april 29, 2024, 21:55:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 172300 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #300 på: februar 05, 2008, 19:45:08 pm »

Da er roterende deler levert til balansering.. Og etter en gjennomgang av hva som skal gjøres - og hvordan, tror jeg dette blir enormt bra  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #301 på: februar 06, 2008, 21:20:47 pm »

Må jo finne på noe mens ting er til balansering.. Tid for å prøve seg på fjerning av plugger i blokka  Glad
Banker forsiktig et lite merke i midten av pluggen;


Borer så hull tvers gjennom pluggen;


Inn med en egnet skrue og montering av glidehammer;


Knock, knock - ut med plugg;


Og et stykk rent hull, klar for gjenging og plugging - etter en meeeget grundig rengjøring  Gliser


 Gliser Gliser Gliser

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #302 på: februar 06, 2008, 21:27:02 pm »

Blir bra Endre Glad

Men ta gjengingen før rengjøringen da Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #303 på: februar 06, 2008, 21:28:11 pm »

Blir bra Endre Glad

Men ta gjengingen før rengjøringen da Blunker

Haha.. her i huset prøver vi å ta ting i (riktig) tur og orden ja..  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #304 på: februar 15, 2008, 08:14:26 am »

Må jo finne på noe mens ting er til balansering.. Tid for å prøve seg på fjerning av plugger i blokka  Glad
Banker forsiktig et lite merke i midten av pluggen;



Hvorfor er det du fjerner disse, og gjenger opp??

MVH
Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #305 på: februar 16, 2008, 12:03:53 pm »

Må jo finne på noe mens ting er til balansering.. Tid for å prøve seg på fjerning av plugger i blokka  Glad
Banker forsiktig et lite merke i midten av pluggen;



Hvorfor er det du fjerner disse, og gjenger opp??

MVH

Det er for å kunne gjøre skikkelig rent i alle oljekanalene før endelig montering. Denne blokka er jo full av spon fra diverse sliping, og det er en haug med kroker der dette kan legge seg - og som man ikke kommer ordentlig til med mindre man fjerner disse pluggene.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #306 på: februar 16, 2008, 21:31:17 pm »

Da Endre  spurte om jeg kunne å få lagt ut litt materiale på balanseringsprosessen i hans motor med litt bilder og tekst så gjør jeg det her.

En god ”balansefaktor ” er essensielt ved alle motorbygg.
Desto bedre vi kan kontrollere og eliminere uønskede vektdifferanser i motoren jo bedre motor får vi.

Sammenlign gjerne for enkelhetens skyld hvordan det er å kjøre med ett hjul på bilen uten avbalanseringslodder.
Uten ,  kan det være forferdelig risting i rattet osv,,,,med riktig avbalansering føler du ingen problemer under kjøringen.

Slik er det også med motorens komponenter,,,bare her kan en ikke se det med det blotte øyet , eller for den saks skyld kjenne det så lett gjennom ett ratt eller en bremsepedal.
Er ikke motorens roterende masse i  harmoni blir heller ikke kvaliteten på bygget opprettholdt.

Men vi skal holde dette enkelt så  la oss heller ta en praktisk titt på sakene :

Her er delene som er involvert i en klassisk balansering av roterende masse i en Type 1 motor.



Første trinn er å juster rådenes vekt både som ende til ende :


Og total vekt :


Deretter tar vi for oss stemplene og justerer dem med kryssbolter etc  :


Før vi kan gå i gang med selve den dynamiske balanseringen må veiven kontrolleres nøye for defekter og alle arbeider som sliping , stroking etc  må være avsluttet før en kan sluttvis gjøre balanseringen.

Differanser i fysiske mål på tapper kan forårsake dårlig balansefaktor.

Derfor må slike detaljer ordnes med å etablere samme diametre osv i alle lagerbaner.

Her kan vi se at veiven har vært skadet ved litt for uvøren montering av C-klipset som låser drev fast til veiven . Veiven har fått en stor skrape som kan ødelegge lageret.


Det ordnes med å mikropolere veiven slik :


Resultatet er en overflatefinish som er både mer holdbar og korrekt iht høyt trimmedes motors behov.


Da er tiden for å gå i gang kommet og en legger veiven først i maskinen for utmåling av eksisterende balansefaktor :

Maskinen har 0.02 grams nøyaktighet og kan kjøre en ”std”  helt ned til F1 nivå hvis en ønsker det.
En såkalt ”std ” ifra fabrikk kan være alt ifra 12-15 gr/cm til bedrøvelige 100 + gr / cm.

Maskinen  er siste type av ” state of the art ” på markedet og tilfører en utrolig nøyaktighet i arbeidene en ønsker å gjøre med de roterende masser.

Skal vi bygge skikkelig gate – løps eller annen kvalitetsmotor kan gjerne en ”std” på 1,5 gr / cm være ypperlig for økt kvalitet på sakene.

Veivens dimensjoner og forhold legges inn og da ser det slik ut mens maskinen gjør første ”run” :

Etter første kontroll ser vi at høyre side av veiven , ifht ett senterpunkt i lengden , er hele 9 gram ute  en god std. ( jmfr  61,78 gr/cm – 9.01  på bildets høyre side )

Dette er alt for dårlig toleranse.
Toleransen eller den såkalte ”Standard” ( std)  vi ønsker er helt nede i 1,5 gr / cm og det bør den være for en skikkelig seriøst bygget motor av denne sort.

Korrigering er enten ilegg av tungmetall eller som her fjerning av materialet der maskinen kalkulerer vekt osv som skal bort for å nå ”std” satt ( 1,5 gr / cm )

Her ser en veiven etter korrigering på anvist sted :
Markert :


Og korrigert :


En kjører så flere runs , fjerner etter hvert det som skal bort ( evnt legger til ) og får til slutt :


En av de viktigste momenter er å ikke falle for fristelsen med å bare slamre hele veivpartietunder ett og hamre ned en ”std” med eksempelvis korrigering av alt på for eksempel kun svinghjulets radie.
Da blir hele poenget med utbalanseringen borte hvis en skulle skifte svinghjul eller annet i fremtiden.

Tar litt lengre tid å gjøre det med del for del men en gir prosessen høyere kvalitet.

Da er selve veiven ferdig og en legger da etter hvert til de andre komponenter som :

Så svinghjul:

Som blir korrigert her med utbor :

Clutchens trykkplate skal også korrigeres :



Når så alle detaljer er målt ut , korrigert og akseptert demonterer en alle komponenter , mens en hele tiden tar kontroll ” runs ” for å dobbelsjekke at hvert komponent holder den førstnevnte ”std” satt og det gjør det hvis en har gjort jobben skikkelig.

Denne spesifikke motor hadde oppimot 32 gram (!) som var ute av "kontroll " på veivpartiets roterende masser og hører mer til normalen enn unormalt.
Slike avik vil en gjerne slippe å leve med når en vel vitende bygger kvalitetsmotorer som gjerne skal yte og belastes mye høyere enn en STD motor.

Disse bildene og tekst er en lettfattelig og meget forenklet versjon av de kompliserte forhold en kan erfare med å tilstrebe en god balansefaktor i en motor.
Utallige scenarioer med problemstillinger kan dukke opp i en slik prosess men er for detaljerte til å tas med i en kort presentasjon som her på denne motoren spesifikt.

Da er alt klart og til  slutt er alt klart for montering inn i motor :

Nå er kvaliteten på de roterende massers vekt og dynamikk på ett meget tilfredsstillende  nivå og sammen med alle de andre detaljene i ett slikt bygge blir veien til suksess kort.





 
« Siste redigering: februar 16, 2008, 21:35:15 pm av EBB » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #307 på: februar 16, 2008, 22:48:18 pm »

Ser bra ut Erik , dette kan du og vi er heldige som har slik ekspertise i samme byen ...
Nå skal vi se hva dette duger til på Gata ,"ikke sant Endre" ,beste testen det ..
8000n o/min må det tynes , alt annet er skam ..
'Mvh
 
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #308 på: februar 16, 2008, 23:37:29 pm »

Ser ut som dette blir en bra motor!
Hvor mye koster en slik balansering, og hva er grunnen til det lave balanserings turtallet? 500rpm
ville det ikke bli mer nøyaktig vet feks 1500rpm? Bare lurte litt da jeg har jobbet med balansering av komponenter som skal ha 30000rpm. de balanseres ved ca 2000rpm
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #309 på: februar 17, 2008, 09:03:09 am »

Vakre bilder og finfin forklaring.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #310 på: februar 17, 2008, 10:42:53 am »

Veldig bra! Osteaktig
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #311 på: februar 17, 2008, 14:21:30 pm »

Supert at du har lagt ut bilder og forklaring Erik, bøyer meg i støvet! Jeg er overbevist om at dette er en av de beste investeringene man kan gjøre i et motorbygg som dette - og at både effekt og holdbarhet kommer godt ut av det.. Kjekt at man kan få utført kvalitetsarbeid som dette en snau kilometer hjemmefra  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #312 på: februar 17, 2008, 16:03:18 pm »

Til EBB:

Hvor tar du av masse på råder og stempler?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #313 på: februar 18, 2008, 11:55:19 am »

HERLIG å se folk med verktøyparken i orden - og ikke minst: Vet hvordan man skal bruke den - respect!!!
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #314 på: februar 18, 2008, 12:40:06 pm »

HERLIG å se folk med verktøyparken i orden - og ikke minst: Vet hvordan man skal bruke den - respect!!!

Ja med så bra assistanse begynner jeg faktisk å tro at dette kan bli en OK motor  Gliser
PS; nå nærmer det seg tiden der alle besserwissere kan dra frem alle "du har vel husket å..." frasene sine som angår endelig montering..  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #315 på: februar 18, 2008, 12:49:46 pm »

Når du skal starte denne motoren for første gang, husk å ha på innkjørings olje.
Og få den rett opp på 3000rpm og hold den der i minst ti minutter!!! Brutalt? nei. det er slik det skal gjøres...
Gleder meg til å høre alle for og imot argumenter
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #316 på: februar 18, 2008, 12:57:48 pm »

Når du skal starte denne motoren for første gang, husk å ha på innkjørings olje.
Og få den rett opp på 3000rpm og hold den der i minst ti minutter!!! Brutalt? nei. det er slik det skal gjøres...
Gleder meg til å høre alle for og imot argumenter

Hehe.. Dette er garantert et emne for diskusjon. Brutalt og brutalt.. Kalle; hvor var den linken din igjen?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #317 på: februar 18, 2008, 13:52:23 pm »

Motoman har sin egen versjon ja....

Men hvorfor 3000, kammen plaskesmøres vel en god tid før det turtallet? Innkjøring skal og foregå med enkle fjærer - og de er jo ikke akkurat kjempekvikke uten innerfjærer Glad
« Siste redigering: februar 18, 2008, 13:58:48 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #318 på: februar 18, 2008, 14:08:36 pm »

Her er linken; http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Men OBS OBS - dette gjelder for innkjøring av ringene og ikke løfterne/kammen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #319 på: februar 18, 2008, 14:11:18 pm »

Bra vi har god til å diskutere break-in prosedyrer  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #320 på: februar 18, 2008, 15:58:25 pm »

Tror ikke dette er noen brannfakkel lenger, tror alle vet hvordan gjør dette nå for tiden.
I hvertfall i Norge.
Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #321 på: februar 18, 2008, 17:32:31 pm »

Alle vet det - men ingen snakker om det? Jeg tror det er mange måter å kjøre inn en motor på - med hvem er rett - og hvorfor er det rett - men det bør vi kanskje ikke ta i tråden til Endre  Kult

Tror ikke dette er noen brannfakkel lenger, tror alle vet hvordan gjør dette nå for tiden.
I hvertfall i Norge.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #322 på: februar 18, 2008, 17:42:05 pm »

Gamlemåten med rolig kjøring i x antall km er ihvertfall..............................................drit kjedelig.  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #323 på: februar 19, 2008, 15:34:51 pm »

Det finnes ihvertfall to måter å gjøre det.... den riktige... og de andre
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #324 på: februar 19, 2008, 16:23:51 pm »

Da var delene tilbake i hus. Tok også med en topp så EBB kunne ta en titt på den.. Konklusjonen var at dette så meget bra ut  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #325 på: februar 19, 2008, 18:09:05 pm »

Så det MEGET bra ut så må du jo fortelle noe mer men det er jo hyggelig å høre at gamlefar Tims tydeligvis vet hva han gjør. Litt pussig egentlig siden den mannen aldri har flowet en topp  Glad

Fikk dere flowet?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #326 på: februar 19, 2008, 19:48:37 pm »

Så det MEGET bra ut så må du jo fortelle noe mer men det er jo hyggelig å høre at gamlefar Tims tydeligvis vet hva han gjør. Litt pussig egentlig siden den mannen aldri har flowet en topp  Glad

Fikk dere flowet?

Mvh
BB

Nei ikke noe flowing. Kun ut med ventilene, sjekke seter, porting etc. Konklusjonen til Erik var at Tims absolutt vet hva han driver med (i allefall prisklassen tatt i betraktning). Utover det kan jeg ikke kommentere noe, fordi jeg ikke har nok kunnskap om dette.
EBB; hvis du leser dette kan du gjerne kommentere hva som var bra (uten at det trenger å bli en diskusjon av det..) Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #327 på: februar 19, 2008, 19:52:38 pm »

Mulig det blir litt mye detaljer her nå, men for de som er interesserte er det her bilder av hva som er vektjustert på de ulike komponentene;

Svinghjul;


Trykkplate;


Reimhjul;


Stempler (det letteste til høyre);

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #328 på: februar 19, 2008, 20:25:04 pm »

Mulig det blir litt mye detaljer her nå, men for de som er interesserte er det her bilder av hva som er vektjustert på de ulike komponentene;

Neida... aldri for mye detaljer... da kunne du like greit droppa tråden... keep it coming!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #329 på: februar 28, 2008, 20:08:20 pm »

Da har lange sylindre fra Jaycee ankommet, og de var - ja nettopp - lange..  Osteaktig


Satser på en omgang med måling av vendehøyde i løpt av helgen, sånn at disse kan kuttes til korrekt lengde.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!