mars 29, 2024, 03:24:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hot Owl's neste produkt gikk gjennom ildprøven i natt.... nå med video  (Lest 14103 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: april 27, 2010, 00:39:14 am »

En natt for ca 9 år siden lå jeg våken og tenkte på bobleforstillingen og dette med bumpsteer...  etter en god del grubling fant jeg løsningen, og en enkel prototype ble bygget i technic lego Glad
Det var verken bumpsteer i sving eller rett frem... og lengden på styrestagene er valgfri. For enkelt til å være sant kanskje, men enkel geometri tilsa at det det skulle stemme.

I kveld brukte jeg 45 minutter på å gjøre de nødvendige endringene på en linkpin forstilling, eller rettere sagt brukte jeg 30 minutter på måling av millimetere og 15 minutter på kapping og sveising.
Etter disse grepene er det ikke mulig å se at spindelen beveger seg (svinger) ved fulle fjæringsutslag , ikke med bare øynene i hvertfall.
Dvs at jeg kom ganske nære det optimale bare med vinkelkutter og noen sveiselarver. Det ville blitt vesentlig bedre ved bruk av en CNC maskin, og dette er grunnen til at jeg skriver dette.
Jeg har mye fler ideer enn jeg har tid til å gjennomføre, og dette er en ting jeg aldri har sett noen tilby, som faktisk kan bli svært så populært. Med den rette tannstangen og oppheng av denne kan det være hundreprosent bolt on, og man behøver ikke nye styrestag engang!

Så hvis det er noen som seriøst ser for seg at de kunne tenke seg å produsere disse delene og håndtere salg av de så kan de ringe meg.

Dette er en oppgradering av samtlige torsjons forstilling biler, gate, offroad, bane, drag eller originalbiler...

Legger ut youtube video så fort prototypen ser litt ryddigere ut  Blunker

Mvh
Jon Hroar Ulstad
-Hot Owl
92495271

« Siste redigering: mai 04, 2010, 11:24:44 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 27, 2010, 00:48:17 am »

Kreativitet kommer ofte om natten!  Håper noen kan sette dine tanker ut i "live"!

Halvard
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2010, 06:50:42 am »

u got mail
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2010, 08:43:27 am »

Funnet på nå da??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 27, 2010, 10:18:15 am »

Tipper det går på plassering (høyde) av hjelpesnekka for å få riktig avstand ut til styrekula ved fjæring?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: april 27, 2010, 11:49:08 am »

Du er på rett sti i hvertfall Bjørnar.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2010, 11:58:36 am »

Det her lyder jo enormt interessant!

Jeg har en ekstra variant forstilling til at ligge om du skal teste med sådan også  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: april 27, 2010, 19:35:01 pm »

Får du fjernet bumpsteer ved utfjæring av kun et hjul også - uansett styrestaglengde?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: april 27, 2010, 22:48:34 pm »

Får du fjernet bumpsteer ved utfjæring av kun et hjul også - uansett styrestaglengde?

Ja
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2010, 05:19:35 am »

Får man ikke en lignende effekt med et langt styrestag som forbinder høyre og venstre spindel og kun et stag fra snekka til en av spindlene?
Ang "bumpsteer" så må vel det være selve helvette bak et ratt? Jeg prøvde med med vendte endeled ytterst på bobla mi (fordi jeg hadde lest at det var veien å gå.....) men vanskeligere bil å kjøre skal det letes lenge etter. Jeg gikk til slutt for orginal løsning og den fungerer utmerket for meg. Så hvis du greier å fjerne dette problemet helt får du nok tommelen opp!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: april 28, 2010, 08:11:58 am »

Får man ikke en lignende effekt med et langt styrestag som forbinder høyre og venstre spindel og kun et stag fra snekka til en av spindlene?

Det stemmer, man har ikke bumpsteer med den løsningen når man kjører rett frem, men så fort begge eller ett hjul treffer en humpel så har du lik bumpsteer på begge.

Min løsning har ikke bumpsteer verken i sving, humpel for ett eller begge hjul, og attpåtil har man lik ackermann vinkel både til høyre og venstre, noe ikke VW selv har engang.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #11 på: april 28, 2010, 08:51:39 am »

Sitat
Det stemmer, man har ikke bumpsteer med den løsningen når man kjører rett frem, men så fort begge eller ett hjul treffer en humpel så har du lik bumpsteer på begge.

Godt poeng....... Gleder meg til å se hva du har kommer opp med.... Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: april 30, 2010, 11:23:53 am »

Da har jeg målt hvor mye spindelen svinger gjennom full opp og nedfjæring... nåla i måleuret står helt stille... dvs. spindelen svinger akkurat 0 hundredeler gjennom HELE fjærings bevegelsen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 30, 2010, 12:13:41 pm »

Du vet det finnes sovemedisiner på resept?  Kysser
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mai 04, 2010, 10:16:32 am »

Det finnes sovemedisin på nett og... her en en video hvor INGENTING skjer... og det er liksom poenget også.


FULL fjæringsvei (avkappet stopper) uten bevegelse i spindelen, det eneste som begrenser denne er syreleddene.

Og som det ikke var nok, filmet jeg det samme med måleur etterpå. Her ser man at styreleddet stopper spindelen i bunnen, hvor man da får 3 hundredeler bump steer, men det er ok etter 35 cm uten 1 hundrings kast.


Faktisk kan man med denne løsningen ta forstillingskontroll EN gang, og etter på kan man heise eller senke så mye man vil og forstillingen holder seg helt hundre!
De fleste vet nok ikke at de har bumpsteer, men det har ALLE VW's, nye og gamle. VW selv er milelangt unna riktig geometri, i mine tester kaster det ca 6mm x 2 i samme fjæringsbevegelse originalt.
Med en slik modifisering vil alle biler med torsjonsfjæring bli mer rettnings stabil og stø, slite mindre dekk, og bremse bedre.
I tillegg til får man en presis tannstang eventuelt med annen utveksling på rattet.

Nå er det bare resten igjen!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: mai 04, 2010, 11:28:37 am »

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du får dette til i praksis. Styrestaget må jo lagres opp på spindelen og i ei styresnekke. I det øyeblikket staget går enten opp eller ned fra en horisontal linje blir staget uansett for "kort". Det idielle måtte vært et magisk styrestag som som strekte og krympet seg når bilen fjærer..... Enten er dette en diger bløff med opphav i 1 april eller så er du flere trinn smartere enn jeg trodde Blunker

For alt hva jeg vet kan det jo være at styrestaget på filmen ikke er festet i noe under lakenet ditt....... Skriver jeg dette for å få fasiten tro? Forvirret blir jeg uansett over dette. Og værre blir det jo mere jeg tenker på det.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: mai 04, 2010, 11:36:02 am »

Det hadde vel vært bra flaut om jeg jukset på videoen?!?!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #17 på: mai 04, 2010, 11:48:41 am »

Det hadde vel vært bra flaut om jeg jukset på videoen?!?!

Tilgi meg for å prøve å tvinge frem fasitten Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #18 på: mai 04, 2010, 11:51:58 am »

Dersom tannstang følger spindelens opp/ned bevegelse så ville det vel ikke bli noen bevegelse i spindel? Men hvordan du eventuelt får til det er jo en helt annen skål....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 04, 2010, 13:11:30 pm »

Kan ikke skjønne annet enn at snekka/tannstanga må følge rotasjonen til spindelen/fjærpakka. Det at fjærpakka ikke er spent opp på videoen, tyder på at fjærpakka ikke er fast på midten av forstillinga. Innfestingspunkt på styrestag får da samme posisjon ift spindel hele veien. Dette fordrer bruk av coilover el.l.? Festemetodikken for snekka blir som en innsveiset senkesats uten låsing?

Kjenner at isen blir tynnere og tynnere under beina nå  Osteaktig Osteaktig
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: mai 04, 2010, 14:05:33 pm »

Jeg er bare glad for at det finnes Petter Smarts rundtom i verden som finner på slike smart ting, slik at vanlige dødelige kan kjøpe ferdige sett :-D

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #21 på: mai 04, 2010, 14:37:49 pm »

Spent på fortsettelsen/fasiten.
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #22 på: mai 04, 2010, 14:51:17 pm »

Enten er dette en diger bløff med opphav i 1 april eller så er du flere trinn smartere enn jeg trodde Blunker


Jeg er ikke forundret om han er smartere enn både deg og meg, og mange andre her.  Osteaktig

Blir moro og se dette her.  Glad
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #23 på: mai 04, 2010, 16:51:58 pm »

dette får du bare til på linkpin vil jeg tro, hvis jeg har fattet poenget  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: mai 04, 2010, 16:56:49 pm »

Jeg har en mistanke - og da har det ingenting å si på type forstilling.

Rotasjon - right?
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: mai 04, 2010, 17:17:40 pm »

leddet pitman-arm?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: mai 04, 2010, 17:21:37 pm »

Det funker 100% på linkpin... og 98% på ball joint.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #27 på: mai 04, 2010, 18:09:51 pm »

Her er det bare å ta av seg hatten Øyerulling

Skriv meg opp på bestillingslista....

Kristoffer
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: mai 04, 2010, 19:32:43 pm »

bra video, og jeg tror jeg tok poenget, og nå er jeg tilbake fra frankrike, så nå kan jeg ringe deg en dag Blunker

Bra jobba
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #29 på: mai 04, 2010, 19:37:00 pm »

De er en liten luring De Hr.Ulstad
Loggført

Seaside VW Klubb
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!