april 27, 2024, 16:33:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod  (Lest 26105 ganger)
Tomaso
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Harstad/Fjelldal


61 L380 T1


Vis profil
« Svar #90 på: mars 08, 2010, 12:36:03 pm »

Typisk!!
Ikke rart at folk heller kjører ulovlig når det skal være slik.....
Jeg har det siste året hatt en brevdialog med BT om å bygge en 5" forstilling til bobla mi... Allt så lyst ut og det eneste jeg manglet var papirer fra en sertifisert sveiser på sveisejobben som var gjort. ALLT annet (og da mener jeg ALLT) var i følge papirene jeg har greit og hvis jeg fikk dette papiret fra sveiseren som skulle gjøre jobben så ville det "bare" være å få bygget greiene, justere ned bilen til ønsket høyde, sette på hjula med ulike bredder og rulleomkrets, få papirer fra en hjulstillingskontroll etc. Når derimot papirer på sveiser var klart og videresendt så feiget de ut. Så nå har jeg fått blankt avslag på hele greia. Kom ikke å si at jeg ikke har prøvd! Siden det skal være slik så kan de heller ikke forvente annet enn at folk leker egen herre over hobbyen sin. Det gjør jeg Gliser.

Hei!
Jeg har snoket rundt her inne på forumet en stund uten å gjort annet enn å suge til meg info (my bra her info her). Jeg har ingen luftkjølt så jeg har ikke hatt så mye å bidra med, men klarer ikke å holde kjeft lengre når jeg hører Mr. Empiboys avslag på forstilling og dekk/felg kombinajon. FAN!

Når de/trangsynet har gjort et avslag så kan dette påklages etter forvaltningsloven. Klagen skal oppover i systemet. Det høres jo ut som om de nesten foretatt en forhåndsgodkjenning av forstillinga ut fra dialogen som har foregått. Ta med all skriftlig dokumentasjon/dialog fra/til dem og KLAG! Klagen må jo selvfølgelig være saklig og inneholde mest mulig tørre fakta og dokumantasjon på ting og tang.

Det hadde jo vært flott om det kunne kommet til en oppskrift på godkjenningsordning med senking og innkorta forstilling. Hot Rod gutta får jo godkjent ganske mye når det gjelder chassi/felg og dekk, så det kan vel ikke (i teorien) være umulig å få dette til? Tror også det er noen svensker som har fått godkjent korta forstilling.

Stå på!

Tomaso....






Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #91 på: mars 08, 2010, 12:46:50 pm »

Det er selvsagt "skummelt" å skrive noe om egne biler på et åpent forum, men på en annen side kan det kanskje få noen til å tenke seg om også så;
Min hovedgrunn til at jeg ikke gidder å legge ned mye energi i å få alle ombygninger godkjent i vognkort er at jeg har opplevd at lokalt biltilsyn har underkjent alerede godkjente ombygninger! Så hva hjelper det å ha det i vognkortet da, hvis man alikevell får masse trøbbel i en kontroll hos en lokal småkonge!?
Min konklusjon har blitt at det er enklere å bygge tilbake i tilfellene hvor det måtte være nødvendig. Sorry, men sånn er dustenorge...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #92 på: mars 08, 2010, 13:39:28 pm »

Har "signert" på denne...
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #93 på: mars 08, 2010, 18:28:27 pm »

Et fornuftig førsteinlegg Tomaso. Velkommen.

@Berger: Det du nevner er omtrent slik jeg tenker også. Hvorfor prøve å få godkjent noe som mest sannsynlig er forhåndsdømt.
Jeg synes helt klart det skulle være et regelverk som omhandlet ombygging og kanskje et eget organ som kan godkjenne (som TUF?). 

Elektrikere får jo lov å legge opp strøm, snekkere får lov å sette opp hus, så hvorfor kan ikke en faglært bilmekaniker bygge en bil hvis den kan dokumenteres sikker og forsvarlig bygget på lik linje med serieproduserte biler?

Utrykket BT gir er at de ikke har folk som innehar et snev av teknisk innsikt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #94 på: mars 12, 2010, 17:30:21 pm »

Da har jeg fått mitt eksemplar av  SFRO boken og for folk som er litt customizer , er dette ett MUST. 250 sider fullspekket med forklaringer,bilder , konkrete eksempler, how to , styrke tabeller +++ WOW!!
http://www.sfro.com/boken.html


« Siste redigering: mars 12, 2010, 17:32:13 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #95 på: mars 12, 2010, 17:44:03 pm »

Da spørs det bare om du må flytte til sverige for å få skikkelig bruk for den  Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #96 på: mars 12, 2010, 17:48:00 pm »

kjekt å få greie på hvordan ting bør gjøres Blunker
 uansett om man bor i norge, sverige eller kosovo
og man KAN være heldig...kanskje norge følger etter etterhvert og bruker denne boka som grunnlag for sin egen norske variant.
denne burde være obligatorisk på de fleste toalett.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #97 på: mars 13, 2010, 13:46:13 pm »

Da har jeg fått mitt eksemplar av  SFRO boken og for folk som er litt customizer , er dette ett MUST. 250 sider fullspekket med forklaringer,bilder , konkrete eksempler, how to , styrke tabeller +++ WOW!!
http://www.sfro.com/boken.html





Tror dette kan være en veldig fin veilednings og tips-bok uansett ja. Har selv prøvd å finne ut om det finnes noe slikt fra f.eks TÜV, men har til nå ikke funnet noe.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #98 på: mars 24, 2010, 23:25:14 pm »

denne er vel mere intressant... Rekker tunge



http://www.facebook.com/group.php?gid=105489559482524

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1968 roadster
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted:


Vis profil

« Svar #99 på: desember 27, 2011, 16:44:36 pm »

Signert , håper det ikke er for seint Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #100 på: januar 22, 2012, 11:59:21 am »

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=13188&Order=2

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #101 på: januar 22, 2012, 12:00:33 pm »

http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/tusen-takk-til-stortinget-3248775.html
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #102 på: januar 22, 2012, 13:21:46 pm »

Vi får håpe det skjer noe mer snart da Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #103 på: januar 22, 2012, 14:10:19 pm »

I mine auger ser da ut som vegvesenet har lagt lista for høgt, igjen. mtp kvote for antall amatørbil registreringar i året og strenge merklige krav og søknadar etc. vert spennande å sjå om detta systemet vil fungera i praksis eller om da likavel endar opp med å verta nesten da samma som dagens system.

og kva legg dei i eit amatørbygge? er da då snakk om ein hotrod med 30tals ramma og karosseri + store hjul og stor motor som vert bygd opp frå grunn av, eller kan ein bruka dette systemet/regelverket på å godkjenna feks større motor og bremser og senk i feks ein 50tals splittbuss, eller for den sak skyld i ei bobla. eg ser fø meg at dette amatørbyggeprosjektet vil hjelpa folk som bygger den fyrstnevnte hotrodden, men kanskje ikkje gjera da lettare for dei som skal godkjenna kun småting og endringar på ein allerede oppegåande bil ? Kanskje Knasten kan få godkjent sin ambulanse? Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #104 på: mai 22, 2012, 09:17:34 am »

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/faar-kjoere-hjemmebygd-bil-617598.html
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #105 på: mai 22, 2012, 09:24:51 am »

Dette går i rett retning... Glad
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
janh
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #106 på: mai 22, 2012, 19:04:33 pm »

Signert. Selv om jeg ønsker meg en tilnærmet-original og aldri kommer til å bygge om eller modifisere noe som helst. Men etter årets jomfrutripp på SCC har vi ingen problemer med å sympatisere med saken :-)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #107 på: mai 22, 2012, 21:50:50 pm »

Ønsker alle Normenn lykke til ..tror det er enklere å flytte utenlands , enn at dette blir realitet i Norge desverre .
Bil er og blir ei melkeku og ikke et transportkjøretøy som i andre land ..
Hadde uansett vært kult om flere hot rods kom på veiene i Norge ...veien er jo byggd for dette ....
Og ikke for min Porsche  Gliser,

Mvh
Loggført
nik
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #108 på: mai 23, 2012, 15:06:10 pm »

signert
Loggført
Tommy og tiger
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: nes i akershus


Nesligan


Vis profil
« Svar #109 på: mai 23, 2012, 18:23:28 pm »

Signert  Glad
Loggført

1964 "boble" tiger
tlf95821473
rubenthorsen
Gjest
« Svar #110 på: mai 26, 2012, 16:55:06 pm »

Signert
Loggført
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #111 på: mai 26, 2012, 20:43:58 pm »

Signert her åsså  Glad
Loggført
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #112 på: mai 26, 2012, 21:05:51 pm »

signert!!!
Loggført
vk
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Tønsberg


Vis profil

« Svar #113 på: mai 26, 2012, 21:49:09 pm »

Signert
Loggført
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!