mai 02, 2024, 07:54:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lasse`s T1 `65..nå med oxyboxer i hekken  (Lest 95338 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #60 på: februar 18, 2008, 10:52:05 am »

Det er godt! Glad

Hva synes du om remhjulet forresten? Hvilken størrelse er det, og er oljesporene kuttet riktig, samt diameter mot veiva
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #61 på: februar 18, 2008, 11:35:28 am »

Reimhjulet er av den "lille" typen, altså 6", mener jeg.Litt trang å få på veiva, og oljesporene har jeg ikke tenkt så mye over. Tar det for god fisk når det er CB. Kan ta bilde senere av ojlesporene og legge ut
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #62 på: februar 18, 2008, 19:50:59 pm »

etter intens baking og tanker på andre ting Gliser, fikk jeg endelig funnet TDC. boltet fast syl #1, riktig nr1  Blunker, sjekket nullpunkt og så at det stemte veldig godt med reimhjulet.

Så da bli det neste, timing av kam, som jeg tror jeg søker hjelp om så jeg får se hvordan det gjøres

Her ser du oljesporene Jørgen. Vet ikke om det er så lett å se men.....


* P2180176.JPG (131.92 KB, 640x480 - vist 257 ganger.)

* P2180180.JPG (162.5 KB, 640x480 - vist 245 ganger.)

* P2180182.JPG (148.7 KB, 640x480 - vist 241 ganger.)
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #63 på: februar 18, 2008, 22:16:59 pm »

Vanskelig å se på bildet, der må man nesten bare sammenligne med et originalt. Såvidt jeg har skjønt hender det at sporene ikke er kuttet dype nok.

Nærmer seg jo med stormskritt det her... Jeg har jo ikke kommet en skrue lenger omtrent selv, så kudos!
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #64 på: februar 18, 2008, 22:24:01 pm »

de er ikke veldig dype nei.
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #65 på: februar 19, 2008, 08:35:39 am »

Etter en hjelpsom telefon fra notchback igår kveld, ble vi enige om at timing  av kam ikke er nødvendig da denne kammen har fast kamdrev, dvs ikke mulig å justere drevet.

så da er vendehøyde det neste etter at jeg får sealet blokka. Dette går jo rette veien Osteaktig

Takk for hjelp Harald!

Ellers så er det i boks med gassere, de kommer om noen dager......gleder meg mer og mer nå Kult
Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #66 på: februar 19, 2008, 20:30:55 pm »

Endelig er julestress og mas over og det er litt mer rom for det som ligger hjerte nært......

VW-skruing!

Etter å endelig ha fått demontert veiv, børstet/vasket oljekanaler i denne og gjort en grundig gengjøring av blokk( og inspeksjon etter evt sprekker ), er tiden kommet for å begynne montering.

Nye veivlager, veivdrevsett er på plass i heimen og nå skal jeg starte med veiing av råder, stempler etc.

Er det godt nok med vekten til Clas Ohlsson?? Så på EndreD sin tråd og lurer på valget han falt på.
Hvis du leser dette Endre, gi meg et hint.

Strevet som pokker med å få av kamdrev på veiva, men varme, ekstra bolter til kamdrevavdrager og god hjelp av guttungen på 9, det ga resultater.

Så da håper jeg det skjer litt mer fremover....
Hva slags vekt endte du opp med å bruke...?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #67 på: februar 19, 2008, 23:37:09 pm »

Endelig er julestress og mas over og det er litt mer rom for det som ligger hjerte nært......

VW-skruing!

Etter å endelig ha fått demontert veiv, børstet/vasket oljekanaler i denne og gjort en grundig gengjøring av blokk( og inspeksjon etter evt sprekker ), er tiden kommet for å begynne montering.

Nye veivlager, veivdrevsett er på plass i heimen og nå skal jeg starte med veiing av råder, stempler etc.

Er det godt nok med vekten til Clas Ohlsson?? Så på EndreD sin tråd og lurer på valget han falt på.
Hvis du leser dette Endre, gi meg et hint.

Strevet som pokker med å få av kamdrev på veiva, men varme, ekstra bolter til kamdrevavdrager og god hjelp av guttungen på 9, det ga resultater.

Så da håper jeg det skjer litt mer fremover....
Hva slags vekt endte du opp med å bruke...?

Endte opp med vekt fra Clas Ohlson til 398,-, en brev-vekt. 1g skala, men nok for meg. Fikk alt innenfor 1g i motor, og det tror jeg skal holde bra
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #68 på: februar 19, 2008, 23:54:23 pm »

Da begynner det å ligne motor, snart... Glad
Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall.

Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt Blunker

Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til

Blokka er sealet med blå Permatex. Dette blir ikke hardt, så jeg slipper tenke på at det skal komme noe inni motor og lage noe tull.

Fullflow pumpe satt som ett skudd, denne også sealet med Permatex blå.

Så neste vurdering er egentlig, skal jeg porte topper og polere eller gi faen. Det er masse jobb og jeg har ikke lyst til å demontere ventiler etc. Henter kanskje noen hester, men.....
Må også få borret opp svinghjul og veiv til 8 pins, noe jeg har valgt å få gjort etter montering. tror det skal gå bra

natt....


* P2190183.JPG (149.02 KB, 640x480 - vist 285 ganger.)

* P2190184.JPG (153.41 KB, 640x480 - vist 209 ganger.)

* P2190185.JPG (162.37 KB, 640x480 - vist 256 ganger.)

* P2190186.JPG (143.5 KB, 640x480 - vist 248 ganger.)
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #69 på: februar 20, 2008, 13:35:36 pm »

Jeg setter stor pris på evt innspill på motor så langt. Det er sikket mange meninger og forslag på  spes toppene jeg skal begynne med.
Det er jo nå hestene skal legges til grunn snart, så shoot!

Sleng inn, også kritikk  Blunker
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #70 på: februar 20, 2008, 13:58:34 pm »

Jeg kan i hvertfall si at det var deilig å se noe som begynner å ligne på en longblock! Gi gass  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #71 på: februar 20, 2008, 14:47:52 pm »

Jeg kan i hvertfall si at det var deilig å se noe som begynner å ligne på en longblock! Gi gass  Gliser

Det skal jeg si meg helt enig i. Deilig å kunne "lukke" motoren og se på detaljer som viftehus, remhjul, etc så det ser ut som den snart skal inn i bilen  Kult
Loggført

Asgeir
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #72 på: februar 22, 2008, 00:31:00 am »

Da begynner det å ligne motor, snart... Glad
Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall.

Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt Blunker

Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til


Skulle vel bli ca. 8:1 i komp. dette....
Fått noe lakk på motorlokket?

Loggført

(o\!/o)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #73 på: februar 22, 2008, 09:34:29 am »

Da begynner det å ligne motor, snart... Glad
Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall.

Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt Blunker

Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til


Skulle vel bli ca. 8:1 i komp. dette....
Fått noe lakk på motorlokket?



Se der ja, har ikke fått regnet ut dette helt selv, men det ser ut til å være en ok komp. Takker  Glad
Motorlokket mangler en tannpuss på baksiden enda Gliser.
Har jobbet med motor mest og lagt nye tepper i bilen. Hadde sinnsykt lyst til å kjøre igår, skikkelig vårfølelse
Åssen går det motoren din?
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #74 på: februar 24, 2008, 21:12:19 pm »

Litt bilpusling idag.

Montert turteller, ferdig med tepper i hele bilen, pusset og lakkert tromlene. Tynt lag med varmebestandig lakk. Litt harry-finnish på jobb, men planen er skiver foran og nye tromler bak, om ikke så lenge håper jeg. Var lei den anonyme fargen på felger med kapsler.
Skal få tak i hjulbolter i crom eller lignende.

På motor er topper, glemmeblekk og vippearmer snart ferdig, så da er longblocken klar.


* P2240226.JPG (159.28 KB, 640x480 - vist 281 ganger.)

* P2240227.JPG (141.89 KB, 640x480 - vist 308 ganger.)
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #75 på: februar 27, 2008, 15:20:53 pm »

Da begynner det å nærme seg noe her.

Mine første Webere på plass.  Gliser


* DSC00222.JPG (46.82 KB, 640x480 - vist 342 ganger.)
Loggført

Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #76 på: februar 27, 2008, 16:08:01 pm »

Naijs! Så det var der du var i går kveld da ja... Blunker
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #77 på: februar 27, 2008, 16:10:36 pm »

Naijs! Så det var der du var i går kveld da ja... Blunker

Ja, måtte bare gjøre det....måtte bare Glad. Beklager at jeg ikke kom. Sikkert dypt savnet Blunker
Er på plass neste gang, og hvis det er tørre veier.......hm..
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #78 på: februar 28, 2008, 19:35:53 pm »

Et spørsmål ang breather på denne motoren.
har jeg behov for det? Ble litt usikker på det.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #79 på: februar 28, 2008, 21:44:19 pm »

Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer.  Ikke retur inn i gasserne.

Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #80 på: februar 28, 2008, 21:53:45 pm »

Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer.  Ikke retur inn i gasserne.

Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.

ja, jeg har lest at det originle åndesystemet skal holde så da satser jeg på det. Høyt turtall er vel 5-6000 rpm? Er ikke dette jeg kommer til å ligge på
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #81 på: februar 29, 2008, 09:30:02 am »

Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer.  Ikke retur inn i gasserne.

Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.

ja, jeg har lest at det originle åndesystemet skal holde så da satser jeg på det. Høyt turtall er vel 5-6000 rpm? Er ikke dette jeg kommer til å ligge på

Evt så er vel dette en kurant jobb å gjøre i etterkant, å montere ånding.

Noen som har en god metode for justering av endeslakk? Har funnet en, men da må jeg lage meg et verktøy
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #82 på: februar 29, 2008, 09:41:33 am »

Bruk måleur til endeslakken Lasse, monteres på svinghul og settes mot blokka;
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #83 på: februar 29, 2008, 11:32:23 am »

har ikke investert i måleur ser du, må nok det på neste bygge ihvertfall.
Hvor mye må man gi for det Endre? Kan jo brukes til så mangt..skal surfe litt og se jeg

Så en metode på nettet som var ganske smart, skal se om jeg får til den. For da kan jeg bruke bladsøker...så lenge

Ble veldig dårlige bilder dette, men prinsippet er:

Det festes en metall-brakett til selve blokka. Fjern 2 muttere på selve blokka og feste der. På denne igjen monteres et 90 graders metallstykke med mulighet til bevegelse på denne, i retningen som endeslakken
Så dyttes veiva helt mot vinkelen og man skrur fast denne liggende mot reimhjulende på veiv.
Så dyttes det motsatt vei, helt ut,  og man kan shimse opp svingjul, stramme til med riktig moment, og begynne å lese av etterhvert som reimhjul-ende igjen beveger seg mot vinkelen på braketten. Etterhvert som det nærmer seg med lett shimsing brukes bladsøker på mellomrom vinkel / veiv.


* ep-gap2_small.jpg (1.52 KB, 100x75 - vist 731 ganger.)

* ep-gap-check_small.jpg (1.72 KB, 100x75 - vist 711 ganger.)
« Siste redigering: februar 29, 2008, 17:26:18 pm av Levwi (Lasse) » Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #84 på: februar 29, 2008, 16:32:23 pm »

Da er det meste prøvemontert og det måtte til noen enkle modifikasjoner:
Gasserstagholder høyre side, måtte modde litt på vifte røret
Begge sider viftehus, trangt med 2 dobble. Skulle egentlig hatt eldre viftehus

Justert ventiler
mangler da å få justert endeslakk, få på fordeler, sette inn nytt oljelokk m ny sil, oljetemp og trykk-målere, givere til dette, og noe småtteri med bakre blekk rundt reimhjul og de 2 siste blekkene på doghouse

Deilig å snart sette inn i bil. Litt justering av gassere må vel gjøres. Disse sitter det 28mm halsringer på.
Går til anskaffelse av det som unneberg har med tanke på justering


* P2290229.JPG (151.36 KB, 640x480 - vist 270 ganger.)
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #85 på: mars 01, 2008, 08:08:08 am »

Jeg har dessverre ikke måleur her oppe nå, men kan få opp etter påsken. Men om du klarer å vente så lenge?

Skal du kjøpe så handle på ebay eller utenlandske butikker. Da koster det en tidel av hva butikkprisen stort sett er i Norge.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #86 på: mars 01, 2008, 10:06:37 am »

Jeg har dessverre ikke måleur her oppe nå, men kan få opp etter påsken. Men om du klarer å vente så lenge?

Skal du kjøpe så handle på ebay eller utenlandske butikker. Da koster det en tidel av hva butikkprisen stort sett er i Norge.

Takk for det Jørgen, skal se om jeg ikke lager en slik som over uansett. Den blir jo ganske så nøyaktig den og.Men hvis jeg ikke får det til eller rekker det før påske, så kan jeg spørre deg. Ska sjekke litt på ebay også. Jeg kjenner andre med måleur også, men et sånn verktøy er jo et must.
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #87 på: mars 04, 2008, 09:31:47 am »

Har begynt å tenke litt på eksos til denne bilen nå.
Lurer da på om det er noen som helst vits å gå for merged, stor flens etc, på denne 1641-motoren?
Standard ventiler/topper, 40mm webere, 110 kam, standard vipper. Jeg skal ha godt bunndrag og da frykter jeg at stort ormbo skaper for lite motstand i motor.

Noen synspunkter?
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #88 på: mars 04, 2008, 12:45:15 pm »

hadde ikke det anlegget som jøran selger passet fint da,,,supercompetition eller noe?
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #89 på: mars 04, 2008, 13:29:58 pm »

hadde ikke det anlegget som jøran selger passet fint da,,,supercompetition eller noe?

Jeg har liggende et 4i1 ormbo med stor flens og en Phatboy. Phatboy har liten flens og før jeg evt begynner på jobben med å få lagd annen flens på den, så spør jeg. Har sett på Jøran sitt.
Loggført

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!