april 30, 2024, 23:31:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rapid`s militærsplitt(buss).. 1967..;)  (Lest 45858 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #30 på: september 27, 2010, 19:08:57 pm »

it`s ALIVE!!!!!!!!!! går så pent så... til og med varmekanaler osv er i orden..ble bra varmt inni den uten bruk av bensinvarmer..Blunker
fy F.... det er rått  Sjokkert  denna har stått i skauen asså   Øyerulling
Loggført
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #31 på: september 27, 2010, 19:14:18 pm »

jepp... hadde ventet meg fri eksos masse spetakkel og vanskelig motor.. men ette å ha koblet en båttank direkte til bensinpumpa startet den lett.. gikk først på høy tomgang for så å dette gradvis nedover til normal tomgang når motortempen steg... trodde faktisk noen drev ap med meg når det gikk så greit...
satt så inni bilen og fulgte med på oljelampa når jeg kjente varmen som kom på bena... tok tak i varmehendelen under dashen og voila.... defroster "in ordnung"...Blunker Gliser

åååååå..... jeg er sååååååå lykkelig akkurat nå.... Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #32 på: september 27, 2010, 19:17:14 pm »

jepp... hadde ventet meg fri eksos masse spetakkel og vanskelig motor.. men ette å ha koblet en båttank direkte til bensinpumpa startet den lett.. gikk først på høy tomgang for så å dette gradvis nedover til normal tomgang når motortempen steg... trodde faktisk noen drev ap med meg når det gikk så greit...
satt så inni bilen og fulgte med på oljelampa når jeg kjente varmen som kom på bena... tok tak i varmehendelen under dashen og voila.... defroster "in ordnung"...Blunker Gliser

åååååå..... jeg er sååååååå lykkelig akkurat nå.... Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser
ja det skjønner jeg virkelig  Gliser MASSE GRATTIS
Loggført
Espen
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Oslo


Vis profil WWW

« Svar #33 på: september 27, 2010, 21:14:38 pm »

Ikke dårlig Jan, gratulerer med bra fangst!
Loggført

-77 T2 (Rico)
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #34 på: september 27, 2010, 21:16:10 pm »

takker espen.. og joggu funker tankmåleren og.. he he he he... Gliser
Loggført

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #35 på: september 27, 2010, 21:16:33 pm »

Deilig følelse! Gratulerer Gliser Nesten som å vekke en gammel god venn til live igjen! Var det samme med min Oval som hadde stått i over 30 år! Hvor lenge har denne stått??
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #36 på: september 27, 2010, 21:16:57 pm »

36år ute i en skau..Blunker
« Siste redigering: mars 23, 2011, 00:20:21 am av Rapidspeed » Loggført

Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #37 på: september 28, 2010, 20:05:15 pm »

ser ut som om jeg har en mindre oljelekkasje innenfra viftehuset...hva tror folket?? gåen pakning eller kaputt oljekjøler?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: september 28, 2010, 20:08:36 pm »

Mest sannsynleg pakningen der som er finito

Men du bør hiva ut motoren, opna den opp, skifta alle pakningar og setta på nye lager og rensa alt Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #39 på: september 28, 2010, 20:09:58 pm »

jepp.. men veit noen hvor man enklest får taki det? best mulig kvalitet til greiest mulig krone? evt noen somveit sånn ca prisoverslag på alt?
Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: september 28, 2010, 20:13:24 pm »

Unneberg Bil og Lars Veteran Service.
De har de dela du trenger

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #41 på: september 28, 2010, 20:15:17 pm »

akai... motoren og bilen ha gått litt i overkant av 14000km men pakningene er nok tørka ut.. det var ihvertfall bensinslanga.. ha ha.. store hull og de brakk når jeg tok i dem.. så nye fine slanger er montert idag..Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #42 på: september 28, 2010, 20:16:30 pm »

Pakningsett, kjøp av merket ELRING eller noko tysk: ca 400kr?
Lager er ikkje so dyrt Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #43 på: september 28, 2010, 20:18:32 pm »

gosj ikke verre? he he er vant til wbxere og de koster skjorta å fikse.. Gliser Gliser Gliser da mådet bestilles... noen som har ett delenr på ett pakningssett hos unneberg? prøver å finne men joggu ikke greit.. he he
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #44 på: september 28, 2010, 20:23:31 pm »

Komplett pakningsett med svinghjulsimring: 111-198-007/AF/GER

Std. veivlager: 111-198-461
Std Rådelager: 113-105-701
Std. kamlager med dobbel thrustflata: 111-198-541/DT

Men alt etter kor mykje du vil legga ned i dag so bør du sikkert linjebora blokka og setta inn over dim lager Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #45 på: september 28, 2010, 20:25:54 pm »

spør sikkert himla dumt.. men er relativt fersk på gammal luftkjølt..  hva er linjeborring? har sett det omtalt på flere tråder og anonnser..

ellers takker for infoen tistlo.. skal ta en fin tlf til unneberg imorgen.. er tross alt bare en times kjøring dit så fort gjort å hente..
Loggført

Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #46 på: september 28, 2010, 20:27:55 pm »

et anna spørsmål... har en anna 1500 bussmotor stående her.. hva slags sylindere og topper kan monteres på den? 1776?? 1835?
nå tenker jeg uten bytte av råder og veiv..
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #47 på: september 28, 2010, 20:31:34 pm »

Linjeboring består seg av å bora opp alle lagerbokkane til veivlagera på nytt i ein overdim. Ettersom dei vert banka ut over tid pga ubalanse i roterande deler.. det kan bety for stor klaring, som kan gjera att oljetrykket går ned.. som kan gå veldig gale tilslutt..

Men har motoren din gått 14000km treng du ikkje tenka på det, derimot 140000km kan du med fordel få blokka linjebort + balansera alt roterande Glad Ca 1k for linjeboring og ca 1.2k for balansering

Pass på å få med deg splittbusskatalogen når du er hjå unneberg Blunker

Og du kan vel bruka orginal veiv og råder kombinert med større sylindarar. Ivertfall 1915 har eg sett fleire gongar med std veiv og råder
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: september 28, 2010, 20:32:46 pm »

hvis det er lov å komme med tips , så Glad før du tenker på full overhaling av motor, hadde jeg tatt den ut, byttet simring/o-ring bak svinghjul + toppdeksel pakninger
dette er vel 2-300.-
så byttet olje og prøvestartet den før du går i gang ,med full ovehaling.
starter den er det jo grei motor å bruke mens du fixer alt det andre Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #49 på: september 28, 2010, 20:33:32 pm »

både bil og motor har gått stakkarslige 14166 km.. med kjørebok..Blunker
Loggført

Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #50 på: september 28, 2010, 20:35:30 pm »

alle tips mottas med takk jørn.. Blunker
tenkte å holde original motoren original så lenge den er  såkalt matching number.. men har en annen shortblock 1500 liggende her som kunne vært ok og bygget opp som noe heeelt anna. Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #51 på: september 28, 2010, 20:35:57 pm »

både bil og motor har gått stakkarslige 14166 km.. med kjørebok..Blunker

Då dropper du nye lager og gjer heller som knasten seier Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #52 på: september 28, 2010, 20:42:48 pm »

takker tistlo.. Glad

ellers har jeg liggi under bilen og tatt en gooood kikk på rammevanger utriggere og støtter... ser utrolig bra ut.. tectylen henger løst i store flak og under den er faktisk mye av gulvet grønt og pent..
Eller er det montert nye bensinslanger idag og fyllt på 20 liter bensin... så tanknåla viser rett i underkant av halv tank...
motor går fint men er noe motvillig når gir gass...

kikka litt på bensinvarmeren idag.. fikk koblet til ledningene og smurt vifta..men er kun den stakkars vifta som går... null liv i bensinpumpen og ellers i brenneren... men er lys i bryteren fremme... har liggende en bensinpumpe til en flat eber fra en caravelle coach (t3). lurer på om den er moden for utskifting.. noen som er kjent med eberen type bn4? (tror jeg det var)
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #53 på: september 28, 2010, 21:14:27 pm »

Vist bilen har gått so utruleg lite som du seier so er du veeldig heldig! For då er ikkje motor eller resten av bilen innkjøyrd eingong! Glad
Det er nok litt rust under på den, ver du sikker;)

Det er lurt å ta ut forgassaren å rensa ut driten i den, samt bytt tennpluggar og stiften+kondensatoren, og puss kontaktane på rotor og fordelarlåk

Det er ogso lurt å skifta alle sikringar på bilen ivertfall pussa alle kontakt flater med smergelpapir

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #54 på: september 28, 2010, 22:15:48 pm »

Veldig morsomt funn. Utrolig at den har klart seg så bra.
Loggført

vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #55 på: september 28, 2010, 22:53:18 pm »

Her snakker vi KUPP. Gratuler der m tøff bil   Gliser
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #56 på: september 28, 2010, 23:34:55 pm »

å jada rust finnes... i kanaler begge sider... stigtrinn foran begge sider, gulv foran yttre begge sider.. sprutflata bak begge forhjul... men ikke i ramme etc.. det er faktisk meeeeget bra.. bilen er svært hel og rett i plater.. skal få tatt bilder etterhvert.. Gliser
er ikke blank når det gjelder bil.. har bygget svært mange dieselmotorer etter eget hode og driver aktivt med t3.. (caravelle/transporter med motor bak..) og drevet med det endel år.. pluss møe bmw.. men luftbuss har jeg ikke hatt siden -96... da en -74 baybuss.. en litt spesiell sak.. den hadde regnr nd25524 men etter litt søking ble den dessverre hugget i -99.. Sint
Loggført

Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #57 på: september 29, 2010, 21:24:12 pm »

sånn...Blunker da vart det gjort endel idag også... gått over bensinvarmeren og rensket ut gammal dritt fra pumpa og vært på tess og laget en ny slange til den... tatt motorvask og byttet motorolje.. vasket den inni fra skilleveggen og bakover...

OG(!) fikk ånden over meg og fant frem gode gamle wurth'en og litt autoglym proff.. og prøvde meg på høyre bakhjørne over profilen... lar bildet tale for seg.. Gliser


* rubbasplitt.jpg (74.18 KB. 768x1024 - vist 2505 ganger.)
her ses både før og etter, lakken er her kuuun rubbet opp med maskin.. står igjen å polere for å få mere dybde... tok bare ett bilde siden ingen har interesse av å se det alikevel.... Gliser Gliser dette er da 43 år gammel lakk..

(PS.jeg tar på meg jobber ang rubbing og shining.)

Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #58 på: september 29, 2010, 21:26:33 pm »

Jøss...  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 29, 2010, 21:31:54 pm »

Tøft Gliser Skikkelig rått!
Men jeg tror ikke jeg ville ha pelt den motoren i deler, når den går såpass fra før! Sikkert ikke så sliten!
Bytt pakninger, og ta oljeskift som knasten sier, holder sikkert i massevis Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!