mars 29, 2024, 15:47:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Perpioneers 69mod bay panel  (Lest 9911 ganger)
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« på: april 23, 2010, 22:49:07 pm »

Med innspirasjon fra flere prosjekttråder tenkte jeg at jeg kunne starte min egen.

Min første bil var en 70mod bay panel som jeg betalte 8.000,- for i 89 (tror jeg). Den ble bygd om til 8-seter med Pioneer stereo til 45.000,-. Etter å ha brukt opp 4-5 delebiler, så ble den utslitt og parkert. Så kjøpte jeg en 1303 som jeg bare skulle ha mens bussen ble pusset opp. Sånn ble det ikke. Bussen rustet vekk i garasjen til naboen og ble vraket. Etter å ha slitt ut 1303-en også ble det ikke mer luftkjølt. Men nå, hundre år senere begynte jeg å lure på om jeg skulle skaffe meg et buggy prosjekt bare for å ha noe å stelle med. Men etter noen timer på Finn "snublet" jeg over denne

* CIMG0740 (600 x 450).jpg (48.81 KB. 600x450 - vist 286 ganger.)


* 3097_178230665647_794715647_6748490_1383132_n.jpg (42.62 KB. 604x453 - vist 262 ganger.)

og lurte egentlig på hvordan jeg skulle fortelle hun jeg deler hus med at jeg ville bruke 50.000,- av pengene vi akkurat hadde lånt til garasje og ombygging av huset. For å spole litt frem så ble det tur-retur Arendal-Molde med henger. Jørgen Botterli (Spet) som til slutt bestemte seg for å selge har jeg kun truffet via e-post og mobil. En kompis stilte opp så vi fikk bilen på henger. Etter 80 mil i et strekk var jeg bare interesert i komme meg avgårde igjen. Det gikk så fort at det kan nesten betegnes som et "usett" kjøp. Et tips: Skal du kjøre lenger enn 100mil, sørg for å få med en passasjer eller monter radio i bilen før avreise. Vel hjemme ble bilen satt under verandaen før snøen kom.

* 10838_1258380294345_1074768295_30831123_3017021_n.jpg (55 KB. 604x453 - vist 239 ganger.)

Det står en 1200 industrimotor i nå. Orginalmotoren har jeg fått med, men der stikker det deler ut både her og der, så "ny" 1600 AD ble hentet mellom Seljord og Notodden. Denne trenger en liten service før det blir satt inn.

Har nå begynt å lufte bilen litt, og ta den litt i bedre øyesyn, og tror ikke jeg kan klage på utgangspunktet for et prosjekt. Foreløbig blir det bare å få ordna en del småting så jeg kan dra på tur. Så må garasjen bli ferdig først.

Har vel ikke helt bestemt meg for hva det ska bli til slutt, men jeg er redd den blir gul og lav.
Noen har sikkert innsigelser på at jeg ikke beholder den orginal siden den er såpass hel og fin, men de kan spare komentarene for seg selv...

« Siste redigering: april 23, 2010, 22:56:50 pm av perpioneer » Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #1 på: april 24, 2010, 07:21:54 am »

Synes at du skal lakke den gul og grisesenke den. Om to -tre år kommer det til å gå opp for deg at  det verken er morro med selvlysende bil eller at plombene rister ut hver gang du skal ut på tur  Gliser.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: april 24, 2010, 07:25:42 am »

Synes at du skal lakke den gul og grisesenke den. Om to -tre år kommer det til å gå opp for deg at  det verken er morro med selvlysende bil eller at plombene rister ut hver gang du skal ut på tur  Gliser.

Osteaktig
syns bilen var veldig fin til å gjøre noen drastiske inngrep på, å hvertfall kappe ut til et vindu. flott bay Glad
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #3 på: april 24, 2010, 08:15:02 am »

Blir ingen vinduer. Men blir nok aldri lei av gult. Har hatt signalgul tresjekte i 20år....

* snekka.JPG (63.45 KB. 604x453 - vist 190 ganger.)

Og så har tilfeldigvis bilen vært gul før(!) Men det er langt frem, så det kan godt være jeg har skiftet mening et par ganger før det.

« Siste redigering: juni 03, 2010, 14:52:18 pm av perpioneer » Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #4 på: mai 09, 2010, 21:08:19 pm »

Her skjer det ingenting, men var på posten

* IMG_2094.JPG (145.58 KB. 612x816 - vist 199 ganger.)
og hentet pakke fra Unneberg. Men det var mye i rest så pakka blir liggende i bilen så lenge. Så blir det motorbytte når alt har kommet.

En kompis driver Nor Engros, og i forbindelse med flytting skulle de kaste alle platene som står bak hyllene. Dette er 3-4mm huntonitt. Kjekt å ha hvis jeg skal lage paneler tenkte jeg, så jeg fikk pressa bilen inn i butikken

* IMG_2096.JPG (149.35 KB. 816x612 - vist 353 ganger.)
og putta alle 40stk baki.

* IMG_2098.JPG (184.62 KB. 816x612 - vist 330 ganger.)
Litt smale kanskje til paneler, men får sikkert brukt de til noe...

« Siste redigering: mai 09, 2010, 21:43:58 pm av perpioneer » Loggført
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #5 på: mai 10, 2010, 00:17:30 am »

Aiai, så bra det ble med logo:)
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #6 på: mai 16, 2010, 20:24:35 pm »

Aiai, så bra det ble med logo:)

Fikk arbeidsgiver til å sponse litt deler...
Firma er 40år, så det er nesten autentisk.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #7 på: mai 16, 2010, 20:59:25 pm »

Dårlig vær satt en stopper for garasjebygging i dag,

* IMG_2584.JPG (238.76 KB. 692x519 - vist 272 ganger.)

så jeg tenkte jeg kunne ta en titt på orginalmotoren som Spet tok knekken på.
Må flytte et par deler over på den andre motoren alikevel, så det er jo på tide å plukke den ned.
Slik så den ut:

* IMG_2577.JPG (211.32 KB. 768x576 - vist 229 ganger.)


* IMG_2579.JPG (249.06 KB. 761x571 - vist 239 ganger.)


* IMG_2580.JPG (218.25 KB. 692x519 - vist 214 ganger.)

(Mutteren var løsnet helt)

* IMG_2581.JPG (172.48 KB. 768x576 - vist 248 ganger.)


* IMG_2582.JPG (251.87 KB. 768x576 - vist 219 ganger.)

« Siste redigering: mai 16, 2010, 21:06:47 pm av perpioneer » Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #8 på: mai 17, 2010, 15:04:49 pm »

Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:

* IMG_2617.JPG (126.05 KB. 615x461 - vist 294 ganger.)

Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 19, 2010, 22:27:59 pm »

Den motoren har ekstra luftkjøling..   Blunker
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
taigagreen
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: Hemnesberget



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 21, 2010, 19:28:11 pm »

Har aldri sett en panel med walk-through før.

Fin bil! Så den i Molde i slutten av september i fjor, tror eg Osteaktig
Loggført

For mange T3...
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 21, 2010, 20:07:31 pm »

Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:
[ Vedlegg ]

Flott walkthrough! Den maskinen var det nok laber trekkraft i... fikk reddet en 1600-motor like før det samme skjedde med løse blokkmutre, skal bli artig å kontrollmåle den.  Øyerulling
PS! Nicket ble plutselig veldig åpenbart;) Lykke til med bilen!
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #12 på: mai 21, 2010, 23:04:10 pm »

Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:
[ Vedlegg ]

Flott walkthrough! Den maskinen var det nok laber trekkraft i... fikk reddet en 1600-motor like før det samme skjedde med løse blokkmutre, skal bli artig å kontrollmåle den.  Øyerulling
PS! Nicket ble plutselig veldig åpenbart;) Lykke til med bilen!
Takker.
Hva skjedde med motoren din da? Lite olje? Dårlig kjøling?
Kjørte en gang et par mil uten viftereim med den første panelen min før den ga seg. Plukka ned motoren nesten uten verktøy. Alt var løsnet. Skiftet pakninger og skrudde den sammen igjen. Husker ikke å lenge den varte, men det ble noen hundre mil...
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #13 på: mai 24, 2010, 12:05:47 pm »

Da det ble vanskeligere og vanskeligere å få kjerra i 3. og 4. gir la jeg meg horisontalt for å se om jeg kunne se noe som kunne være grunnen til det. Da fikk jeg se dette:

* IMG_2663.JPG (181.3 KB. 768x576 - vist 287 ganger.)
Det viste seg at motoren lå å hvilte på en løs bolt på høyre side på motorfeste bak og eksosen på venstre side:

* IMG_2666.JPG (159.22 KB. 768x576 - vist 234 ganger.)

* IMG_2667.JPG (156.29 KB. 768x576 - vist 186 ganger.)
Først prøvde jeg å sette inn den nederste bolten, men med 8mm hull i motorfeste og M10 i motoren så gikk ikke det. Så prøvde jeg med M10 i de øverste hullene

* IMG_2668.JPG (151.86 KB. 768x576 - vist 188 ganger.)
men her virket det som om det det var M12 i blokka. Så egentlig så får jeg ikke festet motoren i motorfestet. Motoren er en industrimotor, så det er kanskje andre størrelser som gjelder der(?). Det ser ut som om de øverste boltene har vært sveiset fast, så motoren har egentlig bare hvilt på boltene.

* IMG_2496.JPG (113.53 KB. 816x612 - vist 193 ganger.)
Så dette setter fart i motorbyttet. Håper bare de siste delene kommer fra Unneberg snart.

« Siste redigering: mai 24, 2010, 17:15:13 pm av perpioneer » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: mai 24, 2010, 18:56:18 pm »

Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #15 på: mai 24, 2010, 20:40:44 pm »

Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?
Det er forlenga tappeplugg ja. Ifølge Spet hadde denne industrimotoren blitt brukt til en støvsuger på et idrettsanlegg(!). Den har vel vært montert på en måte som gjorde at det var vanskelig å komme til, men så lenge den er montert i bil ser jeg ikke noen grunn til å beholde den.
Loggført
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #16 på: mai 25, 2010, 21:17:35 pm »

motoren skulle vel "egentli" bare være der som bilflyttehjelp til jeg fikk tak på en god motor;)
hvem kunne vel tro at den skulle kjøre fra trafikken så godt som den gjorde:P
« Siste redigering: mai 25, 2010, 21:26:51 pm av Spet » Loggført
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #17 på: mai 25, 2010, 21:22:26 pm »

Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?
Det er forlenga tappeplugg ja. Ifølge Spet hadde denne industrimotoren blitt brukt til en støvsuger på et idrettsanlegg(!). Den har vel vært montert på en måte som gjorde at det var vanskelig å komme til, men så lenge den er montert i bil ser jeg ikke noen grunn til å beholde den.

kunstgress-støvsuger;)
den var visst ikke noe morsomt å bruke, så motoren hadde gått maks 10 timer fikk jeg vite.
dette er en ypperlig nød/reservemotor;)
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #18 på: mai 25, 2010, 21:48:52 pm »

Jeg mente at jeg ikke trengte å beholde tappedingsebomsen. Motoren blir antageligvis reservemotor ja. Men det er vel ikke riktig forgasser som står på, er det det? Bruker 3l på mila...
Loggført
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #19 på: mai 25, 2010, 22:09:35 pm »

Jeg mente at jeg ikke trengte å beholde tappedingsebomsen. Motoren blir antageligvis reservemotor ja. Men det er vel ikke riktig forgasser som står på, er det det? Bruker 3l på mila...

håhå, dæven. har ikke sjekka forbruk:))
forgasseren er den som sto på bussmotoren.
den som sto på industrien var litt sånn "tvers om", da den hadde sentrifugal-regulator som kjempet for å holde turtallet konstant på 3000(eller noe i den dur).
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #20 på: juni 04, 2010, 22:40:50 pm »

Da var det tid for litt mer demontering av motoren:

* 117.jpg (164.67 KB. 1024x613 - vist 178 ganger.)

* 118.jpg (183.56 KB. 1024x613 - vist 204 ganger.)

* 120.jpg (146.25 KB. 1024x613 - vist 169 ganger.)

* 122.jpg (140.68 KB. 1024x613 - vist 190 ganger.)

* 124.jpg (87.9 KB. 459x768 - vist 151 ganger.)

* 127.jpg (76.41 KB. 459x768 - vist 139 ganger.)

* 128.jpg (68.8 KB. 459x768 - vist 173 ganger.)

* 130.jpg (116.67 KB. 1024x613 - vist 183 ganger.)
Ikke mye å samle på her...

« Siste redigering: juni 04, 2010, 22:45:37 pm av perpioneer » Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #21 på: juni 04, 2010, 22:58:49 pm »

Like greit å begynne med motorbytte.
Hadde tenkt å plukke den helt ned, men skal det bli tur til Sjøsanden, så blir det bare en grovrengjøring. Men noe skal byttes med den gamle og noe nytt skal på.
Nå er garasjen 7-8år, og det er første gang jeg har en bil der.

* 132.jpg (91.13 KB. 1024x613 - vist 199 ganger.)
Det blir sikkert siste også da det skal bli to soverom der.
Da er det denne som skal ut:

* 133.jpg (73.38 KB. 1024x613 - vist 206 ganger.)
Og denne som skal inn:

* 135.jpg (73.19 KB. 1024x613 - vist 202 ganger.)

Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #22 på: juni 04, 2010, 23:15:33 pm »

Med sommervær var det like greit å stå ute å grise:

* IMG_2745.JPG (143.76 KB. 1024x768 - vist 193 ganger.)

Plukket av litt blikk for å vaske litt og for å banke det litt rett.
Plukket av viftehuset for å bytte den ene "lukke/stenge-for-luft-duppedingsen"

* IMG_2749.JPG (133.96 KB. 1024x768 - vist 201 ganger.)
da denne også er koblet til luftfilteret på bayen. Fikk da renset opp i kjøleribbene på sylinderene også.

* IMG_2746.JPG (152.13 KB. 1024x768 - vist 179 ganger.)

Nok for i dag...

* IMG_2751.JPG (182.05 KB. 768x1024 - vist 177 ganger.)

« Siste redigering: juni 04, 2010, 23:19:37 pm av perpioneer » Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #23 på: juni 06, 2010, 00:12:53 am »

Lørdag og tidlig opp. Fikk ut "støvsugeren":

* IMG_2754.jpg (120.75 KB. 1024x768 - vist 180 ganger.)
Brukte anledningen til å vaske motorrommet litt:

* IMG_2756.jpg (122.28 KB. 1024x768 - vist 183 ganger.)
Så måtte jeg ha på braketten til det bakre motorfeste.

* IMG_2757.jpg (112.45 KB. 1024x768 - vist 184 ganger.)
Det ble bare tull. Andre som har montert dette? Dårlig monteringsanvisning forvirret meg. Først så trodde jeg at jeg skulle ta vekk den orginale platen ved oljepumpa, men med de pinnboltene som fulgte med så ble det ikke gjenger nok til å stramme driten. Og da medfølgende plate passet i den orginale monterte jeg alt på. Det så på en måte greit ut helt til jeg skulle sette på reimhjulet. Da viste det seg at pinnboltene var så langt ute at blikket bak reimhjulet presset imot.

* IMG_2759.jpg (83.99 KB. 768x1024 - vist 173 ganger.)
Så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne bruke bolter. Da klarte jeg å ødelegge gjengene i det ene hullet. Av med alt igjen. Ut med pumpa. Kappa opp en gjengestang jeg hadde i 4 lange pinnbolter. Skrudde de inn så langt at jeg kunne kjenne de på innsiden. Målte og sjekket på "støvsugeren" plassering på boltfester. Fant da ut at første plan var riktig, Medfølgende plate erstatter gammel. Men da fikk jeg et nytt problem. Den delen av braketten som er til bolten som går igjennom i bunnen gikk i mot blokka.

* IMG_2763.jpg (127.69 KB. 1024x768 - vist 171 ganger.)
Måtte slipe vegg litt gods for å få alt på plass. Skrudde fast og kappet stengene. Monterte på motorfeste, blikk og reimhjul.

Ny overraskelse: Hadde ikke tenkt på det.

* IMG_2766.jpg (168.83 KB. 1024x768 - vist 215 ganger.)
Men etter en omgang med vinkelsliper ordnet det seg.

Så var det problemet med varmepottene. Fikk tak i bra potter til T1. Tenkte ikke på at feste til wire er anderledes. Borret og gjenget opp et 4mm hull i akslingene.

* IMG_2768.jpg (69.13 KB. 1024x768 - vist 146 ganger.)
Kappet en rustfri (for at ikke dette skal ruste fas) 8mm bolt og borret et 4mm i den. Kappet en metallbit og skrudde dette i sammen. Må først sjekke plassering på wirefeste før jeg monterer alt sammen med litt Loctite.

Fikk gjort mye i dag, men trodde jeg skulle rukket å få den inn. Må tidlig opp i morgen hvis det skal bli noen tur til Mandal.


* IMG_2771.jpg (94.17 KB, 1024x768 - vist 174 ganger.)
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #24 på: juni 06, 2010, 11:07:25 am »

Søndag. I gang 7:30. Litt plunder. Motoren inne 11:30, men tomgangsdysa er smeltet kan jeg se, så ingen tur til Mandal i dag. Stresser ned...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: juni 06, 2010, 12:01:52 pm »

Den der motorfeste adaptertingen skal monterast omtrent sånn;

-Av med orginalt lokk etc.
-Rensa vekk gammal pakning rundt oljepompo.
-Skru ut orginale pinneboltar, med to muttrar som du klemmer saman..
-Setta inn nye pinneboltar
-På med ny pakning som du foktar i olja
-På med den plato som fylger med adapteret.
-På med adapterplato og so skrur du den fast med 4 medfølgande låsemuttrar, bruk gjerne permatex på pinneboltane før montering
-Skru igjennom bolten i blokka og du er fiks ferdig!
-Prøvemonter kjøleblekk bak reimhjul, tek boltane borti so sagar du berre av dei litt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #26 på: juni 06, 2010, 20:07:31 pm »

Den der motorfeste adaptertingen skal monterast omtrent sånn;

-Av med orginalt lokk etc.
-Rensa vekk gammal pakning rundt oljepompo.
-Skru ut orginale pinneboltar, med to muttrar som du klemmer saman..
-Setta inn nye pinneboltar
-På med ny pakning som du foktar i olja
-På med den plato som fylger med adapteret.
-På med adapterplato og so skrur du den fast med 4 medfølgande låsemuttrar, bruk gjerne permatex på pinneboltane før montering
-Skru igjennom bolten i blokka og du er fiks ferdig!
-Prøvemonter kjøleblekk bak reimhjul, tek boltane borti so sagar du berre av dei litt.


Det var akkurat slik jeg trodde, men pinnboltene som fulgte med var av den typen som ikke har gjenger hele veien, og med bare plate og adapter stod fremdeles midtfeltet uten gjenger på utsiden. Derfor ble jeg "lurt" til å tro at orginalplaten også skulle være med. Nå når jeg vet bedre kunne jeg sikkert bare lagt på skiver og kappet av, men nå ble det til at jeg lagne egne pinnbolter som er skrudd helt inn. Men jeg dyppet ikke de nye pakningene i olje. Er det vanlig prosedyre eller et godt gammelt triks?
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #27 på: juni 15, 2010, 22:38:43 pm »

Bestemte meg for å gjøre noe med slarken i overføringen mellom girstang og girkasse. Jeg hadde 25cm på girkula fra 1. til 2.gir. Fikk den bakre koblingen fra Unneberg. Jeg merket ingenting når jeg tok av den gamle, men jeg skjønte jo fort hvorfor jeg hadde mye slark:

* IMG_2809.JPG (186.77 KB. 642x643 - vist 149 ganger.)

* IMG_2810.JPG (231.02 KB. 730x734 - vist 161 ganger.)
Dette var alt som var igjen i tillegg til bolten selvsagt. ]Den gamle bolten var av typen som ekspanderer ved hjelp av skruen. Den nye var en "hylse" med bolt igjennom. Denne "hylsa" skulle vise seg å bli dagens mareritt. Den var veldig trang, men da jeg fikk den nesten igjennom ville den verken ut eller inn. Det var da jeg merket at noe kanskje var litt skjevt. Fikk til slutt boret ut "hylsa" og satt inn den gamle. Da så jeg at denne ikke stod i 90 grader i forhold til aksling i girkasse. Først trodde jeg at jeg hadde boret skjevt, men det er altså den delen av akslingen som kommer forfra som er bøyd. Jeg måtte løsne denne fremme slik at jeg kunne få på koblingen. Så måtte jeg presse den sideveis for å få den på:

* IMG_2805.JPG (128.29 KB. 768x576 - vist 177 ganger.)
Men det kan vel ikke være greit å ha det slik? Er det mulig å dra denne akslingen ut fremover?

« Siste redigering: juni 15, 2010, 22:40:46 pm av perpioneer » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: juni 15, 2010, 23:06:14 pm »

Sånn går det når ein truer og presser den i gir. Ikkje nett til hjelp for slarken nei. Men overføringen frå spaken og bak, trur eg ikkje er mulig å dra frammover, meir enn når du sett spaken i 2,4 giret.
Skal du ha vekk all slark(nesten all, då..) so må du ut med motor og girkassa, so kan du trekka ut overføringen bakover, og skifta foringane som er på den. det sitt vel ein 2 plastforingar på den meinar eg.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #29 på: juni 16, 2010, 06:09:19 am »

Sånn går det når ein truer og presser den i gir. Ikkje nett til hjelp for slarken nei. Men overføringen frå spaken og bak, trur eg ikkje er mulig å dra frammover, meir enn når du sett spaken i 2,4 giret.
Skal du ha vekk all slark(nesten all, då..) so må du ut med motor og girkassa, so kan du trekka ut overføringen bakover, og skifta foringane som er på den. det sitt vel ein 2 plastforingar på den meinar eg.
Den ble fin og tait med ny kobling bak, men jeg liker ikke at det er så mye press på den sidelengs pga den bøyde enden på stanga som kommer forfra. Den må jo ha vært sånn fra bilen var ny, men dette må slite veldig på gummien i koblingen. Kommer ikke til å ta ut motor og girkasse nå for å ordne dette nå...
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!