mars 29, 2024, 11:41:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460303 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #630 på: februar 03, 2012, 09:02:06 am »

Vi vet vel en hel del om lav ufjæret vekt på bil-understell, men catcher ikke helt hvor du vil i dette eksemplet.

neivel... var ikke så enkelt nei  Glad tenker på forskjellen på om det oppå hengeren er stroppa i hjul, eller stumt, og om det vil utgjøre forskjeller på kjøreegenskapene til hengeren ?

Jeg tror jeg skjønner hva du tenker på, om bilen ovenpå har myk fjæring og er lett, så vil en stiv fjæring på hengeren gjøre at selve hengeren kan regnes som en del av den ufjærede lasten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #631 på: februar 03, 2012, 09:11:59 am »

[ Vedlegg ]
Dette er vel fjæringssystemet JHU, med flere, har klokketro på skal løse alle problemene med sleping av bil. I vanlig fysikk ville vel dette klassifiseres som en sviktende foring, og neppe som en fjær?

Vi har en funksjon her på forumet som kan bytte ut ord folk skriver med andre ord... brukes vel helst ved banning osv. Men dette kan jo være et annet bruksområde, hvergang noen skriver torsjon (fjæring) så bytter vi ut med sviktende foring.
Folkevognen har sviktende foringer på alle fire hjul.


Demper funksjonen man taler varmt om, er ikke inkonstruert som en egen funksjon, men kanskje at "rebound"  eller fjærings effekten er så lite effektiv at man ikke tar det med som et tema?

Ja du tenker at om det ikke er synlig for det blotte øye så funker det ikke? Så en fjærmadrass uten (synlige) oljedemper vil ikke kunne dempe bevegelser.




 Glad  Som alle vet har bobla ordentlige torsjonfjærer i stål, og ikke det simple gummivulkede røret som hengere har. Det fungerer selvfølgelig på et vis, men kanskje du kunne forklare funksjonen ut i fra bildet over?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #632 på: februar 03, 2012, 09:32:32 am »

http://www.knottuk.com/fileadmin/Knott-UK/usr/pics/Products/Suspension_Axles/Axles___Suspension_Units_Printer_Friendly.pdf
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #633 på: februar 10, 2012, 10:51:16 am »


Bare for å holde en gammel slager ved like....

Tatra T87 .... stroppet på henger:



* Tatra T87.jpg (53.45 KB, 720x432 - vist 364 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #634 på: februar 10, 2012, 11:12:05 am »

På vei til Norge?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #635 på: februar 10, 2012, 11:57:51 am »

Jeg har  i denne tråden innsett at jeg svært mangelfulle kunnskaper når det gjelder frakt av last, så jeg gikk til noen jeg tror kan litt mer om stabilitet på last enn gjennomsnittet..
Jeg sendte de en link til denne tråden, samt et forslag om fjærer og dempere mellom last og lastedekk, sånn at det hele kunne jobbe sammen...

* rigg.jpg (89.36 KB. 800x482 - vist 373 ganger.)

De var enige om at her var det mye og lære..

Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #636 på: februar 10, 2012, 12:04:04 pm »

Noen diskusjoner kan man i enkelte tilfeller vinne med hersketeknikker, men jeg føler at i denne er det kun vitenskapelige fakta som kan vinne  Rekker tunge
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #637 på: februar 10, 2012, 12:10:17 pm »

Nei, denne tråden beviser faktisk det motsatte. At skolemedisin ikke funker på VWnorge.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #638 på: februar 10, 2012, 12:15:27 pm »

Det mest overraskende, var at disse folkene stoler blidt på en teoretisk beregningsmodell og ikke etter "prøv og feil", "jeg tror" eller "jeg synes" metoden..
De er også så radikale i sin oppfatning at de mener at de samme fysiske lovene gjelder på land, i vann og i lufta med..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #639 på: februar 10, 2012, 12:25:33 pm »

På vei til Norge?

...nei nei....skal det være, så skal det være - og ikke "dusinvaren" T87....det er T77 som gjelder:


* T77Ostrava1983.JPG (106.3 KB, 1458x1002 - vist 291 ganger.)

* Tatra-T-77a.jpg (137.33 KB, 890x593 - vist 299 ganger.)
« Siste redigering: februar 10, 2012, 12:31:43 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #640 på: februar 10, 2012, 12:43:56 pm »

Nei, denne tråden beviser faktisk det motsatte. At skolemedisin ikke funker på VWnorge.

Hvilken skole? Husk at det man lærer når man tar lappen på henger ikke er det samme som det du og flere andre her mener er best. På teknisk fagskole derimot ville man nok vært lettere å få gehør for å stroppe lasten stum Glad

God helg.
Nå reiser jeg å henter ovalkaroseriet. Det stropper jeg stumt på hengeren Gliser
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #641 på: februar 10, 2012, 12:48:48 pm »

Faktisk pratet læreren i nærmere en time om viktigheten av stum stropping på hengerkurset.
Det var først når jeg spurte om biltralle han begynte å svette/flakke med blikket før han sa...  "det finnes egne hjulgrimer å få kjøpt"
Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #642 på: februar 10, 2012, 13:17:55 pm »

Faktisk pratet læreren i nærmere en time om viktigheten av stum stropping på hengerkurset.
Det var først når jeg spurte om biltralle han begynte å svette/flakke med blikket før han sa...  "det finnes egne hjulgrimer å få kjøpt"
hahaha  Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #643 på: februar 10, 2012, 14:58:57 pm »

Tok dette opp med en kompis som frakter en del bil på henger og han hadde et godt poeng som jeg tror må vektlegges. Når bilen stroppes stumt så betyr jo det at den må spennes ned til fjærer/støtdempere er helt i bunn eller treffer stoppeklosser, ellers vil det alltid være noe fjæringsvei. Det som da evt. er igjen av fjæringsvei vil gjøre at stroppene blir slakke/stramme etter som bilen gynger opp og ned, og kan i værst tenkelig fall løsne (stropper med kroker).

Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en bil med stum stropping som er strammet helt ned på fjærene  Blunker
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #644 på: februar 10, 2012, 15:12:57 pm »

Faktisk pratet læreren i nærmere en time om viktigheten av stum stropping på hengerkurset.
Det var først når jeg spurte om biltralle han begynte å svette/flakke med blikket før han sa...  "det finnes egne hjulgrimer å få kjøpt"


Opplevde omtrent det samme da jeg tok BE-lappen. Snedig hvordan det er så viktig å stroppe last stum men ikke en bil Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #645 på: februar 10, 2012, 15:19:13 pm »

Tok dette opp med en kompis som frakter en del bil på henger og han hadde et godt poeng som jeg tror må vektlegges. Når bilen stroppes stumt så betyr jo det at den må spennes ned til fjærer/støtdempere er helt i bunn eller treffer stoppeklosser, ellers vil det alltid være noe fjæringsvei. Det som da evt. er igjen av fjæringsvei vil gjøre at stroppene blir slakke/stramme etter som bilen gynger opp og ned, og kan i værst tenkelig fall løsne (stropper med kroker).

Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en bil med stum stropping som er strammet helt ned på fjærene  Blunker

Dette har vi vært innom ved et par anledninger iløpet av denne tråden...kort oppsummert:

- Erfarne "chassis-stroppere" - har ofte klosser/underlag som man stropper ned imot.....ref Letmolies 2stk 4-meters 4tom4tom - bjelker osm han har liggende på hengeren og som han stropper bilen ned imot.

- Si at du komprimerer 75% av fjæringen med "vanlig" chassisstropping....da er fjærene spent så mye og trykkbehovet for å ytterligere komprimere dem ("bånne fjærene") er såå stort...at om du da greier å da komprimere ytterligere ved å bare kjøre med hengeren...ja da har du hoppet med hengeren, og den har deiset i asfalten med stor kraft...og da har du mye større problemer å hanskes med, enn at skråstroppene dine er slakke i noen millisekunder.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #646 på: februar 10, 2012, 15:26:08 pm »

Jeg prøvde for moroskyld å stroppe bobla mi stum på henger i sommer. Etter ca 2 timer fikk jeg bilen opp på hengeren og når den omsider var på plass så var den allerede stum foran (den ble faktisk ca 2 cm høyere pga kantene på kjørelemmene) og jeg måtte kun dra ned 5 cm bak  Gliser

Stjerneeksempel på fordel med senket bil.....
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #647 på: februar 10, 2012, 16:59:56 pm »

Morsom lesning, men materialer måles i mm og ikke i tommer. og en 98x98 heter ikke bjelke, men en boks.
tomme systemet forsvant vel ca 1972. Måtte bare passe på at rette ord og uttrykk blir brukt. Trelast er mitt yrke Gliser
Loggført

T-1 1959
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #648 på: februar 10, 2012, 17:08:58 pm »

tipper Letmolie sine planker er så gamle at de ble målt i tommer når de var nye Glad
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #649 på: februar 10, 2012, 21:38:22 pm »

Fra dagens tur. Omsider skal taket jeg kjøpte av Wheeler opp i verkstedet der planen er å lage helt karoseri av det igjen. Men hva er feil her?? UÆÆÆÆHHH! Bilen er stroppet i karoseriet..... Verken i hjula eller chassi. Den var ny tenker jeg Gliser



Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #650 på: februar 10, 2012, 21:52:37 pm »

tipper Letmolie sine planker er så gamle at de ble målt i tommer når de var nye Glad

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #651 på: februar 10, 2012, 23:20:38 pm »

tipper Letmolie sine planker er så gamle at de ble målt i tommer når de var nye Glad

Jeg flirer.. Du har selvfølgelig helt rett. Tror de kommer fra stabelen med plank som ligger igjen etter at låven ble bygget for ca 80 år siden  Osteaktig

Når det gjelder teknisk betegnelse på materialer, ja det heter boks, bjelke, panel osv på fagspråket avhengig av dimensjon. Når man har små biter av disse til hobbybruk går de under fellesbetegnelsen "planker"  Gliser
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #652 på: februar 10, 2012, 23:29:50 pm »

 Gliser
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #653 på: februar 11, 2012, 00:31:00 am »

når det bare er små biter/avkapp heter det vel egentlig søppel  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #654 på: februar 11, 2012, 10:19:58 am »

tipper Letmolie sine planker er så gamle at de ble målt i tommer når de var nye Glad

Jeg flirer.. Du har selvfølgelig helt rett. Tror de kommer fra stabelen med plank som ligger igjen etter at låven ble bygget for ca 80 år siden  Osteaktig

Når det gjelder teknisk betegnelse på materialer, ja det heter boks, bjelke, panel osv på fagspråket avhengig av dimensjon. Når man har små biter av disse til hobbybruk går de under fellesbetegnelsen "planker"  Gliser
Tror vi sier lekte- eller bordbiter for de dimensjonene under 30 mm i tykkelse. Liker ikke at alt kalles "planker". Hilsen "Fagmann"...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #655 på: februar 11, 2012, 13:47:46 pm »

Ok, Jeg er enig i at stum last er best i teorien, og all skolefysikk sier det både til lands, til vanns og i luften.
Problemet er bare at det er vanskelig å få til i praksis på en bilhenger.

Det har blitt nevnt roro-shipping og hvordan de stropper i chassis, som et bevis på stum last er best.
Det ser vel ca slik ut ombord i en roro båt:

* Inside Car Carrier Ship.jpg (126.57 KB. 665x388 - vist 385 ganger.)


Noen som vet om disse bruker noen triks man ikke ser for å gjøre fjæringen på bilen død, bortsett fra stroppene?

Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #656 på: februar 11, 2012, 20:23:26 pm »

Ingen?  Sint   Som vil innrømme at chassis-entusiastene driver med halv-komprimering, og neppe stum last som NTH foreleserne prediket?
(Hersketeknikker som:   sarkasme, ironi, og nedverdigende-tone er velkommen i debatten ...)
« Siste redigering: februar 12, 2012, 00:16:33 am av THT » Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #657 på: februar 11, 2012, 21:13:26 pm »


Øøøøøy... lyskespark fordi man ikke svarer pronte midt på en lørdag?

Jeg tenker at 60-80% komprimering er nok på et skip også - ref mine kommentarer ovenfor i forhold til at om man skal bånne fjærene derfra og til bunns - så kreves det så mye kraft at det i praksis omtrent aldri vil skje hverken på en henger eller på en båt. OG - som man ser så er stroppene i så spiss vinkel, at de i praksis bare slakkes i noen millisekund hvis man noengang skulle havne i en ekstremsituasjon.

På et vanlig hjulopheng, er det slik at bærearm møter gjennomslagsgummi kun i tilfeller med stor fart, rett i et "pothole" (grovt hull i asfalten)...hvor et hjule tar hele støyten. Det er en enorm belastning....og mye krefter som går inn i en fjær, for å komprimere til bånns. På en stum-stropet bil på en henger eller en båt - så vil slaget alltid ramme alle fire fjærene samtidig og kraften ergo deles på fire....jeg vil tørre påstå at man i praksis ikke greier å komprimere alle fire til bunns slik at stroppene slakkes - om man har stropppet ned mye av fjæringsveien.
Loggført

SCREWDRIVER #2
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #658 på: februar 11, 2012, 21:57:35 pm »

 Sjokkert

trudde dette satt fast uansett, sålenge det var stroppa "stumt"  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #659 på: februar 12, 2012, 00:30:35 am »


Øøøøøy... lyskespark fordi man ikke svarer pronte midt på en lørdag?

Jeg tenker at 60-80% komprimering er nok på et skip også - ref mine kommentarer ovenfor i forhold til at om man skal bånne fjærene derfra og til bunns - så kreves det så mye kraft at det i praksis omtrent aldri vil skje hverken på en henger eller på en båt. OG - som man ser så er stroppene i så spiss vinkel, at de i praksis bare slakkes i noen millisekund hvis man noengang skulle havne i en ekstremsituasjon.

På et vanlig hjulopheng, er det slik at bærearm møter gjennomslagsgummi kun i tilfeller med stor fart, rett i et "pothole" (grovt hull i asfalten)...hvor et hjule tar hele støyten. Det er en enorm belastning....og mye krefter som går inn i en fjær, for å komprimere til bånns. På en stum-stropet bil på en henger eller en båt - så vil slaget alltid ramme alle fire fjærene samtidig og kraften ergo deles på fire....jeg vil tørre påstå at man i praksis ikke greier å komprimere alle fire til bunns slik at stroppene slakkes - om man har stropppet ned mye av fjæringsveien.


60-80% komprimering er sikkert nok i de fleste situasjoner. Men se på roro bildet en gang til. Klarer en tekstilstropp uten jekkefunksjon i 60 graders vinkel å komprimere noe som helst? I beste fall 10% kanskje?
Det amerikanske forsvaret har et direktiv på stum kjøretøytransport, de foreskriver 6 jekketaljer med kjetting som nødvendig for stum last på båt i all slags vær....


* roro.jpg (49.2 KB. 600x400 - vist 317 ganger.)



« Siste redigering: februar 12, 2012, 00:40:59 am av THT » Loggført
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!