april 28, 2024, 00:33:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ingen fjøring framme.  (Lest 2441 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« på: november 04, 2010, 20:02:13 pm »

Har akkurat resturert ei boble 1969 modell, og bytta ut det meste av typiske slitedeler som bla bærekuler, endeledd støtdemper. Tok også ut tosjonsfjørene framme og smørte opp kvar enkel nål. Men etter å ha fått bilen på bakken igjen, er den heilt hard framme. Når eg presser bilen ned mot bakken, fjører den ikkje opp igjen, og når eg presser den opp så fjører den ikkje ned igjen. Hadde en prøvetur med den, men passerte ikkje over 30km/t, pga vibrasjon. Er det nokon som har vore bort i lignande? Kan det vere at tosjonsfjør-nålene ikkje ligg riktig? Har funne ut at det ikkje er støtdemper. Bærekulene er også montert riktig med dei to "hakka" vendt framover og bakover.   
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #1 på: november 04, 2010, 20:11:01 pm »

har du hatt i fett inni røra da?? for det skal tyte ut nesten med fett inni begge røra...
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 04, 2010, 20:16:26 pm »

Smørte godt opp fjørene, sette dei i, og deretter pressa eg gris i smørenipplane. Bilen stod då uten belastning på hjula. Men eg burde kanskje hatt meir gris i?
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #3 på: november 04, 2010, 20:20:20 pm »

Smørte godt opp fjørene, sette dei i, og deretter pressa eg gris i smørenipplane. Bilen stod då uten belastning på hjula. Men eg burde kanskje hatt meir gris i?

det spørs det.. men jeg vet ikke så mye mer enn det-- kanskje flere her inne som har bedre råd å komme med..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: november 04, 2010, 20:25:20 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28475.0.html
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: november 05, 2010, 09:32:06 am »

Takk for tilbakemeldingar. Er det nokon som veit kva som skjer dersom fjørene ikkje blir sett i forstillinga heilt korrekt? Kan bilen miste fjøringa? Ellers skrudde eg til dei 3 skruane på tosjonsføra når den var uten belastning. Altså stod på bukk. Dette er vel også riktig?   
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: november 05, 2010, 09:37:43 am »

Det finnes ingen måte å gjøre det feil på.
Loggført

Speed is no substitute for direction
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: november 05, 2010, 15:56:17 pm »

har du ett bilde å legge ut?
Du bør ikke kjøre for mye fett inn, det skal holde å pumpe til det tyter litt ut av nipplene. =)
"nipplene"..... hmmm =)   gotta love your beetle, with nipples and all =P
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: november 07, 2010, 14:36:46 pm »

Skal sjå om eg kan få til et bilde......men trur ikkje eg skal ha tatt for mykje fett i heller......ser at nokon påstår at ein må køyre inn bærekulene.....hmm.....dette var noko nytt for meg Tvilende Nokon som har erfaring med dette?
Loggført
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 07, 2010, 17:10:04 pm »

er alle bærekulene montert rett?
« Siste redigering: november 07, 2010, 17:19:51 pm av tds » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 07, 2010, 19:24:31 pm »

sikker på at du har fått festet setteskruen på midten skikkelig, hvis den ikke er festet vil bilen dette helt ned på forstillingen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 07, 2010, 21:37:13 pm »

Alle bærekulene er montert med hakka vendt med køyreretninga. Eg ser at den øverste skruen midt på tosjonsførene gjekk litt meir inn i enn den nederste. Lurer derfor på om sette-skruen på den nederste ikkje teiter skikkelig til alle nålene, då eg kanskje har satt i hop nålene litt feil?Hæ Ser at det er ei finare grop i den øverste tosjonsfjøra enn den nederste. Spørst om det kanskje kan vere her problemet er? 
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #12 på: november 07, 2010, 21:43:18 pm »

Hvordan er vinklen på bære armene i forhold til forstillinga?  Altså, hvor lav er bilen?
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 07, 2010, 23:02:33 pm »

Dei to bærearmane som står på same sida, står ikkje heilt parallelt. Men det skal dei vel heller ikkje gjere? Dei opnar seg på ein måte litt opp ut mot bærekulene. Men bærearmane går vel berre på på ein måte? Dette går vel ikkje ann å gjere feil?
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #14 på: november 08, 2010, 18:31:09 pm »

vis bære armene står vannrett eller litt oppover mot bærekulen (forstilling er laveste punkt) så tar bilen dumper veldig dårlig fremfor vis bærekulene er lavere en forstillinga.

som espen sier hvor lav er bilen din?? på min bil har jeg ikke bærekuler beregnet for senk + at jeg har bærearmene mine mye høyere opp en forstillingen, min bil er mildt sagt stutt å kjøre og demping kan jeg bare glemme.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 08, 2010, 23:15:47 pm »

Er på reise akkurat no, men skal sjekke ut dette når eg er tilbake til helga. Men kan dette forholdet forandre seg uten at eg har gjort noko endringar då? Eg har jo ikkje senka den på nokon måte.....
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: november 13, 2010, 12:19:46 pm »

Bærekulene er litt lavare enn forstillinga. Vinkelen på bærearmane skråar dermed litt nedover. Dette skal vel vere riktig?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: november 13, 2010, 12:24:44 pm »

Ta det systematisk

1) Skru av demperene fra bærearmene. Fjæring?

2) Sett bilen på jekken (husk bukker når du ligger under bilen) - løsne senterskruen oppe og nede. Når du ha hever/senker jekken skal bilen og hjulene følge etter (bærearmene skal få gå fritt til eventuelt bærekuler/dempere holder igjen)

Ingen fjæring fortsatt så er det å mistenke at bærearmene ikke glir på lagrene sine.

Disse to første testene burde ikke ta mer enn halvitme å gjøre
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!