april 16, 2024, 23:02:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: How-to: Rotisserie for buss  (Lest 18406 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: mai 10, 2010, 21:20:17 pm »

Hepp!

Lenge tenkt at jeg skulle lage en ”how to” om rotesserien jeg laget til bussen min i januar. Tegningene til den er tatt direkte fra tråden på TheSamba.com.
Denne skal vel passe til splittbuss (utenom barndoor) og bay (med mindre justeringer).

Denne krever litt gulvplass, men er veldig grei å lage og bruke. Jeg valgte å ikke lage den todelt, samt at jeg gjorde en liten brøler da jeg kappet opp rørene og ble nødt til å skjøte inn en bit i ringen for å få den til å passe. Følger en målene jeg gir under, skulle ikke det være nødvendig. Å lage dette er selvfølgelig helt på eget ansvar. Du bør være rimelig sikker på at du har gode nok sveiser før du lager noe slikt. Mindre justeringer av mål kan være nødvendig.

Handleliste:
16m 40x40mm firkantrør
4 x ca. 5mm, ca. 5x10cm stålplatebiter
ca. 40cm 10mm gjengestag m/8 muttere (for øvre sidestøtte, valgfri)

Da begynner vi!

Jeg ”jukset” litt, og brukte en sag hvor jeg kunne stille inn 15 graders vinkel og se på alle bitene bli saget. Alternativet er å lage en mal/jigg el.l. for vinkelsliper. En skal ende opp med:
-   8x 60cm biter (fra tupp til tupp) med 15 grader vinkel i hver ende
-   16x 55cm biter også med 15 graders vinkel.
-   2x ca. 20cm med 30 grader vinkel i hver ende (se bilde)
-   2x ca. 10cm med 30 grader i ene enden.
-   2x ca. 40cm med 30 grader i ene enden.  (2 ekstra er valgfritt)


* DSCF4955.jpg (138.27 KB. 800x600 - vist 806 ganger.)


De små bitene med én rett ende skal siden tilpasses festene på bilen og må antakelig tilpasses den enkelte bil.
Legger en så dette utover gulvet med de lengste bitene på sidene og topp/bunn vil de se slik ut. Første bilde illustrerer den bakre rammen, neste den fremre.


* DSCF4956.jpg (138.16 KB. 800x600 - vist 811 ganger.)


* DSCF4958.jpg (134.82 KB. 800x600 - vist 801 ganger.)


Når en nå skal sveise dette sammen er det fint at gulvet du jobber på er rett. Du må også måle opp 12-kanten din i topp/bunn og sider, slik at de er parallelle. Dette for å sikre at det blir stødig når dette er ferdig. Jeg punktet først alle bitene sammen med to punkt, for så å helsveise de tre synlige sidene. Dette for å hindre at det slår seg og forskyver seg. Så snur en rammen, sveiser siste siden og gjør det hele en gang til.. En har så to fine 12-kanter:


* DSCF4959.jpg (133.32 KB. 800x600 - vist 832 ganger.)


Det var nå på tide å lage platene for å feste rammen til bilen. Jeg brukte pappmaler og mål for å finne størrelse på platene og plassering av hull.
De platene med to hull brukes foran. De med tre er bak. Jeg valgte å bruke de tre hullene lengst frem på bilen.


* DSCF4976.jpg (163.96 KB. 800x600 - vist 821 ganger.)


Så var det tid for å bolte fast disse platene på bilen med de tilhørende boltene. Plasserte rammen i den høyden jeg ville ha den og tilpasset de rørbitene slik at de stod vannrett og at bilen var sentrert i rammen. Det er nå litt viktig at bil og ramme er vatret opp, i det minste slik at en på en fornuftig måte kan få de to rammene til å bli sveiset fast likt. Jeg valgte å punkte fast rørene til rammen og til platen, for så å helsveise det med rammen på gulvet.


* DSCF4979.jpg (163.29 KB. 800x600 - vist 902 ganger.)


En ferdig! Her ser en for øvrig min skjøt. Dette var for at jeg skulle kunne tre rammen inn på bilen, da mine lange biter ikke er fullt 60cm.


* DSCF4981.jpg (130.75 KB. 800x600 - vist 900 ganger.)


Foran er samme prosedyre. Jeg senket bilen slik at den stod på rammen bak slik at jeg kunne vatre opp bilen før jeg sveiset rammen foran. Platene ble boltet til bilen, stagene tilpasset og plassert slik at bilen var sentrert i rammen og punktet fast. Det er nå altså viktig at rammene står slik at sidene står parallelt for å hindre at den vipper. Ut over det horisontale staget her kan en gjerne også forsterke med en horisontal plassert like under festeplaten. (Jeg har ikke hatt behov for det, men så er min 100% ribbet også)


* DSCF4984.jpg (154.7 KB. 800x600 - vist 863 ganger.)


« Siste redigering: mai 10, 2010, 21:32:24 pm av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #1 på: mai 10, 2010, 21:22:52 pm »

Ut og helsveise det på gulvet:


* DSCF4985.jpg (127.68 KB. 800x600 - vist 816 ganger.)


Og plutselig har en bilen i et rotisserie! Nå er det på tide å more seg med å snu på bilen!


* DSCF4987.jpg (128.13 KB. 800x600 - vist 856 ganger.)



* DSCF4988.jpg (129.61 KB. 800x600 - vist 856 ganger.)


Klaringen til støtfangerfestet er minimal. Men som restofolket sier: ”All klaring er god klaring” Glad


* DSCF4991.jpg (86.01 KB. 800x600 - vist 912 ganger.)


Og for den som var i tvil, så er det ganske mye mer behagelig å jobbe på bilen slik:


* DSCF5009.jpg (171.46 KB. 800x600 - vist 1042 ganger.)


Det en vil oppdage når en legger bilen på siden nå er at takrennen vil være et par cm nærmere rammen i bunnen enn når den er oppreist. Stål tåler jo heldigvis å bøyes litt veldig godt, men ønsker en å sveise på bilen i denne stillingen ønsker en ikke at den skal være vridd. Jeg laget meg derfor et par enkle sidestøtter.


* DSCF5010.jpg (160.79 KB. 800x600 - vist 837 ganger.)


Designet ser en på bildet under, og dimensjoner er høyst improvisert. Hullene i de bitene til høyre og sporet i de til venstre er tilpasset gjengestaget.
Jeg har prestert å ikke ta nærbilde av dette i rammen, men kan ta det siden. Bitene med spor i ble sveiset parallelt med rammen med sporet ned, en bit gjengestag stukket ned i hullet på den andre og sveiset fast (for meg ca. 7cm biter).  Biten med gjengestag er plassert rett under takrennen, to muttere blir brukt for å låse det fast i den andre biten. Holdes på plass og sveises. Dette sikret at karosseriet ikke vridde seg. Men det kan fortsatt vri seg i lengderetningen, og å sveise på bilen mens den ligger på siden er fortsatt.


* DSCF5343.jpg (14.7 KB. 253x191 - vist 842 ganger.)


Tok meg et par dager å lage, men har gitt meg mye glede! I dag har jeg montert på hjul, som jeg også kan ta bilde av om en ønsker det. Valgte da å lage dem avtagbare.

Håper dette er til litt informasjon og motivasjon for dere bussfolk der ute!

Magnus.

« Siste redigering: mai 10, 2010, 21:30:19 pm av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: mai 23, 2010, 09:16:38 am »

Hjulene som jeg snakket om:

* DSCF5502.JPG (102.18 KB. 800x600 - vist 829 ganger.)

Selv et ribbet karosseri er litt tyngre bak enn foran, så jeg ble nødt til å dreie nye "hjul" bak.
(Hjulene er Jula sine 150kg transporthjul)
Som en ser i bakgrunnen legger jeg nå paller under rammen for å kunne tippe på bilen uten å ta av hjulene. fungerer utmerket!

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2010, 10:32:13 am »

VELDIG Bra!!! Sånn skal eg laga meg ein vakker dag! Glad Takk for flott howto, Sticky next!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 24, 2010, 13:37:04 pm »

Artig å se dette ja. Bra jobba og fin tråd!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 26, 2010, 20:17:40 pm »

very nice Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: mai 26, 2010, 21:00:03 pm »

jeg kan vel kjøpe din Magnus, når du  er ferdig med bussen din??


Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #7 på: mai 28, 2010, 14:09:49 pm »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Håper jo at fler skal få lyst til å restaurere splittbuss!  Glad

PM til Alien.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bohz2
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Tananger


69 Fastback


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 29, 2010, 15:17:41 pm »

vet du om denne også passer en earlybay?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!