mars 28, 2024, 10:58:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Emils 57 Camper  (Lest 71086 ganger)
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: februar 20, 2008, 10:18:37 am »

Da har jeg bestemt meg for å lage prosjekttråd her på forumet.

Bilen er en 1957 Type 2, som jeg fant utenfor en låve på Hvasser
(øy i Vestfold). Her har den levd hele sitt liv og tidligere gått som
fiskebil.

Litt usikker her, men jeg tror bilen har hatt 3 eiere før meg. Eier nr. 2 restaurerte
(tidlig 80-tall ?), og skiftet kanaler, noen jekkfester og
utriggere og litt i hjulbuene. Noen steder ble det bare popnagla
plater på utsida av rusten Trist. Eier nr. 3 fant bilen på en låve
han hadde arvet og hadde tatt bilen ut i avvente av en ny restaurering.

Dette er mitt første bilprosjekt og jeg har aldri sveisa, holdt på
med metall eller mekanikk tidligere i mitt liv. Håper folk har
forståelse for det og ikke slenger dritt. Hjelp og tips tar jeg gjerne
i mot!

Her følger noen bilder fra jeg fant den:


* 4.jpg (59.83 KB, 600x399 - vist 505 ganger.)

* DSC_7737.jpg (53.62 KB, 600x399 - vist 442 ganger.)

* DSC_7789.jpg (32.42 KB, 399x600 - vist 447 ganger.)
« Siste redigering: mars 18, 2009, 18:15:26 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: februar 20, 2008, 10:26:04 am »

Så ble garasjen pusset opp og hvitmalt før bilen flyttet inn (far på bildet).



* DSC_7782.jpg (70.86 KB, 600x399 - vist 513 ganger.)

* 108.jpg (43.35 KB, 600x399 - vist 711 ganger.)

* garasje.jpg (48.11 KB, 332x500 - vist 1522 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: februar 20, 2008, 10:36:29 am »

Etter å ha fått tatt ut treplatene som lå på gulvet
fant jeg dette kreftområdet.


* DSC_8969.jpg (51.88 KB, 600x399 - vist 610 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: februar 20, 2008, 10:38:37 am »

Og dette:



* gulvfoer.jpg (104.1 KB, 800x532 - vist 500 ganger.)

* tasut2.jpg (119.84 KB, 800x532 - vist 465 ganger.)

* ute1.jpg (110.77 KB, 800x532 - vist 441 ganger.)
« Siste redigering: februar 20, 2008, 10:40:16 am av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #4 på: februar 20, 2008, 10:55:24 am »

Tøft prosjekt! Stå på! Denne gleder meg oss til å følge!
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 20, 2008, 11:03:23 am »

Tøft prosjekt! Stå på! Denne gleder meg oss til å følge!
Godt!

Her har jeg tatt ut vinduene i front og funnet mer gammal moro.  Sint


* vindu3.jpg (51.13 KB, 700x465 - vist 475 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: februar 20, 2008, 12:20:40 pm »

Rust hadde tatt knekken på lasteromsgulvet langs hele sjåførsida - så jeg skar det ut (første bilde).
Så forlenget jeg innerkanalen i forkant (bilde2).


* gulv3.jpg (54.05 KB, 600x399 - vist 458 ganger.)

* innerkanal.jpg (34.91 KB, 450x299 - vist 464 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: februar 20, 2008, 13:53:20 pm »

Og det samme med forreste tophat/floor crossmember.
Her brukte jeg flusstråd så sveisen er ikke særlig pen
som dere kanskje ser. Men dette slipes og gjemmes under gulvplata
uansett.  Blunker


* DSC_9710.jpg (25.2 KB, 400x266 - vist 549 ganger.)
« Siste redigering: februar 20, 2008, 13:54:58 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #8 på: februar 20, 2008, 15:53:32 pm »

Tøff bil. Godt å se at det er fler som har litt å sveise på Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 20, 2008, 22:05:13 pm »

Kjekt å se gaston! Til nybegynner å være så er det slett ikke ille det der! det viktigste er jo at du får skikkelig gjennombrenning på disse tingene, så det er solid. Slipe ned er jo det minste problemet.
Stå på, bussresto er gøy det, alltid noe spennende rundt neste sving;) !
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #10 på: februar 20, 2008, 22:19:25 pm »

I forhold til den på Camper Crisis på Discovey,så ser den bussen du har kjøpt JÆVLIG mye bedre ut!
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 21, 2008, 00:14:51 am »

Jeg tror gjennombrenninga skulle være ok, blir gode klumper på andre sida av det jeg sveiser...
Har dessuten ordna meg gass nå, så ting går lettere! Glad

I forhold til den på Camper Crisis på Discovey,så ser den bussen du har kjøpt JÆVLIG mye bedre ut!
Ja var nok litt heldigere enn han.! hehe

Slik ser det ut under dørene på høyre side etter å ha fjernet platen fra forrige restaurering.
Trengs nok ny utrigger, tophat-seksjon og jekkfeste både foran og bak... Nok en gang mer enn hva jeg hadde
planlagt. Menmen, litt utfordringer får man tåle



* ute.jpg (100.53 KB, 532x800 - vist 442 ganger.)
« Siste redigering: februar 21, 2008, 00:16:32 am av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: februar 21, 2008, 00:22:03 am »

Her har jeg sveiset inn litt friskt metall nederst på midtre stolpe førerside...
Lappet over mye av restene fra den gamle stolpen - burde egentlig tatt opp
igjen og butt-welda kant i kant i stedet, men skitt au. Tror jeg fikk beskyttet
det som ligger under relativt godt..



* stolpe.jpg (55.89 KB, 375x500 - vist 416 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: februar 21, 2008, 00:27:20 am »

Når forrige kar skiftet innerkanalene gadd han ikke renskjære dem helt løs
fra alle floorsupport bjelkene. Han lot rester sitte igjen og sveiset dette sånn
halvveis fast utenpå den nye innerkanalen. Dette har resultert i rust og rot.
1. bilde er tatt etter at ytre del av tophat, jekkfeste og utrigger var ute.
Jeg fant ut at det enkleste og beste bare var å skjære ut hele seksjoner av innerkanalen
for å lage passende biter (bilde2). Bilde 3 er etter sveisinga.





* innerkaa.jpg (44.83 KB, 600x450 - vist 406 ganger.)

* kanals.jpg (36.45 KB, 367x490 - vist 326 ganger.)

* svvv.jpg (60.33 KB, 600x450 - vist 342 ganger.)

* innerkanalcut.jpg (51.2 KB, 450x600 - vist 264 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2008, 00:45:44 am av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: februar 21, 2008, 00:45:32 am »

Samme opplegg her litt lenger bak:



* kanalskifta.jpg (70.63 KB, 450x600 - vist 288 ganger.)

* kanalskift2.jpg (45.85 KB, 375x500 - vist 290 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: februar 21, 2008, 00:46:53 am »

Så måtte jeg bikke nye tophatseksjoner for å skjøte på
det jeg kappet av for å komme til med arbeidet på innerkanalen.
Ble vel ikke perfekt, men solid nok og gjør nytten! Fornøyd jeg. hehe



* blogbak.jpg (141.54 KB, 800x532 - vist 464 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: februar 21, 2008, 09:45:17 am »

fy søren du jobber fort altså!
Loggført

72 bay
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: februar 21, 2008, 10:13:55 am »

Det er så morro å se at folk tar grep å får bukt med rusten. Skal du bytte den nedre platen de har lagt utenpå?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: februar 21, 2008, 10:46:53 am »

Det er så morro å se at folk tar grep å får bukt med rusten. Skal du bytte den nedre platen de har lagt utenpå?
Jeg har vel ikke planlagt det i utgangspunktet, men nå som jeg begynner å få litt
rutine i arbeidet skal jeg vurdere det. Heldigvis er det en sånn bit jeg kan ta til slutt
om jeg ikke er helt fornøyd..

Han har i hvertfall brukt en ordentlig platebit med korrekt pressing for dreneringshullene osv,
problemet er at den bare er punkta (som du ser på innsida) og med en god del sparkel på
utsida.

Her følger bilder fra arbeidet med fremre tophat, jekkfeste og utrigger (venstre side).
1. bilde skåret rent. 2 bilde ny utrigger. 3 bilde med jekkfeste satt på (ikke sveist,
må finne en måte å få grunnet det skikkelig innvendig på først).






* IMG_0035-2.JPG (20.61 KB, 400x300 - vist 366 ganger.)

* IMG_0122.JPG (20.98 KB, 400x300 - vist 346 ganger.)

* IMG_0128.JPG (25.82 KB, 400x300 - vist 357 ganger.)
« Siste redigering: februar 21, 2008, 10:50:02 am av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: februar 21, 2008, 13:40:44 pm »

Original 1200 motor og tank tatt ut.
Jeg kan ikke stort om motorer (prøver å lære), med
mekanikervenn av far var vi på nippet til å få start på den,
men ga opp når vi skjønte at den ene ventilen (?) på venstre
side satt.. Prøvde å hamre den løs, men fikk det ikke til.


* DSC_7845.jpg (57.43 KB, 600x399 - vist 344 ganger.)

* 2.jpg (58.53 KB, 600x399 - vist 312 ganger.)

* 13.jpg (53.78 KB, 600x399 - vist 302 ganger.)
« Siste redigering: februar 21, 2008, 13:44:31 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: februar 21, 2008, 13:51:35 pm »

synes det går unna dette her, når er målet å ha den på veien?

og lykke til forresten
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: februar 21, 2008, 14:52:48 pm »

Planen/drømmen er jo til sommeren, men vi får se  Tvilende
Loggført

1957 Type 2
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #22 på: februar 21, 2008, 15:27:18 pm »

Drømmer skal man forsøke og realisere,,og det ser ut som du er godt igang.
Kjør på, ser veldig bra ut. 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: februar 21, 2008, 16:03:09 pm »

Ja, snart gira på å få gjort unna det mekaniske så kan jeg heller ta rusta litt bit for bit, mens den er på veien...

Sveising av vindusrammene i front;
fabrikerte biter som passet til nedre halvdel i begge rammene
og sveiset dem inn så godt jeg kunne. Var litt problematisk her
og der med gammel tinnsparkling som bare rant vekk når jeg
holdt på, menmen, fyller med sparkel siden.



* vindu2.jpg (53.26 KB, 700x465 - vist 399 ganger.)

* fix3.jpg (36.83 KB, 600x399 - vist 352 ganger.)

* grunning.jpg (56.84 KB, 510x680 - vist 321 ganger.)

* vinzz.jpg (60.64 KB, 600x450 - vist 332 ganger.)

* vindu3.jpg (51.13 KB, 700x465 - vist 240 ganger.)
« Siste redigering: mars 19, 2008, 01:33:30 am av Gaston » Loggført

1957 Type 2
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #24 på: februar 21, 2008, 23:28:24 pm »

Oi-Oi  Sjokkert Du står på, får man si. Ser ut som du skal ut å kjøre rundt påsketider, hehe.... Det går jo unna, å det blir jo bra! Kjør på!  Kult
Loggført

- har ikke bil -
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: februar 22, 2008, 00:55:03 am »

Oi-Oi  Sjokkert Du står på, får man si. Ser ut som du skal ut å kjøre rundt påsketider, hehe.... Det går jo unna, å det blir jo bra! Kjør på!  Kult
Har nå ikke akkurat gjort det jeg legger ut her på 2 dager heller da! hehe. Men takk for god motivasjon  Rekker tunge

Bilder fra undersiden lasterom sjåførside. Skjærer ut de gamle
utriggerne og sveiser inn nye, men mangler foreløpig utrigger til bakerste
tophat. Unneberg/vwheritage fører dem ikke! Får bikke til en
"midtre utrigger" så den passer (litt for lang nå).



* utriggergammel.jpg (108.7 KB, 600x800 - vist 363 ganger.)

* utrigzzzz.jpg (55.97 KB, 600x399 - vist 347 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 22, 2008, 08:38:17 am »

Hei Emil!
Riktige utriggere - har du sjekket her?
http://www.musclebus.co.uk eller http://www.ahschofield.co.uk
« Siste redigering: februar 22, 2008, 08:40:55 am av RZR-Andy » Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #27 på: februar 22, 2008, 10:10:18 am »

Se der ja! trodde jeg måtte reise lenger for å få tak i klassicfabs deler.
Da skal jeg shoppe
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #28 på: februar 22, 2008, 12:58:43 pm »

Gønna på med por15 på innsida av kanalen for å klargjøre for gulv.
Grunna gulvplata med hagmanns epoxy 2k. Så sveiset jeg det inn:



* gulvgrunnet.jpg (59.53 KB, 450x600 - vist 321 ganger.)

* gulv.jpg (65.31 KB, 399x600 - vist 351 ganger.)

* under.jpg (82.44 KB, 665x1000 - vist 328 ganger.)

* under2.jpg (67.78 KB, 532x800 - vist 305 ganger.)

* utrigger.jpg (112.63 KB, 1000x665 - vist 289 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2008, 13:02:42 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #29 på: februar 23, 2008, 08:08:59 am »

Burde vel egentlig bytta hele lasteromsgulvet, men har nå begynt å lappe det.
Blir ikke helt 100% det her, men det koster å være kar, så jeg gjør det allikevel.


* gulvfoer.jpg (118.21 KB, 800x532 - vist 349 ganger.)

* gulv2.jpg (106.14 KB, 800x532 - vist 316 ganger.)

* ouioui.jpg (112.08 KB, 800x532 - vist 338 ganger.)

* sliptlitt.jpg (101.18 KB, 800x532 - vist 353 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!