april 27, 2024, 00:58:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236541 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #60 på: oktober 26, 2010, 20:39:23 pm »

jaja vi lar den ligge tenker jeg...

uansett har jeg bestemt meg for å kjøre videre i oxyboxer sporet, så får jo tvilerne komme tilbake om et år eller to å si "hva var det jeg sa" Glad

Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #61 på: oktober 26, 2010, 20:54:09 pm »

Vel. Jeg har kjørt oxy to somre nå. Det har vært en herlig motor å kjøre selv i en tung camper. Håper neste eier blir like fornøyd med motoren i sin
vw 356.
 Blir nok å bygge en sånn en gang senere igjen. Synes det er fint med en blokk som har plass til oljefilter og 4.5 liter olje i sumpen. Ei veiv som man bare skrur svinghjulet fast på og vet at det sitter. (det eneste positive jeg vet om type4  Blunker )


Håper at dette innlegget ikke blir sensurert også Sjokkert
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #62 på: oktober 26, 2010, 21:08:03 pm »

Iflg dem som bygger en del motorer om året så er det kun i det siste at dem har fått tak i alublokker fra CB hvor målene vist seg å stemme. Bugpack blokkene sliter fortsatt med kvaliteten. Flere jeg har snakket med hevder at dem, inntil nå, ikke engang har vært verdt sin egen vekt i søppel.

Jeg hadde sterkt vurdert en oxyboxer hvis jeg skulle bygget en ny motor.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #63 på: oktober 26, 2010, 21:15:35 pm »

se der ja, da kom det jo to saklige svar som underbygger min følelse. Flotters.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #64 på: oktober 26, 2010, 21:34:21 pm »

Her kommer noen av mine betraktninger over hvorfor jeg valgte WBX fremfor T1.
Dette er ikke motargumenter, men bare mine enkle grunner. og ble valgt lenge før T1 alublokker var tilgjengelig. er vel 8 år siden jeg startet på denne motoren... (litt treg..   Gliser )

-Alu blokk.
- OEM Volkswagen kvalitet på støp og maskinering. selv etter mange år baki en fullastet Transporter så er de like fine. i motsettning   til alle de T1 blokkene jeg har åpnet.
- Vesentlig større innebygget olje sump. slipper Empi-GB-CB osv ad-on sump, som lekker og er i veien..
- oljefilter spin-on i galleriet.
- kvalitets veiv som har "motvekt" med fin innfestning om man benytter den.
- mulighet for 4" borring
- T1 deler som råder, kammer,veiv, oljepumpe, viftehus passer "rett i"
- High roof design ferdig fra VW se under.
- minimalt med fresing for å få plass til 86mm veiv med T1 råde dim. (har kanskje frest et par millimeter noen steder.)
- Billig, arbeidstimer i bua koster ikke penger.

Da de første alu blokkene kom på markedet, var det vel flere produksjonsserier som hadde deffekter; porer ,dårlig maskinering mm.
De er sikkert blitt bra etter det, så jeg tviler ikke på at de er bra.


mvh
cb
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #65 på: oktober 27, 2010, 09:39:20 am »

flotters Glad

En ting til som slo meg, og det er dette med 8 eller 10mm pinnebolter. Har sett noen som bygget oxyboxere, og da refereres det ofte til offset inserts i blokka, for å tilpasse pinneboltene til T1 topper, som er 3mm offset og har M10 gjenger.

Jeg har levd i den tro at 8mm pinnebolter er å foretrekke, da de lettere strekker seg i takt med utvidelsen som følge av varme, først og fremst i sylinderene, men er ikke det samme sak på en oxy? Pinneboltene blir antakelig litt kortere enn på en T1, ref det faktum at sylindrene må dreies ned en god del mer enn på en T1, siden blokka er "bredere", men uansett?

Noen som har noe info om dette?
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #66 på: oktober 27, 2010, 10:24:27 am »

bruker 8mm på min med offset hylser og borring.

Boltene blir kortere enn på T1. min motor er ~"std bredde" om den var T1, men bruker kortere pinnebolter, husker ikke målet, men det er litt som: de mellomste T1 boltene blir til de lange i oxy-WBX.
Kjøpte Bugpack sine nye race bolter, disse har 35mm gjenger i ene enden så de kan kortes ganske mye.
Vil anbefale å prøvemontere før du bestiller bolter!!!! jeg kjøpte vel 3 sett.....

Dersom du går for Bugpack sine, så har jeg sikker noen ekstra.

c
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #67 på: oktober 27, 2010, 14:26:02 pm »

takk for info, spesielt dette med at totalbredden ikke blir vesentlig forskjellig fra T1. Er jo ingen grunn til det så lenge råder og veiv er innenfor rimelighetens grenser, men bra innspill, alltig bra å få bekreftet ting også...
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #68 på: oktober 27, 2010, 15:23:33 pm »

Brukte org. 8 mm bolter som jeg kappet litt av. Også lettere å få til offset med tynnere pinnebolter
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #69 på: oktober 27, 2010, 17:43:10 pm »

Konkret..
Hva må gjøres med wbx blokka for at den skal bli oxy?

Jeg blir inspirert og det har jeg ikke godt av, har litt av de samme dela liggende og flyte.
1 sett gamle sf1 som skal bli til en del av en 2332 i vinter, men den kan jo deles ved senere anledning.
1 sett porsche vifte som jo passer optimalt for en slik motor.
spjeld innsug og ms lager jeg etter planen til denne motoren i vinter.
1stk wbx som i utgangspunktet skulle beholde sin vannkjøling, men slike gror jo på trær så det er vel ingen grunn til å spare på den.

Digger prosjekt utafor standarden..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #70 på: oktober 27, 2010, 17:44:17 pm »

Hmm kjapp tanke.
e85 er jo perfekt for sf topper som har det nevnte varme/kjøle problemet.
For min del er det jævlig synd at det er 5 mil til pumpa....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #71 på: oktober 27, 2010, 17:46:51 pm »

Konkret..
Hva må gjøres med wbx blokka for at den skal bli oxy?


Her er uroppskriften: http://web.archive.org/web/20010802143038/http://www.gearheads.dk/oxyboxer.htm
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #72 på: oktober 27, 2010, 18:22:05 pm »

Får ligge mig ind her med en thumbs up denne gang så jeg kan følge med og ikke blive slettet  Blunker
Men fanden, jeg kommer til at stikke hovedet ud i din garage når du kommer igang her for at følge med... Lyder jo mere logisk at begynde sådan et projekt her fremfor at starte med en gammel as41 blok..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #73 på: oktober 27, 2010, 18:34:08 pm »

Alltid velkommen  Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #74 på: oktober 27, 2010, 18:39:57 pm »

Hmm kjapp tanke.
e85 er jo perfekt for sf topper som har det nevnte varme/kjøle problemet.
For min del er det jævlig synd at det er 5 mil til pumpa....

Er det egentlig et problem? Hvor mye kjøring blir det med en hissig 2332? Og kanner finns overalt.

Som sagt, ulempene er forsvinnende små og med rette tilsatser så er dem borte.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #75 på: oktober 27, 2010, 20:39:29 pm »

ADVARSEL!

De som ikke orker å lese lange innlegg kann sikkert skippe dette!
( Ble litt revet med i den skrivende stund, hehe )


Halloen Grelland.

Stå på med Oxyboxer!
Jeg kan identifisere meg en god del med deg og tankene dine. Etter min mening, så er det artigste med denne hobbyen å tenke ut litt egne løsninger, tilpasse deler som ikke er ment til å høre sammen, gjøre noe som ikke alle andre gjør osv, og med det oppnå gode resultater uten unødvendig høye kostnader osv.

Nå er jo ikke Oxyboxer eller Type 5 som den også kalles så „nytt“ lengre, men det er ikke så veldig gammelt eller utbredt i Norge sånn sett. Tyskerne og noen Yanks har drevet på i større stil i lengre tider f.eks.

Jeg vil på ingen måte blande meg inn i diskusjonen om kvaliteten på ettermarkeds alu blokker, og om hva som til syvende og sist er best, da jeg ikke har noen som helst erfaring med dem, men jeg er utvilsomt av den oppfatning at en må sammenligne ulike faktorer på like grunnlag, og etter tanken bak selve prosjektet. Hva som er den beste delen av dem alle uten å ta hensyn til eller sammenligne kostnad ved innkjøp er etter min mening i grensa til meningsløst.

Det jeg tenker på da er forholdet mellom hva man betaler og hva man får igjen for pengene, i en hobby som krever mer av det private budsjettet i alle bauer og kanter enn det de fleste familieliv / koner kan tåle.

I tilfellet Oxyboxerbygging til „gatebruk“ slik som jeg forstår at Grelland har planer om her, tenker jeg på at man får en ellers sunn og frisk 2,1 liter WBX motor som f.eks har de vanlige korrosjonsproblemer i toppene ( som en som kjent ikke trenger på en Oxyboxer ) med dertilhørende kjølevannsproblemer for en "slikk og ingenting". Dersom det ikke har gått fryktelig galt med motoren som oljetørr, vanntom, gått 100000000km e.l. så er „alltid“ veivpartiet og blokka i god form, og linjeborring er et fremmedord.

Jeg har som noen vet "samla" på disse motorene noen år ( digger dem! ), og har handla de WBX`ene som tilfeldigvis har dukka opp rundt meg. Har da til info gitt alt mellom 0,- og 4000,- for en komplett motor med tenning, sprut og alt, også ved å skru ut selv inne hos den lokale huggeren, der girkassa forøvrig alltid har fulgt med i prisen.

Der har du allerede ei super blokk og ei sterk tysk langslagsveiv med 76,4mm slag for en billig penge. Blokka krever litt bearbeiding til å konverteres til luftkjølt, men det er langt fra rakettforskning, og vannkappene kann enkelt fjernes med vinkelsliper bla.a. Går forresten også fint å sage i aluen med ei snekkersag ( har prøvd )

Forholdet alene her mellom hva en ellers må ut med i kroner og øre for ei tilsvarende god T1 ettermarkeds blokk og ei tilsvarende sterk veiv ( om det finnes? ) er her alene overveldende. Vil tørre å påstå at en allerede har spart 10-12 lapper, og også tjent godt på å ha god tysk kvalitet. En vinn vinn situasjon med andre ord.

2.1 WBX veiva kan en f.eks få slipt om og da stroket til 80mm for ca. 1200,- ( pris jeg fikk oppgitt tidligere ), ved å samtidig gå ned til chevy journaler om en vil ha enda litt mer slag enn std 76,4  Evt. få den sveiset og stroket enda mer som et alternativ til ei „dårlig“ T1 langslagsveiv. En får selvfølgelig ved omsliping til Chevy journaler litt svakere rådetapper på kjøpet pga. den mindre diameteren desverre.

Det er mange andre gode ting en får med på kjøpet med wbx blokka også. Noe av dette er tidligere nevnt i tråden, så jeg oppsummerer og legger til litt: 

Den „ skuddsikre type 4" fem bolts svinghjulsinnfestninga der en har valget mellom å bruke 228, 215, 210 og 200 mm svinghjul og Clutch gjør utvalget stort.

Den presstøpte alu-blokka med "Type 4" styrke i lagerbukker og blokk generelt.

Større sump som tar 4,5 liter olje

Mer plass inne i blokka da den er litt bredere enn T1 blokka, slik at dersom en har veldig klumpete råder og / eller i kombinasjon med ei veiv med enda lengre slag da slipper unna med minimalt eller ingen sliping og svekking av blokka for å frigjør plass slik en må i ei T1 blokk.

Den større boltsirkel på pinnboltene passer perfekt til 101,6mm / 4“ sylindre for kubikkjegeren

En har også flere muligheter ved tilkobling av oljefilter og oljeslanger, med spin-on filter rett på blokka , med eller uten sandwich plate, eller ved bruk av ei adapterplate med slanger på for eksternt bruk osv. Rocky Jennings lager bla.a en fin adapterholder til std. T1 oljekjøler for montering på riktig sted slik at T1 viftehus med doghouse kann tres over og brukes.

Påstander om at WBX blokka er den sterkeste boxer blokka vw noen gang har laget er også noe å tenke på. En må forresten ikke glemme den gjeve VW Logoen på blokka da, som jo er et direkte kvalitetsstempel, hehe.


Jeg synes Oxyboxere er, eller ihvertfall var det tidligere for lite kjent og for lite utbredt, ihvertfall i Norge. Motorkonseptet har også fått ufortjent mye motgang fra „purister“ osv. Rundt om, også i Norges land, bla.a fra noen av brukerne på andre forum såvel som dette forumet og også tilbake til vw2you tia, desverre.

Har selv drevet med flere langtids Oxyboxer motor-prosjekter opp gjennom tidene der jeg har lært og funnet ut veldig mye nyttig og artig, der jeg har brukt mye tid på å dele infoen og det jeg har kommet frem til med andre entusiaster som har bygget eller lurte på å gå i gang med å bygge Oxyboxer, uten at akkurat det er brettet ut over forumet, hverken av meg eller dem jeg har bidratt med info til. Har forøvrig bygget flere motorer på papiret og i hodet enn i verkstedet, sånn sett. En liten brøkdel av dem fysiske prosjektene jeg har holdt på med er såvidt skildret i Buggy prosjektrråden min, dersom det kan være av interesse å ta en titt igjen på:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1562.0.html

WBX motor med radiator i viftehuset er også gjort av flere med varierende resultater rundt om, selv om entusiasten på shoptalkforums det linkes til virker til å være / fremstilles som den første, uten at jeg vil trå noen på tærne for det. Artig løsning, uten tvil.

For dem som mangler fantasi og stiller spørsmålet „hvorfor“ til denne ombygningen, så er det vel så enkelt at man ved denne ombygningen får inn en god og sterk VW Boxermotor med lett oppnålige 125-150 HK for en neve dollar. Ved å putte radiatoren inn i viftehuset så slipper en å kappe ihjel bilen for å få montert radiatoren i front, trekke rør / slanger til og fra osv, og for et utrent øye så legger en „nesten“ ikke merke til at motoren ikke er luftkjølt, om en kan se det som en fordel.

Jeg synes personlig det er på høy tid at Wasserboxere og Oxyboxere i gamle VW`s blir stuerent, men til nå har det ikke vært så mange av oss med det synspunktet. En kann ikke unngå å legge merke til at det blir flere og flere som fatter interesse for spesielt Oxyboxere etter hvert.

Er vi nå endelig på vei inn i en posetiv holdningsendring tro? ( håpe håpe ) Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #76 på: oktober 27, 2010, 20:45:19 pm »

Oxyboxer er og for meg interessant - ser helt klare fordeler med blokkaa, veiva og innfestninga etter hvert som kinadelene produseres så det spruter. Jeg ser for meg en 2109 motor med kanskje en EFI løsning som skal fungere som en arbeidshest sammen med en hyggelig gearet kasse Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #77 på: oktober 27, 2010, 20:55:02 pm »

høyst på tide att noen tar ansvar og lager ett CNC program til å frese ned vannkapper og fresehull til type 1 boltmønster!!!!

slik att dette kan gjøres enklere
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #78 på: oktober 27, 2010, 21:16:11 pm »

Artig lesing her Glad (følge med på) Rekker tunge har planer om lit god frisk motor i splitten når lommeboken(samboer) tillater det  Gliser mulig dette er veien og gå. stå på og FYLL på med hva du styrer på med.
Tommy
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #79 på: oktober 27, 2010, 21:23:28 pm »

Hyggelig at man tar seg tid til å komme med sine tanker i denne tråden, mye bra input.

Det viser seg jo at det er ganske mange spom går med de samme tankene, og som jeg advarte om i begynnelsen av denne tråden, så kommer dette antakelig til å ta lang tid, så det blir nok ikke så ofte det kommer konkrete bygge-rapporter, men uansett er det interessant å høre alle meningene om dette.

Når motoren er ferdig får vi heller lage en kortversjon av konverteringen Glad

Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett H-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de.

Dette har jeg altså:
-Et sett SuperFlow topper tatt opp til 94 mm,  med 42x37.5mm ventiler med innsug
-Et sett H-beam råder
-Et par doble spjellhus med 40mm diameter
-Et triggerhjul med sensor og brakett for skjult montering bak reimhjul
-Pauter rullevipper 1:1.3

Dette mangler jeg
-En wbx shortblokk (kun tidsspørsmål, har avtale om en)
-94mm sylindersett
-kam/løftere/fjører
-Svinghjul (hvis jeg ikke bruker original)
-Diverse deler, pakningssett, støtstenger, maskinering etc

Dette betyr at jeg kan komme unna uten altfor store utlegg, siden jeg har samlet på meg en del deler gjennom årenes løp, og det er jo gode nyheter.

Som man kan se er ikke dette de billigste delene man kan få tak i, så vi snakker ikke om øko-bygge her, men på den annen side, har jeg kjøpt det meste brukt over en periode på mange år, så vi det er ikke vanvittige summer som blir lagt ned totalt sett.

Er såpass i støtet nå, at jeg får se å få hentet hjem denne blokka, så jeg får postet noen action-shots snart 
« Siste redigering: november 24, 2010, 21:19:02 pm av grelland » Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #80 på: oktober 27, 2010, 21:26:31 pm »

Jørn jeg har programet klart jeg da Blunker


* Boring 4.JPG (140.34 KB, 1104x828 - vist 715 ganger.)
« Siste redigering: oktober 27, 2010, 21:30:48 pm av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #81 på: oktober 27, 2010, 21:55:01 pm »

holder ikke med bare en side vettdu magne Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #82 på: oktober 27, 2010, 21:57:01 pm »

maskinerer man helt ned til veggen i blokka? Mener jeg så bilder fra han dansken, og at det sto igjen 1 cm eller noe, men vil ikke det redusere kjølinga en smule?
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #83 på: oktober 28, 2010, 05:55:46 am »

Jeg maskinerte flatt.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #84 på: oktober 28, 2010, 07:09:01 am »

maskinerer man helt ned til veggen i blokka? Mener jeg så bilder fra han dansken, og at det sto igjen 1 cm eller noe, men vil ikke det redusere kjølinga en smule?

Jeg tenkte det var for å spare på maskineringstida bare...
Men det kan vel være sterkere om noen skulle ha bruk for det Hæ
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #85 på: oktober 28, 2010, 07:42:25 am »

Jeg har også kjørt oxyboxer i sommer. Ulidelig gøy å få et sånt prosjekt til å funke bra.

Nå ble jeg også frarådet å gjøre denne konverteringen, da det var veldig mye jobb, men å få høre noe slikt for meg er som å kaste bensin på bålet.....da skal jeg IHVERTFALL bygge oxy!! Glad

En teori som jeg oppdaget da vi flyttet pinnbolt-mønster, var om det i det hele tatt var nødvendig å fjerne de eksisterende pinnboltene til wbx, heller bare kappe dem helt ned til blokka og offsetborre i den delen som sitter igjen i blokka. den ene bolten på blokka mi er sånn, siden vi ikke fikk den ut. Har bilde, men ikke på denne maskinen. Funket med 8 mm pinnbolter.

Nå er det vel også slik at det er 2 muligheter med løftere, T1 med foring i løfterhull eller Aaen sine T4/wbx løftere med stor tallerken. Selv gikk jeg for det siste, da disse er gode for 10 000 omdr. Kjører med wegdeport topper og dobble chevy-fjærer. Altså høyt fjærtrykk.

En annen ting er sentreringen av sylindere i blokka. Jeg fikk laget adaptere/shims under sylinder i alu. Dette holdt ikke mål. Sprakk opp og forårsaket oljelekasje. Rocky Jennings har slike ferdig. Sikkert noen som kunne laget her hjemme også. 1000,- er ikke upris på et sett.

Min motor ble forholdsvis brei. Gikk akkurat inn i min 65. Med ventildeksler fra CB, skrudde, ble det trangt. Dekslet på 1 og 2 subbet borti innerskjerm og løsnet. Måtte frese ned rillene et stykke på det dekslet. Trangt å få det av også.

En del av mine erfaringer. Har fler også, bare spør.

Lykke til 

Lasse
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #86 på: oktober 28, 2010, 08:00:38 am »

takker, mye bra info her gutta Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #87 på: oktober 28, 2010, 08:31:00 am »

Pokker, man bliver jo veldig fristet her gitt  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #88 på: oktober 28, 2010, 08:56:18 am »

Jeg betalte 400,- for den første blokka mi med veiv. var ikke vanskelig å bestemme seg da for å legge jobb i denne blokka.

Med litt tid og hjelp fra kjente som har tilgang blir dette en billig blokk i forhold til å kjøpe seg ny.

Jeg har 2 stk blokker til i garasjen som skal inn under kniven når nytt verksted er oppe og går. Hvorfor ikke prøve en 1600-sats på denne blokka og se hva som skjer?  Blunker


En annen ting man må passe på å se på er overgangen mellom filter-uttak på blokka mot eksos. Selv brukte jeg en T4-adapter for videreføring av slanger. Det ble trangt med min løsning og koblingene ligger mot eksos, men tempen holdt seg på 90-95 grader 100 mil SCC helga Glad

Når det gjelder svinghjul gikk også jeg for T4 fra qscusa med 200mm. Kostet med drøyt 1000,- levert hit. Kjører med Stage 2 og Daikin Superdisc og det funker fint til gatebruk.

Lasse
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #89 på: oktober 28, 2010, 10:39:00 am »

sjøl liker jeg å ha f.eks ~10mm igjen av vankappa da den vil virke som en forsterking av blokka.

man må ikke glemme att man kan kjøre hydrauliske løftere og kam i denne da uten noe mod's.
fordelene med det er aldri mere ventiljustering ,:og smooth lyd .P
bakdelen er att hvis den står f.eks i 6 mnd,som de fleste desverre må på vintern ,
 vil den tikke litt i løfter , alt fra 5-30min ved første oppstart da oljen i en av løfterene vil bli presset ut over tid.
f.eks en std WBX kam og hydrauliske løftere for en daily driver.sterk og veldig kjørbar motor(avhengig av resten av oppsett , men med ett "normalt" oppsett da)
bakdelene er att man ikke får noen "værtsing kammer" slipt for hydraulisk kam, og maks turtall er begrenset til ca 6500.-
man kan også kjøre mekaniske type 4 løftere uten mod.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!