... antagelig nære null.

Bilen på hengeren i dette tilfellet ser ut til å ha tilnærmet stum fjæring sammenlignet med den engelske høyblokka på den andre filmen. Her må det være litt andre ting som spiller inn også (ikke bare hvordan og hvor lasten er stroppet). Man ser jo tydelig at bevegelsen på hengeren legger trekkvogna i sladd. Skummel sak.
For høy fart og for lett trekkbil i forhold til vekt på slepet.
Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #433 på: januar 23, 2012, 12:50:42 pm »

Jeg opplevde å få slik sleng på hengeren i en lang nedoverbakke på vei hjem fra skien da jeg hentet prosjektet mitt. Blei pusha av en lastebil og kjørte litt for fort nedover en bakke, bremset litt før en sving, hengeren låste hjula og begynte å slenge sidelengs. Kjørte heldigvis en god bil, en ny toyota landcruser med stor motor og automat så jeg greide å dra hengeren ut av sladden.

Måtte stoppe å kjøle meg ned et kvarters tid etter den turen.

Jeg hadde stroppa forstilling og bakstilling ned i chassi på hengeren, så pass at bilen ikke kunne fjære. Stropper slik stort sett alltid og det funker som smør.
Loggført

1961 T1 - Custom
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #434 på: januar 23, 2012, 13:42:34 pm »

Ipad link. Denne fungerer nok bedre:



PS: legg merke til hvordan bilen på hengeren er stroppet  Glad

Den østblokkvideoen var scary...og beviser viktigheten av "plussvekt" på kula.

Den engelske prmovideoen var veldig lærerik - og burde en gang for alle legge denne diskusjonen død. Ingen ønsker seg da vel en LandRover........som danser rundt på hengeren slik noen av disse klippene viser?
Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #435 på: januar 23, 2012, 14:09:14 pm »

Den engelske prmovideoen var veldig lærerik - og burde en gang for alle legge denne diskusjonen død. Ingen ønsker seg da vel en LandRover........som danser rundt på hengeren slik noen av disse klippene viser?

Det er helt ufattelig at det kan gå bra... så mye vekt, så høyt tyngdepunkt og så lang fjæringsvei.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #436 på: januar 23, 2012, 15:49:42 pm »

Er ikke dette noe som brukes på mange nye campingvogner for å unngå slik sleng ?
Loggført

1961 T1 - Custom
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #437 på: januar 23, 2012, 16:59:43 pm »

Den engelske prmovideoen var veldig lærerik - og burde en gang for alle legge denne diskusjonen død. Ingen ønsker seg da vel en LandRover........som danser rundt på hengeren slik noen av disse klippene viser?

Det er helt ufattelig at det kan gå bra... så mye vekt, så høyt tyngdepunkt og så lang fjæringsvei.

Det går jo ikke bra...og nettopp derfor kan RangeRover ta fett betalt for sin inboard hengerdatamaskin som kompenserer for idiotstropping....
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #438 på: januar 23, 2012, 19:57:48 pm »

Idiot stropping eller idiotkjøring?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #439 på: januar 23, 2012, 20:39:15 pm »



 Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

bumblebee
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #440 på: januar 24, 2012, 01:38:49 am »

Skjønner ikke helt hva du synes var så morsomt med det der.
Stakkars folk
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #441 på: januar 24, 2012, 07:45:19 am »

Skjønner ikke helt hva du synes var så morsomt med det der.
Stakkars folk

Det eneste jeg synes er morsomt med dette er vel at de tilsynelatende ikke møter/ treffer motgående trafikk....
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #442 på: januar 24, 2012, 10:44:43 am »

1. det er bmw
2. med litt henger kunnskaper kunne han ha hentet den inn igjen.
3. kan nok hende det går litt for fort
men klart det er jo litt synn pån Flau
Loggført

bumblebee
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #443 på: januar 24, 2012, 14:40:40 pm »

hvordan kunne han hentet den inn igjen? Har du prøvd selv?
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #444 på: januar 24, 2012, 15:09:59 pm »

hvordan kunne han hentet den inn igjen? Har du prøvd selv?

Lurer også litt på det samme. Er nok ikke like lett å "spake på" (for å hente inn sladd) med en slik ekvipasje som med en enkel tilhenger med litt byggevarer på Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #445 på: januar 24, 2012, 15:13:10 pm »

Han bremser, en naturlig reaksjon for de fleste. For å forsøke å rette den opp må han gi gass.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #446 på: januar 24, 2012, 16:24:29 pm »

som beetlebug sier. typisk feil som mange gjør. og det er en naturlig reaksjon, men med fatale konsikvenser som vist her.
Loggført

bumblebee
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #447 på: januar 24, 2012, 18:46:56 pm »

hvordan kunne han hentet den inn igjen? Har du prøvd selv?

Jag har faktiskt hämtat in en sån situation, en Amazon som dragbil och en PV på henger bak... var bara å gi gass så  lugnade hengeren sig ned och det gick bra... tur att Amazonz'en var gott trimmad så den hade lite krafter och hämta in sladden med... Blunker MEN, De kunde lika gärna ha gått åt helvete... Sjokkert Glad
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #448 på: januar 24, 2012, 19:13:12 pm »

er som regel det som er greia.. litt for lite power til å hente inn hengeren når det først begynner å slenge. pluss for lite kulevekt,liten bil etc etc

det er ikke fet/moro el. uansett hvem det skulle skje. du sitter der uten lappen, trekkbil, henger, det du har bak på hengeren(bil) og er du skikkelig uheldig treffer du en møtende bil i trynet. så er man virkelig i gang..
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #449 på: januar 24, 2012, 20:45:55 pm »

for å hindre at denne tråden dør ut  Gliser , så må jeg bare spørre dere som har opplevd slikt som man ser over her, hvordan hadde dere stroppa bilen oppå hengern??  Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!