juni 05, 2024, 19:22:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 48 Weber IDA og luftfiltere?  (Lest 2265 ganger)
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« på: februar 19, 2010, 17:59:33 pm »

Har noen filtere på gasserene sine? eg er det plass med vanlig baklokk i lukket posisjon....   skal ev. ha dette baki 1303 karmann cab....

Noen erfaringer der ute? Glad
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: februar 19, 2010, 18:09:35 pm »

http://www.pipercross.net/competition/products_socks.asp
Dette er vel det som blir brukt av di fleste. Fås kjøpt i norge
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Pål Rui
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: oslo


Vis profil

« Svar #2 på: februar 19, 2010, 18:45:01 pm »

Filtere på IDA er stort sett noe dritt, med mindre du har tenkt til å kjøre på støvete veier.
Blir det tilbakeslag i gasseren, så kan filteret fort ta fyr.

Jeg har kjørt i årevis uten filtere, og har vel kjørt 130 mil på det meste for å komme på et treff.
Hemmeligheten er å bytte olje ofte. Jeg kan riktignok være litt manisk der, men bytter stort sett alltid rundt 150 mil. Da får du en motor som varer lenge. Selvfølgelig kan dreving av girkasse ha mye å si...det har jo noe med hvor mye turtall etc motoren går på, men turtallet mitt ligger rundt 3.800 RPM i ca 100km.

Har du mindre turtall enn det, så er du rimelig safe tror jeg...

Tenkte det var greit å dele noen erfaringer før du evnt bestemmer deg.

Pål
« Siste redigering: februar 19, 2010, 18:48:00 pm av Pål Rui » Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #3 på: februar 19, 2010, 20:15:45 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger.

Men får jeg plass til filtere om jeg velger det og samtidig lukket luka? de fleste jeg har sett med IDA gassere har de høye innsugene. Ser ut til å bli dårlig plass... ønsker jo ike lave filtere som ødelegger luftstrømmen rundt traktene.  Dette er en finværs bil så jeg skal ikke kjøre mye på grus og dritt... Glad
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: februar 19, 2010, 20:47:46 pm »

  Dette er en finværs bil så jeg skal ikke kjøre mye på grus og dritt... Glad

..men mulig du skal kjøre på innkjøringsveien til SCC, der er det mye støv og dritt...  Blunker (når det ikke lutes..)
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #5 på: februar 19, 2010, 20:55:25 pm »

Ja var på scc i sommer i regnværet Blunker  men det er jo unntaket... føler ikke for å sette standoffs på bakluka på cab'en... prøvde i sommer og det så mildt sagt teit ut... og med taket nede så har det ikke noen funksjon heller. selv om det ble penest da...
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: februar 21, 2010, 18:21:09 pm »

kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2010, 20:25:55 pm »

vi har ''filter sokker'' på lager

viktig med vedlike hold av både skum filtere og KN filtere,  for å ungå brann

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=70054



filter olje
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9981

filter rense veske
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9980

KN vedlikeholds kit
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=16261
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 21, 2010, 20:50:36 pm »

kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.

Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: februar 21, 2010, 21:02:38 pm »

kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.

Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne.

Det har jeg.

Nyvaskete Piper X sokkefiltre. -13hk.

Mvh
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: februar 21, 2010, 21:51:37 pm »

kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.

Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne.

Det har jeg.

Nyvaskete Piper X sokkefiltre. -13hk.

Mvh
Kalle

Men de mesh filtrene det snakkes om her skal visst puste mye bedre enn piper x filtrene
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #11 på: februar 21, 2010, 22:05:50 pm »

samme erfaring som kalle her ,

Dynapack nav bremsebenk,alment kjent som veldig stabil .

Bremset 3 run med og 3 uten K&N type lav, boks, med krom lokk og stående ovalt filter  = Null differanse med og uten

Bremset 3 run med og 3 uten PIPERCROSS skumgummi type "sokk"  = differanse på samtlige run på : 7 hjul hester  .

Altså 7 hk tap med "sokka" ( motor type mazda rotasjon med en stk 48IDA, 190hk på svinghjul ) , vil tro de pene Jaycee`ne er verre ja , siden de fullstendig eliminerer trakt virkningen , altså at luften draes opp over kantene . 

Desverre ikke papier / bilde tilgjengelig , men man pleier vel sjelden reklamere for effekt tap på falskt grunnlag.

Men sikkert svært praktiske filtre til transportetapper som går gjennom ei bygd hvor folk sliter med flass , eller om man skulle måtte kjøre igjennom et sandblåsekabinett , eller to , på sin ferd mot Mekka .

Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: februar 25, 2010, 21:49:06 pm »

kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.

Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne.

Jeg ville prøve for å få svar på dette når jeg skulle på rulla hos JPM, men han sa det ikke var noe vits. "du tappar 10-15 hk" var svaret, han hadde testet. Jeg prøvde ikke å utfordre hans utsagn, og slo meg derfor til ro med det...
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!