mars 29, 2024, 06:57:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turboroadster -Snekkermesteren selger bilen med 500+hk boblemotor.  (Lest 581131 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1320 på: juni 15, 2015, 12:45:56 pm »

angående fuel... Er man "nødt" til å bruke e85 når man kjører turbo med bra klem i?

Nei, men E85 er en "gudegave" for oss med turbo og som lader litt. E85 er bankefast og det kjøler samt det er rimelig i innkjøp.

Mange som kjører rallycross som har gått fra e85 til høyoktan racefuel men det er jo NA motorer..

Til hvilken pris? E85 koster 10 kroner literen. Racefuel fra 30 til 55 kroner literen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1321 på: juni 15, 2015, 14:15:07 pm »

Rart at det fremdeles ikke er noen i distriktsnorge som vil starte med å distribuere E85..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1322 på: juni 15, 2015, 22:42:55 pm »

ser den med prisen BB, men er bankefastheten god nok på skikkelig høyoktan fuel for å oppnå samma effekt? e85 kjøler kanskje bedre uansett
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1323 på: juni 18, 2015, 06:26:14 am »

ser den med prisen BB, men er bankefastheten god nok på skikkelig høyoktan fuel for å oppnå samma effekt? e85 kjøler kanskje bedre uansett

Håper det er greit for trådstarter at vi diskuterer fuel i tråden hans. Her er en fin forklaring på E85 med fordeler og ulemper:

http://www.speedhunters.com/2015/04/everything-you-need-to-know-about-ethanol/

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1324 på: juni 18, 2015, 06:50:26 am »

Absolutt aktuelt  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1325 på: juni 18, 2015, 07:15:28 am »

ser den med prisen BB, men er bankefastheten god nok på skikkelig høyoktan fuel for å oppnå samma effekt? e85 kjøler kanskje bedre uansett

Håper det er greit for trådstarter at vi diskuterer fuel i tråden hans. Her er en fin forklaring på E85 med fordeler og ulemper:

http://www.speedhunters.com/2015/04/everything-you-need-to-know-about-ethanol/

Mvh
BB
Bra artikkel, og ikke for å virke smart, men tror ikke jeg leste noe særlig nytt.. Savnet en spesifisering av at jo saktere bensin brenner(høy oktan) jo mindre pre-detonasjon.
Men det var veldig interessant at de solgte online kurs for tuning.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1326 på: juni 26, 2015, 06:09:39 am »

Har slitt med bruksmotoren og lavt trykk. Nå var det ikke mer enn 8psi og det gidder jeg ikke å dra bilen til SCC for..
Så tok av turbo i går kveld, og fant 3 viktige ting, hvorav 1,5 allerede er reparert:

Svær sprekk i header rett før turbo slipper ut gass/trykk.
Den er nå sveist.

* IMG_3728.jpg (50.86 KB. 640x480 - vist 278 ganger.)


Lageret gåent i turbo, olje i eksoshus og slitasjemerker etter kompressorhjul i huset.
Denne er nå til overhaling og oppgradering.

* IMG_3726.jpg (35.89 KB. 640x480 - vist 283 ganger.)


* IMG_3740.jpg (50.02 KB. 640x480 - vist 296 ganger.)


Den tredje tingen var årsaken til dårlig lager og olje i eksoshus:
I 500+hk bruker jeg AN12 med rett fall som oljeretur.
På denne motoren klarer jeg ikke å få rett fall på returen, og den går i v.toppdeksel som jeg mistenker har for høyt trykk.
Derfor får ikke turboen kvitta seg med oljen fort nok.
Så jeg må på en eller annen måte ordne bedre veivhusventilasjon mens motoren står i bilen.
Tror jeg skal finne på noe rundt olje påfyllinga, der er det stort hull.

Litt irriterende og at med erfaringen fra den store motoren vet jeg hva som skal til for å lufte skikkelig, men gidder ikke åpne blokka nå  Glad

« Siste redigering: juni 26, 2015, 06:14:42 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1327 på: juni 26, 2015, 07:12:05 am »

Har du dypsump på den motoren? Kan du ikke la oljereturen gå ned dit? Lar seg gjøre å bore og gjenge uten å ta ut motoren....
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1328 på: juni 26, 2015, 08:19:11 am »

Har du dypsump på den motoren? Kan du ikke la oljereturen gå ned dit? Lar seg gjøre å bore og gjenge uten å ta ut motoren....
Jo, det kan gå men det er noen dumme feil på denne motoren...
Blant annet er det kul umulig å få av lokket til dypsumpen pga limt med silikonpakning. Er redd jeg skal ødelegge noe..
Så jeg får ikke av dypsumpen slik den står nå. Mulig jeg kan sette trykkluft i blokka og så bore og gjenge forsiktig?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1329 på: juni 26, 2015, 08:28:53 am »

Lirk av lokket. Går fint det Glad Selv med silikon.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1330 på: juni 26, 2015, 09:08:38 am »

Hva med å bore med olje i sumpen. Så renner sponet UT med olja. Så holder en kompis en finger over hullet til du finner frem gjengeverktøy. Så gjenger du mens oljen tar med sponet UT av hullet mens du gjenger. Blir mye søl og krever litt planlegging, men burde være mulig. Uten å få noe spon inn i motoren.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1331 på: juni 26, 2015, 09:45:04 am »

normalt sett vil for dårlig retur bare gi olje gjennom turbo symptomer , mere skeptisk til att lagerene går av det .
heller mer mot "dårlig turbo" og eller dårlig oljetrykk til tider( banekjøring med blinkende oljelampe..??)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1332 på: juni 27, 2015, 17:15:40 pm »

Har satt i større kompressorhjul og nye lagre, uforandret olje løp. Om det kun koster meg 2-3000 hver 3.år gidder jeg ikke å tenke mer på dette nå. Denne får holde til jeg river motoren ut, så får jeg renovere motoren beregnet for skilt mens jeg tester den store motoren på prøveskilt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1333 på: juli 05, 2015, 23:34:50 pm »

kan tømme motoren for olje og borre med en god klatt vaselin, samme når du gjenger opp. så kan du ta den gamle oljen og la den renne gjennom til sist.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1334 på: juli 20, 2015, 10:11:58 am »

Joda motoren funker fint nå. Kjennes ut som jeg har fått tilbake originaleffekten på 160hk, uten å ha stillet på noe trykk. Så jeg kjører bare med det. Regner med griselave 17sek "run" på SCC  Glad
Nå er det viktig å få montert velteburet. Identisk med det jeg har, men i ett stykke og kraftigere.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1335 på: juli 27, 2015, 08:27:09 am »

Joda, så røyk indre lager på strammehjulet for viftereim.
Det resulterte at reima dro seg skjeiv, og fliset seg opp.
Når den fliset seg opp, dro den med seg ledning til EGT, Datakabel til pc, slange til mapsensor, ledning til launchcontrol og surret alt fast bak reimhjulet.
Så nå har bestilt to serpentin reimer, to stk SKF 6901Z lager, ny datakabel. Resten fikser jeg lett.

Men hadde egentlig tenkt å bruke tida frem til SCC å fjerne veltebøylen, fjerne stereo, kaffitrakter og hårføner, montere skikkelig bur, skifte til tørrbatteri, montere utv. strømbryter, seler ++
Og skal nok rekke det og, men ser det blir travelt.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1336 på: juli 27, 2015, 08:33:52 am »

Da er det godt at jeg skal tilbringe masse dager på verkstedet neste to ukene :-) Ta bilen med dit så har du hvertfall et par hender ekstra.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1337 på: juli 27, 2015, 08:37:38 am »

Ja, det er en god plan. Men må få den kjørbar først, da jeg ikke finner hengeren..  Rekker tunge
Det passer bra å få den ut på verkstedet, fint om du kan hjelpe. Naboen over DKL Garage skal ha veltebøylen, stereo og hattehylla.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1338 på: juli 27, 2015, 09:03:09 am »

Joda motoren funker fint nå. Kjennes ut som jeg har fått tilbake originaleffekten på 160hk, uten å ha stillet på noe trykk. Så jeg kjører bare med det. Regner med griselave 17sek "run" på SCC  Glad


må sikte lavere! 14 sek Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1339 på: juli 27, 2015, 09:03:58 am »

Ja, det er en god plan. Men må få den kjørbar først, da jeg ikke finner hengeren..  Rekker tunge
Det passer bra å få den ut på verkstedet, fint om du kan hjelpe. Naboen over DKL Garage skal ha veltebøylen, stereo og hattehylla.  Glad
Da er det godt det står en henger til der ute du kan bruke:-) Sifra om jeg skal bistå med å få den ut
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1340 på: juli 27, 2015, 09:06:32 am »

Neida. Mangler bare noen kulelager til reimstrammer, så en times jobb så er den klar for veien igjen. Men takk  Glad
Hva slags tid kan oppnås med 150hk og 910kg kjøretøy?(med fører)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1341 på: juli 28, 2015, 00:39:20 am »


* calc.jpg (15.24 KB. 455x249 - vist 275 ganger.)


http://www.hotrodpitstop.com/tool.php

https://robrobinette.com/et.htm


« Siste redigering: juli 28, 2015, 00:58:48 am av Hans » Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1342 på: juli 28, 2015, 06:29:41 am »

Kuult!

Måtte bare prøve med andre data og..  Gliser



* 650.jpg (14.75 KB, 377x202 - vist 239 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1343 på: juli 28, 2015, 08:23:38 am »

Hehe. Som festbrems vil jeg gjerne påpeke at det ikke BARE er effekt som skal til for å kjøre 8,6.... Det er svinfort, og vi snakker mye krefter som skal ned i bakken. Og bilen bør helst peke sånn nogenlunde riktig vei samtidig.. Når du kjører fortere enn 11 blank beginner det å skje saker og ting i chassi, clutchstyring, hjulgeometri osv som ikke er helt enkelt å foreberede.....
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1344 på: juli 28, 2015, 09:03:07 am »

Hehe. Som festbrems vil jeg gjerne påpeke at det ikke BARE er effekt som skal til for å kjøre 8,6.... Det er svinfort, og vi snakker mye krefter som skal ned i bakken. Og bilen bør helst peke sånn nogenlunde riktig vei samtidig.. Når du kjører fortere enn 11 blank beginner det å skje saker og ting i chassi, clutchstyring, hjulgeometri osv som ikke er helt enkelt å foreberede.....
Jeg har kikket på ekvipasjen til Skinne, og kjenner tidene hans, så det er jeg fullt klar over. Jeg har ikke som mål å komme i nærhetene av det. Har hverken tid evnen eller pengene. Men artig kalkulator  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1345 på: juli 30, 2015, 06:52:47 am »

Ja, da er det på tide å forberede turboroadster for sin debut i stripekjøring på SCC.
Begynte i går og fjernet 60kg med stereo, hårføner og kaffitrakter. Da så det slik ut:

* IMG_4206.jpg (52.04 KB. 640x480 - vist 330 ganger.)


Etter noen runder med rydding i elektrisk rundt omkring, fjernet et par instrumenter som ikke virker, ekstra batteri med skillerele + +:

* IMG_4208.jpg (57.99 KB. 640x480 - vist 346 ganger.)


Har og gjort om luftinga på bensintanken og ryddet litt der.
Så nå er neste prosjekt å fjerne veltebøylen, og montere en ny etter NBF spec for 10sek.

Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1346 på: juli 30, 2015, 11:30:27 am »

Nice, dette ble clean :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1347 på: juli 30, 2015, 11:33:31 am »

Takk :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1348 på: august 07, 2015, 06:17:26 am »

Joda, begynner å bli veltebøyle. Målt opp og kappet til hovedbøylen, stagene bakover. Skal begynne på dørstrever i morgen.


* IMG_4350.jpg (52.38 KB, 640x480 - vist 307 ganger.)

* IMG_4351.jpg (47.43 KB, 640x480 - vist 276 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1349 på: august 13, 2015, 07:19:03 am »

Tusen takk til sveiseren som gikk hjem ved ferdig jobb etter klokken 01 i natt.
Det gjorde at jeg kunne montere resten av bilen   Gliser


* IMG_4457.jpg (61.34 KB, 640x480 - vist 244 ganger.)

* IMG_4454.jpg (52.37 KB, 640x480 - vist 255 ganger.)

* IMG_4464.jpg (38.42 KB, 640x480 - vist 234 ganger.)

* IMG_4455.jpg (56.25 KB, 640x480 - vist 255 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!