april 27, 2024, 10:19:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 172122 ganger)
stickan
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #60 på: november 30, 2007, 10:14:41 am »

Följer ditt motorbygge med stort intresse. Jag bygger själv en 2332 med insprutning å fördelarlös tändning. Hoppas jag kan stjäla nån ide från dej. Gliser
Jag har kommit över en gammal färgvåg som används när man blandar billack. Den använder jag till att väga in kolvar å stakar. Den är ganska exakt (+ - 0,1 g) eftersom den ska kunna mäta varje liten droppe färg.
Fan så mycket bättre än en våg från Clas Ohlson å IKEA. Gliser
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #61 på: desember 01, 2007, 20:31:38 pm »

Kom en pakke i dag og gitt.. Gliser Og hvilken opptur, det var eksosen! Selv om den ikke skal monteres på lenge var det morro og få den, da jeg var spent på kvaliteten. og det må jeg si, finishen på dette går langt utenpå alt annet jeg har vært borti. Kommer til å stikke litt i hjertet å montere det på bilen..  Rekker tunge

Ceramic coated grenrør - og dette er ikke akkurat "empi-coating", det er helt smooooth..




Potta er i rustfritt stål og fullstendig speilblank;
« Siste redigering: desember 01, 2007, 20:33:34 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #62 på: desember 03, 2007, 23:28:57 pm »

Putta løfterne i blokka i dag for å sjekke klaring mot kammen. Har funnet ut at man bør ha minst 1mm - og her er det i tilfelle mer enn nok. Kan det bli for mye klaring? Leser meg fremdeles opp på emnet..



Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #63 på: desember 04, 2007, 07:14:39 am »

Ser bra ut. Nei, det kan ikke bli for mye klaring Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #64 på: desember 04, 2007, 19:49:53 pm »

Sitter og kikker litt på oljepumpa.. Er det vanlig å ta ut gods av pumpa sånn som på bildet i "how to hotrod"? Min pumpe ved siden av til sammenligning:


Skal også måle om drevene stikker ut over enden av pumpa og evt vannslipe enden med drev i det sånn at det blir null klaring, og så bruke en tynn pakning for å få det så tight som mulig..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #65 på: desember 04, 2007, 19:53:24 pm »

Synes forresten det ser ut som at inn-hullet i pumpa passer veldig bra med hullet i blokka (men litt vanskelig å se ordentlig..). Er det alltid nødvendig å matchporte disse hullene, eller hender det at det passer godt nok som det er?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #66 på: desember 04, 2007, 19:53:55 pm »

Ser bra ut. Nei, det kan ikke bli for mye klaring Glad

Strålende  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: desember 05, 2007, 11:04:08 am »

Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #68 på: desember 05, 2007, 11:09:53 am »

Ta kontakt med Jon Hroar du og kjøp deg et komplett sett av han. Da har du alle muligheter etterpå og slipper å få tak på enkelt dyser...

http://www.revestreker.net/
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #69 på: desember 05, 2007, 11:15:14 am »

JHU; er det denne svingen du mener?


Det er jo også en tilsvarende på andre siden;


Og det sitter sleeves i begge kanalene fra pumpa. Må si jeg er litt skeptisk til å begynne å file inni der ass.. ??

Det er den svingen på bildet ja, den kan rundes av litt i svingen, om man vil.
Det er ikke alltid behov for å porte ved overgangen til oljepumpa, 80% av de som setter sammen slike motorer gjør ikke det,
men det er ikke noe poeng i å flere hindringer i oljesystemet enn nødvendig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #70 på: desember 05, 2007, 17:55:43 pm »

Har målt klaringen mellom drevene og pumpa nå. Tight og fint med 0,05 søkerblad og det skal være godt innenfor toleransegrensen..



Har også kjøpt gjengetapp og plugg til pumpa i 1/4 NPT. Gjengetappen lyder navnet "warrior".. vittig. Osteaktig

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #71 på: desember 05, 2007, 23:35:07 pm »

Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?

Skal du kjøre 40 venturi er kanskje 155 litt lite, jeg kjører 155 med 37 vent.
Men du skal FINT få både start og kjørt deg en tur med det oppsettet.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #72 på: desember 06, 2007, 00:26:51 am »

Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?

Skal du kjøre 40 venturi er kanskje 155 litt lite, jeg kjører 155 med 37 vent.
Men du skal FINT få både start og kjørt deg en tur med det oppsettet.

Vel, hva jeg skal kjøre med er et meeeget åpent spørsmål foreløpig.. Det oppsettet jeg nevner har jeg saksa rett fra et annet forum, og jeg kan ikkeno om disse gasserne ennå. Det står 37 venturi i gasserne nå, samt 135 main, F7 emulsion og 70 idle.. Hvis noen har et vettugt forslag til utgangspunkt-dysing så fyr løs!
Start og prøvetur er forresten to ord jeg liker...  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #73 på: desember 06, 2007, 00:39:20 am »

Du kan sikkert fint prøve 40 venturi med de toppene du skal ha. Jeg har kjørt med 37 siden jeg har hatt 40x35,5 ventiler i sommer. Til neste år blir det 44mm innsugventil og jeg skal prøve med 40mm venturi.
"Regelen" sier vel 2mm mindre venturi enn ventil, men JPM mente at jeg burde prøve 40 venturi med 44mm ventil.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #74 på: desember 06, 2007, 07:43:30 am »

Du kan sikkert fint prøve 40 venturi med de toppene du skal ha. Jeg har kjørt med 37 siden jeg har hatt 40x35,5 ventiler i sommer. Til neste år blir det 44mm innsugventil og jeg skal prøve med 40mm venturi.
"Regelen" sier vel 2mm mindre venturi enn ventil, men JPM mente at jeg burde prøve 40 venturi med 44mm ventil.

Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  Glad. Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #75 på: desember 06, 2007, 07:46:13 am »

On topic spørsmål; Hvilket "nummer" loctite bruker dere til montering/tetting av motordeler? For meg ser det ut som om 542 er mest egnet i hht produktbeskrivelse..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #76 på: desember 06, 2007, 08:36:16 am »

Sett på stempel 1, tegn rundt det med sprittusj så du setter de andre på nøyaktig samme plass Glad Vekta vil nok vise like mye feil på alle stempler - så jeg hadde ikke bekymret meg så fælt for det...

Mvh
TomR

Startet litt testeveiing på digital kjøkkenvekt fra ikea.. Har foreløpig kun veid stempler, komplett med pinnebolt og ringer. Tallene var vel ikke helt verst?

1: 566 g
2: 565 g
3: 563 g
4: 566 g

Jeg er ikke helt overbevist om nøyaktigheten til kjøkkenvekta, så jeg vil nok bruke en mer nøyaktig en til slutt. Rådene sitter ennå på veiva - så det blir ikke mix'n'match helt ennå.


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #77 på: desember 06, 2007, 09:09:05 am »

Hvor har du tenkt til å frese av gods på stemplene dine?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #78 på: desember 06, 2007, 09:19:44 am »

Akkurat når det gjelder veiing av stempler etc dukket det opp en kurant løsning på den saken i går.. Jeg var innom det lokale motorverkstedet for å plukke opp en stripe med grønn plastigage, og der sto den mye omtalte EBB og jobbet med noen deler. Passet bra det i grunnen, for da fikk jeg avtalt at han tar statisk avbalansering samtidig som han tar den dynamiske. Alle deler blir da veiet og justert innenfor et tiendedels gram  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #79 på: desember 06, 2007, 12:20:12 pm »

On topic spørsmål; Hvilket "nummer" loctite bruker dere til montering/tetting av motordeler? For meg ser det ut som om 542 er mest egnet i hht produktbeskrivelse..

515 til kassehalvdelene.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #80 på: desember 06, 2007, 13:17:24 pm »


Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  Glad. Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?
[/quote]

Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135...
Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter.
Det tror jeg skulle være det viktigste.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #81 på: desember 06, 2007, 13:36:18 pm »

Utrolig bra tråd, men ikke slakk av med bildene...
vurderer et motorbygge neste vinter!!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #82 på: desember 06, 2007, 14:20:38 pm »


Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  Glad. Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?

Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135...
Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter.
Det tror jeg skulle være det viktigste.
[/quote]

En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #83 på: desember 06, 2007, 14:49:14 pm »


Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  Glad. Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?

Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135...
Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter.
Det tror jeg skulle være det viktigste.
[/quote]

Det oppsettet er jo ikke heeelt ulikt mitt, bortsett fra toppene, litt kam, litt råder, litt komp etc..  Rekker tunge Har du bremset motoren?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #84 på: desember 06, 2007, 14:55:41 pm »

Utrolig bra tråd, men ikke slakk av med bildene...
vurderer et motorbygge neste vinter!!
Takker for det  Glad. Prøver å være flink med bilder.. Motorbygging kan forøvrig anbefales på det varmeste (inntil videre..  Rekker tunge)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #85 på: desember 06, 2007, 15:02:57 pm »

Jo, den er bremset på ruller hos JPM til 154hk/5600rpm. På svinghjulet UTEN kjøing. Den tok 11hk mener jeg. Tapet i drivverket tror jeg ble målt til ca. 15%.
Dette med bremsinger er jo litt ymse. Du må jo nesten sammenligne på samme benk.
Det som er ganske fint å sammenligne med (innenfor rimelighetens genser) synes jeg er slutthastighet på 402m.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #86 på: desember 06, 2007, 15:08:39 pm »

En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig
[/quote]

Njo, det er sikkert litt ymse hva folk bruker da. Jeg trodde det var venturien. Du kan jo ikke sette i dyser uavhenging av halsringer går jeg ut fra? Sakset fra aircooled.net:

Main Jets: The next jet to dial in is your main jet. As a starting point, choose a main jet size about 4.1 - 4.3 X Venturi Size (mm). Simple! We are only trying to get in the ballpark! If you live at a high elevation, go down one size ("5") from what you come up with. If I have a 34 venturi, my main jet size should be around 34 X 4.2 = 142.8. A 140-145 is where I want to be. It's usually best to start rich and go leaner as we learn, so we'll choose a 145. 4-5000 foot elevation would choose 140 (one size down).

Men uansett om du bruker ventil eller halsringer til å beregne dette er det jo som Beetlebug sier bare en måte å få det nøyaktig på og det er lambda. Start får du nok. Blunker

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #87 på: desember 06, 2007, 15:52:39 pm »

En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig

Njo, det er sikkert litt ymse hva folk bruker da. Jeg trodde det var venturien. Du kan jo ikke sette i dyser uavhenging av halsringer går jeg ut fra? Sakset fra aircooled.net:

Main Jets: The next jet to dial in is your main jet. As a starting point, choose a main jet size about 4.1 - 4.3 X Venturi Size (mm). Simple! We are only trying to get in the ballpark! If you live at a high elevation, go down one size ("5") from what you come up with. If I have a 34 venturi, my main jet size should be around 34 X 4.2 = 142.8. A 140-145 is where I want to be. It's usually best to start rich and go leaner as we learn, so we'll choose a 145. 4-5000 foot elevation would choose 140 (one size down).

Men uansett om du bruker ventil eller halsringer til å beregne dette er det jo som Beetlebug sier bare en måte å få det nøyaktig på og det er lambda. Start får du nok. Blunker
[/quote]

Halsring såklart - og jeg får skylde på Somadrilen jeg bruker. Befinner meg i en tilstand mellom bevist og halsvime så ALT jeg skriver her må tas med en klype salt. Takk for korreksjonen JS.

Men det sagt - det ER 515 jeg har brukt mellom kassehalvdelene  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #88 på: desember 06, 2007, 15:59:58 pm »

Men det sagt - det ER 515 jeg har brukt mellom kassehalvdelene  Blunker[/b][/i]
[/quote]

Ok da tar jeg i hvertfall det for god fisk..  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #89 på: desember 07, 2007, 13:24:24 pm »

Noen som kan noe om måleur? Er dette en kurant variant?
http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=14856&katnr=4&katsektnr=1669
Evt andre tips?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!