BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #30 på: april 14, 2010, 13:36:49 pm » |
|
Hvilken bil Kjetil, Porsche eller vw? Har jo blandet det allerede eg så............
Jeg så bare på bildet over som viser at Endre har pinnebolter allerede. Disse er da enten presset på plass eller skrudd på plass ref linken over fra cip1. Uansett så vil jeg tro det er muttere og ikke hjulbolter som EndreS er ute etter, ref mitt svar over her. JHU sitt svar gjelder bolter, mitt gjelder muttere. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #31 på: april 14, 2010, 16:20:22 pm » |
|
For meg ser det ut som Knotens test er feil utført, siden anlegget til boltene er i bunn og ikke i topp. Jeg har kjørt i noen sesonger med T3 Taiwan muttere på original fuchs, og sett at detaljering (quick) lakken har forsvunnet bak hele mutteren. Det har jeg alltid tolket som at mutterne var riktig. Men så for jeg har fått låne radius lære skal jeg sjekke opp radius på de forskjellig boltene. [/quote] spørs hva du mener med feil da. bildet lyver mulig litt. men man ser tydelig att selve utofrmingen på kula er forskjellig. en kule er ikke en kule så lenge den ene er f.eks litt ekkeformet. nå er det en stund siden jeg sjekket detta. men mener ikke T3 mutteren er for stor. slik att anlegget kommer i toppen på forsenkinga i felgen. nå er dette testet på Porsche Turbo hjul/boxster hjul som egentelig skal ha bolter men fra Porsche hold skal det være samme "kon"/radie siden man kjører med nyrere Porsche felger (les Turbo/cup hjul )på biler beregnet for muttere (Fuchs)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #33 på: april 15, 2010, 20:56:57 pm » |
|
sjekket litt nærmere i går. JHU har rett . sjekket mange T3 muttere og de fleste var samme som porsche mutteren jeg hadde . målt også med sånn Radie dings til R14 begge typer. men ett par av T3 mutterene hadde en annen bue på kula. mulig disse ikke var originale mutter eller hadde skade/slitasje/vært feilmontert en eller annen gang. rotet bare i hjulboltmutterspacer kassa... mulig en slik jeg fikk pølsefinga borti ved 1 test. men ingenting er bedre en billige T3 deler som kan brukes på andre ting 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #34 på: april 15, 2010, 21:31:59 pm » |
|
knipset noen bilder:
Porsche mutter foran , T3 mutter bakider
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #35 på: april 15, 2010, 21:35:47 pm » |
|
T3 mutter vs T3 bolt ( skrudd av en T3...med forbehold att denne ikke er original.....da det er AUDI merke på bolten.)
skulle tro bolt og mutter som kommer fra samme bil har samme Radie/kurve... ? ? ? siden T3 2wd har bolter foran og muttere bak.T3 syncro muttere F&B
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #36 på: april 15, 2010, 21:35:58 pm » |
|
Hva er vektforskjellen? 
|
|
« Siste redigering: april 15, 2010, 21:42:18 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #37 på: april 15, 2010, 21:37:09 pm » |
|
hmmm. skal sjekke
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #38 på: april 15, 2010, 21:52:42 pm » |
|
Porsche 996/boxster bolt vs porsche mutter.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #39 på: april 15, 2010, 21:55:10 pm » |
|
vekt 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #40 på: april 15, 2010, 21:57:37 pm » |
|
16,2 gram pr bolt spart i vekt x 20 muttere
=322 gram total vektbesparelse.
ca en medium Zitaburger
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #41 på: april 15, 2010, 21:59:58 pm » |
|
eller
1m² 1mm tykkelse stålplate veier 8kg dvs 0.008Gram pr mm² ett hull med 30mm diameter er 706.5 mm² 706.5 x 0.008g = 5,65Gram pr hul
322/5,65G=56.99 hull
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #42 på: april 15, 2010, 22:19:25 pm » |
|
 Good one!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #43 på: april 15, 2010, 22:28:18 pm » |
|
Og så var det dette med roterende vekt da.. 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #44 på: april 15, 2010, 23:56:42 pm » |
|
sjekket mange T3 muttere og de fleste var samme som porsche mutteren jeg hadde . målt også med sånn Radie dings til R14 begge typer.
Flotte greier, viser på at VW er konsekvente fra bay til T5... R14 på hele fjøla Og i morgen skal jeg hente radie malen min...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #45 på: april 16, 2010, 00:41:54 am » |
|
jeg har et greit utvalg diverse varianter i garasjen, og fra hva jeg kan se så har flat-4 og mws repro samme radie, noe som sikkert er R12, mens cookie cuttersa til Jens Ole som fortsatt ligger her har større radie, og mine repro hjulmuttere ligger kun ann innerst slik som JHU beskriver. disse flat-4 hjula er 1-2 år gamle, altså ikke fra de helt nyeste produksjons-runna
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenN
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #46 på: september 30, 2010, 11:06:42 am » |
|
Hva ble konklusjonen her? At bolter fra T3 kan brukes? Når jeg hadde Fuchs på 03en min var det pinnebolter som var skrudd inn i trommelen og med orginale Porschemuttere ytterst. Og det funket veldig fint i de 7 årene jeg kjørte med det...men er det godt nok at pinneboltene bare skrues inn i trommelen? Bør de festes bedre? 
|
|
|
Loggført
|
1967 Karmann Ghia Cab x - 1974 1303s "Greenbug"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #47 på: september 30, 2010, 11:29:52 am » |
|
Hva ble konklusjonen her? At bolter fra T3 kan brukes?
Ja T3, T4, og T5 kan brukes.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|