mars 28, 2024, 16:08:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 234463 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #870 på: september 15, 2014, 21:29:10 pm »

usikker på hva som er godt nok... Jeg har lagt ut noen logger på shoptalkforums, og et par av guruene der mener jeg bør bruke ITB, men jeg har lest litt om det, og er usikker på hvordan jeg setter det opp korrekt, så jeg må nok se litt nærmere på det.

Ellers så funker det greit nå, men jeg har litt juksing akkurat i det jeg gir litt gass. Har prøvd lenge og vel med VEAL, men ser ikke ut som dette kan tunes ut, så jeg lurer på om jeg fortsatt har har litt ubalanse i stagene, men jeg ar ikke sånn fancy vacuum-synk-dings, så kanskje det er noe jeg bør vurdere for å få det 100%

Ellers så hadde jeg planer om å teste disse innsatene i eksosen dom visstnok skal flytte momentkurven litt ned i turtallsregisteret, men det viste seg at lambda-sonden sto i veien, så jeg får sette inn en ny "bung" litt lenger unna flensen før jeg får testet dette
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #871 på: september 15, 2014, 23:24:45 pm »

accel wizard.
skal du ha bort det uten noe særlig form for accel funskjon må du feite opp tabellen over teoretisk riktig AFR
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #872 på: september 15, 2014, 23:49:49 pm »

du kan jo dra map signal fra alle runners til ett lite plenum og så inn til mapsensor
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #873 på: september 16, 2014, 07:47:15 am »

To eksperter jeg har snakket med sier at det ikke nytter å kjøre rent MAP signal når man kjører individuelle trottle bodies og med stor kam. De sier at man bør tune på Alpha N på sånne motorer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #874 på: september 16, 2014, 08:03:46 am »

Så fint, da virker det som ekspertene er enig da Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #875 på: september 16, 2014, 08:19:34 am »

Kan du ikke sette på CSP luftfilter boks og bruke luftmengde måler på inntaket på den da?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #876 på: september 16, 2014, 08:26:56 am »

stor kam gir lav map/fyllingsgrada VE på lavt turtall uansett throttlebodier eller ett spjellhus
da har man settinger i MS som kan se bort fra map signalet under ett visst turtall og belastnig etc
når du får litt turtall så kommer fyllingsgraden VE og  Mapsignalet





* idle VE.jpg (94.64 KB, 553x467 - vist 296 ganger.)

* idle advance.jpg (71.92 KB, 625x347 - vist 305 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #877 på: september 16, 2014, 10:25:13 am »

Jepp, og denne ITB-moden funker litt på samme måte, ved at under et visst område, er det TPS, og over er det MAP. Utfordringen min akkurat nå er at manualen sier noe sånt som at man skal se på loggene sine og bestemme dette nivået, og der trenger jeg litt bedre forståelse før jeg setter dette nivået.

* itb.JPG (41.43 KB. 688x403 - vist 302 ganger.)


Og så er det interessant at manualen sier "It is recommended that the "ITB load at TPS switchpoint" curve
be set to 50% at all RPMs" samtidig om illustrasjonen viser en kurve som går fra 90 til 30% over turtallsområdet....

« Siste redigering: september 16, 2014, 10:44:13 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #878 på: september 16, 2014, 10:54:33 am »

Jeg kjørte meg en lang tur i går kveld, med logging, så jeg tenkte jeg skulle prøve å se om jeg kan få laget en fornuftig kurve ut fra de loggene.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #879 på: september 16, 2014, 14:24:10 pm »

Brukte lunchen på å kikke gjennom logger, så da har jeg klart å sette sammen noen punkter, så da kan jeg klare å legge dette inn:

* itb load.JPG (28.78 KB. 723x424 - vist 304 ganger.)


Så kveldens prosjekt blir å teste om dette funker bedre Glad

Morro med sprut Gliser

Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #880 på: september 17, 2014, 08:10:20 am »


Morro med sprut Gliser


...er det lov å si?  Sjokkert

Det her blir bra!
« Siste redigering: september 19, 2014, 07:53:40 am av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #881 på: september 18, 2014, 17:13:46 pm »

To eksperter jeg har snakket med sier at det ikke nytter å kjøre rent MAP signal når man kjører individuelle trottle bodies og med stor kam. De sier at man bør tune på Alpha N på sånne motorer.


Jeg er nybegynner på innsprut  og tuner også etter Alpha N, hva er bakdelene med og tune etter Alpha N i steden for vakum på en sugemotor?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #882 på: september 18, 2014, 17:30:32 pm »

Hmm ulempen er vel slik jeg forstår det omtrent den samme som å bare bruke SD, nemlig at TPS i noen områder av motorens virkeområde ikke er nok info til å kunne bestemme bensin/tenning optimalt. Ut fra det jeg har lest de siste dagene er nok alpha-N bedre enn SD, men jeg har nå kommet til å det beste er å bruke begge deler, altså det de kaller ITB mode i MegaSquirt.

Jeg testet forøvrig de innstillingene jeg beskrev litt lenger opp med ITB mode men det funka ikke i det hele tatt. Gikk rett på snørra så fort jeg ga litt gass, så for å komme på jobb satte jeg tilbake til SD mode.

Jeg bestemte meg for å lese litt mer før jeg prøver mer, og kom over denne linken:
http://www.77e21.info/mstuning_itbmode.htm

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #883 på: september 19, 2014, 12:57:48 pm »

Ikke vært tid til noe prøvekjøring de siste dagene, så da har jeg lekt meg med data i stedet.

Målet er å få denne ITB-funksjoen til å funke best mulig, og da må man først etablere overgangen mellom når TPS er ok, og når MAP er ok.

Min utfordring (som er forskjellig på hver kombinasjon av motor/kam/spjellhus etc) er at ved normal cruise-RPM, sånn ca 2000 rpm, gir 12-15% åpning av spjellene 90 kPA i vacuum. Så for å bestemme optimal blanding og tenning. Derfor blir små endringer i gassvinkelen (og lufthastighet/pådrag) ikke "fanget opp" av MAP-sensoren og ECUen klarer ikke å justere bensinmengde.

Målet nå er å finne ut ved hvilken vinkel på spjellet oppnår jeg 90 kPa MAP ved de forskjellige turtallene, slik at jeg kan dele opp VE-mappet i regioner hvor jeg vil kjøre
alpha-N (styrt av TPS) og Speed Density (Styrt av MAP). Poenget er at når jeg har passert 90 kPA i vacuumet ønsker jeg at TPS tar over.

Det jeg gjorde var å ta ei svær loggefil fra en runde forrige kvelden, og dumpe inn i excel. SÅ filtrerte jeg MAP-signalet til bare å ta med data i området 89-91 kPA, og så plottet jeg dette med RPM vs TPS åpning. Det ser omtrent sånn ut:

* tps - rpm at 90% MAP.JPG (9.37 KB. 800x484 - vist 305 ganger.)

Det ble igjen ca 1000 datapunkter, og da mener jeg at jeg har nok data til å kunne si at det er slik motoren min vil ha det Glad

Nå håper jeg på litt tid i helga for å teste ut dette her Glad

« Siste redigering: september 19, 2014, 14:10:51 pm av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #884 på: september 20, 2014, 10:44:04 am »

Hmm... Forsto ca 43% av dette. Kan nok trygt lese meg opp mens jeg venter på deler ja...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #885 på: september 20, 2014, 12:04:58 pm »

Hva med å gjenge 4 npt nippler i hvert innsug å ssmle map signal.? Tipper det blir mindre fikkling.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #886 på: september 20, 2014, 14:25:34 pm »

Hva med å gjenge 4 npt nippler i hvert innsug å ssmle map signal.? Tipper det blir mindre fikkling.

Det blir det helt sikkert, men nå har jeg en npt i hvert spjellhus rett under spjellet. Husk at jeg har et spjell på hver side, så det er ikke helt 100% ITB.

Men jeg fant en liten feil i oppsettet mitt; jeg trodde jeg hadde satt acc enrichment til 100% TPS, men den sto på 99%, altså 1% MAP, og så hadde jeg ikke definert triggerpunktene i MAP-tabellen, så da drev støyen på MAP-signalet og trigget accel enrichment i tide og utide, så det er ikke rartjeg slet litt...

Så nå har jeg kjørt meg en lang tur med ITB, og det ser veldig mye bedre ut. Må leke litt mer med accel enrichment settingen, men nå er den i alle fall kjørbar og mye mindre "stuttering" ved lite pådrag.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #887 på: september 20, 2014, 14:28:10 pm »

Hmm... Forsto ca 43% av dette. Kan nok trygt lese meg opp mens jeg venter på deler ja...

Hehe. 43% er jo en bra start. Er ikke så komplisert, men det er mye å tenke på. Det er akkurat dette som gjør at jeg synes dette er moro, og hle hensinket fra min side er å lære noe nytt, og det gjør jeg jo hver gang jeg er ute og tester noe Glad Det hadde nok vært enklere å smelle på et sett IDAer, men jeg synes som sagt dette er moro, og kanskje noen andre lærer litt av mine feil og erfaringer underveis...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #888 på: september 20, 2014, 19:21:45 pm »

hva har du på 'MAP på cruising da?
er begger spjeldhusa tilkoplet vakum/map?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #889 på: september 20, 2014, 19:39:05 pm »

Hmmm, kom akkurat hjem fra en halvtimes tur nå, og endelig kan jeg si at jeg kan "cruise". Før jeg byttet til ITB-mode hakket og jokket det veldig akkurat ved "tip-in" altså i det jeg touchet gassen så hakket det veldig, men nå går det an å ligge pent og rolig i 50-60 i fjerde gir uten jokking. Eneste jeg plundrer med nå er at hvis jeg gir litt gass, men ikke så mye at accel enrichment slår inn, så hakker den to ganger, og AFR spretter rett opp i 18 før den roer seg og alt blir rolig. Så kan jeg gi plattan i mattan og det drar opp til sperra uten noe antydning til hakking.

Men tilbake til cruising, så ligger jeg på 80-85 kPa når jeg ligger og cruiser rundt 2000 rpm

Begge spjellhusa er koblet med hver sin an-6 slange inn i den rosa alu-dingsen jeg kjøpte av deg, og videre med en 4mm slange til MAP-sensoren
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #890 på: september 20, 2014, 19:49:05 pm »

85 kPa ved cruising, men ITB load, som ecuen bruker som oppslag i VE tabellen er da på 60. Dette var noe av hensikten med å bytte til ITB mode, for å få opp oppløsningen på signalet når jeg gir på.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #891 på: september 20, 2014, 20:38:16 pm »

mere TPS accel og eller feit opp tabellen litt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #892 på: september 20, 2014, 20:50:16 pm »

takk, skal prøve det. tenker du mer pw eller lengre puls? usikker på effekten av det ene eller andre
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #893 på: september 20, 2014, 20:53:27 pm »

TPS accel  (og map accel)kan jo justeres som man vil , treg forandring -lite accel . rask forandring mye accel osv
Pw og pulsbredde er jo samme: "pusle width"

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #894 på: september 20, 2014, 20:57:02 pm »

Er med på det men du kan stille hvor mye ekstra pw den skal legge på også hvor lenge de  ekstra mengde  skal vare. Det var det jeg lurte på.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #895 på: september 20, 2014, 21:11:14 pm »

det må du jo finne ut hvordan motoren opp fører seg
bog'er den ved rask gassforandring så må jo PW økes i det området du har rask forandring i tps  etc.

det lønner seg å se skru av accel funskjon og prøve å tune VW tabellen best mulig , så legge til accel i de områdene den leaner/bog'er
med best mulig mener jeg ikke teoretisk optimalt lambda , men faktisk HVA motoren må ha for å fungere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #896 på: september 20, 2014, 21:19:23 pm »

ok, det er planen, derfor begynner jeg med å feite opp VE tabellen litt i det området først, siden det er å små endringer i gasspådraget at det er nesten umulig å skille fra støyen.

Kan være at dette blir litt vanskelig siden jeg har relativt store spjell, slik at den rett og slett blir litt kilen i dette området, men det er jo noe av det som er kult med sprut, at man kan glatte ut "design-blemmer" ved å tune seg rundt de
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #897 på: september 20, 2014, 21:20:36 pm »

mener du uryddig map signal som "støy" ??
evt gå mere elelr fult over til TPS accel
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #898 på: september 20, 2014, 22:01:18 pm »

jepp. Har 100% tps nå
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #899 på: september 21, 2014, 21:03:07 pm »

Gjorde som du foreslo, Jørn, og la på litt mer fuel i det området, og det ble mye bedre. Samtidig reduserte jeg mengden fra accel enrichment til jeg tydelig merket det var for lite, så la jeg på litt igjen, og nå er den nesten like smooth å kjøre som slitergolfen ('98 Golf IV med 1.6l bensin)  Gliser

Fortsatt mange innstillinger å leke med, men nå har jeg i alle fall et bra utgangspunkt som funker bra.

Håper det fortsatt er mange uker til snøen kommer Glad
Loggført
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!