april 29, 2024, 14:24:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte bremserør, noen som selger ferdig sett i kobber ?  (Lest 11502 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 19, 2010, 07:40:48 am »

Jeg kjøpte nye bremserør av en av våre forhandlere men ser at de er i stål. Har tidligere en gang blitt fortalt at kobberrør er best.

Er det noen som selger bremserør sett i kobber der ute ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2010, 08:24:41 am »

du må gjerne bruke kober rør men............ de skal klamres på hver 30cm  :-(  grunnen er att kobber herder når det vibrerer
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2010, 08:27:22 am »

og når de herder, blir de sprø, og sprekker...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2010, 08:51:18 am »

Da bruker vi ståååål, får dra litt owatrol og benga over de før jeg monterer da.
Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: november 19, 2010, 09:00:35 am »

Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.


* Styrestag2.JPG (73.13 KB. 953x584 - vist 1652 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
VegarSkjulestad
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Froland!


Alltid jillt au! :D


Vis profil
« Svar #5 på: november 19, 2010, 09:03:33 am »

Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.

[ Vedlegg ]

Mvh
BB

strøøøkent! har du link til byggetråden din?  Øyerulling  Osteaktig
Loggført

BMW 316i 1.8l 04 special edition
VW Boble 1303S
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: november 19, 2010, 09:26:51 am »

Noen går lengre en andre;


*  (45.43 KB. 597x429 - vist 1187 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: november 19, 2010, 10:13:39 am »

Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.

[ Vedlegg ]

Mvh
BB

Har kjøpt meg et ferdig rørsett til T1. Hvor mye arbeid er det å bøye til dette ? Er det noen som har verktøy for å bøye disse i Stavangerområdet ? Dersom brukbart verktøy kan kjøpes for en overkommelig sum penger er det også et bra alternativ til å låne.
Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: november 19, 2010, 10:19:06 am »

Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.

[ Vedlegg ]

Mvh
BB

Har kjøpt meg et ferdig rørsett til T1. Hvor mye arbeid er det å bøye til dette ? Er det noen som har verktøy for å bøye disse i Stavangerområdet ? Dersom brukbart verktøy kan kjøpes for en overkommelig sum penger er det også et bra alternativ til å låne.

Heisann,

Javisst finner du dette i Rogaland. Biltema har en helt grei rørbøyetang til en rimelig pæng. Målebånd/linjal får du overalt. Det viktigste for en clean look er at du jobber med relativt varme rør (ikke i en iskald garasje) og prøver å få like vinkler på bøyene dine.

Det blir litt prøving og feiling men når teknikken sitter så går det mye lettere. Mekonomen og andre selger også ferdige bremserør i forskjellige lengder i tilfelle du ikke blir fornøyd med ett strekk.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: november 19, 2010, 10:34:24 am »

Min garasje holder 20 grader + så det skal gå fint.

Jeg tar en tur til biltema og handler verktøy. Kjekt å ha.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: november 19, 2010, 10:35:15 am »

Jeg brukte biltema sine rør, og verktøy på min. Funket flott det.
Og jeg har ikke verdens varmeste garasje heller :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: november 19, 2010, 10:44:26 am »

Min garasje holder 20 grader + så det skal gå fint.

Jeg tar en tur til biltema og handler verktøy. Kjekt å ha.

Ikke glem Polet. Rødvin er bra for kreativiteten.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: november 19, 2010, 11:07:20 am »

Har nok i skapet  Blunker
Loggført

1961 T1 - Custom
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 20, 2010, 16:11:58 pm »

hotshop har jo kobberrør i riktige lengder til ulike årsmodeller...
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #14 på: november 21, 2010, 14:32:34 pm »

hotshop har jo kobberrør i riktige lengder til ulike årsmodeller...

Da faller det argumentet om rødvinen bort da jo, fyy!
Loggført

Seaside VW Klubb
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 21, 2010, 16:49:13 pm »

Kjøp et bedre sett med rørkutter, dobbelkoningsverktøy og rørbøyer, eks. settet fra Teng tools - men settet fra Biltema funker fint det også! Kobbernikkelrør (ikke finn på å kjøpe noe annet, disse rørene ruster ikke) får du på Biltema, og nipler får du for 5-6 kr/stk i en velassortert bilrekvisitabutikk.

Dette er lett å ordne på egenhånd, og ikke noe problem å lage fine bøyer.
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #16 på: november 21, 2010, 17:05:59 pm »

Kjøp et bedre sett med rørkutter, dobbelkoningsverktøy og rørbøyer, eks. settet fra Teng tools - men settet fra Biltema funker fint det også! Kobbernikkelrør (ikke finn på å kjøpe noe annet, disse rørene ruster ikke) får du på Biltema, og nipler får du for 5-6 kr/stk i en velassortert bilrekvisitabutikk.

Dette er lett å ordne på egenhånd, og ikke noe problem å lage fine bøyer.

klart stål rør ruster ! se på de som du drar ut av bilen brune som........... men de har jo bare sitti der noen få år  Øyerulling

kobber rør = lett å bøye / flense + masse klamring ( +verktøy for .....kr )

stål rør = ikke lett å bøye / umulig å flense ( innen fornuftig budget )  varer bare 20-30 år før de har rustet i stykker

selges i sett ferdig til de fleste luft kjølte vw modeller koster fra 400,-  bøye verktøy fra Biltema koster under 100 lappen

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1676
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=3113
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=6328
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: november 21, 2010, 17:21:26 pm »

Kobber-nikkel har vel bedre utmattings/arbeidsherdingsegenskaper enn ren kopper. Har noen helt spesifikke tall på hvor ofte de skal klamres?

Stål (belagt - ubelagt)
Kopper
Kopper-nikkel
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #18 på: november 21, 2010, 18:39:47 pm »

Kobber-nikkel har vel bedre utmattings/arbeidsherdingsegenskaper enn ren kopper. Har noen helt spesifikke tall på hvor ofte de skal klamres?

Stål (belagt - ubelagt)
Kopper
Kopper-nikkel

tror ikke noen leverer rør i ren kopper, de ville vel vært helt ubrukelige  Hæ  de stål røra vi leverer er overflate behandlet  kobber røra vi leverer er kopper-nikkel, men vi anbefaler stål etter div. samtaler med BT.
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: november 21, 2010, 18:44:53 pm »

Man leverte ren kobber i en periode, eller i hvertfall forsøkte. Kobber-nikkel er såvidt jeg har fått med meg brukt standard i en del nye biler?
Hva er det BT har kommet frem til? Jeg er nysgjerrig - synes det virker merkelig at de skal anbefale stål all den tid en av de vanligste feilene er rustskader på bremserør/deler
Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #20 på: november 21, 2010, 19:25:21 pm »

.... og de "løse" bremserørene "klamres" med Tech-7, Sicafleks-flaks eller et eller annet limstoff som holder lengre enn de fleste VW-eierne holder.

.... og Biltemas rør, nipler, bøyeverktøy og kon-verktøy holder så det hyler etter. Å svi av hardt tjente penger på Teng-tools o.l. for å bøye til 2-3 rør blir porno .... de pengene kan du svi av på de norske landeveger i form av drivstoff  Glad
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: november 22, 2010, 10:57:10 am »

Sant nok!

Jeg har kjøpt Biltema-settet, og en bekjent kjøpte Teng-settet, så jeg har prøvd begge deler, og det er ingen tvil om at Teng-settet lager bedre/mer nøyaktige dobbelkon. Jeg synes også det var endel lettere å bruke Teng-settet fremfor Biltema som jeg kjøpte selv. Å være 100% sikker på at ting er tett og i orden er verdt litt det også, og godt verktøy er ofte halve jobben Osteaktig

Jeg er likevel enig i at Biltema-settet gjør jobben helt tilfredsstillende!

Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #22 på: november 22, 2010, 14:35:07 pm »

Nja, jeg kommer til å bruke det nye settet med allerede tilpassede stålrør som allerede ligger i garasjen da.

Kjøper bøyeutstyr på biltema tenker jeg.

Drar over et strøk owatrol,arcanol og benga over rørene så blir det sikkert gode greier. Bilen kommer sikkert ikke til å se for mye regn med unntak av på SCC så da holder det sikkert i noen år.

420,- kosta settet jeg kjøpte. I tillegg har jeg kjøpt "volvo" bremsevæskebeholder og ny 2 krets pumpe. leverandør jeg snakket med mente at det med at du må bruke en helt spesiell pumpe på skivebremser var litt overdrevet. Dette var stort sett et problem om du brukte ei brukt hovedpumpe fra en bil med 2 krets og tromler originalt. Disse har "enveis" ventiler innebygget og holder bremseklossene på skivene og det blir varmgang.

Legger til litt vin som anbefalt så blir det sikkert bil til slutt.
Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #23 på: november 22, 2010, 14:47:23 pm »

Nja, jeg kommer til å bruke det nye settet med allerede tilpassede stålrør som allerede ligger i garasjen da.

Kjøper bøyeutstyr på biltema tenker jeg.

Drar over et strøk owatrol,arcanol og benga over rørene så blir det sikkert gode greier. Bilen kommer sikkert ikke til å se for mye regn med unntak av på SCC så da holder det sikkert i noen år.

420,- kosta settet jeg kjøpte. I tillegg har jeg kjøpt "volvo" bremsevæskebeholder og ny 2 krets pumpe. leverandør jeg snakket med mente at det med at du må bruke en helt spesiell pumpe på skivebremser var litt overdrevet. Dette var stort sett et problem om du brukte ei brukt hovedpumpe fra en bil med 2 krets og tromler originalt. Disse har "enveis" ventiler innebygget og holder bremseklossene på skivene og det blir varmgang.

Legger til litt vin som anbefalt så blir det sikkert bil til slutt.

En liten fille med en dråpe owatrol. Stryk på, tørk av. Usynlig og det holder rusten borte. Jeg har gjort det samme på helt bare fjørarmer og chromolly styrestag foran. Noen bilvasker og gatemil har det blitt uten så mye som en rustflekk på delene.

Såvidt jeg vet får du 2`er feil på lakkerte bremserør.  
« Siste redigering: november 22, 2010, 14:51:47 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #24 på: november 22, 2010, 15:11:48 pm »

Godt tips  Blunker

Da blir det tid til mere vin også da.
Loggført

1961 T1 - Custom
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #25 på: november 22, 2010, 17:40:28 pm »

Det ER 2 er feil med lakka bremserør.

Skulle være smart en gang i tiden å sørge for at jeg aldri måtte bytte bremserør igjen, så de nye røra ble lakka etter alle kunstens regler.

B.T. var veldig sikre på at jeg skulle få legge de røra på ny.

I ettertid ser jeg jo at det i og for seg er en fornuftig regel.
Loggført

- T1 1958
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #26 på: november 22, 2010, 17:44:36 pm »

Det ER 2 er feil med lakka bremserør.

Skulle være smart en gang i tiden å sørge for at jeg aldri måtte bytte bremserør igjen, så de nye røra ble lakka etter alle kunstens regler.

B.T. var veldig sikre på at jeg skulle få legge de røra på ny.

I ettertid ser jeg jo at det i og for seg er en fornuftig regel.

samme problem hvis røra ligger ''badet'' i sika/tec 7 også  !   klammer for de gutta er KLAMMER ikke klister , plast klips og metal P-klips er ting de liker
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!