mars 28, 2024, 17:47:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Seriøse motorbyggere i Norge ?  (Lest 26995 ganger)
sandvik996tt
Gjest
« på: juni 10, 2010, 21:42:19 pm »

Hvem kan kontaktes for bygging av komplett motor ? Har tenkt på en 2332cc T1 motor.

Har sendt endel mailer til flere firma i USA, men tenkte kanskje det var like greit å få bygd en her i Norge !

Hvem man skal holde seg vekke fra kan sendes på PM/ mail.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 10, 2010, 21:54:52 pm »

det som er kjipt med tanke på kjøp i utlandet er at forbrukerkjøpsloven i norge verner om forbrukerne.. dette gjelder IKKE ved import.. hvis du kjøper en motor i USA, som viser seg å være feilbygd eller anderledes enn avtalt må de iallefall påkoste frakt tur retur USA.. dette er 4000$ minst.

vi har flinke i norge og!

hvor i landet bor du?

JEE, Andersen Racing, Race-buggy på forumet her bygger. men har sikkert nok å gjøre i sommer Blunker

Spørsmål du må spørre dge selv er:

- Bruk?
- Pris?
- Hvor mye du kan gjøre selv?


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

sandvik996tt
Gjest
« Svar #2 på: juni 11, 2010, 07:22:56 am »

det som er kjipt med tanke på kjøp i utlandet er at forbrukerkjøpsloven i norge verner om forbrukerne.. dette gjelder IKKE ved import.. hvis du kjøper en motor i USA, som viser seg å være feilbygd eller anderledes enn avtalt må de iallefall påkoste frakt tur retur USA.. dette er 4000$ minst.

vi har flinke i norge og!

hvor i landet bor du?

JEE, Andersen Racing, Race-buggy på forumet her bygger. men har sikkert nok å gjøre i sommer Blunker

Spørsmål du må spørre dge selv er:

- Bruk?
- Pris?
- Hvor mye du kan gjøre selv?




Bruk - Gateversjon med minimum 150 HK- skal ikke brukes på SCC. Må gå jevnt og fint på tomgang.
Pris - Koster å være kar ?? Må også ha en ny svingaksel girkasse som står i stil med motor.
Hvor mye jeg gjør selv - Motor må helst være kjørt inn i benk, og innjustert.
Setter inn motor selv...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 11, 2010, 07:40:58 am »


[/quote]

Bruk - Gateversjon med minimum 150 HK- skal ikke brukes på SCC. Må gå jevnt og fint på tomgang.
Pris - Koster å være kar ?? Må også ha en ny svingaksel girkasse som står i stil med motor.
Hvor mye jeg gjør selv - Motor må helst være kjørt inn i benk, og innjustert.
Setter inn motor selv...

[/quote]

men ikke noe skruing selv? splitting av blokk og sette den sammen til longblock igjen?

Ta kontakt med en av de tre nevnte.. de er spredd litt omkring i Norge Glad

Skal du ha den klar til SCC iår? da begynner det å haste isåfall Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: juni 11, 2010, 07:45:47 am »

Har vel været et par salgsannoncer under dele selges med nybyggede motorer indenfor de sidste par måneder.

Så hvem der har solgt dem og giv dem et kald/besked i tilleg til de før nevnte  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
sandvik996tt
Gjest
« Svar #5 på: juni 11, 2010, 07:59:18 am »



Bruk - Gateversjon med minimum 150 HK- skal ikke brukes på SCC. Må gå jevnt og fint på tomgang.
Pris - Koster å være kar ?? Må også ha en ny svingaksel girkasse som står i stil med motor.
Hvor mye jeg gjør selv - Motor må helst være kjørt inn i benk, og innjustert.
Setter inn motor selv...

[/quote]

men ikke noe skruing selv? splitting av blokk og sette den sammen til longblock igjen?

Ta kontakt med en av de tre nevnte.. de er spredd litt omkring i Norge Glad

Skal du ha den klar til SCC iår? da begynner det å haste isåfall Blunker
[/quote]

Er utdannet bilmekanikker, men er ingen motorbygger ( har ikke alt nødvending verktøy ) ! Planen er å bruke kommende vinteren til å sette inn ny motor .

Skal ikke på SCC ! 

Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #6 på: juni 11, 2010, 08:43:25 am »


JEE, Andersen Racing, Race-buggy på forumet her bygger. men har sikkert nok å gjøre i sommer Blunker


Har du motor fra en av disse siden du anbefaler dem ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 11, 2010, 09:13:27 am »

JEE fikset min første, og helder på å maskinere blokk og svinghjul på en ny en. Men den skal jeg gjøre endel på selv
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ronsk
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Hedmark



Vis profil
« Svar #8 på: juni 11, 2010, 09:44:20 am »

www. pbcauto.no Blunker
Loggført

Kirkenær
94164052
68 modell 1300 Glad

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juni 11, 2010, 09:59:34 am »

Jeg har 1915 fra Andersen Racing.
Alt køddet som har vært med den er min egen feil.(Tenning, bensintilførsel og gassere ble brukt fra en donormotor som jeg hadde)
Det som han har bygd på maskinen min, er 100%. Jeg kjører hardt og mye, mye rundt har gått i stykker, men maskinen holder.
Og den originale 1300S kassa med stage 1 clutch tåler også mye hjuling. Jeg "kjører SCC" minst en gang i uka, og alt holder.  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #10 på: juni 11, 2010, 10:07:25 am »

Kai Elling i Geiranger som kaller seg 2332/Rag-57 her på forumet. Han har nettopp gjort siste rest på min motor.

Du kan høre med han om han har anledning. Importerer ferdige motorer også. Gode priser og er en utrolig hjelpsom type.



Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juni 11, 2010, 15:59:17 pm »

Noen bygger i verksted, andre "bygger" på forum... Vær obs på dette og.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Cobra
Seniormedlem
****
Innlegg: 265
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: juni 11, 2010, 18:08:04 pm »

Jan Rongved, http://www.rongved.no . Bygget mye til vw-rallycross,bakkeløp og gate oppgjennom tidene(spes.luftkjølt). Er ikke sikker på om han på tar seg motor bygg nå lengre. Men hør med han.
Loggført

vw 1302rs
sandvik996tt
Gjest
« Svar #13 på: juni 11, 2010, 22:49:42 pm »

Dette var ikke lett , har fått mange PM med anbefalinger og ikke minst hvem jeg skal holde meg unna !

Håper på flere svar slik at jeg klarer å bestemme meg .

Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #14 på: juni 12, 2010, 22:43:47 pm »

Den seriøse motorbygger har lagt opp....
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9040.0.html
Det er ingen som vil betale for et seriøst motorbyge... Sånn er det bare

Jessie James sa det ganske greit i Monster Garage når de bygget 9sek splitten
"VW dudes are cheep asses" eller noe sånt :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: juni 13, 2010, 09:05:55 am »

"VW dudes are cheep asses" eller noe sånt :-)

Det har vel en sammenheng med at det er en gammel VW vi kjører og ikke en Ferrari eller en Porsche?

Det er kun 2 personer jeg ville ha gitt ansvaret for motoren min til, den ene er nevnt over her og den andre er Johannes Persson. Resultatene taler for seg selv og de er det eneste som teller.

Mvh
BB






Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: juni 13, 2010, 16:25:52 pm »


Det er kun 2 personer jeg ville ha gitt ansvaret for motoren min til, den ene er nevnt over her og den andre er Johannes Persson. Resultatene taler for seg selv og de er det eneste som teller.

Mvh
BB

..og jeg er glad jeg har brukt begge de to i mitt motorbygge  Blunker Gliser






Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: juni 13, 2010, 16:34:58 pm »

Det er kun 2 personer jeg ville ha gitt ansvaret for motoren min til, den ene er nevnt over her og den andre er Johannes Persson. Resultatene taler for seg selv og de er det eneste som teller.

Mvh
BB

Jeg er også litt der. Men every man for himself...

At ingen vil betale for skikkelige motorer faller stendødt på sin egen urimelighet. Det finnes mange potente motorer i norske folkevogner og ingen av dem er levert av storken meg bekjent.
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #18 på: november 22, 2010, 22:56:43 pm »

Da har jeg fått en erfaring med en som ikke kan bygge motor !
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #19 på: november 22, 2010, 23:19:05 pm »

Da har jeg fått en erfaring med en som ikke kan bygge motor !

Hva er det som har gått galt?
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 24, 2010, 13:57:40 pm »

Kan du komme med en begrunnelse hvorfor?

Da har jeg fått en erfaring med en som ikke kan bygge motor !
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 24, 2010, 13:59:19 pm »

Kan du komme med en begrunnelse hvorfor?

Da har jeg fått en erfaring med en som ikke kan bygge motor !

Edit: oi, her forsvant noen innlegg, gitt. Skjønner det ikke er noe allright å henge ut noen.
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: november 24, 2010, 14:44:44 pm »

Et par innlegg ble fjernet av en moderator pga trådstarter modererte selg selv og da er det greit å rydde litt i rotet.
Hvis trådstarter ønsker å ordlegge seg på en måte han selv kan la stå så er han jo velkommen til det.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 25, 2010, 11:26:34 am »

Vanskelig å kommentere noe i tråden her uten å havne i unåde hos noen her, men kan det være en idé å fokusere på hva man kan forvente av arbeid som skal utføres når noen bygger en motor og til hvilken pris? Hadde vært fint om de som har erfaring med kjøp og salg av motorer kunne guide oss uten erfaring i hva som er vanlig i bransjen.

1) Gjennomgang av oppsett med kunde
2) Valg av komponenter
3) Kontroll av deler, veiing, rengjøring
4) Byggefasen (montering, kontrollmåling, demontering)
5) Testkjøring
6) Bremsing
7) Etterkontroll

"Blueprinting" er vel en fellesnevner for de få "leverandørene" som nyter høy respekt, og som gjerne brukes av de som kjører drag eller på bane. Men blueprinting = tid (og krever litt utstyr) og tid = penger, så da blir motoren dyrere, kanskje MYE dyrere.

Vanskelig å sammenligne lille Norge med det store utland, men f.eks Airspeed i UK tilbyr jo nå komplette turnkey motorer med garanti. Her i Norge er det langt mindre forhold og et mikroskopisk marked i forhold.
http://www.airspeeduk.com/engines.htm
We offer the following services:
    *Bespoke engine building from 1192cc and upwards
    *Standard and Performance engines
    *A full design and build facility incorporating new technology
    *Progress reports and build photographs
    *Engine repairs and fault diagnosis
    *Machining
    *Servicing
    *New and used engine parts for both performance and standard builds
    *Free advice and after-sales helpline
    *A unique 3 year comprehensive warranty
    *Insurance estimates and vehicle valuations

Remtec, Vege og sikkert andre fabrikker også tilbyr jo motorer med garanti i ulike trimmingsgrader, men det innebærer at de er plombert her og der så ikke kjøperen kan tukle med motoren uten å bryte garantien.
Se på thesamba og hvor mye diskusjon det er rundt seriøsitet og feedback, da viser det seg hvem man skal styre unna, hvem som er midt på treet og hvem som er topp i bransjen. Er dette usunt? Ikke så lenge det er saklig. Vi har jo hatt sånne diskusjoner her før også om motorer som er bygget f.eks. i USA.

Jeg har ikke noe erfart grunnlag til å mene noe om hvem som er bra og ikke bra her i Norge, bare så det er sagt. Dette er derfor helt på generelt grunnlag. Hvor lenge en bygger skal være ansvarlig for en motor er også vanskelig å si noe sikkert om, men det er greit å få litt diskusjon rundt dette. En garanti kan ikke vare evig, det sier seg selv.
 
Feil på originale som trimmede motorer kan relateres til flere ting, her er noen - kom gjerne med flere:
* Valg av komponenter som ikke passer optimalt sammen
* Slitte deler kombineres med nye for å spare penger/tid
* Unøyaktighet i byggefasen
* Manglende rengjøring av komponenter før montering
* Mangel på service fra eiers side
* Skamkjøring av motorer som ikke er ferdig innkjørt

Bare et lite forsøk på å få noe konstruktivt ut av tittelen på tråden... håper det fortsatt vil være noen som kan bygge motorer for de som ønsker å betale for å få en fungerende vare.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: november 25, 2010, 13:28:32 pm »

Nå syntes jeg denne tråden endelig er rett på spor igjen etter å ha bært preg av et angrep mot en bestemt person.

VWNorge er en offentlig møteplass for personer som har en felles interesse. Her er det fritt frem for å gi skryt, et klapp på skulderen, tommel opp og smilefjes hvis man ønsker. Da er det selvsagt også åpent for å vende tommelen ned når man er mindre fornøyd med noe/noen.

Men når det er en sak mellom to personer så burde ikke "oppvasken" finne sted her foran alle leserne!

Når det er sagt så er det her jeg mener det finnes et unntak: Hvis felleskapet er tjent med informasjonen som blir lagt ut så bør/skal takhøyden være høy. Finnes det useriøse cowboyer der ute som beviselig leverer dårlige produkter/service så er felleskapet tjent med å få den informasjonen.

Personen som blir diskutert i denne tråden har bygget flere motorer som er/har vært/skal i bruk i Norge. Til nå så har ingen av de andre som har benyttet seg av tjenestene fra denne personen rapportert om noe liknende og ingenting tyder på at dette derfor er noe annet en et enkelt tilfelle.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #25 på: november 25, 2010, 13:44:53 pm »

Også en ting og huske på er
att vi menesker og alle motorbyggere ikke er maskiner,
i blant så kan den beste av oss gjøre feil,og i blant så kan den beste motoren
gå i stykker ganske så fort,uansett hvor dyre deler og god tid en har brukt og bygge den!
Er en av spille reglene da du drar ut 2 og 3 ganger så mye effekt som den vart bygd for!
Loggført

Vw 1302
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #26 på: november 25, 2010, 14:39:06 pm »

Mine erfaringer som montør/bygger/maskinist ...til RZR-Andy  + to ekstra punkter.

1) Gjennomgang av oppsett med kunde. De aller fleste kommer ikke med tomme lommer. Men har allerede begynnt å kjøpe inn deler fra forskjellige steder. Og har en stor formening om hva de skal ha. Har kun opplevd en kunde som forteller meg hva han vil ha, og hva han skal bruke det til. Med påfølgende "you fix, I'll pay".
..Allerede her bør både kunde og bygger spørre seg om dette er noe de vil gjennomføre. Og at tilliten er 100% begge veier. (Det er flere jeg har sagt nei til opp igjennom tidene... da det føles feil. Og samarbeid over tid bare vil skape problemer.)
2) Valg av komponenter. Som bygger og ikke "selger" velger jeg å innblande meg når delene overhode ikke passer sammen ytelsesmessig. Ellers kan man jo alltids blande seg inn... men det vil som regel kun være for å velge deler på en høyere hylle.
3) Kontroll av deler, veiing, rengjøring. Blueprinting av blokk og roterende deler må gjøres uansett og tar som kjent tid. Og "dra neglen" over lagerleie er liksom ikke bra nok om man skal ta betalt for et arbeid. Balansering og vektjustering er et kostnadsspørmål og velges ofte utifra lommeboken. uansett applikasjon. Rengjøring slurves det ofte med som førstegangs byggere. Men etter litt fartstid får man kontroll på hva som lønner seg å ha i en blokk og ikke. Cillitt Bang eller hva det nå heter... er et husholdnings produkt og funker ikke på magnesium, det ødelegger!  Gliser  
4) Byggefasen (montering, kontrollmåling, demontering). Hvor mye som skal monteres er opp til kunde. Jeg personlig vil ikke drive med kjøleblekk,dynamo og lignende. Da det på et custom oppsett til tider kan ta like lang tid som selve motorbyggingen, og det er det sjeldent forståelse for når det skal betales.
Normalt tar jeg meg av alt av demontering, grovrengjøring og oppmåling ved overhaling. Ofte kommer kunden her med ferdig innkjøpte lager og slitedeler. Hvorfor vet jeg ikke... da de umulig kan vite tilstand på det de har på forhånd.
5) Testkjøring. Kun der jeg har montert motor i bil..
6) Bremsing. Har til nå ikke tilbydt dette. Men vil over nyåret kunne tilby dette "in-house"
7)Etterkontroll. Kun om kunden vil det. Og/eller om det har blitt noen feil, eller antydninger til feil etter bruksstart.
8 ) HVA SKAL BETALES, og for hva? Jeg skulle ønske jeg kunne tilby alt det overstående for 3000,- kroner. Men da kunne jeg dessverre ikke hatt verktøy, tak over hode eller hatt noen form for egenutvikling. Ting tar tid. Og tid er penger for oss som bor i Norge. Å jobbe ut ifra noen prisliste på enkelt oprasjoner vil gjøre det unødvendig dyrt. Så timespris vil ihvertfall hos meg være fordelaktig. Men enkelte ganger blir det dyrere enn antatt. Det er veldig individuellt om hva som drar opp prisen. Ofte er det uforutsette skjær i sjøen som feilmaskinerte deler, eller at kunden ikke tenker over selv ha de kunne gjort for å spare motorbyggers tid. Tenkt tilfelle. To kule gutter skal ha orginal-overhalt motorene sine: Det blir en prisforskjell når den ene kunden leverer ferdig steamet shortblokk. Og andre kunden kommer kjørende i bilen, som motoren sitter montert i, klokken 2200 og forventer at jeg skal reise på verkstedet å ta den imot.  
Jeg føler ofte at en forhåndspris på et bygge overskygger det endelige resultatet. Hvordan kan jeg se på en oljete motor som ble satt i i bobla for 40 år siden vil koste å få ferdig overhalt :-)   ..hvor langt var det tauet igjen.
Opplever stadig også forskjeller på hvordan priser blir mottatt. Har skoleungdommer som synes det jeg gjør er billig. Mens bedriftsledere griner på nesa for samme jobben...
9)Hvilke forventinger.Dette følger gjerne prisen man betaler for en vare. Jeg personlig opplyser alltid om risikoen for kortvarig moro ved effektøkning. Og føler det er viktig at bygger/kunde har god dialog om forventinger. At boblemotoren markerer revis ved oljedrypp og at doble gasserer trenger etterjustering bør ikke komme som en overaskelse etter et års bruk.

Håper dette ga noe... Står i febertåke

Har lært at det sjeldent gis ros ved dette temaet. Hører man ikke noe.. er det som regel i orden. Synd at det er slik!
Er det noe galt eller misstanke til noe galt, ber jeg instending om at bygger/montør får en sjans til å komme med et tilbud før det skrikes med ropert. Ofte kan lettvine løsninger bli veldig problematiske ved provokasjon.
« Siste redigering: november 25, 2010, 18:56:17 pm av Jee » Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: november 25, 2010, 14:42:02 pm »

Er det ingen som er så frimodige at de tørr å stå frem som lykkelig eier av norskbygd Motor, å dele denne opplevelsen med oss?


Det kan jeg godt gjøre:

I det herrens år 2000 var jeg på jakt etter ny, ordentlig motor til "Old Faithful" - Cal-Lookeren som til da hadde gått i flere år med "grisehjerte" (Type 4-blokk). Et tips førte meg til en ung baker midt i Oslo og oppe i tredje-etasje-leiligheten ved siden av TVen sto det en helt nybygd, aldri kjørt 1915 "max pakke" fra Kjell Aaen / KvikkService. Med rødlakkert og krommede deksler, gjennomsiktig fordelerlokk og detaljer av råeste Billet-sort. Bygget sent på 80-tallet og bare stått i stua siden da.

Jeg handlet, bar den ned trappene og dro hjem til garasjen.. Det tok litt tid, men den ble montert i siste liten til SCC#1 og avgårde dro jeg.... Jeg gjorde INGENTING med denne motoren, annet enn å bytte Dellorto 45ene til IDA uten luftfilter. Ventilene er ikke justert en gang...ingenting er gjort...bare veldig kyndig justering av gasserne.

Nå har denne motoren gått i straks 10 år....den lekker ikke en flekk...den har alltid vært kjørt UTEN luftfilter...den starter tvert etter en lang vinterdvale....den går som en drøm på tomgang..den bremser 127 HK i benken på Mantorp....den har tatt meg ned stripa på Gmoen og BugRun utallige ganger...hver gang på ca 14,5...og hele veien hjem etterpå. En absolutt totalt KONGEmotor...spør du meg.

KvikkService og Aaen bygger vel fortsatt motorer...men denne var nok bygget av Andreas X som var sjefsmekaniker i stohetstiden. Han bygger vel ikke fortsatt, men Aaen har kanskje kontakter/evner likevel.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #28 på: november 25, 2010, 14:42:42 pm »



Er det ingen som er så frimodige at de tørr å stå frem som lykkelig eier av norskbygd Motor, å dele denne opplevelsen med oss?





Joda  Gliser  Jeg er en av de som er lykkelig med min norskbygde motor. I min 60 mod har jeg en 1680 som går veldig bra (til å være 1680) den har fått kjørt seg hardt i 4 år nå på lange turer med combi-camp på slep til ferier og treff i Norge, Sverige og Danmark. Ikke lekker den en dritt heller  Blunker Den er bygget av BABOON Vegard og er en motor helt etter hva jeg bestilte  Glad

Og så har jeg en "litt" større motor som skal i "race"bobla mi som JEE bygger opp for andre gang (og jeg skyter ikke han fordi motoren ikke holdt mer en 6 striper på SCC, får bygger har ikke skyld i alt..  Øyerulling) Den også kommer sikkert til å gi meg mye glede til det jeg skal bruke den til..  Gliser Å som jeg gleder meg til den blir ferdig  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 25, 2010, 15:03:30 pm »

Er det ingen som er så frimodige at de tørr å stå frem som lykkelig eier av norskbygd Motor, å dele denne opplevelsen med oss?

Jeg har erfaringer med flere, og har lite ris og mye ros å komme med:

Jee = Bygget min siste 2276 motor, jeg er MEGET fornøyd og får ikke lovpriset kommunikasjonen og arbeidet Erik gjorde. Jeg hadde alle deler og hadde motoroppsettet ferdig definert, men Erik er en meget dyktig mann som målte nøye opp og slurver ikke på noen måte. A+++++++++++++++++++++++++ som vi sier på Ebay

Karmann= Har bygget 2 motorer av deler jeg har levert (2332, 2007), jeg har ingenting å klage på her heller. Jeg hadde bananstøtstenger på 2332 motor, dette etter at jeg insisterte på at det skulle brukes noen råfine titanstenger jeg hadde kjøpt inn (som viste seg å være grade 2 titan).

N20 = Bygde min 2332 (som Torgeir nå har), meget dyktig og ryddig der alt dokumenteres og måles.

Summa summarius, jeg har veldig gode erfaringer med norske byggere - jeg har absolutt fått det jeg har betalt for alle gangene - og prisene har variert. Det er forhåpentligvis slutt på den tiden der folk tror de kan levere en haug deler og forvente et kongeprodukt for 3 - 4000 kroner. Det er som regel ikke nok til å betale maskineringen av deler slik at de passer sammen engang..
« Siste redigering: november 25, 2010, 15:25:40 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!