april 29, 2024, 01:09:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236646 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #90 på: oktober 28, 2010, 10:42:42 am »

må innrømme at jeg er svak for hydrauliske løftere pga smooooth lyd, men på den annen side, er det jo spennende å se hva moderne kam-teori kan gjøre for å få ut mest mulig av dette oppsettet. Jeg har jo tross alt ganske brukbare topper som jeg kan ta ut et visst potensiale fra.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #91 på: oktober 28, 2010, 10:47:05 am »

ja. hydraulisk er digg sånn sett . er tilbake til det i wbx varianten min nå og det er digg å sleppe cro-moly tikking enten på kald eller varm motor.
har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..? Øyerulling

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #92 på: oktober 28, 2010, 10:50:11 am »

har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..? Øyerulling

Har gamle mobiltelefoner sluttet å virke? Allikevel vil "alle" ha Iphone.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #93 på: oktober 28, 2010, 10:54:04 am »

ja. hydraulisk er digg sånn sett . er tilbake til det i wbx varianten min nå og det er digg å sleppe cro-moly tikking enten på kald eller varm motor.
har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..? Øyerulling



nei har vel ikke sluttet å virke, men kanskje en back-to-back sammenlikning hadde vært moro Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #94 på: oktober 28, 2010, 11:02:00 am »

ja flere som går tilbake til go'gamle taste telefoner Glad
kam'ene til johannes er helt sikkert bra, men hvor revulosjonerende de er , vil jo tiden vise.
og sammenligner men pris i forhold til andre oppsett bør jo også dette vurderes.
kam er veldig mystisk og kan lett bli en hype.

mens  jeg er inne på dette kam greiene, hva var spec'en på kam'ene som han engelskmannen byttet ut ?motor og kamspec?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #95 på: oktober 28, 2010, 11:07:35 am »

Både Iphone og Raptor-kammer er en trend sak. Og det koster å være trendig. Du får såklart noen ekstra features. Men in the long run gjør de stort sett det samme.

Jeg har arvet en Nokia telefon, og den tar bilder, sender mms/sms og jeg kan prate i den. Mer forventer ikke jeg av en telefon.

Det samme gjelder 1000,- kroners kammer. Enn så lenge har ikke behovet for noe mer meldt seg  Flau   ...selv om tanken på mindre fjærtrykk er fristende. Har ikke lysten blitt verdt differansen på 4000,- kroner ennå.


Foreløpig går vel norges kjappeste NA boble med Såkalt "steinalder" FK kam...  Få Johannes til å sponse en Raptor til den motoren så kan vi se forskjellen  Gliser
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #96 på: oktober 28, 2010, 11:08:36 am »

Vet du specs på en original WBX-kam Jørn? Duration og løft? Nysgjerrig Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #97 på: oktober 28, 2010, 11:18:36 am »

det jeg har snoket opp så er CB sine kammer ganske like de 2 utgavene av WBX hydraulkammer
da det er forskjell på 1,9 og 2,1
mulig type 1 hydraulkammer er samme som wbx 1,9.... de 1,9 WBX har i allefall 113 XXX delenummer

den som er mest lik 2,1 kammen er 2252 og lik 1,9 er 2251.

tipper det er tilnærmet kopier

https://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=58
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #98 på: oktober 28, 2010, 11:33:46 am »

Bemerk at jeg ikke favoriserte Iphonen i mitt innlegg over her. Det gjør jeg derimot med Johannes sine kammer, det er hevet over enhver tvil at de representerer et generasjons skifte i hobbyen og det eneste skjæret i sjøen jeg kan se er evnt kvalitetsproblemer.

56hk forskjell i en turbomotor kun ved bytte av kam sier det meste som trengs å sies (hvis vi velger å ta hans ord for god fisk) Med andre ord, han har ikke fulgt JPM trenden med lettvekts vippeverk og lavt fjørtrykk. Her er det K800 og skyhøyt trykk. Grunntesten til Johannes var enkel, han tok en FK87 og varvet til alt fløt og den ikke ville mer. Deretter gjorde han samme testen med sin versjon av FK87 og fikk 1100 omdr ekstra.

Mer turtall med mindre fjørtrykk = mindre friksjon = mindre varme = MER HK!

Prisen? Er JPM kam/vippesettene dyre? Det koster å miste et sett med vipper og en kam også.

Mvh
BB



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #99 på: oktober 28, 2010, 11:39:18 am »

maskinerer man helt ned til veggen i blokka? Mener jeg så bilder fra han dansken, og at det sto igjen 1 cm eller noe, men vil ikke det redusere kjølinga en smule.

Hvis man maskinerer blokken helt ned, må en passe på olje pluggen som sitter inne i vannkappen.
Det er nok lurt og gjenge den opp og sette i en plugg


* IMG_4447 (Small).JPG (46.68 KB, 640x480 - vist 488 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #100 på: oktober 28, 2010, 11:49:25 am »

man må ikke kjøre skyhøyt fjørtrykk, lettere deler hjelper på sakene.
56 hk kan være utrolig økning fra feks. 80-130hk
eller kun 3-4  graders forrskjell på tenninga i en 400hk motor..
det er så mange faktorer som kan spille inn på økning av effekt.
bare å bremse bilen på forskjellig dager og ikke inst forskjellige steder kan gjøre store forskjeller.
derfor jeg ønsker å vite om du har du mere spec på denne motoren ?!anng gml kam vrs ny kam etc etc.

så var det johannes som gjorde disse forandringene ved å bytte ut fk87 med sin kopi eller var det noe annet.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #101 på: oktober 28, 2010, 11:52:03 am »

tviler på om en cm kant i bunnen av sylinder vil påvirke kjølinga av sylinderene noe spesielt.
hvis det var det du tenkte på GeirF?
der er det jo mye lavere temp enn i toppen av sylinder og i toppene.
dessuten er de jo rett i kontakt med en massiv aluklump som raskt leder bort varmen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #102 på: oktober 28, 2010, 12:11:04 pm »

Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant.
Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #103 på: oktober 28, 2010, 12:13:51 pm »

...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...

Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #104 på: oktober 28, 2010, 12:23:17 pm »

Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant.
Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.


hva mente du med redusert kjøling?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
OveF
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder



Vis profil
« Svar #105 på: oktober 28, 2010, 12:36:33 pm »

Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant.
Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.


hva mente du med redusert kjøling?

Sitat fra Grelland sin post #82 i denne tråden....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #106 på: oktober 28, 2010, 13:02:02 pm »

jeg tenkte på at den kanten på 1 cm kunne redusere lufstrømmen en smule innerst på sylindrene ja
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #107 på: oktober 28, 2010, 13:10:32 pm »

...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...

Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere?

På min kjører jeg 5,6 CB race råder.

Oppsettet mitt er som følger, og funker bra:
weber 48, 180 luft, 150 bensin, 55 tomgang
Wedgeport 44x37
1:1,5 vipper pauter
Pauter split dur kam, 286/294
råder som over
wiseco 94 stemp
8.3-8.4 i komp(lav, skal moddes til 9,5)
kjell Aaen løftere

Bra bunndrag i dette Glad

Har dratt den til 6500, men den vil mer...
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #108 på: oktober 28, 2010, 21:47:46 pm »

...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...

Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere?

de rådene jeg hadde liggende var 5.500 H-beam

Knut var her på garasjetreff i dag og hadde med seg en prøveblokk og en sylinder som han hadde brukt for å teste litt, og det hjalp veldig på forståelsen å faktisk få se og ta og føle litt på dette.

Han nevnte at han hadde brukt 5.40 råder og sylindersett for langslagveiv, og at den motoren var marginalt bredere enn en T1, dvs min blir .1" eller ca 2.5 mm bredere på hver side enn dette igjen. Så det er jo ikke så ille. Jeg har som nevnt liten lyst til å kutte i Ghian...

Er heller ikke sikker på om disse rådene er noe å satse på, skal legge ut et bilde, det står stemplet EMPI på de, men den kan jo være bra for det...
« Siste redigering: oktober 28, 2010, 22:16:34 pm av grelland » Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #109 på: oktober 28, 2010, 23:06:11 pm »

Hvis en skal være litt prisbevisst ved kjøp av råder (ikke Carrillo, Pauter) så er jeg litt svak for Scat sine H-beam råder med 3/8" bolter.
Oxyboxer planer her og, velger nok Original VW 2.1 veiv. Løftere, stempler og kam ligger under senga.
Ellers tør jeg våge den påstanden at hvis en IKKE converterer til T-1 spacing så modder du denne blokka med "håndverktøy". Og da blir det billig, hvis en ser bort fra de nye toppene en trenger da..
Lykke til med "skuddsikkert" motorprosjekt.
Loggført

Har laaang VW-pause.
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #110 på: oktober 29, 2010, 05:39:14 am »

...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...

Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere?

de rådene jeg hadde liggende var 5.500 H-beam

Knut var her på garasjetreff i dag og hadde med seg en prøveblokk og en sylinder som han hadde brukt for å teste litt, og det hjalp veldig på forståelsen å faktisk få se og ta og føle litt på dette.

Han nevnte at han hadde brukt 5.40 råder og sylindersett for langslagveiv, og at den motoren var marginalt bredere enn en T1, dvs min blir .1" eller ca 2.5 mm bredere på hver side enn dette igjen. Så det er jo ikke så ille. Jeg har som nevnt liten lyst til å kutte i Ghian...

Er heller ikke sikker på om disse rådene er noe å satse på, skal legge ut et bilde, det står stemplet EMPI på de, men den kan jo være bra for det...

Rettelse følger.
Brukte syl.sett for std slag. Og CB Unitech råder
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #111 på: oktober 29, 2010, 10:02:53 am »

ok, flott.

Har kikket litt på stepler, og "racing"-stempler type wiseco og JE ser jo jålete ut, men hva er det å hente på en slik investering i forhold til std cima type?

Har ikke kikket så nøye, men det ser ut som de fleste racing-stempler leveres for langslag (dvs > 82mm), men som Knut sier, så brukte han type A.

Hva har du under senga, Geir?

Roy
« Siste redigering: oktober 29, 2010, 10:38:50 am av grelland » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #112 på: oktober 29, 2010, 10:23:38 am »

I sugemotor er cima stemplene dårlige iforhold til turtall, dvs at stemplene visstnok har lett for å dele seg imellom krysspinnen og krona når turtallet blir høyt, dette vil jeg tro har sammenheng med rådelengden og altså akksellerasjonen til stempelet fra tdc og mot bdc.

I turbo motor tror jeg ikke dette har fult så mye å si.
Antall hk påført disse har jeg ikke tro på at er noe problem.
Siden disse stempla er så billige til vw er det mange som har benyttet seg av disse til andre typer motorer også, med stort hell og over 400hk.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #113 på: oktober 29, 2010, 11:21:09 am »

ok, flott.

Har kikket litt på stepler, og "racing"-stempler type wiseco og JE ser jo jålete ut, men hva er det å hente på en slik investering i forhold til std cima type?

Har ikke kikket så nøye, men det ser ut som de fleste racing-stempler leveres for langslag (dvs > 82mm), men som Knut sier, så brukte han type A.

Hva har du under senga, Geir?

Roy

Spurte om dette jeg også i en tråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1710.0.html

Fordeler er vel: klargjort for notching, lenger holdbarhet enn std stempler, alu.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #114 på: oktober 29, 2010, 11:24:56 am »

Til opplysning, det var Mahle/CIMA i min 2386 med 15:1 i komp og 9000 - 10200 omdr.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #115 på: oktober 29, 2010, 11:32:36 am »

Det var det i Roar Lunde sin og som gearet på 9200 omdr/min: http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetail.asp?ID=83
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #116 på: oktober 29, 2010, 11:39:33 am »

Jørn jeg har programet klart jeg da Blunker



hva tar du for maskinering Mags
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #117 på: oktober 29, 2010, 13:45:52 pm »

Til opplysning, det var Mahle/CIMA i min 2386 med 15:1 i komp og 9000 - 10200 omdr.

Mvh
BB

Det var det i Roar Lunde sin og som gearet på 9200 omdr/min: http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetail.asp?ID=83

Se der da er ikke det noe å være redd for.
Det var godt å høre.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #118 på: oktober 29, 2010, 17:16:21 pm »

Kan noen fortelle meg hva notching betyr,ser Lasse,65 sriver om det ?  Hæ
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #119 på: oktober 29, 2010, 17:25:06 pm »

Kan noen fortelle meg hva notching betyr,ser Lasse,65 sriver om det ?  Hæ

Det er å ta ut lommer i stempel til ventilene slik at en får mer klaring

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!